Lurad av bilhandlare.

dwarfie
25 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hej
Jag köpte en bil som jag märkte att det var fel på redan nästa dag. Jag skickade då ett mail till bilhandlaren att jag ville reklamera den. Tog reda på att man skall låta de få chansen att åtgärda felet. Men de hörde inte av sig försökte att få tag i någon, hittade massa telefonnummer men inget svar. Meddelade de genom mail att om de inte hörde av sig så skulle jag gå vidare med fallet. Vilket jag gjorde. Jag anmälde de till ARN. Kontaktade även finansbolaget att jag reklamerat bilen och på så sätt sluppit betala något.

Under utredningen så meddelade bilhandlaren vid flera tillfällen till ARN att de givit mig 10 000:- i ersättning och att tvisten var löst. Men jag har inte ens fått kontakt med de. Nu har de dessutom, efter att ARN meddelat sitt beslut att de skall ta tillbaka bilen, gjort någon efterkonstruktion och skickat in ett "avtal" där det står att jag fått 15 000:- i ersättning (där de till och med förfalskat min namnteckning) för jag ville behålla bilen. Jag vill ju bara att de skall komma och hämta den. Nu har jag två frågor.

1, Jag står ju som ägare och har ägarbeviset men inte betalat något. Hur kan jag få de att hämta bilen och skriva över bilen på handlaren? Den har stått och kostat mig pengar i form av försäkring och p-avgifter.
2, Hur kan jag gå vidare?

jaka54
25 augusti 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Vad var det för fel på bilen?
Varför åkte du inte tillbaka med bilen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2020 · 17 473 Inlägg

Bilmodell och vad du har betalt.

Att handlaren uppenbarligen fifflar tyder ju på att denne inte vill tag tillbaka bilen. Även om ARN har tagit beslut om att bilen ska köpas tillbaka av handlaren behöver inte denne göra det. Ingen lag utan ARN ger bara en rekommendation. De riskerar ingenting förutom att hamna på ARN:s svarta lista. Hur många läser den innan de köper bil?

Är bilen köpt genom ett finansbolag (uppenbarligen) så har detta gett pengar till handlaren redan så denne är nöjd. Krediten är kopplad till bilen och bilen kan inte byta ägare innan krediten är löst. TS som ägare kommer att få betala i slutänden för att inte riskera betalningsanmärkning.

Är handlaren MRF-ansluten kommer saken i ett annat läge, men det känns inte så i detta fallet.

Läget är: Inte så ljust.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
25 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

Det är därför man skall kolla upp bilhandlare innan man köper av dom, speciellt om det är en mindre firma med folk som verkar lite halvskumma. Googla firmanamnet, ägarens namn samt kolla om ägaren finns på Lexbase.

panda666
25 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Har du alltså inte gått tillbaka me bilen? är firman för långt bort eller bara pallat inte åka dit? intressant att veta vad som är fel me bilen också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang