Köpråd: förnya mig. Golf GTE?

twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Kör idag en Mercedes C220d 2011 som jag köpte 5 år gammal och med 7000 mil bakom sig. Bilen har gått 25000 mil nu och har aldrig nåsin gått sönder eller på annat vis krånglat. MEN. Jag har insett att den inte komma gå så bra för alltid och att ska jag byta är det bäst att göra det medan bilen fortfarande har ett inbytesvärde.

Eftersom jag hatar adblue då alla jag känner som har en bil med det har problem med det så tänker jag att laddhybrid är smidigt.

Pendlar 12mil om dagen och har 2 mil till affär med laddstolpe och 3,5-4,5 mil till tre olika tätorter där det finns laddare. Kan även ladda på jobbet.

Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Har kikat en del på Golf GTE som klickar alla boxar men har lite dålig erfarenhet av kvaliteten på vw. Golf verkar dock hålla ihop?

Någon som har andra tips på laddhybrid (eller elbil) i golf eller mellanklass som får dra minst 1500kg och fixar i alla fall en tur till affären eller polarna 2,5 mil bort på el, så man kan åka nästan hela helgerna och semestrarna (eller nästa pandemi) utan att tanka.

Pris absolut max 300k för en begagnad med få mil då jag själv kör mellan 4-5000 mil om året.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

twin_cam skrev:
Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Jag hade nog frågat mig själv hur kul är det att dra 1500 kg hästtransport med en Golf...? Det må vara lagligt, men det lär nog vara en upplevelse en blåsig eller hal dag.

Senast redigerat av Brådhis (4 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Jag hade nog frågat mig själv hur kul är det att dra 1500 kg hästtransport med en Golf...? Det må vara lagligt, men det lär nog vara en upplevelse en blåsig eller hal dag.

Är till tippen m.m. Det drar med sig så mycket att låna bil varje gång man behöver köra släp., det är mest det. Körde upp på BE med en golf 1,4 sugis 2012 och den var en okej dragbil chassimässigt men på tok för motorsvag f.ö. Att den inte är en i närheten lika trevlig dragbil som dieselmercan är jag införstådd med, för den är otroligt bra. 🙂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jaka54
4 oktober 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
???? Förstår inte vad du vill egentligen. Du vill ha en bra dragbil men håller med om att Golfen inte är lika bra som Mercan du har nu. -Så varför byta om du är nöjd med Mercan?

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

twin_cam skrev:

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Jag hade nog frågat mig själv hur kul är det att dra 1500 kg hästtransport med en Golf...? Det må vara lagligt, men det lär nog vara en upplevelse en blåsig eller hal dag.

Är till tippen m.m. Det drar med sig så mycket att låna bil varje gång man behöver köra släp., det är mest det. Körde upp på BE med en golf 1,4 sugis 2012 och den var en okej dragbil chassimässigt men på tok för motorsvag f.ö. Att den inte är en i närheten lika trevlig dragbil som dieselmercan är jag införstådd med, för den är otroligt bra. 🙂

Ett hästsläp är bla betydligt högre än dom släp körskolorna brukar använda. Det påverkar en hel del när du kör i landsvägsfart (luftmotståndet trycker på släpet som "lyfter" bilen bak, och lägg sedan på lite sidvind på det). Säger som sagt inte att det inte går, men jag vågar nog påstå att det är långt ifrån optimalt. Iaf om du, som du skriver, värdesätter just möjligheten att dra lite större släp ofta.

Vore inte en Passat GTE ett vettigare köp just sett till släpdragningen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2020 · 17 478 Inlägg

KIA Optima PHEV får dra 1500 kilo.
Finns begagnade. Kombin har större batterier och bättre mjukvara är sedanvarianten (Som förvisso inte är vanlig).

Ok bil med 6-stegad automatlåda (Dubbelkoppling) även på eldrift.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
???? Förstår inte vad du vill egentligen. Du vill ha en bra dragbil men håller med om att Golfen inte är lika bra som Mercan du har nu. -Så varför byta om du är nöjd med Mercan?

Nä jag vill inte hs en bra dragbil men jag vill ha en bil som får dra. Varför jag vill byta står i första inlägget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Hybrid_ skrev:
KIA Optima PHEV får dra 1500 kilo.
Finns begagnade. Kombin har större batterier och bättre mjukvara är sedanvarianten (Som förvisso inte är vanlig).

Ok bil med 6-stegad automatlåda (Dubbelkoppling) även på eldrift.

Får kolla på dom. Tycker dock dom är lite stora.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Presidento Of World
4 oktober 2020 · 3 329 Inlägg

twin_cam skrev:

Hybrid_ skrev:
KIA Optima PHEV får dra 1500 kilo.
Finns begagnade. Kombin har större batterier och bättre mjukvara är sedanvarianten (Som förvisso inte är vanlig).

Ok bil med 6-stegad automatlåda (Dubbelkoppling) även på eldrift.

Får kolla på dom. Tycker dock dom är lite stora.

Golf GTE är rätt törstig på bensin. Förvisso är den pigg men det motiverar inte den höga förbrukningen på bensin när den väl går på det tycker jag. Hellre typ en golf 1.0 eller 1.6 tdi

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Presidento skrev:

twin_cam skrev:

Hybrid_ skrev:
KIA Optima PHEV får dra 1500 kilo.
Finns begagnade. Kombin har större batterier och bättre mjukvara är sedanvarianten (Som förvisso inte är vanlig).

Ok bil med 6-stegad automatlåda (Dubbelkoppling) även på eldrift.

Får kolla på dom. Tycker dock dom är lite stora.

Golf GTE är rätt törstig på bensin. Förvisso är den pigg men det motiverar inte den höga förbrukningen på bensin när den väl går på det tycker jag. Hellre typ en golf 1.0 eller 1.6 tdi

Tack för bra input. Har kollat på spritmonitor, men ska jämföra lite mer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
5 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Tänk på att en pluginhybrid är törstig på el och har litet batteri. Du kommer alltså bli hooked på att åka på el men inte kunna göra det fullt ut vilket är trist.

När du kör på el så för du ju släpa runt på en hel drivlina till och när du kör på bensin blir det likadant då släpar du runt på eldrivlinan till ingen nytta.

Jag kan förstå problematiken med dragkroken, dock känner jag att pendla 12mil med en plugin är liksom inte riktigt rätt grej.

Genom att bara gissa lite så antar jag att hästen inte är "ditt problem" utan att det finns fler i familjen, som också har bil. Låt den andra bilen få ha dragkroken.

Spanade även i din profil och du har en Jeep. Dra med den....  och köp en Ioniq 28, saken biff!! Legit under 300k, faktiskt under 250k. Den snabbladdar med nästan 70kW och AC laddar på med 6kW. Snålaste bilen på marknaden dessutom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
5 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:
Tänk på att en pluginhybrid är törstig på el och har litet batteri. Du kommer alltså bli hooked på att åka på el men inte kunna göra det fullt ut vilket är trist.

När du kör på el så för du ju släpa runt på en hel drivlina till och när du kör på bensin blir det likadant då släpar du runt på eldrivlinan till ingen nytta.

Jag kan förstå problematiken med dragkroken, dock känner jag att pendla 12mil med en plugin är liksom inte riktigt rätt grej.

Genom att bara gissa lite så antar jag att hästen inte är "ditt problem" utan att det finns fler i familjen, som också har bil. Låt den andra bilen få ha dragkroken.

Spanade även i din profil och du har en Jeep. Dra med den....  och köp en Ioniq 28, saken biff!! Legit under 300k, faktiskt under 250k. Den snabbladdar med nästan 70kW och AC laddar på med 6kW. Snålaste bilen på marknaden dessutom.

Haha jeepen såldes för 5 år sen 😂 men ja, jag har lurat på inte ionic men zoe, eftersom jag saknar snabbladdare i närheten men har gott om 7, 11och 22 kw AC-laddare i närheten.

Bor dessutom själv så nån kärra med dragkrok förutom min finns inte 😂

Har i min enfald trott att den lilla 1,4-turbon går rätt snålt på landsväg, men har kanske fel.

Senast redigerat av twin_cam (5 oktober 2020)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
5 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Kolla min blogg i signaturen. Har testat Zoe, Leaf och nu Ioniq då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2020 · 17 478 Inlägg

Det är en djungel.

Det kom en arbetskamrat till mig i morse (Han jobbar inte på samma avdelning) med frågan "Du som är Elbilstekniker: Jag ska köpa en begagnad plug-inhybrid. Vilket märke/modell ska jag välja?"

Mitt lätt imbecilla svar? "Öhhh..?"
Det är inte lätt nu när det rör sig så fort i branschen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
twin_cam Smålänning
6 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:
Kolla min blogg i signaturen. Har testat Zoe, Leaf och nu Ioniq då.

Ioniq och Leaf tycker jag har för långsam AC-laddning. Leaf är dessutom inte speciellt vacker 🙂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
6 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:

torpis skrev:
Kolla min blogg i signaturen. Har testat Zoe, Leaf och nu Ioniq då.

Ioniq och Leaf tycker jag har för långsam AC-laddning. Leaf är dessutom inte speciellt vacker 🙂

Är det Zoe du sneglar på med den motiveringen? Jag vet ju inte riktigt ditt case, men jag ställer mig undrande till varför man skulle vilja ha snabbare AC laddning? Blir man en gladare människa om bilen är fulladdad kl12 på natten när man ändå sover till det är morgon?

Innan man köper en Zoe så skall man absolut provköra den, gärna mer än 10minuter också. Zoe har väldigt speciella egenskaper så som att vara ganska törstig, sakna snabbladdning och den för ett jäkla oljud vid laddning. Jag skulle aldrig kunna ladda den hemma på natten pga ljudet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torsen
6 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

twin_cam skrev:
Kör idag en Mercedes C220d 2011 som jag köpte 5 år gammal och med 7000 mil bakom sig. Bilen har gått 25000 mil nu och har aldrig nåsin gått sönder eller på annat vis krånglat. MEN. Jag har insett att den inte komma gå så bra för alltid och att ska jag byta är det bäst att göra det medan bilen fortfarande har ett inbytesvärde.

Eftersom jag hatar adblue då alla jag känner som har en bil med det har problem med det så tänker jag att laddhybrid är smidigt.

Pendlar 12mil om dagen och har 2 mil till affär med laddstolpe och 3,5-4,5 mil till tre olika tätorter där det finns laddare. Kan även ladda på jobbet.

Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Har kikat en del på Golf GTE som klickar alla boxar men har lite dålig erfarenhet av kvaliteten på vw. Golf verkar dock hålla ihop?

Någon som har andra tips på laddhybrid (eller elbil) i golf eller mellanklass som får dra minst 1500kg och fixar i alla fall en tur till affären eller polarna 2,5 mil bort på el, så man kan åka nästan hela helgerna och semestrarna (eller nästa pandemi) utan att tanka.

Pris absolut max 300k för en begagnad med få mil då jag själv kör mellan 4-5000 mil om året.

VW är en VAG-produkt.
Bör du avhålla dig ifrån om du vill ha kvalitet och driftsäkerhet.
Dessutom, av någon konstig anledning, ohemult högt andrahandsvärde.
En VAG-produkt köper man inte begagnad - måste man ha en så köper man absolut en ny.

Vänd dig i stället mot Japan och Honda, Toyota, Mazda, Subaru och, om du inte behöver så stor bil, Suzuki.

twin_cam Smålänning
6 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torsen skrev:

twin_cam skrev:
Kör idag en Mercedes C220d 2011 som jag köpte 5 år gammal och med 7000 mil bakom sig. Bilen har gått 25000 mil nu och har aldrig nåsin gått sönder eller på annat vis krånglat. MEN. Jag har insett att den inte komma gå så bra för alltid och att ska jag byta är det bäst att göra det medan bilen fortfarande har ett inbytesvärde.

Eftersom jag hatar adblue då alla jag känner som har en bil med det har problem med det så tänker jag att laddhybrid är smidigt.

Pendlar 12mil om dagen och har 2 mil till affär med laddstolpe och 3,5-4,5 mil till tre olika tätorter där det finns laddare. Kan även ladda på jobbet.

Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Har kikat en del på Golf GTE som klickar alla boxar men har lite dålig erfarenhet av kvaliteten på vw. Golf verkar dock hålla ihop?

Någon som har andra tips på laddhybrid (eller elbil) i golf eller mellanklass som får dra minst 1500kg och fixar i alla fall en tur till affären eller polarna 2,5 mil bort på el, så man kan åka nästan hela helgerna och semestrarna (eller nästa pandemi) utan att tanka.

Pris absolut max 300k för en begagnad med få mil då jag själv kör mellan 4-5000 mil om året.

VW är en VAG-produkt.
Bör du avhålla dig ifrån om du vill ha kvalitet och driftsäkerhet.
Dessutom, av någon konstig anledning, ohemult högt andrahandsvärde.
En VAG-produkt köper man inte begagnad - måste man ha en så köper man absolut en ny.

Vänd dig i stället mot Japan och Honda, Toyota, Mazda, Subaru och, om du inte behöver så stor bil, Suzuki.

Nja, och varför inte behöver vi inte ta här.

Har kollat blocket lite, Ioniq är säkert bra men fan inte vacker 😂 däremot är Kia soul ev rätt fet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Presidento Of World
6 oktober 2020 · 3 329 Inlägg

twin_cam skrev:

torsen skrev:

twin_cam skrev:
Kör idag en Mercedes C220d 2011 som jag köpte 5 år gammal och med 7000 mil bakom sig. Bilen har gått 25000 mil nu och har aldrig nåsin gått sönder eller på annat vis krånglat. MEN. Jag har insett att den inte komma gå så bra för alltid och att ska jag byta är det bäst att göra det medan bilen fortfarande har ett inbytesvärde.

Eftersom jag hatar adblue då alla jag känner som har en bil med det har problem med det så tänker jag att laddhybrid är smidigt.

Pendlar 12mil om dagen och har 2 mil till affär med laddstolpe och 3,5-4,5 mil till tre olika tätorter där det finns laddare. Kan även ladda på jobbet.

Ren elbil hade funkat förutom att jag  kör mycket släp (hästtransport) så en dragvikt på åtminstone 1500kg är ett krav.

Har kikat en del på Golf GTE som klickar alla boxar men har lite dålig erfarenhet av kvaliteten på vw. Golf verkar dock hålla ihop?

Någon som har andra tips på laddhybrid (eller elbil) i golf eller mellanklass som får dra minst 1500kg och fixar i alla fall en tur till affären eller polarna 2,5 mil bort på el, så man kan åka nästan hela helgerna och semestrarna (eller nästa pandemi) utan att tanka.

Pris absolut max 300k för en begagnad med få mil då jag själv kör mellan 4-5000 mil om året.

VW är en VAG-produkt.
Bör du avhålla dig ifrån om du vill ha kvalitet och driftsäkerhet.
Dessutom, av någon konstig anledning, ohemult högt andrahandsvärde.
En VAG-produkt köper man inte begagnad - måste man ha en så köper man absolut en ny.

Vänd dig i stället mot Japan och Honda, Toyota, Mazda, Subaru och, om du inte behöver så stor bil, Suzuki.

Nja, och varför inte behöver vi inte ta här.

Har kollat blocket lite, Ioniq är säkert bra men fan inte vacker 😂 däremot är Kia soul ev rätt fet.

Kia niro?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torpis Forummoderator
7 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
däremot är Kia soul ev rätt fet.

Feta bilar drar mer juice.

Presidento skrev:
Kia niro?

Det blir ett rätt stort hopp upp i pris om man tittar på Niro. Skall vi sedan vara konsekventa ang laddhastighet på AC så är ju plug in usel och elvarianten en smula bättre men väldigt dyr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang