1 november 2020
Trådstartare
Hej!
Jag går i tankar om att köpa en bil eftersom jag fått jobb ca 4 mil bort från hemmet.
Det handlar då om en pendlarbil som jag 9 gånger av 10 kommer att vara själv i, så det är inget barn eller familj som ska få plats i bilen.
Pendling till jobbet och kortare resor på 2-3km varannan dag då jag tränar kommer vara de flesta av resorna jag kommer göra.
Jag kommer behöva ta lån för att köpa bilen. Jag funderar om det är mer värt (om det går att resonera fram?) att privatleasa säg en Renault Clio för ca 2300kr/mån istället för ett bilköp+billån.
Jag har kikat runt på de mindre bilarna fast äldre modeller som verkar populära t.ex Peugeot 208, VW Golf/Polo, Seat Leon/Ibiza men jag känner mig väldigt lost och jag blir inte klokare ju mer jag läser, snarare tvärtom.
Kraven jag har är en mindre bil med bluetooth-uppkoppling för musik och en lite roligare instrumentpanel med skärm. Samt att den såklart ska "hålla" länge. En bil man slipper onödigt krångel med etc. Tror ni detta är möjligt med budgeten? Eller är det mer värt/passar min situation bättre att privatleasa en bil för max 2500kr/mån?
Tack!