Hej!
Besiktiga min 31 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (RT-motor) för två veckor sedan
på Dekra i Rotebro och fick nedslag på Co värdet som var 0,6 (0,5) tomgång och 0,4 (0,3) förhöjd tomgång (2500v/m) samt ojämn bromsverkan bak.
Bytte bromstrumma på höger sida , belägg och för säkerhetsskull även bägge bromsslangarna på vänster resp höger sida bak.
Idag besiktiga jag igen, fast på Bilbesiktningen i Upplands Väsby och bromsarna hade jämna värden men Co värdet låg fortfarande på 0,6 vid tomgång...så jag tänkte att nu är det kört.
Döm om min förvåning när besiktningskillen säger att bilen är felfri! Besiktningskillen säger också förvånat att "varför fick du nedslag På Dekra för 0,6? -Gränsvärdet för din bil är ju 4,5"!!
Hur är det? Är det lägre Co krav på 30 år gamla bilar?
Men som kuriosa. Hur får jag ner Co värdet till 0 som jag har haft för några år sedan. Har nya NGK stift, inget läckage i avgasröret före lambda-sond, bytt Tempsensorn som ger signal till datorn om vattentemperatur. Ny 5Wx40 olja och nytt luftfilter.
Vad med kan påverka Co värdet? -Lambdasond? Den byttes (Bosch) för 5-6 år sedan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c17b64304014712f317898bafc282ab0.jpg]()