Köpråd Volvo V70 2.5T 2005

Dave_02
19 oktober 2020 · 4 Inlägg

Hej!
Som titlen lyder så tänker jag köpa mig en Volvo V70 2.5T 05 eller nyare, ca 25-30k mil. Några tips på vad man ska kolla efter eller vad som ofta går sönder och vad man ska akta sig för tar jag gärna emot.

Senast redigerat av Dave_02 (19 oktober 2020)

LeftLane
20 oktober 2020 · 3 Inlägg

Kolla så att kamrem/vattenpump är bytt vid rätt intervall. Fjärrlås, bakrutetorkare och antisladdsystem är saker som gått sönder ofta. Om det är en automatare så kolla extra noga att den ej slirar. Särskilt mellan 1-2 och när du går ifrån back till drive så ska den lägga i växel utan minsta fördröjning.

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 206 Inlägg

LeftLane skrev:
Kolla så att kamrem/vattenpump är bytt vid rätt intervall. Fjärrlås, bakrutetorkare och antisladdsystem är saker som gått sönder ofta. Om det är en automatare så kolla extra noga att den ej slirar. Särskilt mellan 1-2 och när du går ifrån back till drive så ska den lägga i växel utan minsta fördröjning.

Och då handlar det oftast om rattvinkelgivaren på 05- och den finns på skroten och kan bytas utan kodning från Volvo. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
LeftLane
20 oktober 2020 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

LeftLane skrev:
Kolla så att kamrem/vattenpump är bytt vid rätt intervall. Fjärrlås, bakrutetorkare och antisladdsystem är saker som gått sönder ofta. Om det är en automatare så kolla extra noga att den ej slirar. Särskilt mellan 1-2 och när du går ifrån back till drive så ska den lägga i växel utan minsta fördröjning.

Och då handlar det oftast om rattvinkelgivaren på 05- och den finns på skroten och kan bytas utan kodning från Volvo. smile

Ja just precis, det stämmer  : )

Nybergrobin
20 oktober 2020 · 2 375 Inlägg

Passa dig för oljeläckage...vvt-hjulen är en dyr/tråkig historia

Tobzter
21 oktober 2020 · 3 143 Inlägg

Packboxen mellan motor och vxl  kan gå då, så som sagt kolla oljeläckage

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Dave_02
23 oktober 2020 · 4 Inlägg

Tack för alla svar änså länge! Kanske blir en s60 men vi får se vad som kommer upp nära och till bra pris.

Senast redigerat av Dave_02 (23 oktober 2020)

husseman
23 oktober 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm. Här har du en bil du bör kolla noga innan du köper. Att bara nämna några fel, går inte. Googla kända fel på denna modell- så lär listan bli lång.  Ta med en volvonisse när du provkör o ta felkoder på alla system. Men lycka till.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang