5101
Sök

Köpråd, tråkig, pålitligt bil för ca 15000-25000

6 256 Inlägg
7 november 2020
#21
I den prisklassen är det nog svårt att hitta fungerande AC.

Forummoderator
18 356 Inlägg
7 november 2020
#22
Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det nog svårt att hitta fungerande AC.

Det är inga problem. I Sverige.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 256 Inlägg
7 november 2020
#23
Det är inga problem att hitta, men kanske man måste sortera bort hälften av alla bilar som annars vore intressanta att köpa. Om inte AC verkligen är sönder, så är den låg på gas. Eller så är den fylld med biltemas kylspray.

2 456 Inlägg
7 november 2020
#24
Utmarks-Loke skrev:
Eller så är den fylld med biltemas kylspray.

Fast biltemas kylspray fungerar ju faktiskt. Kanske inte optimal eller rekommenderad metod, men fungerar gör det ju.

... Fast jag har visserligen för mig att "biltema" böt "recept" på sin kylspray för ett tag sen, som gör att den numera inte fungerar för AC-kylning, åtminstonde inte i närheten av lika bra som innan.
Men det finns ju gott om andra alternativ, t ex frostycool och liknande.


Forummoderator
18 356 Inlägg
7 november 2020
#25
Utmarks-Loke skrev:
Det är inga problem att hitta, men kanske man måste sortera bort hälften av alla bilar som annars vore intressanta att köpa. Om inte AC verkligen är sönder, så är den låg på gas. Eller så är den fylld med biltemas kylspray.

Att den slutar fungera pga lågt tryck är fullt normalt efter 8-12 år. Den är inte hermetiskt tillsluten så ett visst läckage förekommer alltid. Eller så har det blivit ett rejält läckage pga yttre skada. Problemet är att om systemet förblir trycklöst i säg 12 månader så torkar slangar och packningar ihop och allt måste packas om eller bytas ut. En stor kostnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 248 Inlägg
7 november 2020
#26
Äldre AC-anläggningar har magnetkoppling på kompressorn  dvs. av-på   bla VW golf IV -2000
nyare modeller är i ständig ingrepp med bypassventil  som man kan stänga även delvis med PWM-puls, på dessa snurra kompressorn hela tiden  och borde inte vara lika utsatta om dom inte används på en tid   (VW Golf V och senare)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

1 780 Inlägg
7 november 2020
#27
Hmm.. du menar att man driver en kompressor, som drar soppa- fast inte utnyttjar dess funktion? Låter ju inte så smart. Nåja- billig bra bil är som vanligt nåt från Japan eller Korea. Toyota e´ju smart köp..fast det vet alla- så de står högt i kurs. Hoppa över Fransk skit o Fiat. Lycka till
mvh/husse

Från Finland
450 Inlägg
8 november 2020
Trådstartare
#28
Ska kolla ACn extra noga, har inte fyllt på ACn något i min 2007 yaris heller, det kanske inte skulle skada, det är förmodligen R134a i den och Mazdan också. Vet inte hur det är med tillgången till det längre.

För ca 13 år sen ägde jag en Trans Am GTA från 1991 där ACn gav upp, jag hade en verkstad att fylla den, kostade 100 euro på den tiden tror jag, dom ersätte det gamla freonet med R134A och den funkade i flera år innan jag sålde bilen, vet inte hur länge det funkade eller om det funkar än idag... Jag bytte då också några tätningar i systemet innan som hade torkat.

Professionell nybilshatare

Från Finland
450 Inlägg
10 november 2020
Trådstartare
#29
Det blev Mazda 6an då, vi prutade ner den och fick den till ett bättre pris. Riktigt skön bil att köra, Yarisen är väldigt högljudd bil att köra med, har väl blivit van men vart överraskad på motorvägen hur tyst och bekväm Mazdan var att köra.

Professionell nybilshatare

7 786 Inlägg
10 november 2020
#30
DennisCA skrev:
Det blev Mazda 6an då, vi prutade ner den och fick den till ett bättre pris. Riktigt skön bil att köra, Yarisen är väldigt högljudd bil att köra med, har väl blivit van men vart överraskad på motorvägen hur tyst och bekväm Mazdan var att köra.

Bra val! Grattis!

Från Finland
450 Inlägg
11 november 2020
Trådstartare
#31
Tack!

Jag tänker om det vore en bra idé med lite förebyggande underhåll så att jag börjar från en bra startposition med den här bilen.

Olja och filter är väl ganska självklart att byta.

Men sen vad, tändstiften tro? Tändkablarna värd att byta mot nya?

Jag måste gå igenom serviceboken och se om det står nåt om byte av dessa.

Professionell nybilshatare

Forummoderator
18 356 Inlägg
11 november 2020
#32
DennisCA skrev:
Tack!

Jag tänker om det vore en bra idé med lite förebyggande underhåll så att jag börjar från en bra startposition med den här bilen.

Olja och filter är väl ganska självklart att byta.

Men sen vad, tändstiften tro? Tändkablarna värd att byta mot nya?

Jag måste gå igenom serviceboken och se om det står nåt om byte av dessa.

Sitter säkert tändspolar rätt på stiften. Eller?
En rostskyddbehandling kan ju vara något.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Från Finland
450 Inlägg
11 november 2020
Trådstartare
#33
Jag har ingen aning, har kört diesel de senaste 12 åren så tändstift och tändkablar har inte varit nånting jag behövt ägna en tanke. De bensindrivna bilar jag haft innan var från 90 talet. Obekant med motorn i Mazdan men kanske det kan va så.

Professionell nybilshatare

1 780 Inlägg
11 november 2020
#34
Hmm, mazdan lär funka om du inte köpte den med 165 hk o Bose system...dessa rasar pga. dålig smörjning. Den svagare motorn(typ 145hk) har inte dessa problem. Oljebyte e´mkt. viktigt på dessa, speciellt 165hk. Därav deras ras på vevlager. Annars är det bara rost emot.. bra o sköna bilar att köra. Lycka till med bilen
mvh/husse

Från Finland
450 Inlägg
12 januari 2021
Trådstartare
#35
Liten uppdatering! Bilen gick inte genom besiktningen, varför? Jo rost. Besiktningsmannen skulle med kofot flytta på plastskyddet i hjulbrunnen (höger bak) för att kolla rosten och så gick den igenom plåten istället.

I helg blir det att åka till farsan och migsvetsa. Bilen var annars i bra skick, men det är rosten på mazdorna som sagt. Men det ska jag väl få bukt med.

Planen är in med bilen i verkstan och kapa bort den ruttan plåten, slipa, torka, rengöra m.m., svetsa, slipa, kallgalva, torka, hålrumsmassa.

Besiktaren rekommenderade att rostskydda undersidan med hålrumsmassa, det kan visst appliceras även på yttre ytor säger han, sen lägger man "normal" rostskydd efter det. Vad nu det är, han menade det tar inte fast om man lägger lätt på plåten. Men jag fick inte något visst märke rekommenderat.
Senast redigerat av DennisCA (12 januari 2021)

Professionell nybilshatare

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 januari 2021
#36
DennisCA skrev:
Liten uppdatering! Bilen gick inte genom besiktningen, varför? Jo rost. Besiktningsmannen skulle med kofot flytta på plastskyddet i hjulbrunnen (höger bak) för att kolla rosten och så gick den igenom plåten istället.

I helg blir det att åka till farsan och migsvetsa. Bilen var annars i bra skick, men det är rosten på mazdorna som sagt. Men det ska jag väl få bukt med.

Planen är in med bilen i verkstan och kapa bort den ruttan plåten, slipa, torka, rengöra m.m., svetsa, slipa, kallgalva, torka, hålrumsmassa.

Besiktaren rekommenderade att rostskydda undersidan med hålrumsmassa, det kan visst appliceras även på yttre ytor säger han, sen lägger man "normal" rostskydd efter det. Vad nu det är, han menade det tar inte fast om man lägger lätt på plåten. Men jag fick inte något visst märke rekommenderat.

Tunnflytande rostskydd fungerar som tipset utmärkt. Tjockare skydd riskerar att torka och släppa=blir fickor där vatten kommer in. Däremot får man underhålla ett tunnflytande rostskydd. Sprayar man på varje höst så håller bilen i 100år. Det stoppar även till viss del påbörjade rostangrepp. Dinitrol är trevligt. Extra kladdigt att arbeta med också, så då får man tvätta händerna med kaffesump, vilket även det är trevligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Från Finland
450 Inlägg
12 januari 2021
Trådstartare
#37
Jag förstod som att han menade något tjockare medel först, sen tunnare ovanpå.

Jag antog hålrumsmassa var något som var ganska tjockt, men kanske jag fattat fel? Han sade också att köp inte sånt man penslar på. Vilket låter som dinitrol, som man kan pensla på. Lite fattigt på detaljer var det nog, man blev kanske bara mera osäker.
Senast redigerat av DennisCA (12 januari 2021)

Professionell nybilshatare

4 248 Inlägg
12 januari 2021
#38
Tyvärr det tråkia med bilar är att rosten tar dom, men man kan motverkar detta
här är ett inlägg med länkar till andra inlägg om rostskydd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4612400

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Från Finland
450 Inlägg
12 januari 2021
Trådstartare
#39
Ok så baserat på en länken så har biltema ett bra alternativ, och Dinitrol ML finns ju att köpa lokalt där jag bor.

Professionell nybilshatare

4 248 Inlägg
12 januari 2021
#40
DennisCA skrev:
Ok så baserat på en länken så har biltema ett bra alternativ, och Dinitrol ML finns ju att köpa lokalt där jag bor.

Dinitrol Ml finns hos en lokal firma hos mig åsså  ,men dom vill ha 175:- för areosolburk på 500ml, lite väl saftigt så jag har köpt hem ett lass från just colorshop.cz

minns när COOP foum sålde dessa för 38:-/burken på 90-talet 

sad  smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault


Sök