Nyckeln i tändningslåset fastnat

Antonjans
7 november 2020 · 3 Inlägg

Hej jag har en BMW e36 325i 1993.
Idag var jag ute och skulle ta av bromsoken och smörja upp de, så jag gjorde de och sedan så skulle jag slå på tändningen. För jag skulle lysa på en grej som var framför bilen, då märkte jag att det inte gick och vrida någonstans med nyckeln i tändningslåset det gick enbart att sätta i den och dra ur den. Så jag misstänker om det har att göra med en lite elkabel som satt i bromsoket som jag tog bort, att typ bilen känner av att
Någonting inte är som det ska vara. Men tycker ändå det är märkligt. Annars kanske det bara av en slump blev nåt fel med nyckeln eller tändningslåset medans jag höll på med bromsarna .Är inte alls jättekunnig om bilar men ville prova på och skruva lite på bilen själv. Tacksam för hjälp

Xebers76
7 november 2020 · 2 266 Inlägg

Testa vrida på ratten samtidigt som du vrider på nyckeln. Låter som att rattlåset ligger i spänn

Antonjans
7 november 2020 · 3 Inlägg

Ska kolla imorn:)

Jesper328
8 november 2020 · 2 371 Inlägg

Slitagevarnaren har inget med tändninglåset att göra... Du kan totalkvadda en bil men fortfarande vrida om tändningen.
Testa som sagt att vrida på ratten.

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2020 · 14 054 Inlägg

Antonjans skrev:
Hej jag har en BMW e36 325i 1993.
Idag var jag ute och skulle ta av bromsoken och smörja upp de, så jag gjorde de och sedan så skulle jag slå på tändningen. För jag skulle lysa på en grej som var framför bilen, då märkte jag att det inte gick och vrida någonstans med nyckeln i tändningslåset det gick enbart att sätta i den och dra ur den. Så jag misstänker om det har att göra med en lite elkabel som satt i bromsoket som jag tog bort, att typ bilen känner av att
Någonting inte är som det ska vara. Men tycker ändå det är märkligt. Annars kanske det bara av en slump blev nåt fel med nyckeln eller tändningslåset medans jag höll på med bromsarna .Är inte alls jättekunnig om bilar men ville prova på och skruva lite på bilen själv. Tacksam för hjälp

Det var ju inte nyckeln som fastnat. Men jag tror också att du ska kolla om låset ligger i spänn och som hindrar att det inte går att vrida om tändningslåset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
8 november 2020 · 7 238 Inlägg

De flesta ratt-/tändningslås fungerar så här.
Runt rattstången finne en ring, som brukar var hopskruvad av två halvor.
I den ena halvan finns ett spår.
I det spåret ska låskolven gå in när man drar ut nyckeln.
Låskolven lossas genom att vrida nyckeln.
Om rattstången, med ringen, av någon anledning, förskjutits uppåt eller neråt kan kolven kärva i spåret på ringen och fastna.
Kanske kan det hjälpa att dra eller trycka lite på ratten axiellt för att få rattlåset att släppa resp gå i ingrepp.
Har jag råkat ut för på flera bilar.
På gamla rattväxlade SAAB kunde man enkelt justera rattlagerbocken genom att släppa på två skruvar under instrumentbrädan.
Denna justering primärt för att justera växellägena.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang