850 till v70 motorbyte mm

Anders19736
9 oktober 2020 · 1 Inlägg

Hej dum fråga dom säkert varit uppe miljoner gånger.
Jag har 2 bilar står varmförvarade.
En v70R 1998 som är krockad och ut reggad sen länge den har stått sen 2000 . (Går ej att rädda) .
Sen har vi en volvo 855 gl tror jag snik modell från 1993 den avled för många år sen motor ras .
Men är kvar i registret.
Min tanke är om man kan flytta över allt från v70 till 855 in motor inredning front mm?
För funkar det så slipper jag även lack då båda bilarna är svarta :-p.
Har stötfångare och halvsats liggande.

Projektet har legat på is i många många år och bara skutits på ni vet ä tar det sen osv.

Men nu tänkte jag 855an blir ju skattefritt ca 2 år så då är det perfekt.

Så vad säger ni.
1. Går det besikta med en icke turbo tidig 1993 med turbo.
2. Går det att flytta över allt och vad ska man ta?

(Motor och lådan på v70 är ju värt massor då de är i ny skick. Och har förvarats varmt så inte av det är skadat.)

Utmarks-Loke
9 oktober 2020 · 5 813 Inlägg

Skaffa en likadan motor till din 850 istället, de kostar inte många kronor. Att få dit motorn från V70R går väl att lösa kanske, men det kommer bli näst intill omöjligt att få igenom registrering och besiktning. Inredning och sånt kanske passar, jag har ingen aning.

Marlboroman
9 oktober 2020 · 8 228 Inlägg

1: Om det är en sen 92'a uttagen -93 så kan det gå. Det beror på exakt när den är inregistrerad annars går det inte.

2: Allt går att flytta över.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lucif3r
10 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

1: Tvivlar på att det går oavsett om den är tagen i bruk -92... Mig veterligen angav volvo aldrig max tillåten effekt på 850 karossen, till skillnad mot 2/7/900-serien. Så enda vägen är då ombyggt fordon, vilket är duktigt med jobb(att flytta över saker från V70in räcker inte då det är bolt-on eller rent av samma delar).

2: Mycket är bolt-on, men du lär åtminstonde koppla om elen för strålkastarna. Fläktpaketet och instrumentbrädan kommer behöva nya fästen och lite sånt småskit. Du lär även koppla om elhissarna, eftersom V70 har huvudpanelen i dörren istället för mittkonsolen.
Själva dörrarna är dock bara att hänga dit.

edit: du måste också koppla om hastighetsmätaren... -93 tar hastigheten från växellådan, 96 och senare tar hastigheten från ABS'en. Inget direkt komplicerat jobb, men måste ändå göras.

Senast redigerat av Lucif3r (10 oktober 2020)

Putteliten
10 oktober 2020 · 9 068 Inlägg

Om du flyttar över framvagn och bakvagn från V70 så att du får dennes upphängning med bromsar mm, så kan du regga som ombyggt fordon.
Om du känner att du har tid och ork, så töm 850 på precis allt, och flytta över så mycket som finns från V70.

Lucif3r
10 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

Putteliten skrev:
Om du flyttar över framvagn och bakvagn från V70 så att du får dennes upphängning med bromsar mm, så kan du regga som ombyggt fordon.

Nej, eftersom både fram och bakvagn är exakt samma på 850 och S/V70. Det gäller även bromsarna. R-modellerna har bara större skivor fram(305mm istället för 280mm) och andra ok-hållare. oken, bromscylinder osv är samma.

Även om fram och bakvagn skulle skilja så är det fortfarande 100% bolt-on, och bolt-on lösningar uppfyller inte kriterierna för ombyggt fordon.
855 och V70 är trots allt samma bil.

Putteliten
10 oktober 2020 · 9 068 Inlägg

Lucif3r skrev:

Putteliten skrev:
Om du flyttar över framvagn och bakvagn från V70 så att du får dennes upphängning med bromsar mm, så kan du regga som ombyggt fordon.

Nej, eftersom både fram och bakvagn är exakt samma på 850 och S/V70. Det gäller även bromsarna. R-modellerna har bara större skivor fram(305mm istället för 280mm) och andra ok-hållare. oken, bromscylinder osv är samma.

Även om fram och bakvagn skulle skilja så är det fortfarande 100% bolt-on, och bolt-on lösningar uppfyller inte kriterierna för ombyggt fordon.
855 och V70 är trots allt samma bil.

100% Bolt on lösningar funkar visst som ombyggt fordon, i alla fall på äldre Audi och det borde inte vara någon skillnad mot en Volvo. Men är bromsarna så gott som samma på båda bilarna så får man se till att uppgradera dom. Vilket inte borde vara så svårt, då det finns många lösningar på det till dessa bilar.

Utmarks-Loke
10 oktober 2020 · 5 813 Inlägg

Det är väl så att det står i papprena att bolt on inte är okej, men besiktningsmännen kan se genom fingrarna om de är på gott humör

Lucif3r
10 oktober 2020 · 2 183 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är väl så att det står i papprena att bolt on inte är okej, men besiktningsmännen kan se genom fingrarna om de är på gott humör

Så kan det säkert vara... Men jag har väldigt svårt att tro att någon bes. man skulle godkänna delar som är exakt likadana som orginal. För isf skulle ju varenda bil som någonsin bytt stötdämpare, spindelleder osv kunna reggas som ombyggt fordon.
Visst vore det ju väldigt trevligt om det var så, men...

Skulle man däremot bygga om till 4-kraffsat så är det nog mer troligt att det kan bli godkännt, även om bakaxeln, vinkelväxel och kardan är bolt-on.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang