Det har läckt nån grön vätska på förar sidan fram och bak

slidberg
4 oktober 2020 · 3 Inlägg

Hej jag har problem med min 745 år 90 under plast mattan på förar sidan så är tyget dyngsurt med nån grön fettig antingen olja eller nån annan flottig vätska jag undrar vad detta kan vara samt hur man fixar det.

tack på för hand

Utmarks-Loke
4 oktober 2020 · 5 836 Inlägg

Vad har du för färg på kylarvattnet? En del moderna frostskyddsvätskor är gulgröna. Det kan hända att du har ett läckande värmesystem.

slidberg
4 oktober 2020 · 3 Inlägg

det är av samma nyans har jag för mig

slidberg
4 oktober 2020 · 3 Inlägg

men hur lagar man det då

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2020 · 17 478 Inlägg

Byta värmeventil eller värmepaket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
4 oktober 2020 · 5 836 Inlägg

Börja med att plocka bort paneler i bilen och var vattnet kommer från. Är det från värmepaketet är det jobbigt, man brukar få plocka ner hela instrumentbrädan för att byta det

Steff240
4 oktober 2020 · 1 018 Inlägg

Värmeventilen brukar börja läcka med tiden. Den sitter ovanför pedalerna typ och är inte speciellt dyr eller svår att byta.
Värmepaketet kan ju också börja läcka men på 740 är det nog mer ovanligt.

Lite märkligt med grön kylarvätska på en 740 men man vet ju aldrig vad folk hittar på roll

jaka54
4 oktober 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är antagligen värmeventilen som läcker. Sitter under pedalerna. Ett j... dumt ställe att sätta en plastventil som lätt läcker på grund av att O-ringen inte håller tätt.

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

Med tanke på hur vanligt det är med läckande värmekran på 7/900-serien så hade jag nog iaf börjat leta där. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang