Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 augusti 2022 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tänker att man kan använda batteripaketet från en Nissan Leaf så länge, trots dålig räckvidd, så kan man byta till något bättre om ett par år när sånt börjar komma ut på andrahandsmarknaden. Batteripaketet från Nissan Leaf kostar väl 20k men en full tank bensin kostar ju 1k så det går ändå fort att tjäna in. Och när man säljer det vidare kommer det fortfarande ha ett visst värde.

Men så kostar det snart 10kr/kwh så då är det inte skitbilligt att ladda iallafall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
24 augusti 2022 · 247 Inlägg

Ja det är ett problem i Sverige, i Finland borde det lätta efter nyår. Blir väl solpaneler. Funderat på samma själv, men först köpte jag värmepump till garaget. Bättre än direkt-el.

Senast redigerat av DennisCA (24 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 augusti 2022 · 14 056 Inlägg

DennisCA skrev:

Growe skrev:

DennisCA skrev:
Den där ford lådmotorn lär va runt 40,000kr men ja det blir säkert mycket innan den är hit också. Kanske situationen ser bättre ut om några år. Tuffar nog på med diesel ännu ett tag.

En elmotor är inte jättedyr inte heller styrnigen det dyra blir batterierna  du kan köpa en Tesla motors relativt billigt bra med effekt och allt  finns bra kontrollers att köpa.   Tex haltech har en nu  men 100k är nog minimum med ett relativt litet batteri paket. Med ett batteri pack i Tesla storlek så är det iaf 100k till  och sen få dit det någonstans i en bil är nog inte jätte lätt

Bilen jag skulle vilja lägga en EV motor i så vore en 80-tals Toyota Hilux så rum borde finnas.

Batterierna är det dyraste jo, men känns som dom kan man lättare sourca lokalt och i andra hand, som från nån krockad bil.

Vad är det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DennisCA
24 augusti 2022 · 247 Inlägg

Finna eller hitta kanske. Blir så mycket engelska för mig språken flyter ihop i huvudet.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lucif3r
24 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

granadadr skrev:
vad händer med lastvikt/dragvikt?? för mig är den mkt viktig

Ptja, den lär väl bli åtminstonde lika kass som dagens fabriksbyggda elbilar, troligen mycket sämre t om eftersom karossen i sin helhelt har massa "onödig" vikt som fabriksbyggda elbilar ofta löst genom att istället bygga in t ex batteripacken som en del av karossen, samt använder ofta betydligt lättare material än äldre bilar.

För att få ihop något vettigt själv lär man nog allt titta på amatörbyggt fordon, och inte bara en elkonvertering av en befintlig bil.

Tiden där man hade hög last- och dragvikt är nog dessvärre förbi, åtminstonde sålänge det inte blir rejäla ändringar i den svenska(och säkerligen andra länder's också) körkortsbehörigheten. Det är ju dock på förslag att höja gränserna just i fall med elbilar, men det här är ju sverige, så det ser vi nog inte i effekt fören åtminstonde om 10år...... -.-

Utmarks-Loke
24 augusti 2022 · 5 840 Inlägg

Lucif3r skrev:
För att få ihop något vettigt själv lär man nog allt titta på amatörbyggt fordon, och inte bara en elkonvertering av en befintlig bil.

Jag tror det är extremt få människor som skulle kunna amatörbygga en elbil och få den bättre än en konverterad befintlig bil. Det i princip alla aspekter men krocksäkerhet och vindmotstånd är två detaljer som i princip ingen kommer kunna göra bättre.

DennisCA
24 augusti 2022 · 247 Inlägg

Lucif3r skrev:

granadadr skrev:
vad händer med lastvikt/dragvikt?? för mig är den mkt viktig

Ptja, den lär väl bli åtminstonde lika kass som dagens fabriksbyggda elbilar, troligen mycket sämre t om eftersom karossen i sin helhelt har massa "onödig" vikt som fabriksbyggda elbilar ofta löst genom att istället bygga in t ex batteripacken som en del av karossen, samt använder ofta betydligt lättare material än äldre bilar.

För att få ihop något vettigt själv lär man nog allt titta på amatörbyggt fordon, och inte bara en elkonvertering av en befintlig bil.

Tiden där man hade hög last- och dragvikt är nog dessvärre förbi, åtminstonde sålänge det inte blir rejäla ändringar i den svenska(och säkerligen andra länder's också) körkortsbehörigheten. Det är ju dock på förslag att höja gränserna just i fall med elbilar, men det här är ju sverige, så det ser vi nog inte i effekt fören åtminstonde om 10år...... -.-

Vad beror detta på då egentligen? Är det batterierna som är flaskhalsen?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lucif3r
24 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Räckvidden minskar ju drastiskt med släp(precis som att bränsleförbrukningen ökar med släp, men det är ju ett mindre problem då det bara tar ett par minuter att tanka...), men det största problemet i iaf sverige är ju totalvikten. elbilar är tunga, så det finns inte super-mycket tillgodo för släp på vanligt B-kort, jämnfört med dito bränslebil.

Senast redigerat av Lucif3r (24 augusti 2022)

DennisCA
24 augusti 2022 · 247 Inlägg

Jo och majoriteten av tyngden kommer väl från batterierna också. Det är liksom det jag har börjat märka med elbilarna, allting verkar komma tillbaka till batterierna. Om man skulle få dom lättare och effektivare skulle det ändra ekvationen drastiskt tror jag.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
24 augusti 2022 · 5 840 Inlägg

Ja, det är ju batterierna som är problemet, själva elmotorn är överlägsen förbränningsmotorer på de flesta sätt

Lucif3r
24 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=98mlJ1N50DU
Det där var ju faktiskt intressant, främst att franska staten redan godkänt och stödjer projektet. Även om dom fokuserar på småbilar nu så har det ju potential att öppna dörrarna, så att säga, för resten av alla bilar, med större batterier osv. Och eftersom det är inom EU så är det ju väldigt relevant för oss, till skillnad mot vad dom gör i staterna t ex.

Ev_volvo142
24 augusti 2022 · 636 Inlägg

Jag håller på och bygger egen elbil av en Volvo 142 -71..

Har tagit Nissan leaf elmotor.. köpt batteri från tesla… bara batteriets skal vägde 100kg då pratar vi ”boxen” där alla 16 moduler låg. Som nån skrev tidigare, dom byggde batteriet så det skulle v en del av karossen dvs bärande.

Elmotorn gick på 15.000:-
Batteri 60.000:-
Laddare 10.000:-
Sedan massor med kringutrustning såklart 💰💰

Det blir fort pengar, så bäst att ni börjar lägga undan om ni vill bygga seriöst 🤌

Finns en byggtråd på projektet.. sök på Volvo 142 elkonvertering under fliken projekt.

Senast redigerat av Ev_volvo142 (24 augusti 2022)

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
twin_cam Smålänning
29 augusti 2022 · 7 877 Inlägg

Klicka runt på norska skrotar på bildelsbasen. Finns mängder med billiga grejer till första gen Leaf. Motorerna framförallt kan du inte köpa en ny billigare nånstans, batterierna är det OK pris på men leafbatterierna lever ett tufft liv så dom kan vara ganska slitna. Har dock ganska smidiga cellpaket inne i sitt pack.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DennisCA
30 augusti 2022 · 247 Inlägg

Läst igenom den där EV konversionen av volvon och det är nog ett stort projekt det där. Speciellt delen med att fixa en sprängkåpa, måste kostat skjortan om du var en vanlig kund. Batteripacken är gigantisk den också, känns ännu som det är en svag punkt hos EV bilar. Blev nog mera skeptiskt inställd till att det är ett projekt jag fixar.

Finns det ingen fördel å ha kvar växellådan och koppling så man kan växla då man kör, eller är det bara nackdelar? Går det ens? Jag förstår att det inte behövs.

Senast redigerat av DennisCA (30 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
granadadr
30 augusti 2022 · 7 289 Inlägg

DennisCA skrev:
Läst igenom den där EV konversionen av volvon och det är nog ett stort projekt det där. Speciellt delen med att fixa en sprängkåpa, måste kostat skjortan om du var en vanlig kund. Batteripacken är gigantisk den också, känns ännu som det är en svag punkt hos EV bilar. Blev nog mera skeptiskt inställd till att det är ett projekt jag fixar.

Finns det ingen fördel å ha kvar växellådan och koppling så man kan växla då man kör, eller är det bara nackdelar? Går det ens? Jag förstår att det inte behövs.

etanolkonvertera, bränn hemma smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
30 augusti 2022 · 5 840 Inlägg

DennisCA skrev:
Finns det ingen fördel å ha kvar växellådan och koppling så man kan växla då man kör, eller är det bara nackdelar? Går det ens? Jag förstår att det inte behövs.

Kopplingen behövs inte, man bara släpper gasen och växlar. Men växellådan är det många som behåller, elmotorn har ett brett effektregister men det kan vara bra att ha ettan och tvåan som hög- och lågväxel. Det beror ju lite på hur varvtalen och utväxlingarna är dock, det varierar nog mellan bilar. Man får bara kolla att lådan klarar det massiva vridmoment som elmotorer har.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2022 · 13 742 Inlägg

Aem  säljer allt tänkbart för styrning av en tesla motor.    20k för motor  och cirka 40k för aem styrningen med switchar för körning och allt.  sen behöver man batteri och en laddare. 
https://www.aemev.com/

det bästa med detta systemet är att man kan begränsa uteffekten.   om tex chassit bedöms klara en visst effekt kan man "begränsa" den men med en liten knapp tryckning så kan man ju gå in i racemode tex på någon racingbana eller 402meter.  smile



https://www.aemev.com/

Senast redigerat av Growe (30 augusti 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
30 augusti 2022 · 247 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kopplingen behövs inte, man bara släpper gasen och växlar. Men växellådan är det många som behåller, elmotorn har ett brett effektregister men det kan vara bra att ha ettan och tvåan som hög- och lågväxel. Det beror ju lite på hur varvtalen och utväxlingarna är dock, det varierar nog mellan bilar. Man får bara kolla att lådan klarar det massiva vridmoment som elmotorer har.

Jag har hört det där jo man bara släpper och växlar, försöker föreställa mig att göra så och det känns bara helt fel. Jag är så van å köra manuellt och lägga in kopplingen. Släpper man gasen på en fossilbil så motorbromsar det ju om man inte håller in kopplingen, hur gör elmotorn, ingen motorbromseffekt där kanske? Det skulle ju göra det lättare att inte använda koppling. Man borde undvika de högre växlarna antar jag.

En växellåda ur en diesel kanske är ett bra val då. Jag är ju intresserad av en pickup personligen, fast det känns inte som man får max nytta ur en el-pickup ännu med dagens batteriteknik.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2022 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

DennisCA skrev:
Finns det ingen fördel å ha kvar växellådan och koppling så man kan växla då man kör, eller är det bara nackdelar? Går det ens? Jag förstår att det inte behövs.

Kopplingen behövs inte, man bara släpper gasen och växlar. Men växellådan är det många som behåller, elmotorn har ett brett effektregister men det kan vara bra att ha ettan och tvåan som hög- och lågväxel. Det beror ju lite på hur varvtalen och utväxlingarna är dock, det varierar nog mellan bilar. Man får bara kolla att lådan klarar det massiva vridmoment som elmotorer har.

problemet är ju att lådorna inte gillar vridet som blir i regel. 

nu kan man ju med rätt styrning av motorn styra detta lite så man ger en lite mindre aggresiv vridmoments kurva och sparar grejerna.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
30 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Fördelen med klassisk manuell växellåda är ju att man kan smita undan med en mindre kraftful motor, då man istället kan kompensera för den förlorade kraften mha. utväxlingen.
En mindre motor brukar dessutom dra mindre ström, så då kan man ju ev. även fixa den fördelen att räckvidden blir längre, eller smita undan med mindre batterier(=vikt!).

Vridet tror jag inte är några större problem. Man behåller ju med fördel kopplingen i funktion, så då kommer ju kopplingen slira långt innan växellådan vrids sönder.

Egentligen ser jag inga nackdelar med att behålla manuell växellåda vid elbilskonvertering, mer än att "bohoo måste växla manuellt som på 1900-talet!", vilket iofs jag föredrar wink
Och det går ju inte riktigt jämnföra heller, iom. att motorstopp i den bemärkelsen inte existerar med elmotor. smile

Största problemet som jag ser det är alla saker vi tar för givet som måste fixas... Vakuum till bromsservon, elservo, el-AC, värme... Allt sånt får man ju "gratis" med bränsle-motor som bilen man konverterar är byggd för.
Givetvis finns lösningar för allt detta på marknaden, men det ska monteras i en bil som inte är byggd för det också!
Att hinka ner en elmotor istället för bränsle-motor och koppla ihop den med drivlinan är det minsta problemet... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang