Byte bil - eller två bilar

arena999
14 oktober 2020 · 2 Inlägg

Jag har ett lite angenämt problem så jag skulle få lite exern input på smile
Input - familj med tre barn (alla utan bilstol) men kör 80-90% ensam i bilen.

Har idag en Peugeot 5008 som är 1,5 år gammal, värde ca 240" och inga lån.
Eftersom jag kör det mesta ensam i bilen vill jag ha en roligare bil.
En tanke är att köpa en Porsche 996 och behålla 5008'an.
+ Kan enkelt ta bilen som behövs för dagen
- Dubbelt av allt (skatt, försäkring o.s.v.)
- Har inget garage (men egen uppfart). Men även en Porsche tåler skånsk vinter tänker jag!

Alternativt.
Sälja 5008'an och köpa en överlag roligare bil men med krav att man kan sitta tre i baksätet.
Prisklass ca 400000:-
Testat Mercedes E-klass, lite besviken. Inte alls den komfort jag trodde.
Ska testa BMW 5-serie, har bara testat så barnen får plats och det verkar funka.
Audi A6, känns lite gammal även om den är ny....

Förslag på andra bilar? Hur hade du gjort?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja du..
Har man plånboken fylld  så är det väl inga bekymmer..
Men blir du som jag, en gammal pensionär , så ska du veta att då blir det andra bullar..
Det är därför jag behåller min gamla bil och inte slösar iväg dom ynka sekiner jag har kvar..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
14 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Jag hade nog behållit familjebilen och skaffat en roligare bil vid sidan av. Kanske inte en Porsche dock, men vi har ju alla våra preferenser.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (14 oktober 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag skulle gärna vilja ha preciserat vad fasiken en "rolig" bil är för något..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
-Akerfeldt-
14 oktober 2020 · 2 638 Inlägg

arena999 skrev:
Jag har ett lite angenämt problem så jag skulle få lite exern input på smile
Input - familj med tre barn (alla utan bilstol) men kör 80-90% ensam i bilen.

Har idag en Peugeot 5008 som är 1,5 år gammal, värde ca 240" och inga lån.
Eftersom jag kör det mesta ensam i bilen vill jag ha en roligare bil.
En tanke är att köpa en Porsche 996 och behålla 5008'an.
+ Kan enkelt ta bilen som behövs för dagen
- Dubbelt av allt (skatt, försäkring o.s.v.)
- Har inget garage (men egen uppfart). Men även en Porsche tåler skånsk vinter tänker jag!

Alternativt.
Sälja 5008'an och köpa en överlag roligare bil men med krav att man kan sitta tre i baksätet.
Prisklass ca 400000:-
Testat Mercedes E-klass, lite besviken. Inte alls den komfort jag trodde.
Ska testa BMW 5-serie, har bara testat så barnen får plats och det verkar funka.
Audi A6, känns lite gammal även om den är ny....

Förslag på andra bilar? Hur hade du gjort?

Nackdelen med enbart en bil i kombiklassen är att utrymmet i baksätet blir trångt, har själv en superb med otroligt utrymme i baksätet för benen men blir ändå trångt på bredden om det är 3 fullvuxna som sitter där hmm Jag hade nog köpt en rolig bil vid sidan av, du kan ju även ställa av den vintertid för att spara på den slitagemässigt men även ekonomiskt smile

-Akerfeldt-
14 oktober 2020 · 2 638 Inlägg

axxet skrev:
Ja du..
Har man plånboken fylld  så är det väl inga bekymmer..
Men blir du som jag, en gammal pensionär , så ska du veta att då blir det andra bullar..
Det är därför jag behåller min gamla bil och inte slösar iväg dom ynka sekiner jag har kvar..tongue

Beror ju helt på hur man planerar och investerar inför sin pension skulle jag säga wink

husseman
14 oktober 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, ja hade gjort mig av med Franska skitbilen snabbt som satan iallafall.
Sen, vad man anser vara en rolig bil-huu. Borde finnas nåt vettigt, som uppfyller alla krav. Kolla Lexus o andra kvalitetsbilar..

mvh/husse

viccoA
15 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

Kolla även på en Tesla, bra prestanda (oftast bättre än Porschen) och låga driftskostnader, model S om man vill ha en bil som är stor som en E-klass i baksätet annars model 3.

arena999
20 oktober 2020 · 2 Inlägg

viccoA skrev:
Kolla även på en Tesla, bra prestanda (oftast bättre än Porschen) och låga driftskostnader, model S om man vill ha en bil som är stor som en E-klass i baksätet annars model 3.

Har kollat Tesla men hittar ingen försäkring till bra pris. Billigaste runt 20-25", är det verkligen så illa?

På tal om försäkring. BMW 520d 2018, hur fan kan den kosta 10" om året då jag får en Porsche för under 5"?

Senast redigerat av arena999 (20 oktober 2020)

JN1975
20 oktober 2020 · 233 Inlägg

Behåll familjebilen och köp någon fin, skattebefriad veteranbil som hobbybil. Då slipper du "dubbla kostnaden", eftersom den är skattebefriad och ofta går att helförsäkra för 1600 hos Bilsport. Blir ju dessutom en kul hobby.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Volvo 745 GL "Kombi" (1988)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
granadadr
20 oktober 2020 · 7 261 Inlägg

JN1975 skrev:
Behåll familjebilen och köp någon fin, skattebefriad veteranbil som hobbybil. Då slipper du "dubbla kostnaden", eftersom den är skattebefriad och ofta går att helförsäkra för 1600 hos Bilsport. Blir ju dessutom en kul hobby.

nackdelen är att då kan du ej ha den till jobbet wink   hade du tänkt ha busbilen året runt?? eller bara på sommarhalvåret??

JN1975
20 oktober 2020 · 233 Inlägg

granadadr skrev:

JN1975 skrev:
Behåll familjebilen och köp någon fin, skattebefriad veteranbil som hobbybil. Då slipper du "dubbla kostnaden", eftersom den är skattebefriad och ofta går att helförsäkra för 1600 hos Bilsport. Blir ju dessutom en kul hobby.

nackdelen är att då kan du ej ha den till jobbet wink   hade du tänkt ha busbilen året runt?? eller bara på sommarhalvåret??

Stämmer, man får inte använda den som bruksbil. Men har vid enstaka tillfällen på sommaren kört mina Bilsportförsäkrade bilar till jobb, om man ska på cruising eller nått efter jobb.

Volvo 745 GL "Kombi" (1988)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
viccoA
20 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

arena999 skrev:

viccoA skrev:
Kolla även på en Tesla, bra prestanda (oftast bättre än Porschen) och låga driftskostnader, model S om man vill ha en bil som är stor som en E-klass i baksätet annars model 3.

Har kollat Tesla men hittar ingen försäkring till bra pris. Billigaste runt 20-25", är det verkligen så illa?

På tal om försäkring. BMW 520d 2018, hur fan kan den kosta 10" om året då jag får en Porsche för under 5"?

Jag betalar runt 8.000 för halvförsäkring (har vagnskada). 20-25tkr låter lite högt men kanske rimligt om du bor i storstad osv.

husseman
23 oktober 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, bor man i en No go zon- så lär det nog kosta att ha en riktig bil försäkrad. En Tesla i Rinkeby eller Rosengård lär ju inte vara billigt, oavsett ålder eller skadefria år.

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Här på vår lilla ort rullar en Panamera. Det är ju en stor kälke om man nu vill få med ungarna? Sen hur den är har jag ingen aning om men just denna rullar året om som deras normalbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
24 oktober 2020 · 4 228 Inlägg

arena999 skrev:
Jag har ett lite angenämt problem så jag skulle få lite exern input på smile
Input - familj med tre barn (alla utan bilstol) men kör 80-90% ensam i bilen.

Har idag en Peugeot 5008 som är 1,5 år gammal, värde ca 240" och inga lån.
Eftersom jag kör det mesta ensam i bilen vill jag ha en roligare bil.
En tanke är att köpa en Porsche 996 och behålla 5008'an.
+ Kan enkelt ta bilen som behövs för dagen
- Dubbelt av allt (skatt, försäkring o.s.v.)
- Har inget garage (men egen uppfart). Men även en Porsche tåler skånsk vinter tänker jag!

Alternativt.
Sälja 5008'an och köpa en överlag roligare bil men med krav att man kan sitta tre i baksätet.
Prisklass ca 400000:-
Testat Mercedes E-klass, lite besviken. Inte alls den komfort jag trodde.
Ska testa BMW 5-serie, har bara testat så barnen får plats och det verkar funka.
Audi A6, känns lite gammal även om den är ny....

Förslag på andra bilar? Hur hade du gjort?

Besviken på komforten i en e klass? jag personligen skulle då ha svårt att hitta nått bekvämare^^ Men med den budgeten kommer du inte ha svårt att hitta det du vill. Ska det vara mycket hästar och drifta? eller bara nått roligare än det du har nu? Som annan nämnt förrut skulle jag också tipsa om att kolla på lexus, trevliga hållbara bilar. Annars finns det massor av bil att välja för budgeten, skulle behöva lite mer info om vad som krävs^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang