Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.
  • 75 Följare
  • 40 805 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 augusti
Inken
7 december 2021 · 348 Inlägg

när e den klar,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
6 januari · 427 Inlägg

Det finns väl något ordspråk om att ett projekt aldrig blir klart, det är nog rätt nära sanningen. lol

Efter ett rätt långt uppehåll från faktiskt arbete på bilen har jag nu hunnit ikapp med all annan dynga och faktiskt meckat lite.
Jag slutade jobba här någonstans, med att bara ha kapat till ett vinkeljärn som bas för att få något sorts gångjärn till nedre länkarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1f8a3549e5d0c55eb64f8328d690f937.jpg

Massa måttande och formande senare.
Dom 4 djupare hålen är för att kunna svetsa genom för extra yta att sprida eventuell belastning på.
Svarvade och svetsade ihop några absurt långa M14 skruv också, behöver dom temporärt för att spänna ihop hela paketet så det sitter rakt när jag punktsvetsar ihop allt.
Dom kommer nog få sitta där tills jag gjort klart hela bakvagnen och kan testa så allt rör sig OK.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-97c22e36357aa2e4894bd94fe13f851e.jpg

Ihopbultat och punktat, förjävliga punkter till vänster men får väl slipa ner och TIGa runt där istället så det blir snyggt.
Allt är bara på test tills jag kan bekräfta att det funkar, så för nu får det se ut så.
Försökt punkta på ett sånt sätt att jag relativt enkelt kan få bort sakerna igen om det skiter sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0ead0bd581a2c948c634236fa9bbe5dc.jpg

Axelns nedre fäste sitter sedan tidigare punktat på rätt plats men kommer troligtvis förstärkas i sidled vid senare tillfälle.
Detta då jag antagligen monterar panhard staget mot en av dessa för att få ner rollcentrat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ea96ce386fd4cd17ca169fc0c0551ab0.jpg

Så här "fint" är det nu i bakytan, nedre länkar helt "testklara" både i ram och axel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2968683139f38923574b05985562ba54.jpg

Nu blir nästa steg att få till ett övre fäste.
Tror jag tidigare i tråden hade satt det ovanpå diffklumpen men blivit avrådd från att ha en sån lösning, plus att den hamnar förjävla högt.
Tog x antal timmar att sätta mig in i detta igen, helt glömt vart jag fått mina vinklar från innan och fick beräkna om i princip allt...
Tips till andra, anteckna vad ni håller på med, oavsett om ni tror ni har koll eller inte. roll
Dom orangea bitarna ska läggas till, det gröna är original "balk" i bilen och dom gråa bitarna är den ramen jag byggt i 80x40x3 rör.
Som länkarna sitter på bild är länkarna parallela med varandra och marken när bilen står stilla på mark, vilket är vad som rekommenderas i SFRO boken.
Dock placerat hålen så jag kan flytta IC punkten och få mer anti-squat, oklart om jag kommer använda det men bättre att ha det än inte antar jag, räcker ju med att sätta en gummiplugg i oanvända hål eller nåt sånt, no pun intended.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a49c600d4b10bf7ae2430efd6028977e.jpg

Kommer förhoppningsvis en ny video på lördag också, behöver klippa klart den.

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
6 januari · 348 Inlägg

de bli kul när de börje att närme si ihop mont av bilen,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
7 januari · 427 Inlägg

Jag är nog mer rädd för att tappa intresset desto närmre mållinjen jag kommer, tycker det är byggandet och testandet som är det spännande.
Hursom, hann klippa klart allt så här är del 7, nu är videoserien nästan "up-to-date" så att säga.

Volvo Amazon "131" (1965)
Lucif3r
8 januari · 1 399 Inlägg

Visst är ju risken så... man tycker det är skitkul medans man gör något man tycker om...... Sen kommer man till delen man minst tycker om, och intresset/lusten/orken börjar sina.

Men vi håller alla tummarna och hejjar på dig så det inte händer dig big_smile

MrCrankyface
18 januari · 427 Inlägg

Små långsamma framsteg nu när det är ont om tid(framförallt energi) med studier och jobb...

Som tidigare fästen så fräser jag en halva per rörbit.
Hade varit mindre jobb att bara ha rätt storlek från början men försöker jobba med det jag har hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e4a8380478a34bc867812ad647628377.jpg

Kapa bort sidan som inte ska användas och rensa upp lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0a40a862cc2a05c255809cac40b1a321.jpg

Gjorde spacers och bultade ihop hela paketet innan jag började punkta, både för att hålla avstånd men även för att snabbt försäkra mig om att båda sidor är helt parallela.
Allt är bara grovpunktat just nu, vill kunna ta isär delarna om det visar sig att jag gjort en tankevurpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-59130b8d5bbef6542af752ed35d962a6.jpg

Lyckades få ner axeln på golvet igen, behövde inte ens koppla ur länkarna.
Så nu ska jag försöka få till alla vinklar och lista ut exakt vart i sidled jag vill ha det nya fästet innan jag punktar det på plats..
Sen lär jag garanterat få kapa mer i plåten ovanför för att få upp axeln igen.. To be continued.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ffbce9a2abb58624b36945bee0c75287.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
20 januari · 427 Inlägg

Stötte på patrull direkt. lol
Tyckte nånting såg fel ut men kunde inte mäta mig fram till att något var snett.
Rev ut axeln, bort med hjulen och mäta allt igen.
Dom undre fästena sitter bra både i vinkel och avstånd, så måttade även in det övre fästet och punktade på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-20d8630d7c76979a6d3788d6ba10e135.jpg

Fortsatte ta massa mått och förde in i min lilla modell.
2 "ahaa" upplevelser:
1. På något sätt har jag placerat nedre fästena "smalare" på axeln än i bilen, klart icke önskvärt.
Kommer flytta isär dom på axeln lite grann innan jag slutsvetsar dom.
2. Bakaxelns axelrör är precis lika långa men pinjongen är ändå förskjuten lite i sidled, cirka 2.5cm av vad jag kunde mäta.
Troligtvis detta som gjort att allt såg snett ut.
Med den oron undanträngd blir nästa steg att kapa ur lite på bilen för att göra plats för det övre fästet..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e35c06ab4d1ec761e7dfeb68cf2cbc6c.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
20 januari · 321 Inlägg

Tur man har alltid har ögonmåttet för att se när något är på sniskan. Har räddat en många gånger det👍

olssonp000
20 januari · 252 Inlägg

I know the feeling 😂 skönt att man kommer på det innan man har svetsat ihop allt 😎

UniCross
21 januari · 465 Inlägg

Kommer du ha något panhard eller liknande sen? eller Vad är det som motverkar att bakaxeln flyttas i sidled?

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
MrCrankyface
21 januari · 427 Inlägg

Jag har funderat på watts men troligtvis blir det panhard, det och fjädrar är nåt jag kommer få lösa på vägen så att säga.

Volvo Amazon "131" (1965)
Lucif3r
22 januari · 1 399 Inlägg

Någon specifik anledning till att du väljer 3-länk istället för 4-länk? Med 4-länk skulle du ju kunna slippa undan panhard/watt-länkstag

MrCrankyface
22 januari · 427 Inlägg

4-länk i sig är kinkigare och ska ha större risk för att upphängningen fastnar/kärvar, som jag förstått det så avråder SFRO från det.
Sen är triangulerad 4-länk(för att slippa panhard) är inte lika effektivt som panhard eller watts länkage från vad jag läst, iaf inte om man har relativt långa länkarmar som i detta fall(sfro rekommenderar minimum 600mm långa).
Nackdelen i mitt fall, väldigt förenklat, blir att övre länken får ta ungefär samma kraft som dom två nedre delar på, men allt bör vara tillräckligt grovt dimensionerat för att klara det.

Så från min bedömning:
1. Det är enklare att bygga och ställa in.
2. Panhard ger överlägsen sidledskontroll jämfört mot triangulering av länkarmar.
3. Lite mindre saker som behöver byggas in(panhard är i princip redan förberett).

Med reservation för att jag bara är en glad amatör.
Min erfarenhet begränsar sig till radiostyrda bilar och simuleringar.

Senast redigerat av MrCrankyface (22 januari )

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
22 januari · 348 Inlägg

ja alla sätt ä bra utom dom dåliga,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
1 februari · 427 Inlägg

Antingen gör man rätt från början, eller så får man spendera antal timmar på att reparera allt man gjort fel. lol
Skulle egentligen kapa ur ett hål i "ryggstödet" för övre länken till bakaxeln, dock kändes det lite risky när jag redan har det enorma hålet från där jag tidigare trodde länken skulle sitta...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-22c1b389eb11ef215e50605c9c5cddad.jpg

Men det är lugnt, jag svetsar bara in den biten jag kapade ur, jag sparade ju hela?
Nejdå, jag sparade 70% av den. neutral
En jäkla massa måttande och sen göra en pressform till den så har vi den lilla biten till höger, några timmar senare är den helsvetsad, nerslipad, hamrad och finjusterad för att passa i "ryggstödet".
Riktigt effektivt att ta ett steg bakåt för varje steg framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7a64947f31f726ee6f07ce0506a3a5c5.jpg

SÅ ex antal timmar senare kan jag nu faktiskt göra det jag skulle göra, kapa upp ett nytt hål för tredje länken.
Valde dock att pausa här, orkade inte ta risken att göra ytterligare ett fel när jag spenderat hela dagen på att åtgärda mitt förra. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-86d5f66f072184c397e42f9dc3314436.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
1 februari · 348 Inlägg

de ä på g ser ja,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Oskar_Thompson
1 februari · 321 Inlägg

Skoj att se att bygget rör sig framåt! eller snett framåt iaf😂👍

MrCrankyface
21 juli · 427 Inlägg

Blev så jäkla trött på att flytta/lyfta den tunga bakaxeln under tiden jag försöker passa in allt att jag tappade lusten.
Så nu får det bli en liten överkomplicerad lösning på det också, orkar inte vingla omkring med domkraften under diffklumpen liksom.

Tog en gammal 24VDC motor jag haft liggandes, kommer från ett höj/sänkbart skrivbord från början.
Helt värdelös liten gaffel som utgångsaxel så fick riva isär allt, lyckligtvis kunde man pressa ur gaffeln ur utgångsdrevet.
Svarvade till en ny axel som passar i drev och bussningar så de blir lite lättare att få ihop en lösning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-55c7625837b687f8e63b0112dcfbb21d.jpg

Så här blev första testet.
Ville göra så lite åverkan som möjligt på själva domkraften för att inte påverka hållfastheten, just nu endast ett 15mm djupt hål borrat i centrum som är gängat M4.
Aluminiumdelen var inte strikt nödvändig men tyckte motorn vinglade/rörde sig för mycket och tappade parallellitet med skruven.
Allt utskrivet hastigt med låg styrka, tänderna rök nästan omgående när jag stresstestade det med min 800kg arbetsbänk som last.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b12b9ad6cae5c012054a9ada47e883b9.jpg

Så version 2 har nu fått snedskurna drev för att jämna ut belastningen, större tänder för att kunna få en starkare utskrift och ett starkare material.
"Bryggan" mellan motoraxel och lyftskruv är också rätt så betydligt förstärkt så inte dreven kan "hoppa isär" av krafterna.
Som synes på vita hubben så glider hela prylen över där man normalt sätter förlängningshandtaget och sitter kvar pga presspassning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e2973fbc2095817d8203f927912b09d0.jpg

Det är inget under av precision denna domkraft.
Skruvjäveln är glapp både längsled och i sidled samt något böjd.
Har fått försöka kompensera genom att låta motorn röra sig med skruvens rörelser och böjning, därför det ser ut som allt wobblar omkring.
Klarar iaf utan minsta problem att lyfta mina 130kg, så två av dessa under bakaxeln så ska jag nog kunna justera upp och ner hela dagen under tiden jag försöker passa in mina länkar och fästen.
Kommer säkerligen ha stor nytta av den senare också när det blir dags för annat som avgassystem osv.

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
21 juli · 348 Inlägg

ja alla sätt e bra utom dom dåliga,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
25 juli · 427 Inlägg

Lite framsteg är bättre än inget liksom. big_smile

Lite mer utskrifter osv så kunde jag koppla ihop 2st.
Fick dock designa om lite och vrida den ena 180 grader, annars gick den ena upp och den andra ner, samtidigt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-dedf506818d994673af7a3f1f6cad4de.jpg

Har gjort allt runt domkrafterna så låga som möjligt för att kunna använda till annat också, så behövs en liten distans för att få upp axeln till rätt höjd sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-724cff0f1619aca9df92dffea833df06.jpg

Lägsta lyfthöjd, något lägre än den hade varit med däck på tror jag.
Tyvärr var dessa domkrafter riktigt rangliga i sidled så går inte lyfta som det "hänger" just nu utan att dom sviktar framåt och välter allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e6a9667b1af560bef6bd9801c52d785d.jpg

Men med länkarna på plats kommer allt funka som jag vill sen.
Så nu blir det fan till att börja tillverka chassifästet för övre länken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ee3a0fbcefe3145ae94facca84466347.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang