A traktor

danieldanieldaniel
12 november 2020 · 1 Inlägg

Hej

Pojken skall ha A traktor och helst 740 eller 940. Har tittat ett tag men det är ju bara gammal skit som byts runt och skruvas sönder.

Tänker leta upp en bra välvårdar 940 med få ägare och regga om till A traktor.

Bygga om i bilen ser jag inget problem med men hastigheten.

Räcker det med h reg eller måste man spärra lådans växlar ?

Kan vi bara köpa en 940 och montera h reg så är det klart maskinellt ???
Bygga bort baksätet och besikta

Eller vad krävs för en 940. Tacksam för bra råd och info

zzr94092
12 november 2020 · 4 387 Inlägg

Bättre att pragramera om motorstyrboxen, enkellåda, 60/40 vikt på axlarna.....

jaka54
12 november 2020 · 5 729 Inlägg

Ånej! Inte en till A-traktor ute på vägarna!
Varför inte en vanlig moppe!?

zzr94092
12 november 2020 · 4 387 Inlägg

Sluta nu jaka54...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 november 2020 · 14 047 Inlägg

jaka54 skrev:
Ånej! Inte en till A-traktor ute på vägarna!
Varför inte en vanlig moppe!?

Låt grabbarna och tjejerna ha sina A-traktorer. Du hittar alltid nåt ställe att köra om på. Jag bryr mig inte när A-traktorerna är ute på vägarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Costa
13 november 2020 · 23 Inlägg

Du behöver ej ha dubba lådor längre då det är nya krav.
Men vissa besiktningsstationer tycker man ska spärra några växlar, till exempel 4:an o 5:an. Enklast är att ringa och fråga den station du ska besikta hos.
Men ja, in med h-reg, vikta 60/40 eller kapa, bygg hatthylla eller mellanvägg o så är du typ klar smile

mb_pucken
13 november 2020 · 5 087 Inlägg

Inga dubbla lådor behövs längre.
Om man behöver spärra växellådan är lite olika från bil till bil.
Har bilen elektriskt gas spjäll så behövs oftast växellådan spärras då bilen automatiskt håller motorvarvtalet på tomgångsvarvtal. Då då kommer den helt enkelt gå snabbare än 33km/h på högsta växeln. På dessa bilar kopplas oftast h-reggen via gaspedalen.

När jag byggde om en 940 för ca ett år sedan så svetsades 4-5ans växel då varvtalet blev så lågt på dessa växlar att bilen blev okörbar.
Där bröts dock motorn via tändspolen.

Tänk på att en eventuell farthållare behöver kopplas bort på bilar där gaspedalen används till hastighetsspärren.
Annars går det oftast att via spak eller knapp att öka hastigheten.

Den senaste bilen jag var med att byggde skall reggas på måndag.
Där sitter det nu galler bakom stolarna. Galler innanför skuffluckan (kombi) och bakre dörrarna är låsta med bortkopplat centrallås och elhissar.
Galler ska ej gå att ta bort från utsidan.

Den fick vi även vikta upp med 120kg i skuffen.

Senast redigerat av mb_pucken (13 november 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 278 Inlägg

mb_pucken skrev:
Den senaste bilen jag var med att byggde skall reggas på måndag.
Där sitter det nu galler bakom stolarna. Galler innanför skuffluckan (kombi) och bakre dörrarna är låsta med bortkopplat centrallås och elhissar.
Galler ska ej gå att ta bort från utsidan.

Räcker det att låsa bakdörrarna och koppla ifrån c-låset?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november 2020 · 17 475 Inlägg

En stilla undran bara: Varför 740/940? En S60 D5 aut är ju in princip bara att spärra förutom lastgaller då. Bra mycket billigare i drift med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Skitungen
13 november 2020 · 199 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En stilla undran bara: Varför 740/940? En S60 D5 aut är ju in princip bara att spärra förutom lastgaller då. Bra mycket billigare i drift med.

Den är ju felhjulsdriven, a-traktorer ska vara bak eller 4-hjulsdrivna. wink

mb_pucken
13 november 2020 · 5 087 Inlägg

Brådhis skrev:

mb_pucken skrev:
Den senaste bilen jag var med att byggde skall reggas på måndag.
Där sitter det nu galler bakom stolarna. Galler innanför skuffluckan (kombi) och bakre dörrarna är låsta med bortkopplat centrallås och elhissar.
Galler ska ej gå att ta bort från utsidan.

Räcker det att låsa bakdörrarna och koppla ifrån c-låset?

Japp :-) åtminstone här i byn.
Vet ett par som reggats på detta viset. Senast för 2 veckor sedan reggade 2 andra kollegor en v70 med galler och låsta dörrar.  Allt handlar om att utrymmet inte ska kunna användas som person eller gods transport.
Förövrigt därför man oftast bygger med vikter i stället för barlastflak skulle jag tro. Mindre jobb eller för att bilen är framhjulsdriven.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang