6935
Sök

Köpråd, tråkig, pålitligt bil för ca 15000-25000

Från Finland
450 Inlägg
6 november 2020
Trådstartare
#1
Sambon behöver en bil förmodligen efter nyår. Vi har bara en bil och har tyckt det funkat bra i många år nu. Men efter nyår ska sambon som studerar till sjuksköterska praktisera och det innebär en bil behövs. Så nu funderar vi på en billig och bra bil. Jag har riktat in sökningen och gissar det blir förmodligen en japan runt 2005, lite äldre eller lite nyare.

Jag kör själv Toyota (Yaris) och tycker dom är bra, har kört den 300,000km och den är riktigt pålitligt och hela familjen (4) ryms bra. Har också kört Mazda tidigare och tycker dom är precis lika bra. Toyota och Mazda är de två märkerna som står högst i min värld. Mazda lär alla ha kamremskedja istället för rem efter Mazda 6/3 och framåt, min Toyota har också en sån så det ser jag som en bonus. Min systerson fick just körkort och hans volvo fick motorhaveri då remmen gick av....

En Mazda 3a från mitten av 2000 talet tror jag skulle va en riktigt passlig bil. Men finns det några andra alternativ tycker ni som passar in? Hur är med Honda, Nissan, Hyundai?  Har tyskarna något att komma med överhuvudtaget? 

Är det en sak jag ogillar med Yarisen är det allt plast och hur jobbigt det är att byta lampor. Bilens front hålls ihop med zip-ties efter jag blev trött på alla plastpluggar som inte höll.

Professionell nybilshatare

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
6 november 2020
#2
Finns både bra och dåliga exemplar i den prisklassen. Titta efter någon som är välskött och välservad. Finns en del som inte bryr sig om att sköta/serva sin bil i den prisklassen. Så kan ha blivit slarv med oljebyten, kamrem, tändstift, filter, bromsvätska osv. Bara för att bilen har kamkedja så är den tyvärr inte odödlig. Nu de senaste 15 åren har det börjat snålas in på materialet, så många bilar har en klenare konstruktion där. Inte som på t ex gamla mercedes och bmw som har en riktigt bra konstruktion på kamkedjan.

Kanske inte din typ av bil, men en volvo s60. 2001 och nyare är mycket bil för pengarna. Finns en del att välja på, så då kan man välja en där kamremmen är bytt nyligen. En 2,4 utan turbo är hyffsat billig att äga.

Audi A3/A4 med 1,8 eller 1,8t -motorn är en bra bil med. Är de välservade så går de riktigt långt. Rostiga framskärmar och dörrar är negativt för dem. Annars billiga att äga.

Har inte någon stor erfarenhet av japanare. Men vet att mazda 3/6 rostar rätt bra, hade undvikit dem.


4 248 Inlägg
6 november 2020
#3
Om jag nämner Renault Clio  runt 2002-2010  med minsta motorn på 1,2 liter så får man väl stryk

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 256 Inlägg
6 november 2020
#4
Mazda kanske är bra mekaniskt, men glöm inte att de rostar mer än andra bilar. Och rost är värre än många mekaniska problem.

1 156 Inlägg
6 november 2020
#5
Volvo v70 2.4t, Toyota avensis 2.0

Från Finland
450 Inlägg
6 november 2020
Trådstartare
#6
spillolja skrev:
Om jag nämner Renault Clio  runt 2002-2010  med minsta motorn på 1,2 liter så får man väl stryk

Nånting i den storleken eller litet större, fast jag har personligen svårt att lita på fransmännens bilar, även om min Yaris är tillverkar i Frankrike...

Professionell nybilshatare

2 456 Inlägg
6 november 2020
#7
För 15-20k skulle jag kolla närmare på volvo S/V70-serien och V70N/S80/S60-serien. Samtliga bra och pålitliga bilar, billiga att laga/underhålla när det väl behövs. Finns med mindre tråkiga motorer(T5) om man vill det. Men överlag anser väl många det är "tråkiga" bilar(vilket jag personligen inte håller med om, när det gäller en pålitlig pendlarbil).

V70N/S80/S60 är väl objektivt sett bättre bilar än S/V70, men jag tror det är lättare att hitta en S/V70 i bra skick än en V70N/S80/S60 i samma prisklass.

Men, när det gäller bilar för "småpengar" som 15-20k är det alltid det individuella skicket på bilen i fråga som spelar roll, oavsett märke/modell.

Vill man ha något riktigt billigt att äga så bör man nog kika på något som är skattefritt/bes var 28e månad... Men då börjar vi tumma rejält på utrustning, komfort och säkerhet... Men billigt att äga är det ju smile


Forummoderator
18 356 Inlägg
6 november 2020
#8
Hyundai i30? Ska det pendlas några mil varje väg eller är det kort sträcka? Om det är en längre så fungerar i30 CRDI (Diesel) fint. Drar en halvliter och billig skatt.

Exempelannons:
https://www.blocket.se/annons/sodermanl … i/92803302

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 350 Inlägg
6 november 2020
#9
Growe skrev:
är dessa fel relavanta just nu eller såg du dom vid första avläsningen?    brukar alltid nolla felkoderna och sen testa bilen och fundera över felkoder som dyker då.

Är du säker på att du svarat i rätt tråd nu? wink lol


Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
6 november 2020
#10
Mew skrev:
Growe skrev:
är dessa fel relavanta just nu eller såg du dom vid första avläsningen?    brukar alltid nolla felkoderna och sen testa bilen och fundera över felkoder som dyker då.

Är du säker på att du svarat i rätt tråd nu? wink lol

nej bevisligen inte jävligt märkligt...  smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 786 Inlägg
6 november 2020
#11
Nissan Almera och Almera Tino är kända för att vara tråkiga och driftsäkra.
Anonyma med dåligt andrahandsvärde leder till prisvärd som begagnad.
Almera är stor som en Golf.
Almera Tino  är något större och mera "uppumpad".
Vanligen "pensionärsbilar" båda två.

Från Finland
450 Inlägg
7 november 2020
Trådstartare
#12
Vi ska kolla på en Honda Civic 2002 idag (232 tkm), och en Mazda 6 2005 imorgon. Mazdan har "bara" gått 189 tkm.

Vi tycker båda att Mazdan känns lite mera intressant och har funderat det kanske är bättre med en litet större bil ibland. Ska kolla noga på rosten, fast jag tycker inte de mazda jag ägt har haft rostproblem, mina föräldrar är på tredje mazdan i rad och det var väl bara 323an från 80 talet som hade rostproblem, deras nuvarande bil är en 626a frpn 1998 som köptes ny. Farsan har fixat rost på den en gång, svetsade ny plåt, den har snart gått 370,000km.

Sambon kommer väl köra ganska mycket per dag då hon ska åka över kommunen hem till klienter så vi tänker hon kanske tar yarisen som är mindre och en diesel, så pendlar jag med bensinaren (27km en väg).

Den nya bilen ska vara en bensindriven bil det har vi bestämt. Dieselbilar i Finland är inte värda att äga om man inte kör mycket p.g.a. det annorlunda skattesystemet (diesel billigare per liter men bilskatten per år är mycket högre).

Här kan man se bilder på bilarna vi tänkte kolla
https://www.nettiauto.com/honda/civic/11714383

https://www.findit.fi/sv/1620272.htm
Senast redigerat av DennisCA (7 november 2020)

Professionell nybilshatare

Vettemannen
7 november 2020
#13
DennisCA skrev:
Sambon behöver en bil förmodligen efter nyår. Vi har bara en bil och har tyckt det funkat bra i många år nu. Men efter nyår ska sambon som studerar till sjuksköterska praktisera och det innebär en bil behövs. Så nu funderar vi på en billig och bra bil. Jag har riktat in sökningen och gissar det blir förmodligen en japan runt 2005, lite äldre eller lite nyare.

Jag kör själv Toyota (Yaris) och tycker dom är bra, har kört den 300,000km och den är riktigt pålitligt och hela familjen (4) ryms bra. Har också kört Mazda tidigare och tycker dom är precis lika bra. Toyota och Mazda är de två märkerna som står högst i min värld. Mazda lär alla ha kamremskedja istället för rem efter Mazda 6/3 och framåt, min Toyota har också en sån så det ser jag som en bonus. Min systerson fick just körkort och hans volvo fick motorhaveri då remmen gick av....

En Mazda 3a från mitten av 2000 talet tror jag skulle va en riktigt passlig bil. Men finns det några andra alternativ tycker ni som passar in? Hur är med Honda, Nissan, Hyundai?  Har tyskarna något att komma med överhuvudtaget? 

Är det en sak jag ogillar med Yarisen är det allt plast och hur jobbigt det är att byta lampor. Bilens front hålls ihop med zip-ties efter jag blev trött på alla plastpluggar som inte höll.

Finns det nåt som heter kamremskedja? Eller menar du kamrem och kamkedja?

/Benny

Från Finland
450 Inlägg
7 november 2020
Trådstartare
#14
Ja det är vad jag menar.

Professionell nybilshatare

6 256 Inlägg
7 november 2020
#15
På 1980- och 90-talen var kamkedja det optimala. Bilar med sådan bara gick och gick i all evighet. När kedjan blev sliten började den rassla i god tid så man kunde byta den. Sedan kom myndigheterna med allt strängare avgaskrav, och då tog biltillverkarna till desperata åtgärder för att minska utsläppen, vansinnigheter som direktinsprutade bensinmotorer bland annat. Och för att motorerna skulle snurra så lätt som möjligt satte man in klenare kedjor och underdimensionerade kamkedjespännare. Resultatet blev mycket problem med brustna kamkedjor hos många biltillverkare under 00-talet, alltså just de bilarna det är tal om i denna tråd. Nu vet jag inte om just mazda hade problem med kamkedjor, men under den perioden var kamkedjorna inte så bra som de var förr och är igen nu.

7 786 Inlägg
7 november 2020
#16
Vettemannen skrev:
DennisCA skrev:
Sambon behöver en bil förmodligen efter nyår. Vi har bara en bil och har tyckt det funkat bra i många år nu. Men efter nyår ska sambon som studerar till sjuksköterska praktisera och det innebär en bil behövs. Så nu funderar vi på en billig och bra bil. Jag har riktat in sökningen och gissar det blir förmodligen en japan runt 2005, lite äldre eller lite nyare.

Jag kör själv Toyota (Yaris) och tycker dom är bra, har kört den 300,000km och den är riktigt pålitligt och hela familjen (4) ryms bra. Har också kört Mazda tidigare och tycker dom är precis lika bra. Toyota och Mazda är de två märkerna som står högst i min värld. Mazda lär alla ha kamremskedja istället för rem efter Mazda 6/3 och framåt, min Toyota har också en sån så det ser jag som en bonus. Min systerson fick just körkort och hans volvo fick motorhaveri då remmen gick av....

En Mazda 3a från mitten av 2000 talet tror jag skulle va en riktigt passlig bil. Men finns det några andra alternativ tycker ni som passar in? Hur är med Honda, Nissan, Hyundai?  Har tyskarna något att komma med överhuvudtaget? 

Är det en sak jag ogillar med Yarisen är det allt plast och hur jobbigt det är att byta lampor. Bilens front hålls ihop med zip-ties efter jag blev trött på alla plastpluggar som inte höll.

Finns det nåt som heter kamremskedja? Eller menar du kamrem och kamkedja?

/Benny

Kanske en sån där "engelsk" kombination av ventilöppnandet som Land Rover hade innan de hamnade under BMW:s paraply = liten ynklig kamrem från vevaxeln till den lågt placerade kamaxeln som i sin tur medelst stötstänger påverkade vipparmarna.
Glöm inte Land Rover-motorn med toppventiler för insug och sidventiler för utblås.

7 786 Inlägg
7 november 2020
#17
Utmarks-Loke skrev:
På 1980- och 90-talen var kamkedja det optimala. Bilar med sådan bara gick och gick i all evighet. När kedjan blev sliten började den rassla i god tid så man kunde byta den. Sedan kom myndigheterna med allt strängare avgaskrav, och då tog biltillverkarna till desperata åtgärder för att minska utsläppen, vansinnigheter som direktinsprutade bensinmotorer bland annat. Och för att motorerna skulle snurra så lätt som möjligt satte man in klenare kedjor och underdimensionerade kamkedjespännare. Resultatet blev mycket problem med brustna kamkedjor hos många biltillverkare under 00-talet, alltså just de bilarna det är tal om i denna tråd. Nu vet jag inte om just mazda hade problem med kamkedjor, men under den perioden var kamkedjorna inte så bra som de var förr och är igen nu.

Stämmer in i sången!
Hade en MB 124/E-klass 2-lit(med den enkelradiga kamkedjan) där hela kamaxeltransmissionen fick bytas 3 gånger under 37.500 mil.

Från Finland
450 Inlägg
7 november 2020
Trådstartare
#18
Kollade på Hondan idag men den blir det inte, ingen AC och för liten som vi trodde.

Professionell nybilshatare

Vettemannen
7 november 2020
#19
DennisCA skrev:
Kollade på Hondan idag men den blir det inte, ingen AC och för liten som vi trodde.

För liten för vadå?

/Benny

Forummoderator
18 356 Inlägg
7 november 2020
#20
DennisCA skrev:
Kollade på Hondan idag men den blir det inte, ingen AC och för liten som vi trodde.

Och givetvis ska ni vara säkra på att AC fungerar som den ska i bilen ni köper. Det där med att "den behöver fyllas på" kan stämma men troligen inte. Har systemet varit ur drift något år är allt skrot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök