Köpa begagnad Passat GTE eller kanske Prius PlugIn?

RiskyPickle
11 oktober 2020 · 55 Inlägg

Hej,
Begagnade Passat GTE -17/18 har kommit ner i pris så de börjar kännas OK för plånboken. Man kan ju få dem med 12mån ”das welt garanti”...

Har även tittat på Prius plugIn (kan få en ”nästan ny” för samma pengar) dock är jag tveksam till dess design/teknik och storleksmässigt. Samtidigt har jag aldrig haft problem med någon Toyota jag ägt (Aygo/yaris), de ger även ut deras TKG 10garanti) vilket känns tryggt...

Vi behöver en större bil då vi har tvillingar (=två bakvända barnstolar i bak) samt nog med bagageutrymme för dubbel barnvagn + annat.
Priusen kanske faller bort där, får köra iväg och kolla på den. I teknikväg är CarPlay/android auto ett krav, adaptiv farthållare och lane assist ett plus.

Dock är jag lite nervös att köpa en begagnad hybrid bil (tänker på batteri, service, underhåll) men det kanske inte alls är ett problem?

Någon som in berätta hur mycket dessa drar när batteriet är slut? (Vi åker längre än 50mil ca 2-3 gånger om året och kommer då att enbart gå på bensin mesta delen av vägen)

Kanske finns andra bilar som är bättre?

Kimpan90
11 oktober 2020 · 78 Inlägg

Om du är intresserad av Prius, kolla på Hyundai Ioniq. Det är Hyundais motsvarighet till Prius. Den är snyggare och har bättre teknik enligt mig, oftast billigare också för folk har prius hybris. Men mitt enda råd är att köpa premium eller högre paketen för att få carplay/aa och allt annat.

Vi köpte en 2017 modell med 9000 mil på sig, inga problem alls.

torpis Forummoderator
11 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Ioniq är den klart effektivaste i skaran, men det är trångt med barnvagn bak. Effektiviteten kommer genom en strömlinjeformad kaross med sluttande bakparti.

Jag har svårt för hybrider då du både betalar och släpar runt på två drivlinor hela tiden men bara kör med en av dom.

Titta på och provkör en ID.3, finns vettiga priser på leasing där. Det är en i mina ögon förvånandsvärt bra bil, men dyr. Leasingen löser dock det problemet.

Så för att sammanfatta så gå all in på antingen el eller välj en snål diesel. Octavia eller superb är nog bra val där. Hybrid är det absolut sämsta från bägge världar till överpris.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2020 · 17 379 Inlägg

Håller med om Ioniq.

Vi köpte en till Prius pga frun skulle åka Prius. Därmed var diskussionen avslutad. Hade fått en nyare Hyundai för samma pris. Sen Har ju Priusen hängt med ett gäng år och är allmänt accepterad som extremt driftsäker.

Hur en Ioniq mår ett antal år fram i tiden återstår att se. Men jag jobbar ju med märket och har inget direkt att invända. De rullar på än så länge. Det enda negativa som jag kan se är att nödbromsfunktionen på vissa är lite väl kritisk. Har mer än en gång hängt i bältet när bilfan tvärnitar för att den plockar upp ett hot från parkerade bilar man passerar.

Men tycker de är både trevliga och snygga.

Systerbilen Hyundai Kona är den som jag vet har lite problem. Det gäller elbilarna. Buggig programvara varnar gärna för systemfel ibland. Plus att ett mycket litet antal tagit eld.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RiskyPickle
11 oktober 2020 · 55 Inlägg

Måste erkänna att jag inte alls tittat på Hyundai, ska ta en titt på Ioniq.

Torpis jag förstår sin poäng, ID3 ser häftig ut men är på tok för liten för oss. Möjligen skulle ID4 funka men då måste jag vänta.

Så där är inget att tänkta på när man köper begagnat utöver det vanliga?

torpis Forummoderator
11 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Måste erkänna att jag inte alls tittat på Hyundai, ska ta en titt på Ioniq.

Torpis jag förstår sin poäng, ID3 ser häftig ut men är på tok för liten för oss. Möjligen skulle ID4 funka men då måste jag vänta.

Så där är inget att tänkta på när man köper begagnat utöver det vanliga?

Jag vill nog mena att du ska prova ID3 innan du dömmer ut den.

https://i.imgur.com/ZcouLCW.jpg

Men Passat har säkert större bagage

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torsen
11 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

torpis skrev:

RiskyPickle skrev:
Måste erkänna att jag inte alls tittat på Hyundai, ska ta en titt på Ioniq.
Torpis jag förstår sin poäng, ID3 ser häftig ut men är på tok för liten för oss. Möjligen skulle ID4 funka men då måste jag vänta.

Jag vill nog mena att du ska prova ID3 innan du dömmer ut den.

Men ID3 är ju en VAG-produkt!
Har vi inte redan information om deras kvalitetsproblem?
Vad säger att ID3 skulle vara bättre än andra VAG-bilar?

xXSammy
11 oktober 2020 · 6 566 Inlägg

torsen skrev:

torpis skrev:

RiskyPickle skrev:
Måste erkänna att jag inte alls tittat på Hyundai, ska ta en titt på Ioniq.
Torpis jag förstår sin poäng, ID3 ser häftig ut men är på tok för liten för oss. Möjligen skulle ID4 funka men då måste jag vänta.

Jag vill nog mena att du ska prova ID3 innan du dömmer ut den.

Men ID3 är ju en VAG-produkt!
Har vi inte redan information om deras kvalitetsproblem?
Vad säger att ID3 skulle vara bättre än andra VAG-bilar?

Då ID3 inte har något av de uttjatade FSI eller TFSI motorernera, ingen DSG7 låda, eller baklucka och dörrar som rostar ifrån en Passat B6 så finns det hopp, eller hur?

De/Dem
Presidento Of World
11 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Skippa laddhybrid och köp en sån här.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … l/91920052


Äger en sån sen ca 2 veckor tillbaka och redan kört 320mil med snittförbrukning på 0.48 blandadkörning med 50/50 motorväg/stadskörning.

Otroligt rymligt baksäte kan sitta med helraka ben bakom förarplatsen dvs min körstil , är ganska stor 1.80 och 110kg med skaplig ölmage.

Mycket bil för pengarna och jag tror att kraven på utrustning finns att tillgå på dom.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
11 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Hej,
Begagnade Passat GTE -17/18 har kommit ner i pris så de börjar kännas OK för plånboken. Man kan ju få dem med 12mån ”das welt garanti”...

Har även tittat på Prius plugIn (kan få en ”nästan ny” för samma pengar) dock är jag tveksam till dess design/teknik och storleksmässigt. Samtidigt har jag aldrig haft problem med någon Toyota jag ägt (Aygo/yaris), de ger även ut deras TKG 10garanti) vilket känns tryggt...

Vi behöver en större bil då vi har tvillingar (=två bakvända barnstolar i bak) samt nog med bagageutrymme för dubbel barnvagn + annat.
Priusen kanske faller bort där, får köra iväg och kolla på den. I teknikväg är CarPlay/android auto ett krav, adaptiv farthållare och lane assist ett plus.

Dock är jag lite nervös att köpa en begagnad hybrid bil (tänker på batteri, service, underhåll) men det kanske inte alls är ett problem?

Någon som in berätta hur mycket dessa drar när batteriet är slut? (Vi åker längre än 50mil ca 2-3 gånger om året och kommer då att enbart gå på bensin mesta delen av vägen)

Kanske finns andra bilar som är bättre?

Toyota Prius Plug In 2017-2020 är nog den snålaste bilen som finns när sladdladdade elen är slut, då den går som vanlig hybrid. Går även ganska långt på laddad el och har dessutom värmepump så bensinmotor behöver inte gå igång för att värma bilen. Ni får säkerligen plats med barnstolarna inne i bilen men... bagagen tar nog (säkert) inte ens en standard barnvagn. Väldigt liten skuff. Dessutom är jag ganska säker på att du inte kan få apple carplay /eller android dito i dem.
Tror dock att Ioniq är ändå mindre.

Håller med "Presidento" i tråden ovan.

Kolla Prius + (som han länkade till) Vi har oxå en sådan 2016/17 modell och är jättenöjda. Har kört den i snart två år och då snittar den 5.1blandad körning alla årstider. Rymlig och bekväm.

Är dock "ganska säker " på att inte heller de går att få med apple carplay/android dito

Senast redigerat av KenthIJ (11 oktober 2020)

torpis Forummoderator
12 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:

torpis skrev:

RiskyPickle skrev:
Måste erkänna att jag inte alls tittat på Hyundai, ska ta en titt på Ioniq.
Torpis jag förstår sin poäng, ID3 ser häftig ut men är på tok för liten för oss. Möjligen skulle ID4 funka men då måste jag vänta.

Jag vill nog mena att du ska prova ID3 innan du dömmer ut den.

Men ID3 är ju en VAG-produkt!
Har vi inte redan information om deras kvalitetsproblem?
Vad säger att ID3 skulle vara bättre än andra VAG-bilar?

Nu kliver jag in i form av moderator och ber dig tagga ner.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
RiskyPickle
12 oktober 2020 · 55 Inlägg

Ska provköra en prius+ och en id3 till helgen, vi ger båda en chans och ser vad som passar oss bäst.

KenthIJ
12 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Ska provköra en prius+ och en id3 till helgen, vi ger båda en chans och ser vad som passar oss bäst.

Spännande.

skrev så här ang. Prius+ i annan tråd -

"Vi har ju en Prius+ 2016/17 (modellår 17 men uttagen 16) som vi är mycket nöjda med.
Mycket bekväm och rymlig (vi har dock reggat om den som fem sits för att få ändå bättre plats med dotterns rullstol, även om den fick plats även med alla sju sätena)
Inte så mycket lull lull dock (manuella säten och ingen sollucka).

Nu i december har vi haft den i två år och har hittills kört den 5.400 mil och då har den dragit 5.06 i snitt/blandad körning, enligt vår Fuelio app , testad vi tankning, oftast vid samma pump.

Enda som jag inte är helt hundra förtjust i är att reglagen för sätesvärmen sitter lite dumt till och att de endast har ett värmeläge (på/av) och att bakluckan är ganska bred men kort så den faller liksom inte ner när man skall stänga den.
För att lättare hitta reglagen för sätesvärmen satte jag dit ett par självhäftande ”halvkulor” av ”scrapbook” typ( se bild). Då känner man knapparna utan att se dem. ( gjorde likadant på min Yaris Hybrid där reglagen satt under handbromsen och var svåra att se)

Skulle väldigt gärna ha  en Prius+ som Plug In men det lär ju inte hända nu när Toyota inte längre tillverkar/utvecklar modellen

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7afac3d60df4931b86cdba89965dcfe9.jpg

Nybergrobin
12 oktober 2020 · 2 377 Inlägg

KenthIJ skrev:

RiskyPickle skrev:
Ska provköra en prius+ och en id3 till helgen, vi ger båda en chans och ser vad som passar oss bäst.

Spännande.

skrev så här ang. Prius+ i annan tråd -

"Vi har ju en Prius+ 2016/17 (modellår 17 men uttagen 16) som vi är mycket nöjda med.
Mycket bekväm och rymlig (vi har dock reggat om den som fem sits för att få ändå bättre plats med dotterns rullstol, även om den fick plats även med alla sju sätena)
Inte så mycket lull lull dock (manuella säten och ingen sollucka).

Nu i december har vi haft den i två år och har hittills kört den 5.400 mil och då har den dragit 5.06 i snitt/blandad körning, enligt vår Fuelio app , testad vi tankning, oftast vid samma pump.

Enda som jag inte är helt hundra förtjust i är att reglagen för sätesvärmen sitter lite dumt till och att de endast har ett värmeläge (på/av) och att bakluckan är ganska bred men kort så den faller liksom inte ner när man skall stänga den.
För att lättare hitta reglagen för sätesvärmen satte jag dit ett par självhäftande ”halvkulor” av ”scrapbook” typ( se bild). Då känner man knapparna utan att se dem. ( gjorde likadant på min Yaris Hybrid där reglagen satt under handbromsen och var svåra att se)

Skulle väldigt gärna ha  en Prius+ som Plug In men det lär ju inte hända nu när Toyota inte längre tillverkar/utvecklar modellen

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7afac3d60df4931b86cdba89965dcfe9.jpg

Utveckla gärna förbrukningen!   Har den dragit 0,5 L/mil?

RiskyPickle
12 oktober 2020 · 55 Inlägg

Tror det blir riktigt bra med en prius+ gäller bara att få frun att gilla Toyotas designspråk (hon älskade vår yards hybrid men detta är en annan liga).

Lite Off topic:

KenthIJ skrev:
vi har dock reggat om den som fem sits

Varför reggar man om? Vad tjänar man på det? Skatt/försäkring?

Presidento Of World
12 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Nybergrobin skrev:

KenthIJ skrev:

RiskyPickle skrev:
Ska provköra en prius+ och en id3 till helgen, vi ger båda en chans och ser vad som passar oss bäst.

Spännande.

skrev så här ang. Prius+ i annan tråd -

"Vi har ju en Prius+ 2016/17 (modellår 17 men uttagen 16) som vi är mycket nöjda med.
Mycket bekväm och rymlig (vi har dock reggat om den som fem sits för att få ändå bättre plats med dotterns rullstol, även om den fick plats även med alla sju sätena)
Inte så mycket lull lull dock (manuella säten och ingen sollucka).

Nu i december har vi haft den i två år och har hittills kört den 5.400 mil och då har den dragit 5.06 i snitt/blandad körning, enligt vår Fuelio app , testad vi tankning, oftast vid samma pump.

Enda som jag inte är helt hundra förtjust i är att reglagen för sätesvärmen sitter lite dumt till och att de endast har ett värmeläge (på/av) och att bakluckan är ganska bred men kort så den faller liksom inte ner när man skall stänga den.
För att lättare hitta reglagen för sätesvärmen satte jag dit ett par självhäftande ”halvkulor” av ”scrapbook” typ( se bild). Då känner man knapparna utan att se dem. ( gjorde likadant på min Yaris Hybrid där reglagen satt under handbromsen och var svåra att se)

Skulle väldigt gärna ha  en Prius+ som Plug In men det lär ju inte hända nu när Toyota inte längre tillverkar/utvecklar modellen

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7afac3d60df4931b86cdba89965dcfe9.jpg

Utveckla gärna förbrukningen!   Har den dragit 0,5 L/mil?

Ja, min likadana gör det med. Då kör jag inte snällt för att jag inte orkar bry mig om förbrukningen isig då skatten är på 360kr... Men min visar 0.48 på färddator i verkligheten runt 0.51

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
12 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Tror det blir riktigt bra med en prius+ gäller bara att få frun att gilla Toyotas designspråk (hon älskade vår yards hybrid men detta är en annan liga).

Lite Off topic:

KenthIJ skrev:
vi har dock reggat om den som fem sits

Varför reggar man om? Vad tjänar man på det? Skatt/försäkring?

Går ju att fälla ner sista raden så det blir helt platt så jag undrar också varför man reggat om?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Nybergrobin
12 oktober 2020 · 2 377 Inlägg

Presidento skrev:

Nybergrobin skrev:

KenthIJ skrev:

Spännande.

skrev så här ang. Prius+ i annan tråd -

"Vi har ju en Prius+ 2016/17 (modellår 17 men uttagen 16) som vi är mycket nöjda med.
Mycket bekväm och rymlig (vi har dock reggat om den som fem sits för att få ändå bättre plats med dotterns rullstol, även om den fick plats även med alla sju sätena)
Inte så mycket lull lull dock (manuella säten och ingen sollucka).

Nu i december har vi haft den i två år och har hittills kört den 5.400 mil och då har den dragit 5.06 i snitt/blandad körning, enligt vår Fuelio app , testad vi tankning, oftast vid samma pump.

Enda som jag inte är helt hundra förtjust i är att reglagen för sätesvärmen sitter lite dumt till och att de endast har ett värmeläge (på/av) och att bakluckan är ganska bred men kort så den faller liksom inte ner när man skall stänga den.
För att lättare hitta reglagen för sätesvärmen satte jag dit ett par självhäftande ”halvkulor” av ”scrapbook” typ( se bild). Då känner man knapparna utan att se dem. ( gjorde likadant på min Yaris Hybrid där reglagen satt under handbromsen och var svåra att se)

Skulle väldigt gärna ha  en Prius+ som Plug In men det lär ju inte hända nu när Toyota inte längre tillverkar/utvecklar modellen

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7afac3d60df4931b86cdba89965dcfe9.jpg

Utveckla gärna förbrukningen!   Har den dragit 0,5 L/mil?

Ja, min likadana gör det med. Då kör jag inte snällt för att jag inte orkar bry mig om förbrukningen isig då skatten är på 360kr... Men min visar 0.48 på färddator i verkligheten runt 0.51

Det är ju rikigt jäkla dåligt då min smutsiga d4 awd ligger ungefär 1dl ovanför din förbrukning sad

Presidento Of World
12 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Presidento skrev:

Nybergrobin skrev:

Utveckla gärna förbrukningen!   Har den dragit 0,5 L/mil?

Ja, min likadana gör det med. Då kör jag inte snällt för att jag inte orkar bry mig om förbrukningen isig då skatten är på 360kr... Men min visar 0.48 på färddator i verkligheten runt 0.51

Det är ju rikigt jäkla dåligt då min smutsiga d4 awd ligger ungefär 1dl ovanför din förbrukning sad

Med automat? Hade en V60 D4 190 aut 2016 förra vintern drog 0.6 vid pumpen.

Så illa är det inte med tanken på att det är en stor bil och 1600kg.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
12 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Tror det blir riktigt bra med en prius+ gäller bara att få frun att gilla Toyotas designspråk (hon älskade vår yards hybrid men detta är en annan liga).

Lite Off topic:

KenthIJ skrev:
vi har dock reggat om den som fem sits

Varför reggar man om? Vad tjänar man på det? Skatt/försäkring?

Vi använde inte de bakersta/tredje stolsraden och tyckte det var mer värdefullt med ändå större/djupare bagage för att få ändå bättre platts till dotterns rullstol.

Står lite mer om det här -

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=327997

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang