Köpråd, tråkig, pålitligt bil för ca 15000-25000

Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 840 Inlägg

I den prisklassen är det nog svårt att hitta fungerande AC.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2020 · 17 478 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det nog svårt att hitta fungerande AC.

Det är inga problem. I Sverige.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 840 Inlägg

Det är inga problem att hitta, men kanske man måste sortera bort hälften av alla bilar som annars vore intressanta att köpa. Om inte AC verkligen är sönder, så är den låg på gas. Eller så är den fylld med biltemas kylspray.

Lucif3r
7 november 2020 · 2 214 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Eller så är den fylld med biltemas kylspray.

Fast biltemas kylspray fungerar ju faktiskt. Kanske inte optimal eller rekommenderad metod, men fungerar gör det ju.

... Fast jag har visserligen för mig att "biltema" böt "recept" på sin kylspray för ett tag sen, som gör att den numera inte fungerar för AC-kylning, åtminstonde inte i närheten av lika bra som innan.
Men det finns ju gott om andra alternativ, t ex frostycool och liknande.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2020 · 17 478 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är inga problem att hitta, men kanske man måste sortera bort hälften av alla bilar som annars vore intressanta att köpa. Om inte AC verkligen är sönder, så är den låg på gas. Eller så är den fylld med biltemas kylspray.

Att den slutar fungera pga lågt tryck är fullt normalt efter 8-12 år. Den är inte hermetiskt tillsluten så ett visst läckage förekommer alltid. Eller så har det blivit ett rejält läckage pga yttre skada. Problemet är att om systemet förblir trycklöst i säg 12 månader så torkar slangar och packningar ihop och allt måste packas om eller bytas ut. En stor kostnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
7 november 2020 · 4 025 Inlägg

Äldre AC-anläggningar har magnetkoppling på kompressorn  dvs. av-på   bla VW golf IV -2000
nyare modeller är i ständig ingrepp med bypassventil  som man kan stänga även delvis med PWM-puls, på dessa snurra kompressorn hela tiden  och borde inte vara lika utsatta om dom inte används på en tid   (VW Golf V och senare)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
7 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm.. du menar att man driver en kompressor, som drar soppa- fast inte utnyttjar dess funktion? Låter ju inte så smart. Nåja- billig bra bil är som vanligt nåt från Japan eller Korea. Toyota e´ju smart köp..fast det vet alla- så de står högt i kurs. Hoppa över Fransk skit o Fiat. Lycka till
mvh/husse

DennisCA
8 november 2020 · 247 Inlägg

Ska kolla ACn extra noga, har inte fyllt på ACn något i min 2007 yaris heller, det kanske inte skulle skada, det är förmodligen R134a i den och Mazdan också. Vet inte hur det är med tillgången till det längre.

För ca 13 år sen ägde jag en Trans Am GTA från 1991 där ACn gav upp, jag hade en verkstad att fylla den, kostade 100 euro på den tiden tror jag, dom ersätte det gamla freonet med R134A och den funkade i flera år innan jag sålde bilen, vet inte hur länge det funkade eller om det funkar än idag... Jag bytte då också några tätningar i systemet innan som hade torkat.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
10 november 2020 · 247 Inlägg

Det blev Mazda 6an då, vi prutade ner den och fick den till ett bättre pris. Riktigt skön bil att köra, Yarisen är väldigt högljudd bil att köra med, har väl blivit van men vart överraskad på motorvägen hur tyst och bekväm Mazdan var att köra.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
10 november 2020 · 7 238 Inlägg

DennisCA skrev:
Det blev Mazda 6an då, vi prutade ner den och fick den till ett bättre pris. Riktigt skön bil att köra, Yarisen är väldigt högljudd bil att köra med, har väl blivit van men vart överraskad på motorvägen hur tyst och bekväm Mazdan var att köra.

Bra val! Grattis!

DennisCA
11 november 2020 · 247 Inlägg

Tack!

Jag tänker om det vore en bra idé med lite förebyggande underhåll så att jag börjar från en bra startposition med den här bilen.

Olja och filter är väl ganska självklart att byta.

Men sen vad, tändstiften tro? Tändkablarna värd att byta mot nya?

Jag måste gå igenom serviceboken och se om det står nåt om byte av dessa.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2020 · 17 478 Inlägg

DennisCA skrev:
Tack!

Jag tänker om det vore en bra idé med lite förebyggande underhåll så att jag börjar från en bra startposition med den här bilen.

Olja och filter är väl ganska självklart att byta.

Men sen vad, tändstiften tro? Tändkablarna värd att byta mot nya?

Jag måste gå igenom serviceboken och se om det står nåt om byte av dessa.

Sitter säkert tändspolar rätt på stiften. Eller?
En rostskyddbehandling kan ju vara något.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DennisCA
11 november 2020 · 247 Inlägg

Jag har ingen aning, har kört diesel de senaste 12 åren så tändstift och tändkablar har inte varit nånting jag behövt ägna en tanke. De bensindrivna bilar jag haft innan var från 90 talet. Obekant med motorn i Mazdan men kanske det kan va så.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
husseman
11 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, mazdan lär funka om du inte köpte den med 165 hk o Bose system...dessa rasar pga. dålig smörjning. Den svagare motorn(typ 145hk) har inte dessa problem. Oljebyte e´mkt. viktigt på dessa, speciellt 165hk. Därav deras ras på vevlager. Annars är det bara rost emot.. bra o sköna bilar att köra. Lycka till med bilen
mvh/husse

DennisCA
12 januari 2021 · 247 Inlägg

Liten uppdatering! Bilen gick inte genom besiktningen, varför? Jo rost. Besiktningsmannen skulle med kofot flytta på plastskyddet i hjulbrunnen (höger bak) för att kolla rosten och så gick den igenom plåten istället.

I helg blir det att åka till farsan och migsvetsa. Bilen var annars i bra skick, men det är rosten på mazdorna som sagt. Men det ska jag väl få bukt med.

Planen är in med bilen i verkstan och kapa bort den ruttan plåten, slipa, torka, rengöra m.m., svetsa, slipa, kallgalva, torka, hålrumsmassa.

Besiktaren rekommenderade att rostskydda undersidan med hålrumsmassa, det kan visst appliceras även på yttre ytor säger han, sen lägger man "normal" rostskydd efter det. Vad nu det är, han menade det tar inte fast om man lägger lätt på plåten. Men jag fick inte något visst märke rekommenderat.

Senast redigerat av DennisCA (12 januari 2021)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
caromania Forummoderator
12 januari 2021 · 9 296 Inlägg

DennisCA skrev:
Liten uppdatering! Bilen gick inte genom besiktningen, varför? Jo rost. Besiktningsmannen skulle med kofot flytta på plastskyddet i hjulbrunnen (höger bak) för att kolla rosten och så gick den igenom plåten istället.

I helg blir det att åka till farsan och migsvetsa. Bilen var annars i bra skick, men det är rosten på mazdorna som sagt. Men det ska jag väl få bukt med.

Planen är in med bilen i verkstan och kapa bort den ruttan plåten, slipa, torka, rengöra m.m., svetsa, slipa, kallgalva, torka, hålrumsmassa.

Besiktaren rekommenderade att rostskydda undersidan med hålrumsmassa, det kan visst appliceras även på yttre ytor säger han, sen lägger man "normal" rostskydd efter det. Vad nu det är, han menade det tar inte fast om man lägger lätt på plåten. Men jag fick inte något visst märke rekommenderat.

Tunnflytande rostskydd fungerar som tipset utmärkt. Tjockare skydd riskerar att torka och släppa=blir fickor där vatten kommer in. Däremot får man underhålla ett tunnflytande rostskydd. Sprayar man på varje höst så håller bilen i 100år. Det stoppar även till viss del påbörjade rostangrepp. Dinitrol är trevligt. Extra kladdigt att arbeta med också, så då får man tvätta händerna med kaffesump, vilket även det är trevligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DennisCA
12 januari 2021 · 247 Inlägg

Jag förstod som att han menade något tjockare medel först, sen tunnare ovanpå.

Jag antog hålrumsmassa var något som var ganska tjockt, men kanske jag fattat fel? Han sade också att köp inte sånt man penslar på. Vilket låter som dinitrol, som man kan pensla på. Lite fattigt på detaljer var det nog, man blev kanske bara mera osäker.

Senast redigerat av DennisCA (12 januari 2021)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
12 januari 2021 · 4 025 Inlägg

Tyvärr det tråkia med bilar är att rosten tar dom, men man kan motverkar detta
här är ett inlägg med länkar till andra inlägg om rostskydd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4612400

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DennisCA
12 januari 2021 · 247 Inlägg

Ok så baserat på en länken så har biltema ett bra alternativ, och Dinitrol ML finns ju att köpa lokalt där jag bor.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
12 januari 2021 · 4 025 Inlägg

DennisCA skrev:
Ok så baserat på en länken så har biltema ett bra alternativ, och Dinitrol ML finns ju att köpa lokalt där jag bor.

Dinitrol Ml finns hos en lokal firma hos mig åsså  ,men dom vill ha 175:- för areosolburk på 500ml, lite väl saftigt så jag har köpt hem ett lass från just colorshop.cz

minns när COOP foum sålde dessa för 38:-/burken på 90-talet 

sad  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang