19 november 2020
Trådstartare
Hej alla.
Okej, jag vet att det finns flera liknande trådar för det här problemet men det känns som att det är något annat än oljesludge som påverkar min bil.
Har haft rätt länge problem med lågt oljetryck på låga varv, men varje gång (2 ggr) har det "lösts" genom att jag bytt filter och olja och då har jag kunnat köra tusentals km på det.
Nu har det inte hjälpt och då det även rasslade ifrån motorn så passade jag på att skicka in den på service för att byta kedjan. Kedjan var maximalt utsträckt så det blev att byta kamkedjan + balansaxelkedjan. Då passade de på att rensa tråget och silen och det såg som väntat rätt dåligt där. Pumpen såg bra ut enligt mekanikern så inget utbyte där. Tråget rensades och vevaxelpackningen byttes också (läckage) + ny oljetrycksgivare.
Jag trodde att problemet skulle lösas där men tydligen så var det inte så enkelt som oljesludge som ofta orsakar lågt oljetryck. Oljetryckslampan kommer som tidigare upp direkt på låga varv när bilen är varm.
Vad kan orsaka det hela nu tror ni? Bilen startar för övrigt också lite långsammare när den är varm, trodde att det kunde ha med tändstift att göra, men icke.
Finns det nåt som man som lekman kan göra, kan det vara vevaxelventilation? Det har jag aldrig rört på min bil, men kan det påverka trycket?
...eller är kan det vara något inuti motorn? Typ kolvar eller något. Låter som att det kan bli ännu dyrare.
Tack för svar.