torsen skrev:
Du har inte kört emot något eller slagit i ratten(utan att airbagen löst ut) så att rattstången endera förskjutits uppåt eller neråt?
Har på en bil råkat ut för att rattstångens ändrade läge medfört att rattlåsets kolv låst sig/kärvat, så att kolven inte ville lämna läget i ringen på rattstången.
Men det var på bil utan airbag.
Annars hade jag rekommenderat dig att prova med att dra uppåt i ratten, resp trycka ner ratten.
Men inte med airbagen aktiverad - det avråder jag ifrån.
Har du möjlighet att demontera ratten och därefter kolla enligt vad jag beskrev ovan?
De flesta rattstänger har en skjutskarv.
Andra har ett "nätrör".
De finns för att förhindra skador på föraren om styrväxeln med nedre delen av rattstången vid en krock skulle tryckas in i kupén.
I mitt fall kunde jag lossa och justera rattstångslagerbocken uppåt eller neråt.
Minns inte i vilken riktning det var.
Men den möjligheten/konstruktionen kanske inte gäller Porsche?