Köpråd Golf R Audi S5 Audi S3 Bmw 335i

Sebastianaudi
23 oktober 2020 · 23 Inlägg

Som rubriken låter står jag mellan dessa modeller:
Golf R 2015 och framåt
Audi S5 2013 och framåt
Audi S3 2015 och framåt
Bmw 335i 2012 och framåt

Vilken av dessa modeller rekommenderar ni. Tänker om någon har något känt problem man bör känna till. Vad ska man tänka på? Alla ligger runt 250.320000kr.

Undrar också vilken som är dyrast att underhålla. Alla under 8000 mil. Kommer inte köpa mer än 8000mil. Service osv?

Frågan är bara vilken. Skriv gärna vad du tycker.

Senast redigerat av Sebastianaudi (23 oktober 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
23 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Kan garantera att Golfen är billigast att underhålla pga generellt lägre priser på delar än både Audi och BMW.
Det är ju rätt spridda skurar mellan bilarna, Golf R och Audi S3 är väl ganska jämförbara, S5 spelar i en helt annan liga och BMWn är ju bakhjulsdriven!

Golfen ger nog mest skoj för pengarna då du kan hitta exemplar med mer utrustning och lägre mil för samma pengar som de andra.
BMWn har nog mest körglädje och går troligen bättre än de andra. S5 Sportback har ju lite mer utrymme men du kanske tänker dig en coupe?

Jag skulle nog lägga min röst på Golf R bara för att det är en riktigt potent allround-bil som dessutom har makalös potential att bli RUSKIGT vass! (Kolla vad Mighty Car Mods gjorde med sin R, 0-100 på under 3 sekunder är fan inget att pissa på!).

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

även jag lägger min röst på Golf R. Har kört provkört en sådan en kort sväng. Satan vad den rullar iväg! Hade gärna haft en själv men är lite tveksam till VAG:s driftsäkerhet om någon nu missat det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
23 oktober 2020 · 356 Inlägg

Varför inte en BMW M135/M140 som alternativ?
Sexa som finns med manuell/automat och bakhjulsdriven/xdrive.

Väljer man en med manuell och bakhjulsdriven blir det den ultimata "hothatchen" för pengarna! big_smile

Utmarks-Loke
23 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

BMW är bakhjulsdriven och därmed utklassas de övriga på en gång.

Sebastianaudi
23 oktober 2020 · 23 Inlägg

Mina tankar har också gått åt golf r. I och med att man kan använda den allround som någon sa. Samtidigt som man får billig drift. Sen tänkte jag på 335i men hört att de mycket strul. Jag vill helst ha en bil som inte har massa kända fel.

Utmarks-Loke
23 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Sebastianaudi skrev:
Mina tankar har också gått åt golf r. I och med att man kan använda den allround som någon sa. Samtidigt som man får billig drift. Sen tänkte jag på 335i men hört att de mycket strul. Jag vill helst ha en bil som inte har massa kända fel.

Ja, vill du ha en bil utan kända fel så satsa på VAG roll

1Adrian1
23 oktober 2020 · 356 Inlägg

Sebastianaudi skrev:
Mina tankar har också gått åt golf r. I och med att man kan använda den allround som någon sa. Samtidigt som man får billig drift. Sen tänkte jag på 335i men hört att de mycket strul. Jag vill helst ha en bil som inte har massa kända fel.

Vill du ha en bil som inte har massa kända fel så är en japanare det absolut säkraste kortet wink

Cuefa Ain't no place like home...
23 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Sebastianaudi skrev:
Mina tankar har också gått åt golf r. I och med att man kan använda den allround som någon sa. Samtidigt som man får billig drift. Sen tänkte jag på 335i men hört att de mycket strul. Jag vill helst ha en bil som inte har massa kända fel.

Vill du ha en bil som inte har massa kända fel så är en japanare det absolut säkraste kortet wink

Så man får en massa okända fel istället menar du? 😎

Skämt åsido, japanska bilar är tillförlitliga... men av de alternativ trådskaparen listat faller min röst fortfarande på Golf R smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Sebastianaudi
23 oktober 2020 · 23 Inlägg

okej tack så mycket. Det lutar faktist åt en gold r. Finns det något man bör känna till med dom eller något känt fel? Det blir mk7 eller 7,5. Någon som vet något?

mitko
23 oktober 2020 · 26 Inlägg

Googla bara på det

Sebastianaudi
23 oktober 2020 · 23 Inlägg

mitko skrev:
Googla bara på det

hittar inget. bara dsg problem med mk6

Janneutanb
23 oktober 2020 · 7 266 Inlägg

Provkör bilarna ordentligt innan du bestämmer dig.
Känner en som hade en golf r och helt original är dom inte speciellt intressanta tycker jag.
S5an han hade innan var otroligt mycket trevligare, synd bara på all olja som gick åt...

Vill du däremot trimma bilen så hade jag definitivt köpt en av bilarna med turbomotor. Då kanske golfen skulle bli en kandidat igen.

amazinjoey
23 oktober 2020 · 1 138 Inlägg

Hyundai I30N.  Sjukt rolig bil att köra och asiatiskt så räkna med billig i drift

1Adrian1
23 oktober 2020 · 356 Inlägg

Cuefa skrev:

1Adrian1 skrev:

Sebastianaudi skrev:
Mina tankar har också gått åt golf r. I och med att man kan använda den allround som någon sa. Samtidigt som man får billig drift. Sen tänkte jag på 335i men hört att de mycket strul. Jag vill helst ha en bil som inte har massa kända fel.

Vill du ha en bil som inte har massa kända fel så är en japanare det absolut säkraste kortet wink

Så man får en massa okända fel istället menar du? 😎

Skämt åsido, japanska bilar är tillförlitliga... men av de alternativ trådskaparen listat faller min röst fortfarande på Golf R smile

Hahah, you know the drill wink

Lägger min röst starkt på en BMW M135/M140, klappat och klart! 😎

Sebastianaudi
23 oktober 2020 · 23 Inlägg

Har vänner som kör bmw och det känns som att de ständigt har strul med sina bilar. Håller med annars om att 135 är galen och bra pris. Men som sagt jag vill att det ska vara billigt att äga.

Janneutanb
24 oktober 2020 · 7 266 Inlägg

Sebastianaudi skrev:
Har vänner som kör bmw och det känns som att de ständigt har strul med sina bilar. Håller med annars om att 135 är galen och bra pris. Men som sagt jag vill att det ska vara billigt att äga.

Du kollar på dyra tyska "sportbilar", det är nästan ett under om dom inte är dyra att äga.

1Adrian1
24 oktober 2020 · 356 Inlägg

Sebastianaudi skrev:
Har vänner som kör bmw och det känns som att de ständigt har strul med sina bilar. Håller med annars om att 135 är galen och bra pris. Men som sagt jag vill att det ska vara billigt att äga.

En Golf R är nog inte bättre om man jämför med M135/M140, just sayin wink

Sebastianaudi
24 oktober 2020 · 23 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Sebastianaudi skrev:
Har vänner som kör bmw och det känns som att de ständigt har strul med sina bilar. Håller med annars om att 135 är galen och bra pris. Men som sagt jag vill att det ska vara billigt att äga.

En Golf R är nog inte bättre om man jämför med M135/M140, just sayin wink

kollat upp försäkring förbrukning och service. det var inte så farligt

1Adrian1
24 oktober 2020 · 356 Inlägg

Sebastianaudi skrev:

1Adrian1 skrev:

Sebastianaudi skrev:
Har vänner som kör bmw och det känns som att de ständigt har strul med sina bilar. Håller med annars om att 135 är galen och bra pris. Men som sagt jag vill att det ska vara billigt att äga.

En Golf R är nog inte bättre om man jämför med M135/M140, just sayin wink

kollat upp försäkring förbrukning och service. det var inte så farligt

Syftade på pålitlighet mellan de smile

Senast redigerat av 1Adrian1 (24 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang