Diskussion om det Svenska kraftnätet.

twin_cam Smålänning
10 december 2020 · 7 877 Inlägg

Hemma blev en vindkraftpark nekad p.g.a faran för djurlivet i ekoparken intill. För stor risk för utrotningshotade insektsarter m.m tydligen.

Det VÄLDIGT många har svårt för är att skilja på KLIMATVÄNLIGT och MILJÖVÄNLIGT.
Ofta går de hand i hand men inte alltid.

Vindkraft är ett tydligt exempel. Väldigt klimatvänligt, men uppenbarligen inte jättebra för miljön. Tydligen så släpper glasfibervingarna ifrån sig små små partiklar av glasdamm och bindemedel också enligt de som sökte miljötillstånd. Inget som skulle spela någon roll.

Frågan var också varför de inte kunna bygga ut den befintliga vindkraftparken 9 km bort, där det redan är förberett, allt är klart, men se då kunde de inte få något statligt stöd eftersom det hamnade på andra sidan kommungränsen...

Är inte emot vindkraft, men i en debatt om det måste man hålla reda på klimat och miljö...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
10 december 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag tror att det Husse menar är att alla inte har möjligheten att vänta på laddningen och/eller avstå att köra till jobbet på eget bevåg. Vi är många som lever ett liv där jobba hemifrån är närmast att betrakta som ett skämt och dessutom har väldigt svårt att flexa med arbetstiden. Vi bör inte glömmas bort i debatten...

Det var ju som sagt inte tal om att ta ALL ölen från din granne utan ringa på och fråga. Nej säger hon du får inte 6st du får bara 3st, jag måste ha några själv med.   aaaa okej

Så inget väntande, inte extra joxande utan bara att du lånar ut säg 5% av ditt batteri till elbilaget mellan tex kl16-21.

Brådhis skrev:
Min bil måste starta och gå ibland så mycket som 11 mil, direkt, nu, om 5 minuter eller om 5 timmar. Det vet jag inte förväg. Mitt arbetsfordon måste alltid vara redo att rulla inom högst några minuter. I inget av dessa fall skulle jag kunna vänta på att fordonet tex laddas klart. Det är både en och två gånger man slänger lunchen. Vi tankar tillochmed i förväg för att kunna nå hela området utan att stanna för att tanka på väg ut. Att då, som nästan alltid i elbilsdebatten, få höra att "det är ju bara att..." gör en ganska trött på tankesättet. smile

Jag är övertygad om att det skulle varit enklare med elbil. Du skulle kunna köra precis samma resor men kapa bort momentet att tanka eller ha bilen på service. Dessutom kunnat ha bilen med värmaren på inne i ett garage eller verkstad, kunna brassa på utan att fundera på att varmköra osv. Ökad komfort helt enkelt.

Nackdelen idag är ett högre inköpspris och något begränsat utbud på modeller.

Hade en Kia e-niro varit i ett lämpligt format så skulle den lätt klara detta utan problem. Hade en Tesla varit i rätt format hade den lätt fixat detta.  Måste det vara en VW transporter med dubbelhytt och flak så ja, då finns ingen sådan just idag men det kommer komma.



twin_cam skrev:
Hemma blev en vindkraftpark nekad p.g.a faran för djurlivet i ekoparken intill. För stor risk för utrotningshotade insektsarter m.m tydligen.

Det VÄLDIGT många har svårt för är att skilja på KLIMATVÄNLIGT och MILJÖVÄNLIGT.
Ofta går de hand i hand men inte alltid.

Vindkraft är ett tydligt exempel. Väldigt klimatvänligt, men uppenbarligen inte jättebra för miljön. Tydligen så släpper glasfibervingarna ifrån sig små små partiklar av glasdamm och bindemedel också enligt de som sökte miljötillstånd. Inget som skulle spela någon roll.

Frågan var också varför de inte kunna bygga ut den befintliga vindkraftparken 9 km bort, där det redan är förberett, allt är klart, men se då kunde de inte få något statligt stöd eftersom det hamnade på andra sidan kommungränsen...

Är inte emot vindkraft, men i en debatt om det måste man hålla reda på klimat och miljö...

Bra input. Folk glömmer ofta andas i debatten och blandar ihop saker. Jag pratar gärna elbilar mest för jag gillar tekniken, gillar smidigheten, gillar driftkostnaderna, men har få personliga åsikter om dess påverkan på miljön. Det är liksom inte det viktiga för mig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
10 december 2020 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Min bil måste starta och gå ibland så mycket som 11 mil, direkt, nu, om 5 minuter eller om 5 timmar. Det vet jag inte förväg. Mitt arbetsfordon måste alltid vara redo att rulla inom högst några minuter. I inget av dessa fall skulle jag kunna vänta på att fordonet tex laddas klart. Det är både en och två gånger man slänger lunchen. Vi tankar tillochmed i förväg för att kunna nå hela området utan att stanna för att tanka på väg ut. Att då, som nästan alltid i elbilsdebatten, få höra att "det är ju bara att..." gör en ganska trött på tankesättet. smile

Jag är övertygad om att det skulle varit enklare med elbil. Du skulle kunna köra precis samma resor men kapa bort momentet att tanka eller ha bilen på service.

Nackdelen idag är ett högre inköpspris och något begränsat utbud på modeller.

Hade en Kia e-niro varit i ett lämpligt format så skulle den lätt klara detta utan problem. Hade en Tesla varit i rätt format hade den lätt fixat detta.  Måste det vara en VW transporter med dubbelhytt och flak så ja, då finns ingen sådan just idag men det kommer komma.

Hur hade det varit enklare med ett elfordon? Jobbfordonet tankas på under 5 minuter medan jag tex passar på att tvätta av speglar och rutor och sedan är det redo att utföra uppdragen igen. Fordonet går 24/7, det finns ingen tid på dygnet då det kan stå och ladda.

När det gäller min privatbil (som jag då ibland använder perifert i/till jobbet) gäller det jag skrev innan. Jag vet inte om jag behöver åka nu, strax, sen eller om 5 timmar. Jag vet inte heller om jag måste åka 3 minuter efter jag kommit hem eller om jag ska åka först imorgon. Jag vet inte heller om jag ska åka 3 km eller 11 mil.

Momentet "att tanka" (jobbfordonet) är alltså något som helst ska ta 0 minuter, men kan få ta 5 minuter... Allt över det innebär att fordonet måste tas ur trafik/beredskap och således inte kan utföra sitt jobb. Ingenting i det blir enklare av att det skulle gå på el...

Service verkar ju kosta sina slantar även på elbilar enligt Hybrids inlägg här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

EDIT: Återigen, jag är inte emot elbilar. Tvärtom! Jag försöker bara balansera upp debatten genom att påvisa att i verkligheten fungerar det inte för alla, alltid.

Senast redigerat av Brådhis (10 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
10 december 2020 · 7 877 Inlägg

Brådhis skrev:
När det gäller min privatbil (som jag då ibland använder perifert i/till jobbet) gäller det jag skrev innan. Jag vet inte om jag behöver åka nu, strax, sen eller om 5 timmar. Jag vet inte heller om jag måste åka 3 minuter efter jag kommit hem eller om jag ska åka först imorgon. Jag vet inte heller om jag ska åka 3 km eller 11 mil.

Momentet "att tanka" är alltså något som helst ska ta 0 minuter, men kan få ta 5 minuter... Allt över det innebär att fordonet måste tas ur trafik/beredskap och således inte kan utföra sitt jobb. Ingenting i det blir enklare av att det skulle gå på el...

Service verkar ju kosta sina slantar även på elbilar enligt Hybrids inlägg här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Du behöver nog ha förbränningsbil. Jag längtar efter att hämta min elbil för att jag drar mig för att åka någonstans överhuvudtaget för att jag avskyr att tanka big_smile Är dyrt och känns inte så meningsfullt på nåt vis...
Har inte så händelserik fritid så jag har gott om tid att planera mina körningar och har valt bil med tanke på att man ibland kan behöva köra lite extra så kommer aldrig ha mindre än 50% när jag kommer hem även om jag inte laddar på jobbet smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
10 december 2020 · 10 279 Inlägg

twin_cam skrev:

Brådhis skrev:
När det gäller min privatbil (som jag då ibland använder perifert i/till jobbet) gäller det jag skrev innan. Jag vet inte om jag behöver åka nu, strax, sen eller om 5 timmar. Jag vet inte heller om jag måste åka 3 minuter efter jag kommit hem eller om jag ska åka först imorgon. Jag vet inte heller om jag ska åka 3 km eller 11 mil.

Momentet "att tanka" är alltså något som helst ska ta 0 minuter, men kan få ta 5 minuter... Allt över det innebär att fordonet måste tas ur trafik/beredskap och således inte kan utföra sitt jobb. Ingenting i det blir enklare av att det skulle gå på el...

Service verkar ju kosta sina slantar även på elbilar enligt Hybrids inlägg här:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Du behöver nog ha förbränningsbil. Jag längtar efter att hämta min elbil för att jag drar mig för att åka någonstans överhuvudtaget för att jag avskyr att tanka big_smile Är dyrt och känns inte så meningsfullt på nåt vis...
Har inte så händelserik fritid så jag har gott om tid att planera mina körningar och har valt bil med tanke på att man ibland kan behöva köra lite extra så kommer aldrig ha mindre än 50% när jag kommer hem även om jag inte laddar på jobbet smile

Tyvärr är det nog så. Iaf så som det ser ut idag. hmm

På fritiden skulle jag också (gärna faktiskt) kunna ha en elbil, det räcker att den tar mig till min båt eller till skogen (5 km) så är jag nöjd, iaf sommartid. wink Men det får nog räcka med ett bruksfordon just nu iaf... wink

Senast redigerat av Brådhis (10 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
10 december 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur hade det varit enklare med ett elfordon? Jobbfordonet tankas på under 5 minuter medan jag tex passar på att tvätta av speglar och rutor och sedan är det redo att utföra uppdragen igen. Fordonet går 24/7, det finns ingen tid på dygnet då det kan stå och ladda.

Då missförstod jag dig. Läste det som att du var tvungen att under dagen kunna blåsa iväg 11mil utan väntetid. Det är inget problem. Jobbar du dygnet runt och bilen rullar HELA tiden så ja, då är det kört, som du säger egentligen även för bensinbilen.

Exempelvis budfirman jag köpte min V70 av hade kört 33600mil på 3år. Då skulle dom mellan Göteborg och Norrland nånstans och hämta eller lämna något. Så dom stannade ju aldrig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
10 december 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag längtar efter att hämta min elbil för att jag drar mig för att åka någonstans överhuvudtaget för att jag avskyr att tanka big_smile Är dyrt och känns inte så meningsfullt på nåt vis...

När man kör elbil så öppnas ögonen på många olika vis. Du kommer märka hur mycket och hur långt bort en bensinmack stinker. Du kommer börja märka hur illa det luktar efter en förbränningsbil. Saker man spontant känner att jag har helt fel på, men som man när man vant sig av med blir riktigt förvånad över hur illa man normalt sett är kalibrerad.

Du kommer ännu mera märka hur skönt det är att slippa tanka. Du kommer fnissa åt mina liknelser där man med elbilen tutar vidare och när man skall ha tag i bensin så strular det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
10 december 2020 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Hur hade det varit enklare med ett elfordon? Jobbfordonet tankas på under 5 minuter medan jag tex passar på att tvätta av speglar och rutor och sedan är det redo att utföra uppdragen igen. Fordonet går 24/7, det finns ingen tid på dygnet då det kan stå och ladda.

Då missförstod jag dig. Läste det som att du var tvungen att under dagen kunna blåsa iväg 11mil utan väntetid. Det är inget problem. Jobbar du dygnet runt och bilen rullar HELA tiden så ja, då är det kört, som du säger egentligen även för bensinbilen.

Exempelvis budfirman jag köpte min V70 av hade kört 33600mil på 3år. Då skulle dom mellan Göteborg och Norrland nånstans och hämta eller lämna något. Så dom stannade ju aldrig.

Nej, det är två delar av det. Antingen kör jag jobbfordonet eller så kör en annan chaufför det. Bilen tas aldrig ur trafik annat än om den servas (vilket vi gör själva på c:a 30 minuter var 4000:e mil) eller, vilket inte får ske, den går sönder. Således kan detta fordon aldrig stå och ladda. Eller ja, i teorin kan det ju stå och ladda när ingenting händer men problemet där är att vi aldrig i förväg vet när det blir och hur lång den stunden blir.

Min privatbil, som jag använder i/till jobbet ibland, måste då jag har jour samt även ansvarsområden och ibland måste åka iväg akut om något händer, kunna rulla direkt 0,3-11 mil. Detta oavsett om jag precis kommit hem eller om bilen stått i två dygn. Samma sak där, 100% händelsestyrt så jag vet inte när det sker.

Det är dock inte på något vis "kört" för förbränningsbilen i detta scenario (det fungerar ju bevisligen eftersom det är så här mitt arbetsliv ser ut just nu!).

Senast redigerat av Brådhis (10 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
10 december 2020 · 3 311 Inlägg

Någon som kan förklara vad det jobbiga med att tanka en vanliga förbränning bil, mot en elbil?🤣

SEALen
20 december 2020 · 15 Inlägg

twin_cam skrev:
Svenska Kraftnät ligger efter.
Att det skulle gå åt mer ström i framtiden och att det måste gå åt ström för att klara klimatet har vi ju vetat om ganska länge. Plan finns ju, en likspänningledning, såvitt jag vet är den dock ännu inte i drift, trots att den byggdes för massor med år sen.

En till sak som behöver ses över är säkringspriser-
Jag betalar ca 2200/år för 3x16A, 400V.
Utav det blir det 16*400*√3=11085W, alltså ca 11 KW.

I mitt gamla hus har jag en värmepump som på max effekt tillåts dra upp till 10KW korta stunder för att kunna frosta av utedelen och samtidigt hålla värmen med elpatronen, vilket innebär att jag den stunden laddar en elbil med 1KW. Det i sig är inget problem eftersom det bara är en liten stund och bilen gått och väl kan smaska sina 2-3kW efter.

Hade dock inte skadat att ha en 3x25A säkring som tillåtit ett uttag på 17,3KW (25*400*√3), problemet är att den säkringen är nästan dubbelt så dyr utan att egentligen leverera dubbla effekten.

Tror inte det blir ett problem, men tror det kommer upplevas som ett problem eftersom ett större batteri tar längre tid att ladda vid en given effekt. Ska det sedan vara en familj med två vuxna som pendlar med med varsin elbil och ska ladda på natten, på vintern, när deras värmepump behöver jobba. Då kan det bli problem.

Är egentligen likadant i stan. At bara smälla upp en laddstolpe är ingen konst, men att förse en hel parkering med laddstolpar kan ha sina utmaningar eftersom det inte är helt säkert att de kablarna som ligger i backen och som ska mata dom är dimensionerad för belastningen.

Det finns fina laddboxar från Accelev som har "grid monitoring" som automatiskt ser till att din bil inte laddar så hårt att huvudsäkringarna går även om nått annat börjar dra mycket ström. Givetvis så måste du säkra upp om du ligger och drar på gränsen hela tiden. Det finns ju även 20A säkringar så du får lite mer men inte heller blir så dyrt som 25A. Men helt klart är att kostnaden för att säkra upp inte är logisk. Bara för att du har möjligheten att dra mer ström så får du betala som f-n hela tiden.

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
SEALen
20 december 2020 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Problem lär det bli utan kärnkraft..  Problemet blir väldigt stort när kraften finns i ena änden av Sverige medans elen behövs i andra

Inte nog med det. Utan kärnkraft finns ingen tröghet i stamnätet. Solkraftverk har inga rörliga delar och kan därför inte bidra med svängmassa. De flesta vindkraftverk har en asynkrongenerator och en omriktare, så samma där. Går solen i moln eller det slutar blåsa så dippas krafttillförseln omedelbart.

Därför körs just nu Ringhals 1 för att tillföra reaktiv effektbalans i kraftnätet.  Det blir instabilt annars.

Det går att bygga "hydro-storage" för att skapa svängmassa som inte använder kärnkraft.
Inte lika effektivt men tekniken finns och används världen över.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-st … lectricity

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2020 · 13 742 Inlägg

SEALen skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Problem lär det bli utan kärnkraft..  Problemet blir väldigt stort när kraften finns i ena änden av Sverige medans elen behövs i andra

Inte nog med det. Utan kärnkraft finns ingen tröghet i stamnätet. Solkraftverk har inga rörliga delar och kan därför inte bidra med svängmassa. De flesta vindkraftverk har en asynkrongenerator och en omriktare, så samma där. Går solen i moln eller det slutar blåsa så dippas krafttillförseln omedelbart.

Därför körs just nu Ringhals 1 för att tillföra reaktiv effektbalans i kraftnätet.  Det blir instabilt annars.

Det går att bygga "hydro-storage" för att skapa svängmassa som inte använder kärnkraft.
Inte lika effektivt men tekniken finns och används världen över.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-st … lectricity

vad är meningen med det..  är det inte bättre att vi använder kärnkraft som är renare än allt annat dravel som vind och solkraft

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2020 · 17 478 Inlägg

SEALen skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Problem lär det bli utan kärnkraft..  Problemet blir väldigt stort när kraften finns i ena änden av Sverige medans elen behövs i andra

Inte nog med det. Utan kärnkraft finns ingen tröghet i stamnätet. Solkraftverk har inga rörliga delar och kan därför inte bidra med svängmassa. De flesta vindkraftverk har en asynkrongenerator och en omriktare, så samma där. Går solen i moln eller det slutar blåsa så dippas krafttillförseln omedelbart.

Därför körs just nu Ringhals 1 för att tillföra reaktiv effektbalans i kraftnätet.  Det blir instabilt annars.

Det går att bygga "hydro-storage" för att skapa svängmassa som inte använder kärnkraft.
Inte lika effektivt men tekniken finns och används världen över.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-st … lectricity

Sant. Men en sådan lösning kan dock inte vara avstängd i väntan på bortfall utan måste ständigt snurra på med 50Hz även om hela anläggningen "går på tomgång" för att minimera vattenförbrukningen. Men i gynnsamma fall går det att kompensera med vindkraft för att toppa upp reservoaren. Som i detta fallet:

https://www.svd.se/vulkanen-som-blev-ba … usk-saknar

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
23 december 2020 · 10 388 Inlägg

torpis skrev:

it_mutt skrev:
[
Inte helt förvånad att du valde April som månad.

MEN, tittar man däremot på första halvåret i stort, är minskningen någon enstaka procent (skulle mycket väl kunna falla inom den "naturliga" variationen) och tittar man specifikt för Juni, så såldes det "lika mycket" bensin som ifjol, och MER diesel;

https://news.cision.com/se/drivkraft-sv … i,c3158771

Att det skulle minskat dramatiskt, verkar utifrån de siffrorna väldigt tveksamt. Fet verkar som frågan får ligga som "obesvarad" tills siffrorna för 2019 vs 2020 är tillgängliga.


Flygplansbiten är jag fullt medveten, fast i sammanhanget huruvida vi KÖR mindre, finner jag det inte vidare relevant.

Jag tog inte aktivt april, jag bara googlade och tog första bästa. Som sagt igen så måste vi åka mindre. Där ingår flyg, båt, tåg och bil med flera.

Lära sig hantera möten mellan människor över internet är ju sjukt mycket effektivare än att tanka jumbojeten med biodiesel och flyga till kina för att diskutera.

I framtiden kan vi mycket väl ha ett överskott på energi i form av sol. Då är det en annan femma.

Jag är väl inte helt benägen om att vi måste åka mindre. Vi måste åka mindre på fossila bränslen. Så långt tänker jag sträcka mig. Av just den anledningen du påpekar; finns drivmedlet (låt säga el) så det räcker och blir över, så finns det egentligen ingen anledning att åka mindre. Mer än möjligen tidsbesparingen.

Min initiala fråga får som sagt vara obesvarad ett tag till. Jag håller dock med om att det till en början under pandemin var betydligt mindre bilar ute på vägarna. Idag skulle inte jag vilja påstå att det är någon större skillnad mot "tidigare".

Att det kommer bli en omställning är inte så mycket att orda om. När den kommer, hur den kommer se ut osv, återstår väl att se.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
23 december 2020 · 4 025 Inlägg

Growe skrev:
vad är meningen med det..  är det inte bättre att vi använder kärnkraft som är renare än allt annat dravel som vind och solkraft

Det finns en färdig kampanjlåt för Kärnkraft:
https://youtu.be/PUeE3TrLqYQ

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
26 december 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, 4,de generationens kärnkraft, där man kan använda 95% av bränslet, istället för dagens 5% kommer bli den energi vi behöver. Tyvärr utvecklas denna inte i vårt land, utan i Kina.  o vi som måste leva på nya påhitt i alla nya tekniska möjligheter, då vi inte kan producera saker till rimlig kostnad i Sv.  Så huuu - vi får lita på "snorungar" som utvecklar dataspel...- känns inte så ok.
Mvh/husse

spillolja
27 december 2020 · 4 025 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, 4,de generationens kärnkraft, där man kan använda 95% av bränslet, istället för dagens 5% kommer bli den energi vi behöver.
Mvh/husse

Jag som hade fått för mig att det var 99 resp 1 %     men 95/5 % är bra nog effektivt för att man inte ska använda tekniken, men det kanske kommer till oss när det är färdigutvecklat, 5:e generationen är minst lika effektiv där använt bränsle nästan kan slängas i soptunnan

Men om 10-20 år kanske man tänker om, när tekniken är färdig att tas i bruk

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
27 december 2020 · 4 025 Inlägg

Här är några leverantörer om man vill ha klimatsmart el:
https://www.karnfull.se/
https://www.karnkraft.se/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
27 december 2020 · 10 572 Inlägg

spillolja skrev:
Här är några leverantörer om man vill ha klimatsmart el:
https://www.karnfull.se/
https://www.karnkraft.se/

smile

Blanda inte ihop klimat och miljö. Det är helt olika saker

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SEALen
30 december 2020 · 15 Inlägg

Growe skrev:

SEALen skrev:

Hybrid_ skrev:

Inte nog med det. Utan kärnkraft finns ingen tröghet i stamnätet. Solkraftverk har inga rörliga delar och kan därför inte bidra med svängmassa. De flesta vindkraftverk har en asynkrongenerator och en omriktare, så samma där. Går solen i moln eller det slutar blåsa så dippas krafttillförseln omedelbart.

Därför körs just nu Ringhals 1 för att tillföra reaktiv effektbalans i kraftnätet.  Det blir instabilt annars.

Det går att bygga "hydro-storage" för att skapa svängmassa som inte använder kärnkraft.
Inte lika effektivt men tekniken finns och används världen över.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-st … lectricity

vad är meningen med det..  är det inte bättre att vi använder kärnkraft som är renare än allt annat dravel som vind och solkraft

Min kommentar var bara för att peka ut att argument att vi inte kan leva utan kärnkraft pga av svängmassa inte stämmer. Det går att ordna på andra sätt. Det kanske inte är det bästa sättet men det går.

För övrigt vill jag inte att vi lägger ner kärnkraften just nu. Avfallet de producerar är ju dock inte så roligt. Men kärnkraft av fissiontyp är nog inte vägen framåt. Hörde om att de nu lyckats hålla igång fusion i 20 sekunder. Det kan bli framtiden det. https://phys.org/news/2020-12-korean-ar … -long.html

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang