Köpråd - udda rolig och problemfri bil 40k

Hickan
24 oktober 2020 · 373 Inlägg

hej på er. går i tankar om att sälja min nuvarande bmw pga kommande studier och köpa något billigare, att använda under lov etc. tanken är att jag ska ha kvar den ett bra tag. har inte jättemycket mekarvana men vill ha något lite mer unikt. tänker mig en bmw e30, mx-5 eller typ toyota celica. ja lite vad som. inget krav på att den bör vara praktisk. + i kanten om den inte slukar jättemycket soppa och inte krånglar


vad hade ni satsat på?

har just nu fått upp ögonen för denna https://www.blocket.se/annons/dalarna/b … i/92540015 gammal fin bil med lite rost. fult förarsäte. ingen servicehistorik. tycker det är svårt att veta vad de lite mer udda bilarna faktiskt är värda. finns inte så mycket att jämföra med liksom

jag hatar bilar
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Udda bil går nog att få tag i , men problemfri kan du nog glömma..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hickan
24 oktober 2020 · 373 Inlägg

axxet skrev:
Udda bil går nog att få tag i , men problemfri kan du nog glömma..tongue

hmm, men en lågmilad celica då? https://www.blocket.se/annons/dalarna/t … 8/92135821

toyota är ju känt för att hålla tongue vad hade du själv köpt?

jag hatar bilar
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Självklart toyota ..man vill väl inte ha problem..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
24 oktober 2020 · 5 814 Inlägg

Hickan skrev:
har just nu fått upp ögonen för denna https://www.blocket.se/annons/dalarna/b … i/92540015 gammal fin bil med lite rost. fult förarsäte. ingen servicehistorik. tycker det är svårt att veta vad de lite mer udda bilarna faktiskt är värda. finns inte så mycket att jämföra med liksom

Den minst attraktiva motorn av alla som E30 såldes med, och i den minst attraktiva karossen, fyrdörrars. Men om den verkligen är nästan rostfri, vilket jag tvivlar på, så är det ändå en värdefull bil numera. Och den har ju sportsäten om den fina sportratten i skinn och manuell låda, så alldeles hopplöst är det inte.

Hickan
24 oktober 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hickan skrev:
har just nu fått upp ögonen för denna https://www.blocket.se/annons/dalarna/b … i/92540015 gammal fin bil med lite rost. fult förarsäte. ingen servicehistorik. tycker det är svårt att veta vad de lite mer udda bilarna faktiskt är värda. finns inte så mycket att jämföra med liksom

Den minst attraktiva motorn av alla som E30 såldes med, och i den minst attraktiva karossen, fyrdörrars. Men om den verkligen är nästan rostfri, vilket jag tvivlar på, så är det ändå en värdefull bil numera. Och den har ju sportsäten om den fina sportratten i skinn och manuell låda, så alldeles hopplöst är det inte.

frågade säljaren om rosten, och enligt honom är den enda rosten runt antennhålet, vilket jag fick bild på, det såg inte alls så illa ut. men kan givetvis vara mer.

hur ska man ställa sig till att den saknar servicehistorik? är ju en rätt gammal bil så det kanske på sätt och vis är lite för mycket begärt att det ska finnas

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
24 oktober 2020 · 5 814 Inlägg

Servicehistorik har noll betydelse på en så gammal bil, det är enbart skicket som spelar roll. Och när det gäller E30 är rosten det största problemet. Den sista jag hade lossnade ena länkarmen på bak när jag var ute och körde, på grund av rost

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2020 · 17 386 Inlägg

Celica är ju trevliga. Bör ju inte vålla ägaren alltför många problem heller. Jag har haft en Sonata som landsvägslok i några år nu. V6:an på 235hk i original är trevlig. Fast kan nog inte rekommendera en sådan på grund av att den drar sjuka mängder bensin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
8 november 2020 · 373 Inlägg

Har haft lite tid att fundera då jag fick en tvåa på bmwn som jag lär fixa innan jag säljer. Har tid på tisdag.

Nåja, har fått upp ögonen för en gammal jetta.

https://www.blocket.se/vi/92903969.htm

Ful front, högt miltal. Men billig bessad och lite lull lull. Ligger även en till jetta för 35 som är i otroligt fint skick. Egentligen vore det kanske ett bättre köp. Det jobbiga är väl egentligen kanske att det inte är servo

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
8 november 2020 · 5 814 Inlägg

Bra om det inte är servo, en sak mindre som kan krångla. Köp den där i annonsen, sätt på riktiga hjul, original fjädring och byt till 1,9tdi.

torsen
8 november 2020 · 7 202 Inlägg

Hehe! En sån har jag ägt.
Bestående minnet är att plastlisterna på dörrarna ramlade av när man stängde dörrarna.
Tog man i allt för mycket när stängde dörrarna ramlade rutorna ner. Haha.

Hickan
8 november 2020 · 373 Inlägg

torsen skrev:
Hehe! En sån har jag ägt.
Bestående minnet är att plastlisterna på dörrarna ramlade av när man stängde dörrarna.
Tog man i allt för mycket när stängde dörrarna ramlade rutorna ner. Haha.

Verkar det som ett vettigt köp? Känns inte oerhört problemfritt men man får väl stå ut med att byta nån skitgrej nån gång smile

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang