Diskussion om det Svenska kraftnätet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2020 · 17 345 Inlägg

Frågan kommer alltid upp förr eller senare när det pratas om laddbara elbilar. Räcker strömmen till? Så tänkte vi kan samla alla sådana frågor här. Lite basfakta:

Sveriges totala elproduktion täcker mer än väl scenariot "Om alla bilägare skaffar en elbil över natten". Det finns dock problem i att får ner elen från Norrland till södra Sverige i nuläget. Det finns även andra problem eftersom vi kör allt mer med solkraft och vindkraft. Dessa har ingen inbyggd svängmassa.

Men kör hårt nu! Nivån på inläggen får gärna vara faktagrundade. Men i övrigt tolereras OT-diskussioner. Garaget är ett levande forum!

Hur mycket el som produceras i Sverige just nu kan man se här:
https://www.svk.se/drift-av-transmissio … ollrummet/
Vi producerar i princip alltid för mycket (<Den måste någon hugga på). Går det att producera mer än vad som förbrukas? Hehe...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 september 2020 · 5 791 Inlägg

Så norrlänningarna har billig ström och bör köra elbil, men de kan inte på grund av stora avstånd och kalla vintrar... Annars är det ju bra att sätta upp några solpaneler att ladda bilen med, så kan man åka gratis till konsum en gång i veckan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2020 · 13 644 Inlägg

Problem lär det bli utan kärnkraft..  Problmet blir väldigt stort   när kraften finns i ena änden av Sverige medans elen behövs i andra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2020 · 17 345 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Så norrlänningarna har billig ström och bör köra elbil, men de kan inte på grund av stora avstånd och kalla vintrar... Annars är det ju bra att sätta upp några solpaneler att ladda bilen med, så kan man åka gratis till konsum en gång i veckan.

Har man taket på huset fyllt med solpaneler så räcker dessa mer än väl för att ladda upp en elbil på två dagar i genomsnitt. Man får ner 25 kWh per dygn här där jag bor på västkusten.  Det kan man köra 25 mil på beroende på elbilsmodell med riktlinjen att den gurglar i sig 2 kW varje mil.

Men solcellssystem är dyra att installera. Så det tar ett gäng år att få ihop ekvationen. Men elbilen i fråga lär ju hålla den dubbla längden tidsmässigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2020 · 17 345 Inlägg

Growe skrev:
Problem lär det bli utan kärnkraft..  Problemet blir väldigt stort när kraften finns i ena änden av Sverige medans elen behövs i andra

Inte nog med det. Utan kärnkraft finns ingen tröghet i stamnätet. Solkraftverk har inga rörliga delar och kan därför inte bidra med svängmassa. De flesta vindkraftverk har en asynkrongenerator och en omriktare, så samma där. Går solen i moln eller det slutar blåsa så dippas krafttillförseln omedelbart.

Därför körs just nu Ringhals 1 för att tillföra reaktiv effektbalans i kraftnätet.  Det blir instabilt annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
15 september 2020 · 10 571 Inlägg

Jag håller på och filar på en mer omfattande tråd i ämnet men drar lite snabbt här.

Vi måste ställa om till ett hållbart resande annars dör vi. Vi kan enkelt bidra genom att åka mindre. Den pågående pandemin visar att det går "utmärkt" att åka mycket mycket mycket mindre.

Jag har personligen valt en snål elbil med ett batteri som inte är groteskt utan som täcker mina behov. Det blir liksom sansat både ekonomiskt och miljömässigt. För mig som jobbpendlar så blir det många mil per år ca 3500mil eller 10mil om dagen. 10mil á 1.5kWh blir 15kWh som jag behöver ladda tillbaka i bilen. Om vi leker med tanken att jag gör det på natten så har jag ca 12 timmar på mig, lägsta inställningen i bilen är 6A laddström vilket då fyller bilen med 1300W på styvt 11h.  Jag har bytt ut mina glödlampor mot LED. Effekten som blivit över där gör att jag laddar bilen gratis(!)

Ganska fiffigt va?

Ang var kraften kommer i från så står ju min bil till förfogande som batteribank. I princip så skulle solceller kunna ladda den på dagen och på natten när jag pluggar in hemma kan den avlasta elnätet. Detta kallas V2G eller V2X, Vehicle to grid.

Jag är övertygad om att det inte blir problem med våra elnät eftersom elbilarna är en tillgång för lastbalanseringen. En helt ny möjlighet att ta tillvara på vind och sol där den produceras och stötta på natten när det behövs. Detta utan att bygga stationära dedikerade energilager.

Med det sagt är jag inte emot kärnkraft, men man kan som nämnts ovan inte enbart ha kärnkraft utan den kan stå som en bas. Denna bas kan ju bli mindre och mindre i tankt med att sol och vind byggs ut.

Det jag just skrivit är typ raka motsatsen till övriga inlägg men ganska tänkvärt. Se en ökad elektrisk bilpark som en tillgång.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Utmarks-Loke
15 september 2020 · 5 791 Inlägg

torpis skrev:
Vi måste ställa om till ett hållbart resande annars dör vi.

Förklara.

torpis Forummoderator
15 september 2020 · 10 571 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torpis skrev:
Vi måste ställa om till ett hållbart resande annars dör vi.

Förklara.

Behövs det? Om vi använder mer resurser än vad som finns så upphör livet. Ganska uppenbart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
20 november 2020 · 7 877 Inlägg

Svenska Kraftnät ligger efter.
Att det skulle gå åt mer ström i framtiden och att det måste gå åt ström för att klara klimatet har vi ju vetat om ganska länge. Plan finns ju, en likspänningledning, såvitt jag vet är den dock ännu inte i drift, trots att den byggdes för massor med år sen.

En till sak som behöver ses över är säkringspriser-
Jag betalar ca 2200/år för 3x16A, 400V.
Utav det blir det 16*400*√3=11085W, alltså ca 11 KW.

I mitt gamla hus har jag en värmepump som på max effekt tillåts dra upp till 10KW korta stunder för att kunna frosta av utedelen och samtidigt hålla värmen med elpatronen, vilket innebär att jag den stunden laddar en elbil med 1KW. Det i sig är inget problem eftersom det bara är en liten stund och bilen gått och väl kan smaska sina 2-3kW efter.

Hade dock inte skadat att ha en 3x25A säkring som tillåtit ett uttag på 17,3KW (25*400*√3), problemet är att den säkringen är nästan dubbelt så dyr utan att egentligen leverera dubbla effekten.

Tror inte det blir ett problem, men tror det kommer upplevas som ett problem eftersom ett större batteri tar längre tid att ladda vid en given effekt. Ska det sedan vara en familj med två vuxna som pendlar med med varsin elbil och ska ladda på natten, på vintern, när deras värmepump behöver jobba. Då kan det bli problem.

Är egentligen likadant i stan. At bara smälla upp en laddstolpe är ingen konst, men att förse en hel parkering med laddstolpar kan ha sina utmaningar eftersom det inte är helt säkert att de kablarna som ligger i backen och som ska mata dom är dimensionerad för belastningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
21 november 2020 · 10 203 Inlägg

torpis skrev:
Jag håller på och filar på en mer omfattande tråd i ämnet men drar lite snabbt här.

Vi måste ställa om till ett hållbart resande annars dör vi. Vi kan enkelt bidra genom att åka mindre. Den pågående pandemin visar att det går "utmärkt" att åka mycket mycket mycket mindre.

Jag har personligen valt en snål elbil med ett batteri som inte är groteskt utan som täcker mina behov. Det blir liksom sansat både ekonomiskt och miljömässigt. För mig som jobbpendlar så blir det många mil per år ca 3500mil eller 10mil om dagen. 10mil á 1.5kWh blir 15kWh som jag behöver ladda tillbaka i bilen. Om vi leker med tanken att jag gör det på natten så har jag ca 12 timmar på mig, lägsta inställningen i bilen är 6A laddström vilket då fyller bilen med 1300W på styvt 11h.  Jag har bytt ut mina glödlampor mot LED. Effekten som blivit över där gör att jag laddar bilen gratis(!)

Ganska fiffigt va?

Nu kommer vi lite från trådens ämne (men det står att det är iaf ganska okej)...

Jag blir lite nyfiken, var går då gränsen? Om vi omvandlar 10 mil om dagen till samma miljöpåverkan med en fossilbil, hur långt kommer den personen då? För även om elbilens bränsle är mer miljövänligt, så är dessa 10 mil inte "gratis" för miljön. Däck och vägslitage (och spolarvätska tex) är detsamma som för en fossilbil. Även bromsar går ju åt, men där är sannolikt "förbrukningen" lägre än för en fossilbil.

Jag förstår, och tycker, också att elbil är bra. Mycket bra faktiskt! Men helt utan påverkan är det inte. Så på temat mindre resande borde det väl egentligen också gälla folk som kör elbil? smile 10 mil är en ansenlig sträcka varje dag.

Så frågan är, hur nära skulle man behöva bo jobbet för att gå "jämt upp" med en modern, snål fossilbil? Vad är det faktiska förhållandet mellan bränsletyperna?

(Frågan är ärligt ställd, jag är inte ute efter att peta någon i ögat eller liknande utan jag undrar detta. Förstår självklart att det inte går att ge ett exakt svar, men grovt räknat borde man iaf kunna få fram någonting...)

Senast redigerat av Brådhis (21 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
21 november 2020 · 10 571 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag blir lite nyfiken, var går då gränsen? Om vi omvandlar 10 mil om dagen till samma miljöpåverkan med en fossilbil, hur långt kommer den personen då? För även om elbilens bränsle är mer miljövänligt, så är dessa 10 mil inte "gratis" för miljön. Däck och vägslitage (och spolarvätska tex) är detsamma som för en fossilbil. Även bromsar går ju åt, men där är sannolikt "förbrukningen" lägre än för en fossilbil.

Jag förstår, och tycker, också att elbil är bra. Mycket bra faktiskt! Men helt utan påverkan är det inte. Så på temat mindre resande borde det väl egentligen också gälla folk som kör elbil? smile 10 mil är en ansenlig sträcka varje dag.

Så frågan är, hur nära skulle man behöva bo jobbet för att gå "jämt upp" med en modern, snål fossilbil? Vad är det faktiska förhållandet mellan bränsletyperna?

(Frågan är ärligt ställd, jag är inte ute efter att peta någon i ögat eller liknande utan jag undrar detta. Förstår självklart att det inte går att ge ett exakt svar, men grovt räknat borde man iaf kunna få fram någonting...)

Korta svaret är att jag vet inte. Där emot så är förbränningsmotorn en dead end redan idag. Per definition kan vi inte köra på icke förnybart, hur snål den än är.

Elbilen i dess moderna form är ganska ny och utvecklas väldigt fort. Det finns potential och som jag ser det så får det kosta för att ta sig framåt åt rätt håll.

En bensin/diesel är ju som sämst på korta sträckor, där är en elbil som bäst. Men du faller ju platt om du på gammal vana måste ha 100mil räckvidd, då straffar man miljön i onödan.

Utvecklingen går framåt, elbilen KAN bli helt ren och vi bör åka så lite vi kan samtidigt som vi måste/bör sansa oss när vi väljer bil.

Min Ioniq är snål, har litet batteri och kostar 40% av en Tesla. Den duger gott åt mig. Mitt val är i första hand ekonomiskt men samtidigt som en spin off väldigt förnuftigt på många punker så som däck, bromsar osv. En Tesla har två motorer och dubbla räckvidden, dvs dubbla miljöpåverkan mot min bil då de komponenterna räckt till två Ioniqs.

Tar man värsta tänkbara scenariot på alla plan för elbilen och bästa möjliga för dieselbilen så gick break even vid 20000mil har jag för mig, men det blir likväl en break even(!)

Räknat på modern teknik så har jag för mig elbilen räknar hem sig på två år.  Ska se om jag hittar inslaget från SR om just detta(förmodligen inte men ska försöka)

Det man ska ha klart för sig är att det är mycket mycket pengar på spel, så lobbyn är GRYM


Hittade!!! Ovanligt bra artikel från Svensk media!
https://sverigesradio.se/artikel/7348243

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2020 · 13 644 Inlägg

största problemet vi har är var vi har strömmen.. ena sidan av landet har massor av ström den andra sidan har ingen..   lösningen blir då att bygga mer osäker el vilket gör systemet ännu mer känsligt.         det enkla svaret på problemet hade varit kärnkraftverk.  men trotts att det är släpper ut mindre än både vind och solkraft så finns inga sånna planer utan man straffar ut det istället.


sen är inte vägen att ställa om från fosilbilar till elbilar.      det bästa är om vi kan använda den bilflottan vi har i sverige så länge som möjligt innan den byts ut och istället byta ut bränslet.   men det motarbetas ganska kraftigt från många håll.. inte minns  av det partiet med mest inflyttande och minst antal röster.   

för det skulle vara väldigt mycket bättre om alla dieselfordon skulle gå över till hvo100  men det kräver ju att det finns tillräckligt hvo100    syntetisk bensin går oxå att ta fram men även där finns det nada intresse av staten att få fram dessa bränslen då blir det som det blir.      det är viktigare att 100% av svenskarna ska tvingas att byta sina fordon mot ett elfordon för att verka som man gör något så fantastiskt för miljön.        men om man samtidigt skrotar fungerande fordon och bygger nya belastar det miljön betydligt mycket mer än om vi bara kunde ställa om till andra bränslen i våra nuvarande bilar.        produkten finns men den motarbetas.

Senast redigerat av Growe (22 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 571 Inlägg

Jag vill mena du är på fel spår där.
Lyssna här som referens

https://sverigesradio.se/artikel/7346616

https://sverigesradio.se/artikel/7348243

Corona har en stor positiv biverkan och det är att vi lär oss att åka mindre och att det går finfint det med faktiskt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2020 · 13 644 Inlägg

torpis skrev:
J

Corona har en stor positiv biverkan och det är att vi lär oss att åka mindre och att det går finfint det med faktiskt

nej det finns inget posetivt med covid..     det är bara ett jävla elände..att ens se en sån här kommentar får mitt blod att koka..

ingen inkomst=sverige går totalt åt helvete.   


efter detta tror jag att det blir lika många självmord som döda i covid.  pga folks ekonomi gått totalt åt helvete..              man får ju vara glad att man inte var en av dom som hoppade på elbilståget och har en tesla på uppfarten för 1miljon   sjuk av covid efter att jobbat som läkare inom sjukvården och nu blir utförsäkrade.     lycka till  säger jag bara..

just nu behöver vi röra oss mer i landet spendera mer pengar göra mer saker för att folks liv inte ska gå åt helvete totalt.  samtidigt som vi inte kan göra det eftersom det är farligt.. sen försöka säga detta är skit bra.. för miljön...   vem fan bryr sig om miljön om hela samhället hålller på gå åt helvete...     hade vi haft det varmare här i sverige just nu hade smittan inte varit lika stor.   så vad är vinsten?      folk umgås inte med varandra=sämre hälsa   folk handlar inte=mindre skatteintäkter.
affärer har inga kunder=konkurs.

gym har inga kunder=sämre hälsa       
idrotsnaläggnignar bad osv stännger ner=sämre hälsa
 
Men det är klart lyft fram att vi inte kör bil lika mycket..  det är ju knappast för vi klarar oss utan bil utan för att vi inte går ut för att staten sagt till oss att inte göra det .      ja det gäller ju dom mesta utom rika politiker  folk som är på krogen och dricker.. folk som gillar att flyga jorden runt...   det är ju dessa mänsikor som fortsätter med sitt liv som ingenting har hänt.         så vad vinsten är förutom för folk i innerstans i stochkolm som totalt skiter i allt men röstar grönt har jag lite svårt att se...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2020 · 17 345 Inlägg

Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2020 · 13 644 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

dom vänder ju kappan efter vinden..  så det kan nog bära iväg vart som helst...    gengas kanske? smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 571 Inlägg

Ang kraftnät så kan man som sagt utnyttja elbilarna för lastbalansering.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
22 november 2020 · 10 203 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

Ungefär som när etanol var framtiden, en stund... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 571 Inlägg

Samma lirare som åkte runt i diesel Volvo och sålde på kommuner laddstolpar 2014 säljer nu på kommunerna biogas. Det är inget annat än pengar som styr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
22 november 2020 · 3 295 Inlägg

Märkt vissa som kör elbil idag spenderar sina soppa pengar på krims krams vilket påverkar miljön också väldigt negativt. KM-SKATT är ett måste inom snar framtid. Så vi alla inte dör 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang