Byte av strålkastare, frågor jag inte lyckas få svar på...

andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Tjabba!

Har bytt strålkastare på min bil, från Halogen till LED - alltså HELA huset, inte bara en lampa. De nya husen är EU godkända och avger under 2000 lumen per lampa. Jag har manuell ljustering via reglage i bilen, men ljusbilden är korrekt vid läge 0.

Besiktningen gillade inte lamporna, trots att det är EU godkända så ville de inte släppa igenom dem. De hänvisade till att göra en reg. besiktning för att det ska bli godkänt vilket jag nu har bokat.

Jag har fått dokumenten från tillverkaren som visar att lamporna lever upp till EU kraven vad gäller utformning, ljusstyrka osv osv. vad mer kan jag behövas ha? Besiktningsingenjören kunde INTE svara på det i förtid utan vill kolla på bilen först (ett besök för 2000kr) för att veta vilka dokument jag ska ha. Tycker jag är mycket märkligt.

Bilen är från 2017, köptes ny, så ja den är helbilsgodkänd - är detta något som kommer sätta käppar i hjulen för mig? Lamporna var inte billiga och lever upp till alla krav som ställs så jag vill gärna få dom godkända med bilen.

Tacksam för svar

Tobzter
2 oktober 2020 · 3 145 Inlägg

Vad ja förstått är detta så gott som omöjligt att fixa,, eller allt har säkert sitt pris,

Men de behövs väl även automatisk höjd reglering vid led/xenon

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

Iaf när det gäller xenon-konvertering, som ju varit på tapeten ett antal gånger senaste ~20 åren, så faller det alltid på saker som den automatiska nivåregleringen av ljuset och pappersarbete i allmänhet. I ditt fall verkar du ju ha fått någon form av intyg från tillverkaren, vilket ju är bra, men sannolikt kräver även LED-ljus automatisk nivåreglering (av ljuset, inte av bilen!).

EDIT: Vad är det för bil?

Senast redigerat av Brådhis (2 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Tobzter skrev:
Vad ja förstått är detta så gott som omöjligt att fixa,, eller allt har säkert sitt pris,

Men de behövs väl även automatisk höjd reglering vid led/xenon

Hej,

Nej, höjdreglering krävs inte när lampan avger under 2000 lumen, står i EU reglemente 48. Under 2000 lumen tillåts manuell justering, likt det jag har.

Edit : Varför skulle det vara omöjligt att fixa?

Brådhis skrev:
Iaf när det gäller xenon-konvertering, som ju varit på tapeten ett antal gånger senaste ~20 åren, så faller det alltid på saker som den automatiska nivåregleringen av ljuset och pappersarbete i allmänhet. I ditt fall verkar du ju ha fått någon form av intyg från tillverkaren, vilket ju är bra, men sannolikt kräver även LED-ljus automatisk nivåreglering (av ljuset, inte av bilen!).

EDIT: Vad är det för bil?

Tjena, som jag skrev ovan så krävs automatisk nivåreglering samt spolning på lampor som avger mer än 2000 lumen, vilket mina inte gör (står i intyget från tillverkaren).

Edit: En Jeep

Senast redigerat av andrem (2 oktober 2020)

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

Googlar man på "ECE-R48 § 6.2.9" står det överallt att nivåreglering krävs för LED-strålkastare och att vid >2000 lumen krävs även strålkastarspolning. Så du har nog tyvärr fått den biten om bakfoten.

Senast redigerat av Brådhis (2 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Brådhis skrev:
Googlar man på "ECE-R48 § 6.2.9" står det överallt att nivåreglering krävs för LED-strålkastare och att vid >2000 lumen krävs även strålkastarspolning. Så du har nog tyvärr fått den biten om bakfoten.

Tjabba! Nej, tyvärr jag har rätt. Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181603/181603-34dfd7ec095436b3063448bad8b7b775.jpg

Källa : https://eur-lex.europa.eu/legal-content … 06%2803%29

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

andrem skrev:

Brådhis skrev:
Googlar man på "ECE-R48 § 6.2.9" står det överallt att nivåreglering krävs för LED-strålkastare och att vid >2000 lumen krävs även strålkastarspolning. Så du har nog tyvärr fått den biten om bakfoten.

Tjabba! Nej, tyvärr jag har rätt. Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181603/181603-34dfd7ec095436b3063448bad8b7b775.jpg

Källa : https://eur-lex.europa.eu/legal-content … 06%2803%29

Nej... Du läser det fel. Det står i 6.2.9 att 6.2.6.2.2 inte gäller för LED och 6.2.6.2.2 handlar om manuell inställning.

Dvs det som står: "With respect to vertical inclination the provisions of paragraph 6.2.6.2.2 above shall not be applied for dipped-beam headlamps" visar att det inte gäller för LED vilket ger att LED alltid(!) kräver automatisk höjdinställning (oavsett lumen).

Senast redigerat av Brådhis (2 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Brådhis skrev:

andrem skrev:

Brådhis skrev:
Googlar man på "ECE-R48 § 6.2.9" står det överallt att nivåreglering krävs för LED-strålkastare och att vid >2000 lumen krävs även strålkastarspolning. Så du har nog tyvärr fått den biten om bakfoten.

Tjabba! Nej, tyvärr jag har rätt. Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181603/181603-34dfd7ec095436b3063448bad8b7b775.jpg

Källa : https://eur-lex.europa.eu/legal-content … 06%2803%29

Nej... Du läser det fel. Det står i 6.2.9 att 6.2.6.2.2 inte gäller för LED och 6.2.6.2.2 handlar om manuell inställning.

Dvs det som står: "With respect to vertical inclination the provisions of paragraph 6.2.6.2.2 above shall not be applied for dipped-beam headlamps" visar att det inte gäller för LED vilket ger att LED alltid(!) kräver automatisk höjdinställning (oavsett lumen).

Jo, jag läste som du gjorde först men du läser det däremot fel, som jag gjorde.


(a) with LED module(s) producing the principal dipped beam; or

(b)with a light source producing the principal dipped beam and having an objective luminous flux which exceeds 2 000 lumen.

Översatt

(a) Med LED modul(er) som avger halvljus; eller
(b) med en ljuskälla som producerar halvvljus OCH har en ljusstyrka som överstiger 2000 lumen.

Dvs, det är inte godkänt med en ljuskälla av LED som också avger över 2000 lumen att ha en manuell justering, som står i 6.2.6.2.2

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

andrem skrev:

Brådhis skrev:

andrem skrev:

Tjabba! Nej, tyvärr jag har rätt. Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181603/181603-34dfd7ec095436b3063448bad8b7b775.jpg

Källa : https://eur-lex.europa.eu/legal-content … 06%2803%29

Nej... Du läser det fel. Det står i 6.2.9 att 6.2.6.2.2 inte gäller för LED och 6.2.6.2.2 handlar om manuell inställning.

Dvs det som står: "With respect to vertical inclination the provisions of paragraph 6.2.6.2.2 above shall not be applied for dipped-beam headlamps" visar att det inte gäller för LED vilket ger att LED alltid(!) kräver automatisk höjdinställning (oavsett lumen).

Jo, jag läste som du gjorde först men du läser det däremot fel, som jag gjorde.


(a) with LED module(s) producing the principal dipped beam; or

(b)with a light source producing the principal dipped beam and having an objective luminous flux which exceeds 2 000 lumen.

Översatt

(a) Med LED modul(er) som avger halvljus; eller
(b) med en ljuskälla som producerar halvvljus OCH har en ljusstyrka som överstiger 2000 lumen.

Dvs, det är inte godkänt med en ljuskälla av LED som också avger över 2000 lumen att ha en manuell justering, som står i 6.2.6.2.2

Nej, eftersom det står "eller" vid slutet av (a) så gäller det samtliga LED som halvljus.

Dvs det ska läsas som att 6.2.6.2.2 ej gäller vid (a) eller (b).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Brådhis skrev:

andrem skrev:

Brådhis skrev:

Nej... Du läser det fel. Det står i 6.2.9 att 6.2.6.2.2 inte gäller för LED och 6.2.6.2.2 handlar om manuell inställning.

Dvs det som står: "With respect to vertical inclination the provisions of paragraph 6.2.6.2.2 above shall not be applied for dipped-beam headlamps" visar att det inte gäller för LED vilket ger att LED alltid(!) kräver automatisk höjdinställning (oavsett lumen).

Jo, jag läste som du gjorde först men du läser det däremot fel, som jag gjorde.


(a) with LED module(s) producing the principal dipped beam; or

(b)with a light source producing the principal dipped beam and having an objective luminous flux which exceeds 2 000 lumen.

Översatt

(a) Med LED modul(er) som avger halvljus; eller
(b) med en ljuskälla som producerar halvvljus OCH har en ljusstyrka som överstiger 2000 lumen.

Dvs, det är inte godkänt med en ljuskälla av LED som också avger över 2000 lumen att ha en manuell justering, som står i 6.2.6.2.2

Nej, eftersom det står "eller" vid slutet av (a) så gäller det samtliga LED som halvljus.

Dvs det ska läsas som att 6.2.6.2.2 ej gäller vid (a) eller (b).

Som sagt, det stämmer inte. Då antalet lumen måste stämma in också, LED eller annan ljuskälla som också har över 2000 lumen för att 6.2.6.2.2 inte skall gälla. Jag skall ta kontakt med transportstyrelsen för att dubbelkolla detta i vilket fall.

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

andrem skrev:

Brådhis skrev:

andrem skrev:
Jo, jag läste som du gjorde först men du läser det däremot fel, som jag gjorde.


(a) with LED module(s) producing the principal dipped beam; or

(b)with a light source producing the principal dipped beam and having an objective luminous flux which exceeds 2 000 lumen.

Översatt

(a) Med LED modul(er) som avger halvljus; eller
(b) med en ljuskälla som producerar halvvljus OCH har en ljusstyrka som överstiger 2000 lumen.

Dvs, det är inte godkänt med en ljuskälla av LED som också avger över 2000 lumen att ha en manuell justering, som står i 6.2.6.2.2

Nej, eftersom det står "eller" vid slutet av (a) så gäller det samtliga LED som halvljus.

Dvs det ska läsas som att 6.2.6.2.2 ej gäller vid (a) eller (b).

Som sagt, det stämmer inte. Då antalet lumen måste stämma in också, LED eller annan ljuskälla som också har över 2000 lumen för att 6.2.6.2.2 inte skall gälla. Jag skall ta kontakt med transportstyrelsen för att dubbelkolla detta i vilket fall.

Eftersom det är vad som står så är det faktiskt det som gäller. Oavsett vad du väljer att tro. smile

Men texten du länkar till säger i klartext följande:

- 6.2.6.2.2 handlar om manuell höjdinställning.

- 6.2.9 anger att 6.2.6.2.2 inte gäller om något av följande uppfylls:

"(a) with LED module(s) producing the principal dipped beam; or

(b)with a light source producing the principal dipped beam and having an objective luminous flux which exceeds 2 000 lumen."

Här är det viktigt att notera att det står "or" i slutet av (a), vilket betyder att 6.2.9 gäller om något av (a) eller (b) uppfylls. I ditt fall uppfylls (a) eftersom dina halvljus är LED.

Således krävs alltid automatisk höjdinställning på LED halvljus (oavsett lumen) och på övriga ljuskällor krävs det (och strålkastarspolning) om dom överstiger 2000 lumen.

Senast redigerat av Brådhis (2 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Brådhis skrev:

andrem skrev:

Brådhis skrev:

Nej, eftersom det står "eller" vid slutet av (a) så gäller det samtliga LED som halvljus.

Dvs det ska läsas som att 6.2.6.2.2 ej gäller vid (a) eller (b).

Som sagt, det stämmer inte. Då antalet lumen måste stämma in också, LED eller annan ljuskälla som också har över 2000 lumen för att 6.2.6.2.2 inte skall gälla. Jag skall ta kontakt med transportstyrelsen för att dubbelkolla detta i vilket fall.

Eftersom det är vad som står så är det faktiskt det som gäller. Oavsett vad du väljer att tro. smile

Men texten du länkar till säger i klartext följande:

- 6.2.6.2.2 handlar om manuell höjdinställning.

- 6.2.9 anger att 6.2.6.2.2 inte gäller om något av följande uppfylls:

"(a) with LED module(s) producing the principal dipped beam; or

(b)with a light source producing the principal dipped beam and having an objective luminous flux which exceeds 2 000 lumen."

Här är det viktigt att notera att det står "or" i slutet av (a), vilket betyder att 6.2.9 gäller om något av (a) eller (b) uppfylls. I ditt fall uppfylls (a) eftersom dina halvljus är LED.

Således krävs alltid automatisk höjdinställning på LED halvljus (oavsett lumen) och på övriga ljuskällor krävs det (och strålkastarspolning) om dom överstiger 2000 lumen.

Lång kö till transportstyrelsen men jag ringde dom och frågade "Om jag har en LED strålkastare som ger ut mindre än 2000 lumen med halvljuset behöver jag då ha automatisk nivåreglering och/eller strålkastar spolning enligt EU reglemente 48?" hänvisade också till den punkten vi pratat om 6.2.9

Fick svar "nej, det behöver du inte enligt det regelverket".

Ringde sedan en till gång bara för att få det dubbelkollat av en annan person men den människan vägrade svara på det då det har "allt att göra med vilket fordon du har" även fast jag bara ville ha svar på hjälpsystemen och om de krävs i en hypotetisk bemärkelse.

Nåväl, det svaret/en fick jag

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

andrem skrev:
Lång kö till transportstyrelsen men jag ringde dom och frågade "Om jag har en LED strålkastare som ger ut mindre än 2000 lumen med halvljuset behöver jag då ha automatisk nivåreglering och/eller strålkastar spolning enligt EU reglemente 48?" hänvisade också till den punkten vi pratat om 6.2.9

Fick svar "nej, det behöver du inte enligt det regelverket".

Ringde sedan en till gång bara för att få det dubbelkollat av en annan person men den människan vägrade svara på det då det har "allt att göra med vilket fordon du har" även fast jag bara ville ha svar på hjälpsystemen och om de krävs i en hypotetisk bemärkelse.

Nåväl, det svaret/en fick jag

Kan bara önska dig lycka till då om du tänker chansa. Kanske läser även besiktningsteknikern texten på samma vis som du och den ena på Transportstyrelsen gjort och den går igenom.

Men jag vidhåller det jag skrev innan eftersom det de facto är vad som står.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
2 oktober 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför byta strålkastare överhuvdtaget? Blir det "bättre ljus" med LED?

torsen
2 oktober 2020 · 7 233 Inlägg

Har två vänner som har var sin JEEP JKU 2012 respektive 2016.
De har låtit JEEP-verkstad montera LED-insatser på sina bilar.
Enligt verkstad EU-godkända LED-insatser.
Bilprovningen kräver strålkastarrengörare och automatik nivåreglering för att godkänna.

Även importören för Lada Niva monterade LED-insatser på begäran av kunder.
Bilägarna fick byta strålkastarinsatser vid första besiktningen för att bli godkända.
Saknade automatisk nivåreglering och strålkastarrengörare.

I båda fallen praktiskt taget omöjligt att montera LED-insatser - till rimliga kostnader.

Men allt går (utom tennsoldater och bebisar).

Å andra sidan äger jag en privatimporterad hobbybil som är skattebefriad (= äldre än 30 år).
Vid flyttgodsimporten, av föregående ägare, översågs med det mesta - men den manuella nivåregleringen av strålkastarna fick sättas ur spel.
(Emmisionerna köpte man sig fri från för 7.000:- och "plasttanken" medelst ett intyg á 2.000:-eller att byta till lånad metalltank (under registreringsbesiktningen)).

torsen
2 oktober 2020 · 7 233 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför byta strålkastare överhuvdtaget? Blir det "bättre ljus" med LED?

NEJ!!!!

Enligt en vän som har egen allbilsverkstad så monterade han, trots avrådan, runda LED-strålkastare på en äldre Volvo åt en kund.
Kunden var tillbaka efter några dagar och ville ha sina gamla lagliga H4-insatser monterade.

En annan kund fick egenimporterade LED-lampor med H4-socklar monterade.
Även han tillbaka och bad att få tillbaka sina lagliga H4-glödlampor.

B t w så hade jag, som extraljus, två PIIA på en Wrangler TJ -06, lagligt monterade över helljus.
De hade s k rally-H4:or på 100 W halvljus och 160 W helljus.
DOM LYSTE!!!!!!!

andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

torsen skrev:
Har två vänner som har var sin JEEP JKU 2012 respektive 2016.
De har låtit JEEP-verkstad montera LED-insatser på sina bilar.
Enligt verkstad EU-godkända LED-insatser.
Bilprovningen kräver strålkastarrengörare och automatik nivåreglering för att godkänna.

Även importören för Lada Niva monterade LED-insatser på begäran av kunder.
Bilägarna fick byta strålkastarinsatser vid första besiktningen för att bli godkända.
Saknade automatisk nivåreglering och strålkastarrengörare.

I båda fallen praktiskt taget omöjligt att montera LED-insatser - till rimliga kostnader.

Men allt går (utom tennsoldater och bebisar).

Å andra sidan äger jag en privatimporterad hobbybil som är skattebefriad (= äldre än 30 år).
Vid flyttgodsimporten, av föregående ägare, översågs med det mesta - men den manuella nivåregleringen av strålkastarna fick sättas ur spel.
(Emmisionerna köpte man sig fri från för 7.000:- och "plasttanken" medelst ett intyg á 2.000:-eller att byta till lånad metalltank (under registreringsbesiktningen)).

Tjena,

Mina är inga insatser utan hela strålkastar hus, dvs byggda med LED redan monterat. Sök up JW speaker 8700 J2.

Vet och förstår att ploppa in LED lampor i ett refektorhus gjort för halogen aldrig kommer gå igenom.

andrem
2 oktober 2020 · 96 Inlägg

Brådhis skrev:

andrem skrev:
Lång kö till transportstyrelsen men jag ringde dom och frågade "Om jag har en LED strålkastare som ger ut mindre än 2000 lumen med halvljuset behöver jag då ha automatisk nivåreglering och/eller strålkastar spolning enligt EU reglemente 48?" hänvisade också till den punkten vi pratat om 6.2.9

Fick svar "nej, det behöver du inte enligt det regelverket".

Ringde sedan en till gång bara för att få det dubbelkollat av en annan person men den människan vägrade svara på det då det har "allt att göra med vilket fordon du har" även fast jag bara ville ha svar på hjälpsystemen och om de krävs i en hypotetisk bemärkelse.

Nåväl, det svaret/en fick jag

Kan bara önska dig lycka till då om du tänker chansa. Kanske läser även besiktningsteknikern texten på samma vis som du och den ena på Transportstyrelsen gjort och den går igenom.

Men jag vidhåller det jag skrev innan eftersom det de facto är vad som står.

Jag återkopplar när jag varit med reg.besiktaren. Jag tycker det är luddigt skrivet - väldigt öppet för tolkning (enligt mig) men som sagt jag återkopplar och har jag fel, så är det ju så. Då får jag besiktiga med mina halogenlampor.

Myhran
2 oktober 2020 · 452 Inlägg

Med får iaf från tillverkarnas sida monteras som ts skriver, iaf min erfarenhet säger det, ex,
Vw amarok har led/xenon under 2000lumen (25w xenonlampa) dessa bilar har ingen automatisk nivåreglering från fabrik, och det går att justera nivån medhelst knapp inne i bilen,
Detta gäller även vw beetle av senaste kaross,
Så något kryphål har ju tillverkarna hittat iaf!

simlar
2 oktober 2020 · 5 524 Inlägg

Finns köpa Osram LED-strålkastare till flera bilar som uppfyller samtliga ECE-godkännanden för direkt ersättning av original Halogen.
Har man med sig papprena på strålkastarna så är det bara kasta dom i ansiktet på besiktaren och be dom läsa på ifall dom hävdar att det inte är godkänt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang