Diskussion om det Svenska kraftnätet.

torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Läste en artikel häromdagen att enligt Elon Musk så kommer elbehovet fördubblats om alla fordon går över till el.

Någon läst det? Läste hastigt artikeln, minns inte var man läste ..

Vad skulle krävas i Sverige? Går det utan kärnkraft?

Jag har givit detta exempel innan men öser på igen med dagsfärska siffror. Påminner om att jag inte är nån rabiat miljöaktivist, bara tekniskt intresserad.

Jag pendlar 10mil tyvärr. Min bil snittade i november 144Wh/km Det blir för mig exakt 14.4kWh per dygn. Jag laddar bilen på kvällen/natten när det är billigast men kan plugga in den redan halv 5 efter jobbet. Det betyder att jag behöver ladda med 6Ampere i 10 timmar.

Visst, jag behöver ju energimängden 14.4kWh, men jag behöver inte ha den BUMS när jag kommer hem och jag kan faktiskt låta den halvan som är kvar i mitt batteri när jag pluggar in vid 16:30 hjälpa till att stabilisera och boosta nätet när som mest energi går åt. Att höja laddströmmen till 8A för att kompensera är helt rimligt för mig.

Jag personligen har bytt alla mina lampor till lysdioder och trollar i princip bort bilens förbrukning helt så sett.

Det behöver alltså inte vara svart eller vitt. Jag är övertygad om att det kommer gå utmärkt. Kärnkraften lär behövas ett slag till, men inte så mycket för vi måste ha kärnkraft utan för det är det spåret vi valt. Jag tror inte ökad åtgång på elmängd är problemet utan hur man skall reglera om så förbrukningen blir jämnare över dygnet. Just elbilar är ju förträffliga där.

Det är svårt att räkna rättvist, det är svårt att hitta riktiga siffror, men jag tror man är ganska nära om man säger som så att den energi det går åt för att skapa en liter bensin hade räckt för att driva min bil motsvarade sträcka som litern bensin. Alltså inte nödvändigtvis den el som går åt utan den energimängd det går åt för att pumpa upp, skeppa runt, raffinera och distribuera bensinen hade omvandlat till el räckt för att köra min bil.

och hade vi slutat köra på bensin så hade vi fått en salig massa bensin över som vi måste bli av med eller hur ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sport80
7 december 2020 · 20 Inlägg

Sveriges totala elproduktion täcker mer än väl scenariot "Om alla bilägare skaffar en elbil över natten". Det finns dock problem i att får ner elen från Norrland till södra Sverige i nuläget. 

Tveksamt då vi importerar Energi nästan varje dag sedan en reaktor i Ringhals stängdes ner... och det är inte ens minusgrader än...

torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 572 Inlägg

Sport80 skrev:
Sveriges totala elproduktion täcker mer än väl scenariot "Om alla bilägare skaffar en elbil över natten". Det finns dock problem i att får ner elen från Norrland till södra Sverige i nuläget. 

Tveksamt då vi importerar Energi nästan varje dag sedan en reaktor i Ringhals stängdes ner... och det är inte ens minusgrader än...

Det är en god poäng.

Den uppenbara lösningen är att flytta norr ut.  Eller den uppenbara lösningen är att bygga kraftöverföring från norr till söder. Hur man nu väljer att se på det. Antagligen det senare eftersom människan är för bekväm för att flytta.



"I Sverige använder vi varje år ungefär 140 TWh och vanligtvis är inhemsk elproduktion tillräcklig för att täcka behovet av elenergi. Sedan år 2011 har Sverige producerat mer elenergi under året än vi använt i landet och vi har därför kunnat exportera till länderna omkring oss. År 2010 hade vi senast en nettoimport, som berodde på ovanligt låg kärnkraftsproduktion och en hög elanvändning över året."

https://www.energiforetagen.se/pressrum … forklarar/


Räknar lite överslag,
6.7miljarder mil körde personbilar under 2019. https://www.trafa.se/globalassets/stati … r_2019.pdf

6.7miljarder gånger 1.5kWh per mil blir 10miljarder kWh som behövs. 1TWh är 1miljard kWh. 10TWh om bilarna hade gått på el.  Enl energiföretagen länkad ovan "I Sverige produceras totalt sett under ett år normalt mellan 140 och 160 TWh el (Terawattimmar = miljarder kilowattimmar)."

Det är alltså antagligen ett o-problem vi diskuterar. och som sagt så kan elbilarna hjälpa till för att jämna ut elnätet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sport80
7 december 2020 · 20 Inlägg

torpis skrev:

Sport80 skrev:
Sveriges totala elproduktion täcker mer än väl scenariot "Om alla bilägare skaffar en elbil över natten". Det finns dock problem i att får ner elen från Norrland till södra Sverige i nuläget. 

Tveksamt då vi importerar Energi nästan varje dag sedan en reaktor i Ringhals stängdes ner... och det är inte ens minusgrader än...

Det är en god poäng.

Den uppenbara lösningen är att flytta norr ut.  Eller den uppenbara lösningen är att bygga kraftöverföring från norr till söder. Hur man nu väljer att se på det. Antagligen det senare eftersom människan är för bekväm för att flytta.



"I Sverige använder vi varje år ungefär 140 TWh och vanligtvis är inhemsk elproduktion tillräcklig för att täcka behovet av elenergi. Sedan år 2011 har Sverige producerat mer elenergi under året än vi använt i landet och vi har därför kunnat exportera till länderna omkring oss. År 2010 hade vi senast en nettoimport, som berodde på ovanligt låg kärnkraftsproduktion och en hög elanvändning över året."

https://www.energiforetagen.se/pressrum … forklarar/


Räknar lite överslag,
6.7miljarder mil körde personbilar under 2019. https://www.trafa.se/globalassets/stati … r_2019.pdf

6.7miljarder gånger 1.5kWh per mil blir 10miljarder kWh som behövs. 1TWh är 1miljard kWh. 10TWh om bilarna hade gått på el.  Enl energiföretagen länkad ovan "I Sverige produceras totalt sett under ett år normalt mellan 140 och 160 TWh el (Terawattimmar = miljarder kilowattimmar)."

Det är alltså antagligen ett o-problem vi diskuterar. och som sagt så kan elbilarna hjälpa till för att jämna ut elnätet.

Bor i uppe i Norrland och arbetar just med energi. Dom håller på att uppgradera elnätet för att få ner energin söderut för fullt.

torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 572 Inlägg

Sport80 skrev:
Bor i uppe i Norrland och arbetar just med energi. Dom håller på att uppgradera elnätet för att få ner energin söderut för fullt.

Kool!

Jag tänker att man borde flytta mer norr ut också. Northvolt är ju ett bra exempel. (om dom nu hamnar tillräckligt norr ut vet jag inte men på rätt väg iaf!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
merlo
8 december 2020 · 14 Inlägg

Den som tror att grön el kommer som ur ett gyllene horn flöda över södra sverige får nog tänka om. LKABs omställning var till?.. just det, EL. Minst 50TWh.
Facebooks serverhallar, 1TWh.
Northvolts batterifabrik, kommer nog att dra en del, då varken Malmö eller Västerås kunde leverera det dom kommer att behöva.
Amazons serverhall, ansökningen ligger på ca 2TWh.
etc, etc...

Bara LKAB kan man väl säga snittar 7st Forsmarksreaktorer. (el som idag inte finns)
Ser ni inga som helst problem men elkapaciteten i landet förutom lite kablar?

Själv har jag svårt att se den kommande vinsten lite längre fram...

MVH merlo

spillolja
8 december 2020 · 4 014 Inlägg

twin_cam skrev:
Svenska Kraftnät ligger efter.

En till sak som behöver ses över är säkringspriser-
Jag betalar ca 2200/år för 3x16A, 400V.
Utav det blir det 16*400*√3=11085W, alltså ca 11 KW.

I mitt gamla hus har jag en värmepump som på max effekt tillåts dra upp till 10KW korta stunder

Hade dock inte skadat att ha en 3x25A säkring som tillåtit ett uttag på 17,3KW (25*400*√3), problemet är att den säkringen är nästan dubbelt så dyr utan att egentligen leverera dubbla effekten.

Jag har fått för mig att det ska vara samma enhetliga avgift upp till 3*25A numera
kan vara värt att kolla upp, kanske variera med ortens leverantör

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
8 december 2020 · 10 572 Inlägg

spillolja skrev:

twin_cam skrev:
Svenska Kraftnät ligger efter.

En till sak som behöver ses över är säkringspriser-
Jag betalar ca 2200/år för 3x16A, 400V.
Utav det blir det 16*400*√3=11085W, alltså ca 11 KW.

I mitt gamla hus har jag en värmepump som på max effekt tillåts dra upp till 10KW korta stunder

Hade dock inte skadat att ha en 3x25A säkring som tillåtit ett uttag på 17,3KW (25*400*√3), problemet är att den säkringen är nästan dubbelt så dyr utan att egentligen leverera dubbla effekten.

Jag har fått för mig att det ska vara samma enhetliga avgift upp till 3*25A numera
kan vara värt att kolla upp, kanske variera med ortens leverantör

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s … 200101.pdf

Kortfattat så kostar 16A 400kr, 20A 540kr, 25A 700kr, 35A 1000kr, 50A 1500kr, 63A 2000kr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
8 december 2020 · 10 244 Inlägg

Men vad kommer hända med elpriset på lång sikt då? (Den frågan platsar väl också här i tråden?)

Staten vill ju ha in skattepengarna, och om folk går över till el försvinner ju en ansenlig mängd skattepengar. Dels pga bilarnas låga/obefintliga vägskatt och dels pga drivmedlets extremt låga kostnad (i jämförelse med diesel/bensin/E85/biogas).

Så frågan är då, är km-skatt en rimlig väg att gå för dom? Endast för elfordon eller för alla? Eller ska elen beskattas hårdare? Hög skatt på elfordon? Skilja ut "laddningsel"? Betrakta solceller som "hembränning" av bränsle och förbjuda/beskatta...?

För så som det ser ut idag har jag extremt svårt att tro att det kommer se ut om tex 10 år. För om alla går över till el allteftersom tiden går och även begagnatköparna i dom lägre prisklasserna får möjlighet att köpa elbilar, och dagens priser på el består, skulle sannolikt nya problem uppstå runt storstäderna som skulle få Londons köer att blekna...

Visst, lite överdrivet, men ändå, vill ju få igång en diskussion kring det... wink

Senast redigerat av Brådhis (8 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
9 december 2020 · 10 572 Inlägg

Bra fråga och reflektioner. Jag delar lite hur jag ser det.

Brådhis skrev:
Men vad kommer hända med elpriset på lång sikt då? (Den frågan platsar väl också här i tråden?)

Staten vill ju ha in skattepengarna, och om folk går över till el försvinner ju en ansenlig mängd skattepengar. Dels pga bilarnas låga/obefintliga vägskatt och dels pga drivmedlets extremt låga kostnad (i jämförelse med diesel/bensin/E85/biogas).
)

Jag vet inte riktigt hur det blir med elpriset som sådant. Att låta alla personbilar gå över till el är ju bara 10% skillnad i elåtgång vilket inte borde vara ett stor problem i sammanhanget.

Där emot kommer ju skatteintäkter försvinna och där min själ kommer det inte glida undan utan det kommer säkerligen beskattas. Det är ju inte en slump att du får 50% bidrag på en laddbox om den har inbyggd elmätning. Man kommer antagligen skapa fordonsel och beskatta den tänker jag.

Brådhis skrev:
Så frågan är då, är km-skatt en rimlig väg att gå för dom? Endast för elfordon eller för alla?

Betala per kilometer du kör är väl jättebra system för alla. Kör du mycket så står du för mer slitage.

Brådhis skrev:
Betrakta solceller som "hembränning" av bränsle och förbjuda/beskatta...?

Jag tror solceller, vindkraft och elbilar kan blandas in för att stabilisera nätet. sol och vind ger ju mer förnybar energi in och bilarna kan både ta emot detta och hjälpa till med effekttopparna när det behövs.

Lite som att du får din bil rekondad om du kör någon som varit med i en olycka och behöver skjuts till akuten. Då får du ju igen något för du ställde upp när det behövdes.

Brådhis skrev:
För så som det ser ut idag har jag extremt svårt att tro att det kommer se ut om tex 10 år. För om alla går över till el allteftersom tiden går och även begagnatköparna i dom lägre prisklasserna får möjlighet att köpa elbilar, och dagens priser på el består, skulle sannolikt nya problem uppstå runt storstäderna som skulle få Londons köer att blekna...

Visst, lite överdrivet, men ändå, vill ju få igång en diskussion kring det... wink

Jag tror vi lär oss jobba närmare hemma. Vi måste åka mindre! Det kanske blir förbjudet att ha kontoret längre bort än du kan cykla om ditt arbete utförs vid en dator. Tja, varför inte?

Jag tror även autonoma bilar kommer bidra då dom kan åka iväg och göra nytta för fler när du inte åker med den. Den kan även parkera sig själv utanför stan vid en solcellspark och ladda sig under dagen osv. En bil kan kanske tillgodose tre familjer istället för att man behöver mer än en bil per familj osv.

Eldriften löser att vi kan transportera oss hållbart, det måste vi ju annars dör vi i förlängningen. Autonoma bilar kan nog hjälpa till med att minska köerna. Köer beror ju ofta på att nån kärring inte kan köra eller att nån ynglig som tror han kan köra har klotat in i ett räcke osv. Autonomi FTW.

Men som sagt, åka mindre och effektivare är ju sjukt mycket smartare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
9 december 2020 · 3 296 Inlägg

https://www.atl.nu/debatt/vindkraft-ar- … ona-vagen/

Rätt intressant debatt. Lite som man själv tänkt väldigt länge.

torpis Forummoderator
9 december 2020 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
https://www.atl.nu/debatt/vindkraft-ar-inte-den-nya-grona-vagen/

Rätt intressant debatt. Lite som man själv tänkt väldigt länge.

Vet inte om jag vill kalla det för debatt när 10 arga Tidaholmsbor får fria händer att klaga i tidningen.

Jag tror vindkraft kan vara toppen jämte solceller, kärnkraft och vattenkraft. Men man skall ju placera vindkraftverken där det blåser, vattenkraftverken där det finns strömmande vatten, solcellerna där solen lyser och kärnkraftverken på strategiska platser.

Det byggs vindkraft kring där jag bor och då kan jag hålla med debatten att det är ju bara dumt. Där emot så finns det ju andra platser så som i tex Öresund där det passar bättre.

Grundbulten är ju att vi måste sluta elda upp saker. Det är inget jag hittar på utan så det är. Då måste vi antingen dra ner på energin vi gör av med eller skapa den på ett hållbart sätt. Undrar om herrarna och damerna i debatten ovan kan tänka sig att sänka temperaturen inomhus till 12grader och cykla till jobbet mot att det inte blir vindkraftverk i deras skog? Antagligen inte.

Det är ju alltid någon annans problem att lösa. Alltid lätt att klaga, svårt att komma med vettiga alternativ.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
9 december 2020 · 1 577 Inlägg

hmm, så vindkraft är skillnaden mellan 12 grader o 20 inomhus? Herrejävlar- ja då e´vi rökta även på energifronten. Finns det nåt som kommer funka i detta land om några år? Det går utför...

mvh/husse

torpis Forummoderator
9 december 2020 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
hmm, så vindkraft är skillnaden mellan 12 grader o 20 inomhus? Herrejävlar- ja då e´vi rökta även på energifronten. Finns det nåt som kommer funka i detta land om några år? Det går utför...

mvh/husse

Andas, läs igen vettdu.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
9 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, har andats o fattar inte varför kärnkraft kan fixa så vi får 20 grader inomhus. Den kan produceras när den behövs... den ersätter dessa Gretasnurror som bara e´trams. Som du sa- ute i vinden så funkar de nog en stund, men inget att bygga upp ett fungerande elnät med.  Att folk laddar ur varandras elbilar via nätet, kan nog bli en rörig historia..antar att man vill ha fullt när man kommer ut till bilen. Alla kan ju inte sitta vid en dator o "jobba" - nån måste ju faktiskt röra sig o sin röv mot riktigt jobb, utom cykelavstånd.

mvh/husse

caromania Forummoderator
9 december 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, har andats o fattar inte varför kärnkraft kan fixa så vi får 20 grader inomhus. Den kan produceras när den behövs... den ersätter dessa Gretasnurror som bara e´trams. Som du sa- ute i vinden så funkar de nog en stund, men inget att bygga upp ett fungerande elnät med.  Att folk laddar ur varandras elbilar via nätet, kan nog bli en rörig historia..antar att man vill ha fullt när man kommer ut till bilen. Alla kan ju inte sitta vid en dator o "jobba" - nån måste ju faktiskt röra sig o sin röv mot riktigt jobb, utom cykelavstånd.

mvh/husse

Definiera ett ”riktigt” jobb husse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
10 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, svårt- men nåt som måste göras på riktigt.. inte nåt man kan göra hemifrån via dator o sitta o maila eller sitta i nån form av Videolek på nätet.. - Ett jobb helt enkelt.

mvh/husse

caromania Forummoderator
10 december 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, svårt- men nåt som måste göras på riktigt.. inte nåt man kan göra hemifrån via dator o sitta o maila eller sitta i nån form av Videolek på nätet.. - Ett jobb helt enkelt.

mvh/husse

Den förklaringen duger inte. Bara för att man har en spade i näven så betyder det inte att man är viktig för samhället eller utför ”ett riktigt jobb” och vise versa.

Min bild av dig husse var inte att du är en sådan traditionell gammal ärke-sosse med ena foten i det gamla VPK? Det var värst, där blev jag förvånad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
10 december 2020 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, har andats o fattar inte varför kärnkraft kan fixa så vi får 20 grader inomhus. Den kan produceras när den behövs... den ersätter dessa Gretasnurror som bara e´trams.

Tror du skribenterna är mer intresserade av att vi bygger ett kärnkraftverk i Tidaholm då? Jag tror inte det.

Då vill dom inte ha vindkraft, inte kärnkraft. Då blir det till att skruva ner temperaturen.

husseman skrev:
Att folk laddar ur varandras elbilar via nätet, kan nog bli en rörig historia..antar att man vill ha fullt när man kommer ut till bilen.
mvh/husse

Det är inte rörigt alls, det är genialiskt och absolut framtiden.

Du skall baka rulltårta och upptäcker att du har slut på socker... nä vänta, baka...hm.... Du skall kolla fotboll på Viaplay och upptäcker till stora förskräckelsen att du har slut på öl. Du knackar på hos grannen och frågar om du kan få låna 6st öl. Jajjemen säger grannen, det går utmärkt. Dagen efter på väg hem från ditt riktiga jobb så köper du nya öl till din granne. Kanske till och med 8st bara för hon var så snäll.

Du lär ju inte sparka upp dörren till grannen och ta hela ölflaket och be denna dra dit pepparn växer så att hon står utan öl.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
10 december 2020 · 10 244 Inlägg

Jag tror att det Husse menar är att alla inte har möjligheten att vänta på laddningen och/eller avstå att köra till jobbet på eget bevåg. Vi är många som lever ett liv där jobba hemifrån är närmast att betrakta som ett skämt och dessutom har väldigt svårt att flexa med arbetstiden. Vi bör inte glömmas bort i debatten...

Min bil måste starta och gå ibland så mycket som 11 mil, direkt, nu, om 5 minuter eller om 5 timmar. Det vet jag inte förväg. Mitt arbetsfordon måste alltid vara redo att rulla inom högst några minuter. I inget av dessa fall skulle jag kunna vänta på att fordonet tex laddas klart. Det är både en och två gånger man slänger lunchen. Vi tankar tillochmed i förväg för att kunna nå hela området utan att stanna för att tanka på väg ut. Att då, som nästan alltid i elbilsdebatten, få höra att "det är ju bara att..." gör en ganska trött på tankesättet. smile

(Nej, jag kör varken ambulans, polis- eller brandbil...)

Som det ser ut idag skulle mitt arbete vara omöjligt att utföra med elfordon, iaf utan att man först dubblerar (minst) antalet fordon.

Håller dock självklart med er om att det inte finns någon skillnad i vad som är riktiga jobb eller inte. Ett jobb kan vara lika viktigt (och riktigt) oavsett var och hur det sker.

Senast redigerat av Brådhis (10 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang