3352
Sök

Köpråd risig volvo 744 glt

38 Inlägg
11 oktober 2020
Trådstartare
#21
Bilderna får den verkligen att se kass ut men helhetsintrycket är rätt bra faktiskt. Efter en redig tvätt så tror jag fan den blir snygg. Då är det bara att slänga upp på marketplace och sälja wink Kom igen nu ge mig lite uppmuntring. 1000kr är ju inte mycket

6 694 Inlägg
11 oktober 2020
#22
Om säljaren gått med på 1000kr så är det inga jätte pengar

Jag köpte min första bil för 2000 kr, la ner typ 5000 och sålde för 3000.. Var också "lära sig mecka" bil.
Dock var den inte rostig undertill, i och med att det är hål i reservhjulsbaljan? så finns det nog mycket rost undertill också

Skulle nog hellre lägga pengarna på en bil som är sämre maskinellt och mindre rost på.
Senast redigerat av xXSammy (11 oktober 2020)

De/Dem

5 154 Inlägg
11 oktober 2020
#23
Hittar man ett rosthål finns det 10 man inte ser... Det är åtminstone min erfarenhet..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 344 Inlägg
11 oktober 2020
#24
Köp den. 1000 spänn, kom igen. Det går inte att förlora den dealen. Får du tvingat igång maskin dessutom så är det redan där en plus-affär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 234 Inlägg
11 oktober 2020
#25
Börja med bromsarna
lägg en klick slikonfett under kolvarnas dammskydd
smörj in beläggens kanter och baksida med aluminiumpasta
in till besiktningen och hämta ett protokoll   så får du 3000-5000 för den

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

38 Inlägg
11 oktober 2020
Trådstartare
#26
Den ska köpas big_smile och tvättas! Sen får den stå under tak i alla fall. Sedan får jag väl se om jag säljer vidare den till någon som vill fixa eller om jag sätter igång själv

6 248 Inlägg
11 oktober 2020
#27
1000kr är ju inga pengar, så ännu är det ingen dålig affär. Men man måste nog vara försiktig vid renoveringen så inte kostnaderna sticker iväg, om man skall tjäna några pengar på den. Börja med rostlagningen så du vet om det är genomförbart, innan du köper en massa mekaniska delar

Vettemannen
11 oktober 2020
#28
qvarne2 skrev:
Vettemannen skrev:
qvarne2 skrev:
Liten update på rishögen.
Jag ringde upp ägaren och berättade hur kasst skick den var i wink Erbjöd han 1000kr vilket han gick med på.....

Förresten! Jag öppnade bakluckan idag och där låg det 4 vinterdäck. Måste väl vara värda 1000kr bara dem wink ? Jag är ju ett geni faktiskt.

Om vi säger att motorn går igång nu. Då är det väl en okej deal?

Tycker du så? Det kommer att gå åt många tusenlappar innan du kan sluta sitta och torrköra den med motorn snurrandes på nån garageuppfart. Bered dig på en hel del arbete för att få den i trafiksäkert och besiktningsbart skick.

/Benny

Målet är att få igång den och lära mig lite om bilar... sedan typ sälja.  Du tycker jag ska skita i det alltså hmm ?

Nejdå! Köp den men det kommer att kosta några långsjalar att få igång den!

/Benny

4 261 Inlägg
11 oktober 2020
#29
Säger också köp! har du tid och ork så börja mecka och lär dig^^ få igång han och ut och sladda lite på vintern. Ha den som en lång project och fixa sakta sakta. Lägg upp nån project tråd som man kan följa^^

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 oktober 2020
#30
Jag vill se den klar IMORGON !
Så kom nu igång med spett och handslägga..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 350 Inlägg
11 oktober 2020
#31
1000 kronor lär bara extratillbehören betala för i värsta fall. Kör på! smile


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
11 oktober 2020
#32
Köp den och skruva med den. Så lär du dig en del på det smile Räkna dock med att det kommer kosta en del att få den besiktningsbar. Som många andra redan har nämnt och som jag också har erfarenhet av så är det alltid mer rost än vad som syns. Börjar man slipa bort lite så växer det oftast 2-3 ggr större innan man hittar frisk plåt.

Men för det priset så är det ett perfekt objekt att lära dig skruva på. Sen får du klart avgöra själv hur mycket du är villig att lägga på den. Det rusar snabbt iväg smile


Got N/A?
358 Inlägg
11 oktober 2020
#33
Äh, kom igen nu. Plåt och svetsgas är inte många kronor.


2 456 Inlägg
12 oktober 2020
#34
För tusen spänn kan det mycket väl vara värt det, speciellt om du vill ha den som "läro-bil".
Även om nu allt skulle gå käpprätt åt h-e med ditt lagande, eller att du ger upp, blir sjuk, eller av någon annan anledning inte kan fortsätta, så är det ju ingen större förlust.

Det viktiga är dock att du är 100% medveten om att den i slutändan kommer kosta dig betydligt mer än du förutställde dig vid köpet smile
Troligen mer än du kan sälja den för i fungerande skick t om. Och andra sidan kan du stolt säga "jag räddade den!", och det kan betyda mycket för en själv.


Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
12 oktober 2020
#35
Köp.
Släpa hem.
Gör en noggrann koll på vad som behövs göras, samt en generell uppskattning om kostnad för detta (vi pratar plåt för att svetsa, nya bromsar, slangar, rör, kamrem, rekond, div tätningar, oljor, filter mm etc osv)
Först då börjar du få en bild av vad projektet faktiskt innebär för Dig i tid och pengar.
Sen ska vi inte glömma X-faktorn. Är växellådan bra? Koppling? Bakaxel? Elsystem?

1000kr är ingen direkt förlust.

Som sagts tidigare kan du nog sälja den i delar och få igen de pengarna om den visar sig vara för risig.
Jag skulle personligen inte ta i den med tång, men om Du kollar hur min Jeep såg ut när jag började med den (gav 2500kr för den) så har jag mer eller mindre gjort samma resa själv 🤣

Det värsta som kan hända är att du loosar 1000kr.
Det bästa som kan hända är att Du lär dig en massa roligt och förhoppningsvis får en chysst 740, att sladda omkring med eller sälja, på köpet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 248 Inlägg
12 oktober 2020
#36
Sedan blir man ju lite nyfiken på vad för allvarliga besiktningsfel som fick dom att ställa bilen från början

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 oktober 2020
#37
Utmarks-Loke skrev:
Sedan blir man ju lite nyfiken på vad för allvarliga besiktningsfel som fick dom att ställa bilen från början

Varför tror du jag nämnde spett och handslägga..tongue
Man börjar alltid med det brutala och avslutar med det finmekaniska..
Senast redigerat av axxet (12 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 248 Inlägg
12 oktober 2020
#38
axxet skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Sedan blir man ju lite nyfiken på vad för allvarliga besiktningsfel som fick dom att ställa bilen från början

Varför tror du jag nämnde spett och handslägga..tongue
Man börjar alltid med det brutala och avslutar med det finmekaniska..

Det är en 740, du kan använda slägga och spett även till det finmekaniska

Ubåtsingenjör
7 376 Inlägg
12 oktober 2020
#39
Klart du ska köpa den, men snygg.. det kommer den aldrig att bli

Men du kommer lära dig massor och förmodligen ha rätt kul under tiden


4 234 Inlägg
12 oktober 2020
#40
Bilen är skattebefriad från 1jan-2021, det är redan 24 mån intervall på besikningarna
Carspect finns i haninge  wink

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault


Sök