23 augusti 2020
Trådstartare
Hej! Jag ska köra upp om ett par månader och har nyligen börjat kolla på vilken första bilen ska bli. Skulle gärna vilja ha lite tips och råd då jag inte är särskilt erfaren när det kommer till bilar.
Jag lär mest köra ensam i stadstrafik samt till och från jobbet. Kanske även blir en del pendlade när jobbet tar en till andra städer.
Lite önskemål på bilen:
* Helst inte dyrare än 150k
* Begagnad från bilhandlare
* Automat
* Helst en Sedan men tycker även vissa Halvkombi kan se bra ut
* 2012+ årsmodel eller åtminstone moderna funktioner som bluetooth, backkamera, navigation, antispinn osv..
* Läder/skinn säten, bra ljudsystem och dragkrok är också plus men inget måste.
Har även hört lite blandade åsikter när det kommer till miltal. Har väl tänkt ha bilen så länge som möjligt så vet inte om man ska sikta på en som gått under 10k eller om bilar som kört över 15k också kan vara värda att titta på? Tycker Audi, BMW och Mercedes gör snygga bilar men blir ju lite avskräckt när alla säger att de är dyra att reparera och inte håller lika länge som andra märken jag tittat på (Toyota och Honda t.ex).
Har kollat runt lite själv på blocket och hos bilhandlare och de på listan här under fångade mitt intresse, tar gärna emot lite feedback på ifall dessa är prisvärda eller ifall jag missat något i min budget.
Mazda 3 eller 6. (optimum, 2014)
Honda Civic (1.8) eller Accord (2.2).
Toyota Camry, Corolla eller Avensis (ser rätt tråkiga ut men har hört att de är välbyggda med bra livstid)
Lexus IS eller CT (inte så stor marknad i Sverige verkar det som och kanske är för dyra för mig?)
Audi A3, A4 eller A5.
BMW 116/118 d, A 180 eller 320/520 d
Volvo S60 eller S80 (hata mig inte för detta men är inget volvo fan, dessa modellerna är undantaget)
Övriga bilar jag vet mindre om men gillar utseendet på är: Ford Mondeo/Focus, Volkswagen Passat/CC, Opel Insignia, Kia Optima, Peugeot 508 och Skoda Octavia.
Läste du detta och har några tankar så uppskattas det verkligen ifall du lämnar ett svar!
Mvh Chris.