Hybrid_
Forum- och sitemoderator
16 september 2020
· 17 478 Inlägg
torsen skrev:
Läste att Scanias ellastbilar har olika laddningstider.
55 minuter för 5 batterier.
100 minuter för 9 batterier.
Jag, som inte är insatt i hur det ser ut, undrar varför man inte kan parallelladda batterierna i stället för i serie?
55 minuter för 5 serieladdade borde väl gå att ändra till 11minuter per batteri om man laddar varje batteri parallellt i stället för i serie.
Tänker jag fel?
Berätta i så fall var jag tänker fel, och vilka hinder som finns - förutom att varje batteri måste anslutas separat, och att 9 batterier kräver 9 "laddare".
Vi kan nog börja med att utgå från att samtliga har samma effekt. Då ska det in mer energi i det stora batteripaketet. Sen finns det 100-tals celler som ska laddas lika. Mycket elektronik inblandat där... Just laddaren kanske bara ger 250A uteffekt max. Då tar det mer tid att ladda helt enkelt.
Ska laddutrustningen dimensioneras för det stora paketet så blir den billigare varianten dyrare eftersom även den får samma innehåll och går då ännu fortare att ladda upp... Ser du problemet här? Fast:
- De har dragit en gräns helt enkelt för hur mycket kräm man kan skicka i fordonet. Att ladda för snabbt mår inte batterierna bra av.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!