Blir framfälgar skitigare på äldre bilar pga rostiga bromsdelar el dyl?

pirx
25 augusti 2020 · 53 Inlägg

Hej!

Har en gammal Mondeo 2005. Framfälgarna ser ut som fan:) Har en hel del repor på de och tänkte kanske byta de.
Jag tvättade de ganska ordentligt i våras, men de blir snabbt väldigt skitiga igen.
Jag minns inte att det var så för 5-10 år sedan.

Kan det vara så att det fälls ut mer skit i hjulhuset (fram) nu när bilen har nått denna reespektabla ålder (15år)?
Där bak håller de sig hyfsat rena.

  mvh / pirx

Utmarks-Loke
25 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

Det beror nog på att man köper billiga bromsbelägg till gamla bilar. De ger mer bromsdamm.

Marlboroman
25 augusti 2020 · 8 233 Inlägg

Bromsarna fram jobbar mer än bak så därför blir det mer damm fram. Sen beror ju mängden damm mycket på vilka belägg man kör med. En del billiga dammar ju ohyggligt mycket.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
pirx
25 augusti 2020 · 53 Inlägg

Tack! Sannolikt billiga belägg dåsmile

torsen
25 augusti 2020 · 7 236 Inlägg

På äldre bilar med trummor bak är det mycket stor, och naturlig, skillnad på bromsdammet fram och bak.
En bils bromssystem är så balanserat, även om bilen har ABS, att bromsverkan är cirka 80% på framhjulen och resten, 20 % på bakhjulen.
Därav kommer att bromsarna är mer engagerade fram = mer bromsdamm i framfälgarna.

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2020 · 10 279 Inlägg

Dessutom påverkas hur bra dammet fastnar på fälgen av fälgarnas skick... Ju sämre underhållna desto lättare fastnar smutsen/dammet (precis som en bils lack egentligen).

Senast redigerat av Brådhis (26 augusti 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Då får man kanske fråga vilka som ger minst damm, men då blir det kanske reklam för märket.. roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
26 augusti 2020 · 7 236 Inlägg

Regelbunden tvätt, så att bromsdammet inte hinner bita sig fast, är nog enda sättet att hålla fälgarna rena.
Naturligtvis kan man även "preparera" fälgarna med ett skyddande skikt.
Ett bra sätt att inte se skiten är att spreja fälgarna mattsvarta, haha!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Du måtte skämta på min ära..
Svarta fäljar på en vit kärra som min?
Hur skulle det se ut..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
26 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

axxet skrev:
Du måtte skämta på min ära..
Svarta fäljar på en vit kärra som min?
Hur skulle det se ut..roll

Svarta fälgar är alltid snyggt. Det började på volvo 240 med sina svarta stålfälgar och pågår idag med svarta lättmetallfälgar på dyra, nya, bilar.

Vita_Vargen
26 augusti 2020 · 1 281 Inlägg

Finns keramisk coating för fälgar som gör att dammet inte alls biter fast på samma sätt.

Som tidigare skrivit, kombinationen sliten yta på fälgarna+billigare belägg smile

Steff240
26 augusti 2020 · 1 017 Inlägg

Kan ju vara så också att bromsarna börjar ligga på lite. Då blir fälgarna svarta jädrigt fort + andra uppenbara nackdelar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang