Ventilflyt?

Audibergan
26 augusti 2020 · 22 Inlägg

Tjena, är det någon som kan förklara för mig vad ventilflyt är för något. När uppstår det?

husseman
26 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, antar att det e´samma som ventilsläpp...det vill säga att fjädrarna hinner inte med att stänga ventilen pga. högt varvtal.. - men nu gissar ja.

mvh/husse

simlar
27 augusti 2020 · 5 524 Inlägg

Valve float antar jag TS direkr översatt till ventilflyt.
Vanligt övrsätts det till ventilsläpp men har säkert ytterligare benämningar.

Detta uppstår när ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna pga väldigt höga motorvarv.

Dvs ventilerna följer inte kamprofilen längre, kammen snurrar men ventilerna hänger kvar i öppet läge.

Detta är varför många sätter hårdare ventilfjädrar vid trimning då en kraftigare fjäder orkar dra upp ventilen snabbare och går då varva motorn mer innan ventilsläpp uppstår.

Ducati löste detta problem genom att skippa fjädrar och låta kamaxeln dra upp ventilen istället.
Desmodromic kallar Ducati det.

Senast redigerat av simlar (27 augusti 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2020 · 10 277 Inlägg

Ventilflyt är det ord jag också fått lära mig... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Audibergan
27 augusti 2020 · 22 Inlägg

yes då vet jag, tack för bra svar!

torsen
27 augusti 2020 · 7 233 Inlägg

simlar skrev:
Valve float antar jag TS direkr översatt till ventilflyt.
Vanligt övrsätts det till ventilsläpp men har säkert ytterligare benämningar.

Detta uppstår när ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna pga väldigt höga motorvarv.

Dvs ventilerna följer inte kamprofilen längre, kammen snurrar men ventilerna hänger kvar i öppet läge.

Detta är varför många sätter hårdare ventilfjädrar vid trimning då en kraftigare fjäder orkar dra upp ventilen snabbare och går då varva motorn mer innan ventilsläpp uppstår.

Ducati löste detta problem genom att skippa fjädrar och låta kamaxeln dra upp ventilen istället.
Desmodromic kallar Ducati det
.

Till råga på allt på en 500cc V8.
En av dem som körde var Fergus Anderson.
3 förare sammanlagt körde mästerverket.
Alla körde ihjäl sig.
Fergus var den som levde längst.

jompazx
27 augusti 2020 · 291 Inlägg

simlar skrev:
Valve float antar jag TS direkr översatt till ventilflyt.
Vanligt övrsätts det till ventilsläpp men har säkert ytterligare benämningar.

Detta uppstår när ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna pga väldigt höga motorvarv.

Dvs ventilerna följer inte kamprofilen längre, kammen snurrar men ventilerna hänger kvar i öppet läge.

Detta är varför många sätter hårdare ventilfjädrar vid trimning då en kraftigare fjäder orkar dra upp ventilen snabbare och går då varva motorn mer innan ventilsläpp uppstår.

Ducati löste detta problem genom att skippa fjädrar och låta kamaxeln dra upp ventilen istället.
Desmodromic kallar Ducati det.

värt att nämna är att desmodromic systemet inte är HELT fjäderfritt. det har en lättare fjäder som kontrollerar ventilen när den växlar mellan loben som öppnar ventilen och stänger ventilen (man måste ha lite spel mellan loberna annars funkar inte systemet både när motorn är kall och varm), men fjädern sköter inte jobbet med att återsluta ventilen. väldigt sexig lösning, vill minnas att ducati även kör detta i sin motoGP hojar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang