Köpa beg. bil 50-80.000kr/privatleasa?

elias_ret
1 november 2020 · 6 Inlägg

Hej!

Jag går i tankar om att köpa en bil eftersom jag fått jobb ca 4 mil bort från hemmet.
Det handlar då om en pendlarbil som jag 9 gånger av 10 kommer att vara själv i, så det är inget barn eller familj som ska få plats i bilen.
Pendling till jobbet och kortare resor på 2-3km varannan dag då jag tränar kommer vara de flesta av resorna jag kommer göra.

Jag kommer behöva ta lån för att köpa bilen. Jag funderar om det är mer värt (om det går att resonera fram?) att privatleasa säg en Renault Clio för ca 2300kr/mån istället för ett bilköp+billån.
Jag har kikat runt på de mindre bilarna fast äldre modeller som verkar populära t.ex Peugeot 208, VW Golf/Polo, Seat Leon/Ibiza men jag känner mig väldigt lost och jag blir inte klokare ju mer jag läser, snarare tvärtom.

Kraven jag har är en mindre bil med bluetooth-uppkoppling för musik och en lite roligare instrumentpanel med skärm. Samt att den såklart ska "hålla" länge. En bil man slipper onödigt krångel med etc. Tror ni detta är möjligt med budgeten? Eller är det mer värt/passar min situation bättre att privatleasa en bil för max 2500kr/mån?

Tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2020 · 17 468 Inlägg

För 50-80k finns det många småbilar som kan passa. BT bör du kolla upp noga så de verkligen har det. Färgskärm kan du glömma.

Leasa? Javisst. De flesta bilar som rullar ut från handlarna är just leasingbilar. Välj en ovanlig bil. Fransk eller varför inte en Fiat Tipo? Det är nya bilar med alla garantier och lär inte ställa till bekymmer för dig. Ska du ha färgskärm kommer det att kosta... Inte värt det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 november 2020 · 4 250 Inlägg

Varför inte en lexus?
pålitliga bilar som bara rullar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/90578357

en sån hybrid kanske? lite över budget men kanske går endå?
Har svårt att rekommendera leasing pga många dolda kostnader och att man måste binda sig till typ 3 år om man inte kör kortare bindningstid och betalar mer per månad. Tänk dig att man betalar för bil, däck, slitage som man gör och allt annat som man kan missa. Kan stå en jävligt jävligt dyrt i slutet där när man lämnar tbax bilen, man kan råka skrapa bilen vid parkering, få stenskott och spricka i rutan, glömma att serva, snedslitna däck, slitna bromsar, allt detta och mycket annat får man hosta upp sen när man lämnar tbax bilen och beroende hur hårda leasingbolaget är när du lämnar tbax skiten kan det stå dig runt från 10-50-100 tusen i skador och slitage som du gjort på bilfan. om du inte är super pedant eller har massor med pengar då kör på me leasing.

elias_ret
1 november 2020 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
Varför inte en lexus?
pålitliga bilar som bara rullar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/90578357

en sån hybrid kanske? lite över budget men kanske går endå?
Har svårt att rekommendera leasing pga många dolda kostnader och att man måste binda sig till typ 3 år om man inte kör kortare bindningstid och betalar mer per månad. Tänk dig att man betalar för bil, däck, slitage som man gör och allt annat som man kan missa. Kan stå en jävligt jävligt dyrt i slutet där när man lämnar tbax bilen, man kan råka skrapa bilen vid parkering, få stenskott och spricka i rutan, glömma att serva, snedslitna däck, slitna bromsar, allt detta och mycket annat får man hosta upp sen när man lämnar tbax bilen och beroende hur hårda leasingbolaget är när du lämnar tbax skiten kan det stå dig runt från 10-50-100 tusen i skador och slitage som du gjort på bilfan. om du inte är super pedant eller har massor med pengar då kör på me leasing.

Tack! Den såg väldigt fin ut, men tror tyvärr det blir lite för mycket med 100k.

Jag ser att den som du länkade till har gått ca 16000mil. Hur stor vikt ska man lägga på det när man köper bil? På mina nybörjarsökningar på blocket har jag alltid lagt miltalet på max 9-10k.

Jag borde även skrivit det i första inlägget, men jag är ute efter en manuell. smile

panda666
1 november 2020 · 4 250 Inlägg

elias_ret skrev:

panda666 skrev:
Varför inte en lexus?
pålitliga bilar som bara rullar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/90578357

en sån hybrid kanske? lite över budget men kanske går endå?
Har svårt att rekommendera leasing pga många dolda kostnader och att man måste binda sig till typ 3 år om man inte kör kortare bindningstid och betalar mer per månad. Tänk dig att man betalar för bil, däck, slitage som man gör och allt annat som man kan missa. Kan stå en jävligt jävligt dyrt i slutet där när man lämnar tbax bilen, man kan råka skrapa bilen vid parkering, få stenskott och spricka i rutan, glömma att serva, snedslitna däck, slitna bromsar, allt detta och mycket annat får man hosta upp sen när man lämnar tbax bilen och beroende hur hårda leasingbolaget är när du lämnar tbax skiten kan det stå dig runt från 10-50-100 tusen i skador och slitage som du gjort på bilfan. om du inte är super pedant eller har massor med pengar då kör på me leasing.

Tack! Den såg väldigt fin ut, men tror tyvärr det blir lite för mycket med 100k.

Jag ser att den som du länkade till har gått ca 16000mil. Hur stor vikt ska man lägga på det när man köper bil? På mina nybörjarsökningar på blocket har jag alltid lagt miltalet på max 9-10k.

Jag borde även skrivit det i första inlägget, men jag är ute efter en manuell. smile

hehe ingen fara, lexus gör generelt mycket bra bilar som sällan krånglar, om man googlar så får man fram att lexus ligger alltid nästan nummer 1 i bilar som krånglar minst. pröva söka efter en manuell kanske? då kanske blir tvungen att kolla på en äldre då alla nyare är bara automat tyvärr.

Kan annars rekommendera kia ceed till dig, du skulle ju pendla långt varje dag så en diesel kanske inte skulle skada men en bensinare funkar bra den med då båda motorerna är snåla.

https://www.blocket.se/annons/orebro/ki … o/90805561

en sån kia ceed kanske skulle passa. Även det är ett bra märke som håller väldigt bra. inom prisramen ocksåsmile


***Låt inte miltalen skrämma så länge bilen inte har rullat 30.000mil+++ Viktigaste är att service är gjord i punkt o pricka samt att allt funkar som det ska. Inga missljud i motor o låda samt drivlina. även ifall bilen har rullat 30.000mil eller mer så behöver den inte vara slut men ja sj kollar mer på servicehistorik och allmän skick före mil.

Senast redigerat av panda666 (1 november 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2020 · 17 468 Inlägg

Eftersom manuell är ett krav går ju Toyota Prius bort. Synd. Bättre bil får man leta efter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 november 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom manuell är ett krav går ju Toyota Prius bort. Synd. Bättre bil får man leta efter.

en volvo 944 ltt är bättre än en prius;) alla dagar i veckan. (sorry kunde inte hålla mig;))

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2020 · 17 468 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Eftersom manuell är ett krav går ju Toyota Prius bort. Synd. Bättre bil får man leta efter.

en volvo 944 ltt är bättre än en prius;) alla dagar i veckan. (sorry kunde inte hålla mig;))

ABS?
ESP?
ACC?
Keyless?
Stor bagage?

Sorry, kunde inte hålla mig heller! big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 november 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Eftersom manuell är ett krav går ju Toyota Prius bort. Synd. Bättre bil får man leta efter.

en volvo 944 ltt är bättre än en prius;) alla dagar i veckan. (sorry kunde inte hålla mig;))

ABS?
ESP?
ACC?
Keyless?
Stor bagage?

Sorry, kunde inte hålla mig heller! big_smile

Abs: ja, funktion osäker
Esp: nej
Acc: ja, funkar lite när den vill
keyless: nej
Stor bagage:

https://i.ibb.co/5jSmphw/123312133-364482234764066-4243147748351585086-n.jpg
https://i.ibb.co/x17Ydhk/123254188-644347852916121-8937386072990415170-n.jpg

??? fetning ju, plus kan börna ibland. Mr burns;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2020 · 17 468 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

en volvo 944 ltt är bättre än en prius;) alla dagar i veckan. (sorry kunde inte hålla mig;))

ABS?
ESP?
ACC?
Keyless?
Stor bagage?

Sorry, kunde inte hålla mig heller! big_smile

Abs: ja, funktion osäker
Esp: nej
Acc: ja, funkar lite när den vill
keyless: nej
Stor bagage:

https://i.ibb.co/5jSmphw/123312133-364482234764066-4243147748351585086-n.jpg
https://i.ibb.co/x17Ydhk/123254188-644347852916121-8937386072990415170-n.jpg

??? fetning ju, plus kan börna ibland. Mr burns;)

Jaja. Krocksäkerhet: noll. Skulle inte sätta mina ungar i en sådan gammal bil. Men visst är de trevliga. Och billiga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
elias_ret
1 november 2020 · 6 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2020 · 17 468 Inlägg

Jodå, klockorna ringer friskt. TSi-motorer från VAG... De är inte billiga utan en anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
elias_ret
1 november 2020 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jodå, klockorna ringer friskt. TSi-motorer från VAG... De är inte billiga utan en anledning.

Hehe! Vilken djungel, som man tyvärr inte blir klokare över. Leasing blir mer och mer intressant...

panda666
1 november 2020 · 4 250 Inlägg

elias_ret skrev:

Hybrid_ skrev:
Jodå, klockorna ringer friskt. TSi-motorer från VAG... De är inte billiga utan en anledning.

Hehe! Vilken djungel, som man tyvärr inte blir klokare över. Leasing blir mer och mer intressant...

haha du gillade inte kian? de ju ungefär samma stil i med dom du kikar på, seat och polon. Fast kian är mycket bättre än dom tillsammans. Varför inte köpa nått som håller? Har du pengarna till leasing så kör på men tänk på att du är bunden i 3 år och ifall du behöver häva innan tiden är slut så kräver dom stora summor pengar av dig. Och sist men inte minst så all slitage på bil kommer du behöva hosta upp för sen. Finns ju massor av bil för runt 80k, titta på lexus, toyota, kia, osv osv. Generellt sett så tyskarna ger ganska ofta huvudvärk pga att dom pajar hela tiden och ofta dyrt.

amazinjoey
1 november 2020 · 1 139 Inlägg

Privatleasa tycker jag inte är ett alernativ smile
1500mil/år är standard
8 mil mer dag
Så han kan köra 187 dagar om det bara är fram och tillbaka till jobbet
med 2000 mil så blir det runt 250 dagar. Det blir oxå tight rätt snabbt tycker jag ifall man räknar att han ska köra på fritiden.

I snitt så jobbar man runt 226 dagar per år smile

Wingman_73
2 november 2020 · 45 Inlägg

Hej,
generellt tjänar ju leasingbolagen bra med pengar vilket innebär att det i längden är billigare att själv köpa en fabriksny bil. Om man sedan köper begagnat blir det ännu billigare. Därför kan man nästan helt säkert säga att det bästa du kan göra är att köpa en begagnad bil.

Jag skulle i sin situation göra 2 kalkyler, en för en leasad bil och en för ett köp av en motsvarande fast begagnad.

Börja med att fundera på hur långt du kommer att köra varje år. Om du har 4 mil till jobbet enkel resa kommer det att bli 2000mil om året. Tillkommer sedan allt du kör förutom det så räkna med minst 2500mil och kolla vad det kostar att leasa en bil. Kolla sedan vad som ingår i leasingavgiften. Ibland ingår service, försäkring mm men i de billigare priserna ingår ofta ingenting. Tänk på att vinterdäck troligen inte heller ingår. Vad blir nu den totala månadskostnaden?

Gör en realistisk kalkyl för den begagnade bilen och jämför.

Betänk även att det är skillnad på utgift och kostnad, något som jag märker att en del missar. Det är kostnaden som är viktigast men det gäller ju även att ha koll på utgifterna så att de inte blir för stora per månad.

Lycka till med köpet!




elias_ret skrev:
Hej!

Jag går i tankar om att köpa en bil eftersom jag fått jobb ca 4 mil bort från hemmet.
Det handlar då om en pendlarbil som jag 9 gånger av 10 kommer att vara själv i, så det är inget barn eller familj som ska få plats i bilen.
Pendling till jobbet och kortare resor på 2-3km varannan dag då jag tränar kommer vara de flesta av resorna jag kommer göra.

Jag kommer behöva ta lån för att köpa bilen. Jag funderar om det är mer värt (om det går att resonera fram?) att privatleasa säg en Renault Clio för ca 2300kr/mån istället för ett bilköp+billån.
Jag har kikat runt på de mindre bilarna fast äldre modeller som verkar populära t.ex Peugeot 208, VW Golf/Polo, Seat Leon/Ibiza men jag känner mig väldigt lost och jag blir inte klokare ju mer jag läser, snarare tvärtom.

Kraven jag har är en mindre bil med bluetooth-uppkoppling för musik och en lite roligare instrumentpanel med skärm. Samt att den såklart ska "hålla" länge. En bil man slipper onödigt krångel med etc. Tror ni detta är möjligt med budgeten? Eller är det mer värt/passar min situation bättre att privatleasa en bil för max 2500kr/mån?

Tack!

elias_ret
4 november 2020 · 6 Inlägg

Tack för svaren! Jag har räknat på det och privatleasing på max 2500kr/mån är väldigt svårt med 2500mil/år.

Hur mycket spelar hästkrafterna roll? Jag har på senaste tiden tittat på Hyundai i20/i30. Är det fortfarande en bra och prisvärd bil med en motor på 80-90hk eller ska man gå på dem som är 100+?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2020 · 17 468 Inlägg

elias_ret skrev:
Tack för svaren! Jag har räknat på det och privatleasing på max 2500kr/mån är väldigt svårt med 2500mil/år.

Hur mycket spelar hästkrafterna roll? Jag har på senaste tiden tittat på Hyundai i20/i30. Är det fortfarande en bra och prisvärd bil med en motor på 80-90hk eller ska man gå på dem som är 100+?

Tittar du på i20/i30 ska du även titta på Kia Rio/Ceed. Systerbilar som är identiska under skalet. De fungerar fint överlag men bensinmotorerna är väldigt klena på låga varv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
4 november 2020 · 1 139 Inlägg

Suzuki Swift är oxå ett bra alternativ! Har en hemma är sjukt nöjd

elias_ret
4 november 2020 · 6 Inlägg

Tack! Härligt. Vad har ni för tankar om Ford Fiesta? Har ni de olika Kia/Toyota/Hyundai/Honda-modellerna som bättre rankade?

Senast redigerat av elias_ret (4 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang