Skoda Enyaq Spotting

torpis Forummoderator
2 oktober 2020 · 10 098 Inlägg

Jag tog chansen att gå på visning av Enyaq i Halmstad. Tittade, lyssnade och provade.

Det som slår mig är att det är en stor bil. Det är en form av bil som påminner mer om en höjd kombi än en SUV. Det är en bil som på pappret verkar för bra för att vara sann. Pris, räckvidd, laddning osv är riktigt bra. Vi får hoppas den kan leverera i verkligheten också. Jag är tveksam till att en så stor bil går så snålt som dom säger, men men, vi får se.

Ser lovande ut redan här faktiskt
https://i.imgur.com/G43mUSP.jpg

Avtäckning av bilen
https://i.imgur.com/TkoL4Dh.jpg

Denna bilen hade den mer konventionella grillen. Enligt mig mer smakfullt än den lysande varianten.
https://i.imgur.com/FhFvWoz.jpg

Bagaget är bra. Platt golv och gott om plats. Fäller man sätena får man något som kan benämnas som helt platt golv. Det var väl inte så att Nasa kommer och kalibrerar sina mätinstrument mot det, men helt okej. Värt att notera är att under golvet i bagaget finns ganska mycket yta. Ett djupare fack längst bak och kanske 10cm till under hela golvet. Nån sprutad EPP bit med lite fack i ligget där för att göra golvet plant.(mycket vanligt på typ alla bilar)
https://i.imgur.com/VzgaTl3.jpg

Nosen igen, tycker den är ganska sportig och fräck. Går mer mot kombi än SUV vilket är positivt i mina ögon
https://i.imgur.com/Tpu4AWq.jpg

Frunk fanns det inte. Synnerligen stökigt under huven. Notera spolarvätskans påfyllning som sitter på en lång snabel. Dom kunde precis lika gärna satt det vid kanten istället för mitt inne i allt...
https://i.imgur.com/qWqgy9P.jpg

21" Hjul, smakfullt men dyrt  :roll:
https://i.imgur.com/YP877P8.jpg

Interiör påminner om ID.3, många reaktioner var att skärmen såg liten ut. Bilens storlek gör ju att instrumenteringen känns ganska liten. Mjukvaran var nog inte ens en beta utan mycket var helt enkelt inte i funktion än. Flikarna och knapparna fanns med det kom upp en text om att det inte var tillgängligt än.
https://i.imgur.com/4fT1Jzx.jpg

Liiiitet instrumentkluster. Man sitter bra både fram och bak. Jag är 186cm och hade mer än en knuten näve ovanför huvudet i baksätet. Benen var inga problem alls. Det är inte ett platt golv bak utan en liten kardantunnel i mitten. Den är inte speciellt stor, men det är inte platt. kanske 2cm upphöjning.
https://i.imgur.com/2Hxe650.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
2 oktober 2020 · 966 Inlägg

Spännande.
Tackar för fin info.
Tycker oxå att det är bra med mer kombi/crossover än SUV. Synd på 21" hjulen dock (hade själv nöjt mig med 18")

Senast redigerat av KenthIJ (2 oktober 2020)

torsen
2 oktober 2020 · 5 059 Inlägg

Men tänk för allt smör i Småland på att det är en VAG-produkt, och vad det för med sig.

Utmarks-Loke
2 oktober 2020 · 4 117 Inlägg

Tror det kommer krylla av såna där i Norge om ett par år, oftast svarta. De älskar både elbilar och SUV:ar så den där träffar perfekt, särskilt om de lyckas hålla nere priset jämfört med konkurrenterna.

torpis Forummoderator
2 oktober 2020 · 10 098 Inlägg

Priset vet vi redan, man har kunnat konfigurera sin Enyaq ett par veckor. Jag gick just in på sidan för att konfigurera en enligt min bra variant med min syn på själva elbilsbiten i första hand. Det handlar då om att hoppa upp från instegsmodellen till den som heter Enyaq 60 främst för att få snabbare snabbladdning och 3fas 11kW internladdare.

Till min förvåning surfade jag nu in på Skodas konfigurator och se på tusan om dom inte ruckat om där så bara 60 och 80 är tillgängligt. insteget 50 är inte med längre, BRA!

Enyaq 60, jag väljer färg själv, jag väljer 19" fälgarna som ingår, interiören som ingår, man måste välja till ett komfortpaket och ett klimatpaket för att få keyless + sätesvärme fram. Snålt men det måste man ju ha. Avstår förarassistanserna men väljer till infotainment basic. Drive sport basic för att få adaptiv servostyrning. Lastrumspaket är ett bra tillval för att få ett platt golv bak. Väljer inte parkeringshjälp eller Led lampor fram. Ja, det vore nice men inget måste. Värmepump och dragkrok tänker jag är vanliga Svenska tillbehör som är ett måste.

Snabbladdning ett måste, (5600kr extra  dööööh!!!)

Baspris 419k, tillval 68k totalt 486.000kr. Minus 70k i supermiljöbilspremie.

486k ÄR mycket pengar, men det förefaller som om att man får mycket bil för pengarna här!

Klickar jag fritt men förnuftigt så hamnar vi på 600k, fortfarande instegsmodellen(!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang