Ford Focus 24 kWh...? Finns det fler "doldisar"?

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Såg denna och insåg att jag inte hade en aning om att Ford gjort en elbil: https://www.blocket.se/annons/uppsala/f … l/88177087

Priset på denna är ju tämligen rätt (jämfört med Leif och Zoe) och utrymmena är ju bra för att vara en elbil (även här jämfört med Leif och Zoe) och dessutom ser den ju ut som en vanlig bil. Så långt verkade den ju vettig.

Dock är ju bagageutrymmet en total katastrof (minns första generationens V70 i biogasversion!) och så går den tydligen inte att snabbladda. Två rejäla minus!

Dessutom verkar den tung och "törstig" enligt: http://www.gronabilister.se/biltester/2 … s-electric

Men... Jag blev lite nyfiken. Finns det fler "doldisar"? Zoe, Leaf, e-Up, e-Golf och Fiaten mfl känner vi ju till, men finns det fler som Forden, där man byggt elbilen på en befintlig bil?

Senast redigerat av Brådhis (4 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Inte så dumt alternativ. Och med förbrukningen i färddatorn borde de 24kWh i batteriet ta en runt 15-20 verkliga mil.

Enda uppenbara nackdelen jag kan se är typ 1 laddningsporten, blir svårt att använda de typ 2-laddarna med inbyggd kabel då.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
xXSammy
4 oktober 2020 · 6 566 Inlägg

Första generationens Ford Connect fanns även som elbil

De/Dem
Presidento Of World
4 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Opel ampera finns som elbil, verkar vara helt ok. Ser ut som ett rymdskepp..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

twin_cam skrev:
Inte så dumt alternativ. Och med förbrukningen i färddatorn borde de 24kWh i batteriet ta en runt 15-20 verkliga mil.

Enda uppenbara nackdelen jag kan se är typ 1 laddningsporten, blir svårt att använda de typ 2-laddarna med inbyggd kabel då.

I länken till Gröna Bilister som jag la in skriver dom att den faktiska räckvidden är knappt 10 mil. Detta ihop med att den inte kan snabbladdas gör att den väl mycket sällan kommer komma mer än 5 mil från sin hemadress, dvs i det närmaste oanvändbar utanför stadsgränsen...

Senast redigerat av Brådhis (4 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Presidento skrev:
Opel ampera finns som elbil, verkar vara helt ok. Ser ut som ett rymdskepp..

Ampera är ju en bil som utvecklats som just elbil/laddhybrid. Min fråga var ju om det fanns fler doldisar som var byggda på en befintlig, vanlig bil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
4 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Brådhis skrev:

Presidento skrev:
Opel ampera finns som elbil, verkar vara helt ok. Ser ut som ett rymdskepp..

Ampera är ju en bil som utvecklats som just elbil/laddhybrid. Min fråga var ju om det fanns fler doldisar som var byggda på en befintlig, vanlig bil. smile

Ah, jag missuppfattade frågan.

Opel Corsa E är nykomling iaf. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
Inte så dumt alternativ. Och med förbrukningen i färddatorn borde de 24kWh i batteriet ta en runt 15-20 verkliga mil.

Enda uppenbara nackdelen jag kan se är typ 1 laddningsporten, blir svårt att använda de typ 2-laddarna med inbyggd kabel då.

I länken till Gröna Bilister som jag la in skriver dom att den faktiska räckvidden är knappt 10 mil. Detta ihop med att den inte kan snabbladdas gör att den väl mycket sällan kommer komma mer än 5 mil från sin hemadress, dvs i det närmaste oanvändbar utanför stadsgränsen...

Tycker att

gröna bilister skrev:
Själva laddningen tar 10-11 timmar ur ett vanligt uttag, 3-4 timmar om man har 32 ampere hemma och kan installera en laddbox. Snabbladdning är inte alls möjlig, faktiskt går det inte ens, som på många andra elbilar, att ta emot 16 ampere.

är lite motsägelsefullt. Kan bilen inte ta emot ens 16A spelar det kvitta om man har 32A hemma. Troligen tar den emot max 7200w.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
5 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Det ni far efter är så kallade compliance cars. Striktare emissionsregler i bland annat Kalifornien tvingade fram dyra och dåliga elbilar. Vissa tillverkare väljer att fortsätta den trenden medan andra går mer all in med riktiga elbilsplattformar.

Lite prat om Forden här, Ben brukar vara saklig och proffsig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
5 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:
Det ni far efter är så kallade compliance cars. Striktare emissionsregler i bland annat Kalifornien tvingade fram dyra och dåliga elbilar. Vissa tillverkare väljer att fortsätta den trenden medan andra går mer all in med riktiga elbilsplattformar.

Lite prat om Forden här, Ben brukar vara saklig och proffsig.

Okej, så det fanns ett samlingsnamn tillochmed. smile

Synd att Forden inte går att snabbladda och att bagaget var fullt med batterier. Annars är det nog faktiskt den elbil som tilltalat mig mest hittills. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
5 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Gamla Kangoo och första Fiat 500 finns ju eldrivna också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
5 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Okej, så det fanns ett samlingsnamn tillochmed. smile

Synd att Forden inte går att snabbladda och att bagaget var fullt med batterier. Annars är det nog faktiskt den elbil som tilltalat mig mest hittills. smile

Ford har en design som förefaller strömlinjeformad. Se på Mondeo i profil tex. Nosen på ford påminner mycket om Teslas Model 3 och Y dessutom.


Det finns en del intressanta bilar så som Mercedes B-class electric. Tesla gjorde drivlinan, men man valde bort snabbladdning för att hålla nere antalet sålda bilar. Toyota har haft en RAV4 med Teslas drivlina i. Som sagt Kangoo finns i en uppsjö olika elversioner där dom försökt hålla nere antalet genom långsam laddning också.

Nissan har stoppat Leafens drivlina i din minibuss NV-200

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

Upptäckte just att Peugeot e-208 också kvalar in i min frågeställning. En elvariant av en "vanlig" bil. smile

Hoppas nu bara fler följer den trenden... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
6 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Peugeot partner finns tydligen eldriven.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
7 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Upptäckte just att Peugeot e-208 också kvalar in i min frågeställning. En elvariant av en "vanlig" bil. smile

Där är ju alla utom Tesla med bara någon enstaka som börjar sniffa åt en riktig elbilsplattform.

Peugeot e-208 är ju för all del en riktig elbil med prestanda som är användbar, men den är på tok för dyr och på tok för törstig.

Brådhis skrev:
Hoppas nu bara fler följer den trenden... wink

Tvärt om, dedikerade plattformar är enda sättet att få det riktigt bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torsen
7 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

Citroen gjorde, för bortåt 20 år sedan, ett försök att lansera Berlingo som elbil.
Provkörde själv en el-Berlingo, som inte gav något bestående intryck, annat att den "gnällde".

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Upptäckte just att Peugeot e-208 också kvalar in i min frågeställning. En elvariant av en "vanlig" bil. smile

Där är ju alla utom Tesla med bara någon enstaka som börjar sniffa åt en riktig elbilsplattform.

Peugeot e-208 är ju för all del en riktig elbil med prestanda som är användbar, men den är på tok för dyr och på tok för törstig.

Brådhis skrev:
Hoppas nu bara fler följer den trenden... wink

Tvärt om, dedikerade plattformar är enda sättet att få det riktigt bra.

Nej... Bilar som Ampera, ID3, Leaf, Zoe osv finns bara som elbil. Bilar som Focus, e-208, Soul, e-Golf, Fiat 500 osv är bilar som finns som både "vanlig" bil och elbil. Jag föredrar detta eftersom dom förstnämnda är så futuristiskt designade bortom all rimlighet (möjligen undantaget Zoe) i nå´n slags önskan om att alla måste visa att dom verkligen kör elbil...

Detta är ju dock en helt personlig åsikt och baseras självklart inte på vad som är bra rent utvecklingsmässigt. Jag säger bara att om jag skulle köpa elbil, vilket med största sannolikhet kommer ske förr eller senare, så skulle jag utan tvekan välja en som bygger på en modell som finns i fler versioner. Därav denna tråd... wink

Senast redigerat av Brådhis (7 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
7 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Upptäckte just att Peugeot e-208 också kvalar in i min frågeställning. En elvariant av en "vanlig" bil. smile

Där är ju alla utom Tesla med bara någon enstaka som börjar sniffa åt en riktig elbilsplattform.

Peugeot e-208 är ju för all del en riktig elbil med prestanda som är användbar, men den är på tok för dyr och på tok för törstig.

Brådhis skrev:
Hoppas nu bara fler följer den trenden... wink

Tvärt om, dedikerade plattformar är enda sättet att få det riktigt bra.

Nej... Bilar som Ampera, ID3, Leaf, Zoe osv finns bara som elbil. Bilar som Focus, e-208, Soul, e-Golf, Fiat 500 osv är bilar som finns som både "vanlig" bil och elbil. Jag föredrar detta eftersom dom förstnämnda är så futuristiskt designade bortom all rimlighet (möjligen undantaget Zoe) i nå´n slags önskan om att alla måste visa att dom verkligen kör elbil...

Detta är ju dock en helt personlig åsikt och baseras självklart inte på vad som är bra rent utvecklingsmässigt. Jag säger bara att om jag skulle köpa elbil, vilket med största sannolikhet kommer ske förr eller senare, så skulle jag utan tvekan välja en som bygger på en modell som finns i fler versioner. Därav denna tråd... wink

Det resonemanget är ju lite som att hålla kvar vid att Volvo 740 är bästa bilen. Hm vänta nu... det är det å andra sidan många som gör med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Upptäckte just att Peugeot e-208 också kvalar in i min frågeställning. En elvariant av en "vanlig" bil. smile

Där är ju alla utom Tesla med bara någon enstaka som börjar sniffa åt en riktig elbilsplattform.

Peugeot e-208 är ju för all del en riktig elbil med prestanda som är användbar, men den är på tok för dyr och på tok för törstig.


Tvärt om, dedikerade plattformar är enda sättet att få det riktigt bra.

Nej... Bilar som Ampera, ID3, Leaf, Zoe osv finns bara som elbil. Bilar som Focus, e-208, Soul, e-Golf, Fiat 500 osv är bilar som finns som både "vanlig" bil och elbil. Jag föredrar detta eftersom dom förstnämnda är så futuristiskt designade bortom all rimlighet (möjligen undantaget Zoe) i nå´n slags önskan om att alla måste visa att dom verkligen kör elbil...

Detta är ju dock en helt personlig åsikt och baseras självklart inte på vad som är bra rent utvecklingsmässigt. Jag säger bara att om jag skulle köpa elbil, vilket med största sannolikhet kommer ske förr eller senare, så skulle jag utan tvekan välja en som bygger på en modell som finns i fler versioner. Därav denna tråd... wink

Det resonemanget är ju lite som att hålla kvar vid att Volvo 740 är bästa bilen. Hm vänta nu... det är det å andra sidan många som gör med.

Njae... Den tolkningen håller jag inte alls med om. Både 208 och e-208 är till exempel en ny bil. Samma sak med senaste Golfen och e-Golfen. Up och e-Up. Fiaten... Soul... Ja, faktiskt alla i mitt exempel. Jag ser ingen som bygger på en gammal konstruktion och det är inte heller det jag är ute efter. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
7 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Upptäckte just att Peugeot e-208 också kvalar in i min frågeställning. En elvariant av en "vanlig" bil. smile

Där är ju alla utom Tesla med bara någon enstaka som börjar sniffa åt en riktig elbilsplattform.

Peugeot e-208 är ju för all del en riktig elbil med prestanda som är användbar, men den är på tok för dyr och på tok för törstig.

Brådhis skrev:
Hoppas nu bara fler följer den trenden... wink

Tvärt om, dedikerade plattformar är enda sättet att få det riktigt bra.

Som min favorit då, om jag skulle köpa en batteribil = Honda E.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang