Köpråd: köpa diesel bil år 2020!?

RiskyPickle
11 oktober 2020 · 55 Inlägg

Behöver en större bil i familjen för att göra våra (speciellt längre) resor mer bekväma, vi har då tänkt på:

- VW Passat
- Volvo V90

Passaten lockar pga dess pris och storlek, v90 pga tekniken och för att jag allmänt gillar Volvos nya designspråk.

Dessa finns ju i både bensin, diesel och hybrid utförande. Volvo hybrid går bort pga pris, hybrid är intressant (finns en annan tråd om det).

Jag funderar mest på om man vågar köpa en diesel bil år 2020?

Vårt körmönster kommer vara 90% stadstrafik med 3-4 längre resor (60mil+) och kanske ett dussin medellånga resor (~20mil).

Så jag antar att bensin/hybrid hade varit bäst, är det verkligen så farligt att köra en diesel korta sträckor?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Inte insatt, men när man läser vad diesebillägare råkar ut för så är väl valet att undvika detta lätt..
Ang. lågt pris, så behöver du väl inte fundera på varför..tongue

Senast redigerat av axxet (11 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
11 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

Om man kör ett dussin 20 mils resor per år är ju det en gång i månaden. Det kanske räcker för partikelfiltret? Själv hade jag utan tvekan köpt en diesel utan hybridteknik, och helst en med motorn längsmonterad så det är enklare att komma åt för eventuella reparationer, men jag har ju märkt att jag är i minoritet med den åsikten.

granadadr
11 oktober 2020 · 7 289 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om man kör ett dussin 20 mils resor per år är ju det en gång i månaden. Det kanske räcker för partikelfiltret? Själv hade jag utan tvekan köpt en diesel utan hybridteknik, och helst en med motorn längsmonterad så det är enklare att komma åt för eventuella reparationer, men jag har ju märkt att jag är i minoritet med den åsikten.

meo en MB eller Bmw smile  dem har trevliga dieslar

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Presidento Of World
11 oktober 2020 · 3 329 Inlägg

granadadr skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om man kör ett dussin 20 mils resor per år är ju det en gång i månaden. Det kanske räcker för partikelfiltret? Själv hade jag utan tvekan köpt en diesel utan hybridteknik, och helst en med motorn längsmonterad så det är enklare att komma åt för eventuella reparationer, men jag har ju märkt att jag är i minoritet med den åsikten.

meo en MB eller Bmw smile  dem har trevliga dieslar

Fast dagen motorer verkar vara skit om man ska va helt ärlig.. kamkedja verkar vara ett standard fel hos båda faktiskt..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
RiskyPickle
12 oktober 2020 · 55 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om man kör ett dussin 20 mils resor per år är ju det en gång i månaden. Det kanske räcker för partikelfiltret? Själv hade jag utan tvekan köpt en diesel utan hybridteknik, och helst en med motorn längsmonterad så det är enklare att komma åt för eventuella reparationer, men jag har ju märkt att jag är i minoritet med den åsikten.

Lite så jag tänker men jag tänker även på att det om 1-3 kommer vara omöjligt att skölja av skiten men så kanske det är med allt hmm

panda666
12 oktober 2020 · 4 250 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Behöver en större bil i familjen för att göra våra (speciellt längre) resor mer bekväma, vi har då tänkt på:

- VW Passat
- Volvo V90

Passaten lockar pga dess pris och storlek, v90 pga tekniken och för att jag allmänt gillar Volvos nya designspråk.

Dessa finns ju i både bensin, diesel och hybrid utförande. Volvo hybrid går bort pga pris, hybrid är intressant (finns en annan tråd om det).

Jag funderar mest på om man vågar köpa en diesel bil år 2020?

Vårt körmönster kommer vara 90% stadstrafik med 3-4 längre resor (60mil+) och kanske ett dussin medellånga resor (~20mil).

Så jag antar att bensin/hybrid hade varit bäst, är det verkligen så farligt att köra en diesel korta sträckor?

Det är farligt ja, dieselmotorer måste köras långt varje gång man startar dom. Räcker inte me 10 minuters körning och sen stänga av, utan man måste helst köra 30-40km sträcka utan stopp eller mer för att motorn ska må bra. passat skulle ja skita i, riktig skitbil och egentligen skulle inte ens kolla på vw alls det är bara skitbilar(personlig erfarenhet) skitväxellådor och allmänt skrot. V90 skulle ja lätt välja iaf speciellt då har inte hört om nått tjafs me dom, andra här säger att dom kan strula men fortfarande har aldrig sett en på jobbet som strular och ja har sett massvis. En e klass kanske? kanske inte håller för reparationer för evigt men borde endå hålla bra. Alla taxibilar hos mig är nästan bara mercor. Måste det vara kombi? annars kan ja varmt rekommendera lexus, varför inte en nx300h? eller nån annan lexus sedan?

RiskyPickle
12 oktober 2020 · 55 Inlägg

panda666 skrev:
Det är farligt ja, dieselmotorer måste köras långt varje gång man startar dom. Räcker inte me 10 minuters körning och sen stänga av, utan man måste helst köra 30-40km sträcka utan stopp eller mer för att motorn ska må bra. passat skulle ja skita i, riktig skitbil och egentligen skulle inte ens kolla på vw alls det är bara skitbilar(personlig erfarenhet) skitväxellådor och allmänt skrot. V90 skulle ja lätt välja iaf speciellt då har inte hört om nått tjafs me dom, andra här säger att dom kan strula men fortfarande har aldrig sett en på jobbet som strular och ja har sett massvis. En e klass kanske? kanske inte håller för reparationer för evigt men borde endå hålla bra. Alla taxibilar hos mig är nästan bara mercor. Måste det vara kombi? annars kan ja varmt rekommendera lexus, varför inte en nx300h? eller nån annan lexus sedan?

Ja, då är det bensin/hybrid/el som gäller för oss, daglig körning är som mest <=15km (ToR förskola/arbete) och ännu kortare sträckor (till och från matbutiken).

Måste tyvärr vara kombi då vi måste få plats med 2xBarnstolar och 1xTvillingBarnvagn.

Har själv inga dåliga erfarenheter av VW (Golfen går utan ett enda fel än så länge). Volvo drar pga "dess säkerhetsfunktioner" (många/alla andra märken har dem) och att jag gillar designen...

E-Klass har jag kollat på, och du har rätt taxiförarna här verkar köra antigen Toyota eller Merca, men helt ärligt känns dem (mercor) väldigt krims-krams och inget som drar mig... smaken är som baken...

Vi kommer att provköra en Prius+ och en ID3 i helgen, får se vad det blir men just nu är diesel helt uteslutet iaf.

Tack alla!

off topic: Köper jag en Merca så är det mest för att jävlas med svågern då han använder vilken bil han kör som en status symbol - han blir galen när jag kallar hans bil för just "en bil" och inte "en merca" och likställer den med alla andra bilar på parkeringen wink skulle räcka med en bil med SvågersBilsHästkrafter+1 för att ge honom en hjärt infrakt

Senast redigerat av RiskyPickle (12 oktober 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Behöver en större bil i familjen för att göra våra (speciellt längre) resor mer bekväma, vi har då tänkt på:

- VW Passat
- Volvo V90

Passaten lockar pga dess pris och storlek, v90 pga tekniken och för att jag allmänt gillar Volvos nya designspråk.

Dessa finns ju i både bensin, diesel och hybrid utförande. Volvo hybrid går bort pga pris, hybrid är intressant (finns en annan tråd om det).

Jag funderar mest på om man vågar köpa en diesel bil år 2020?

Vårt körmönster kommer vara 90% stadstrafik med 3-4 längre resor (60mil+) och kanske ett dussin medellånga resor (~20mil).

Så jag antar att bensin/hybrid hade varit bäst, är det verkligen så farligt att köra en diesel korta sträckor?

Får man fråga varför inte Skoda Superb står med på listan om Passaten gör det?

Pratar vi helt nya bilar eller står du ut med en bil som är något år gammal?
Kan du hitta en Superb som är tagen i trafik fram t.om 31/12-19 så har den en "lindrig" skatt på endast 5400kr.
Efter 1/1-20 blev den skatten 10040kr...
Jag hann ta ut min i rätt tid!

Superben finns även den i IV (hybrid)-version. Klart den rymligaste av kombis, samtidigt som teknik och kvalitet håller måttet med råge.
Dessutom blev den lite snyggare med facelift, och Matrix LED-strålkastarna är ett välkommet tillskott nu när mörkret faller smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
RiskyPickle
13 oktober 2020 · 55 Inlägg

Cuefa skrev:
Får man fråga varför inte Skoda Superb står med på listan om Passaten gör det?

Pratar vi helt nya bilar eller står du ut med en bil som är något år gammal?
Kan du hitta en Superb som är tagen i trafik fram t.om 31/12-19 så har den en "lindrig" skatt på endast 5400kr.
Efter 1/1-20 blev den skatten 10040kr...
Jag hann ta ut min i rätt tid!

Superben finns även den i IV (hybrid)-version. Klart den rymligaste av kombis, samtidigt som teknik och kvalitet håller måttet med råge.
Dessutom blev den lite snyggare med facelift, och Matrix LED-strålkastarna är ett välkommet tillskott nu när mörkret faller smile

Självklart får du det! Svaret är att jag förutom Skoda Fabia och Octavia inte vet mycket mer om Skoda men nu när jag tittar lite så är den absolut intressant.

Helst så ska det vara en lätt begagnad (2-3år), nytt för oss skulle bara en ren elbil (id4, model 3)

Ska svänga förbi Skoda och titta lite, tack!

panda666
13 oktober 2020 · 4 250 Inlägg

RiskyPickle skrev:

panda666 skrev:
Det är farligt ja, dieselmotorer måste köras långt varje gång man startar dom. Räcker inte me 10 minuters körning och sen stänga av, utan man måste helst köra 30-40km sträcka utan stopp eller mer för att motorn ska må bra. passat skulle ja skita i, riktig skitbil och egentligen skulle inte ens kolla på vw alls det är bara skitbilar(personlig erfarenhet) skitväxellådor och allmänt skrot. V90 skulle ja lätt välja iaf speciellt då har inte hört om nått tjafs me dom, andra här säger att dom kan strula men fortfarande har aldrig sett en på jobbet som strular och ja har sett massvis. En e klass kanske? kanske inte håller för reparationer för evigt men borde endå hålla bra. Alla taxibilar hos mig är nästan bara mercor. Måste det vara kombi? annars kan ja varmt rekommendera lexus, varför inte en nx300h? eller nån annan lexus sedan?

Ja, då är det bensin/hybrid/el som gäller för oss, daglig körning är som mest <=15km (ToR förskola/arbete) och ännu kortare sträckor (till och från matbutiken).

Måste tyvärr vara kombi då vi måste få plats med 2xBarnstolar och 1xTvillingBarnvagn.

Har själv inga dåliga erfarenheter av VW (Golfen går utan ett enda fel än så länge). Volvo drar pga "dess säkerhetsfunktioner" (många/alla andra märken har dem) och att jag gillar designen...

E-Klass har jag kollat på, och du har rätt taxiförarna här verkar köra antigen Toyota eller Merca, men helt ärligt känns dem (mercor) väldigt krims-krams och inget som drar mig... smaken är som baken...

Vi kommer att provköra en Prius+ och en ID3 i helgen, får se vad det blir men just nu är diesel helt uteslutet iaf.

Tack alla!

off topic: Köper jag en Merca så är det mest för att jävlas med svågern då han använder vilken bil han kör som en status symbol - han blir galen när jag kallar hans bil för just "en bil" och inte "en merca" och likställer den med alla andra bilar på parkeringen wink skulle räcka med en bil med SvågersBilsHästkrafter+1 för att ge honom en hjärt infrakt

Du kommer få många nya vänner här ifall du väljer en prius^^ för mig känns en prius totalt helt o hållet design fel^^ i skala på hur *fin* en bil är eller om en bil är snygg i utseende om man säger att 10 är perfekt i skalan så för mig är en prius kanske minus 1000-2000 ungefär hehe men som du sa smaken är som baken. Inte intresserad av nån annan toyota? tex auris? hur som e klass är fina och vore kul om du kunde bråka lite med din svåger^^ . Så ja hybrid vore perfekt för er kanske och synd att lexus inte passar familjen:/

Cuefa Ain't no place like home...
14 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

RiskyPickle skrev:

Cuefa skrev:
Får man fråga varför inte Skoda Superb står med på listan om Passaten gör det?

Pratar vi helt nya bilar eller står du ut med en bil som är något år gammal?
Kan du hitta en Superb som är tagen i trafik fram t.om 31/12-19 så har den en "lindrig" skatt på endast 5400kr.
Efter 1/1-20 blev den skatten 10040kr...
Jag hann ta ut min i rätt tid!

Superben finns även den i IV (hybrid)-version. Klart den rymligaste av kombis, samtidigt som teknik och kvalitet håller måttet med råge.
Dessutom blev den lite snyggare med facelift, och Matrix LED-strålkastarna är ett välkommet tillskott nu när mörkret faller smile

Självklart får du det! Svaret är att jag förutom Skoda Fabia och Octavia inte vet mycket mer om Skoda men nu när jag tittar lite så är den absolut intressant.

Helst så ska det vara en lätt begagnad (2-3år), nytt för oss skulle bara en ren elbil (id4, model 3)

Ska svänga förbi Skoda och titta lite, tack!

Gör så, det är sjukt mycket bil för pengarna smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
viccoA
14 oktober 2020 · 3 110 Inlägg

Ta en ordentlig titt på model 3 och model Y med, totalkostnaden blir inte högre än för en lätt beg V90.

Senast redigerat av viccoA (14 oktober 2020)

LeftLane
15 oktober 2020 · 3 Inlägg

Volvo V60 i den nya generationen är rymligare än du tror. Kolla på en sån! Vill du inte ha premium så finns tex Toyota Corolla, Ford Focus, Skoda Octavia tex. Om en riktigt stor kombi är nödvändigt så är V90in givetvis inte helt fel men köp inte en allt för dåligt utrustad. Sen när det kommer till vilket drivmedel så kan jag inte helt säkert säga vilket som är bäst men själv så kör jag diesel då jag kör ganska många mil per år men kör du max 2000 per år skulle jag säga bensin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang