Bilstereo med touchskärm från JULA

Bassiehof
9 december 2020 · 1 777 Inlägg

V4Bergman skrev:

Bassiehof skrev:
Lär dig backa IN från gatan, och gör det genom att titta i backspeglar, för att en backkamera som bara visar vad som händer bakom bilen skyddar inte mot vad som händer på sidan. I en rätt inställd backspegel ska du kunna se skärmkanterna bak och lite vid sidan om. Varför du ska fokusera på skärmkanterna? För att bakhjulen finns där. När bakhjulen har passerat den parkerade bilen kan du svänga (fullt) hö eller vä utan att köra in i bilen, förutsatt att det är fritt att svänga så mycket utan att träffa nåt med framänden.

Men jag kör inte in i carporten från gatan. Utan jag kör in på området där hyreshuset har carportarna via infarten och sedan får jag trixa in mig in i den carport som jag hyr. Och eftersom carportens öppning är så smal måste jag backa väldigt rakt oavsett om jag backar in eller ut från den. Och så blir det problem om någon har ställt sig mittemot min carportplats eftersom i absolut bästa fall har jag då en meter att vinka på Mellan min välkända och den andra bilens front när jag är ute ur carporten. Jag begriper inte var du har fått det här medatt jag kör in och backar ut i gatan från.

En meter? Vad ska du ha backkamera till? Som sagt, lär dig backa med backspeglar så ser du vad som händer på vänster och höger sida, du vet där stolpar och bilar finns. Du vet då att det inte finns nåt rakt bakom bilen. Spacial awareness kallas det. Du får bestämma själv, jag bara säger att  det inte är svårt att backa med backspeglar. Det blir lättare att backa IN i carporten för du vet att det inte står en bil i vägen där.

Senast redigerat av Bassiehof (9 december 2020)

V4Bergman
9 december 2020 · 140 Inlägg

Bassiehof skrev:

V4Bergman skrev:

Bassiehof skrev:
Lär dig backa IN från gatan, och gör det genom att titta i backspeglar, för att en backkamera som bara visar vad som händer bakom bilen skyddar inte mot vad som händer på sidan. I en rätt inställd backspegel ska du kunna se skärmkanterna bak och lite vid sidan om. Varför du ska fokusera på skärmkanterna? För att bakhjulen finns där. När bakhjulen har passerat den parkerade bilen kan du svänga (fullt) hö eller vä utan att köra in i bilen, förutsatt att det är fritt att svänga så mycket utan att träffa nåt med framänden.

Men jag kör inte in i carporten från gatan. Utan jag kör in på området där hyreshuset har carportarna via infarten och sedan får jag trixa in mig in i den carport som jag hyr. Och eftersom carportens öppning är så smal måste jag backa väldigt rakt oavsett om jag backar in eller ut från den. Och så blir det problem om någon har ställt sig mittemot min carportplats eftersom i absolut bästa fall har jag då en meter att vinka på Mellan min välkända och den andra bilens front när jag är ute ur carporten. Jag begriper inte var du har fått det här medatt jag kör in och backar ut i gatan från.

En meter? Vad ska du ha backkamera till? Som sagt, lär dig backa med backspeglar så ser du vad som händer på vänster och höger sida, du vet där stolpar och bilar finns. Du vet då att det inte finns nåt rakt bakom bilen. Spacial awareness kallas det. Du får bestämma själv, jag bara säger att  det inte är svårt att backa med backspeglar. Det blir lättare att backa IN i carporten för du vet att det inte står en bil i vägen där.

I bästa fall en meter som sagt. Oftast mindre. Och dels skulle inte motorvärmarkabeln räcka och sen är det fortfarande lika jäkla trångt när jag ska in för att folk parkerar som idioter.  Men eftersom du inte ens vet hur det ser ut där jag bor eller verkar förstå så sätter vi punkt för den här offtopicen och återgå till ämnet.  Kan tillägga att jag själv har BD på kortet.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 december 2020 · 14 041 Inlägg

V4Bergman skrev:

Bassiehof skrev:

V4Bergman skrev:

Men jag kör inte in i carporten från gatan. Utan jag kör in på området där hyreshuset har carportarna via infarten och sedan får jag trixa in mig in i den carport som jag hyr. Och eftersom carportens öppning är så smal måste jag backa väldigt rakt oavsett om jag backar in eller ut från den. Och så blir det problem om någon har ställt sig mittemot min carportplats eftersom i absolut bästa fall har jag då en meter att vinka på Mellan min välkända och den andra bilens front när jag är ute ur carporten. Jag begriper inte var du har fått det här medatt jag kör in och backar ut i gatan från.

En meter? Vad ska du ha backkamera till? Som sagt, lär dig backa med backspeglar så ser du vad som händer på vänster och höger sida, du vet där stolpar och bilar finns. Du vet då att det inte finns nåt rakt bakom bilen. Spacial awareness kallas det. Du får bestämma själv, jag bara säger att  det inte är svårt att backa med backspeglar. Det blir lättare att backa IN i carporten för du vet att det inte står en bil i vägen där.

I bästa fall en meter som sagt. Oftast mindre. Och dels skulle inte motorvärmarkabeln räcka och sen är det fortfarande lika jäkla trångt när jag ska in för att folk parkerar som idioter.  Men eftersom du inte ens vet hur det ser ut där jag bor eller verkar förstå så sätter vi punkt för den här offtopicen och återgå till ämnet.  Kan tillägga att jag själv har BD på kortet.

Menar du verkligen "BD"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
9 december 2020 · 10 277 Inlägg

Vettemannen skrev:
Menar du verkligen "BD"?

/Benny

Personbil och buss är väl inget märkligt? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
9 december 2020 · 26 136 Inlägg

Tillbaka till ämnet, grabbar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
V4Bergman
9 december 2020 · 140 Inlägg

Mack skrev:
Tillbaka till ämnet, grabbar..

Tackar.
Jag har iallafall kikat både på de två modeller Jula har och även lite på BRL. Tyvärr stängde de sin butik i Östersund så jag vet inte vilka fler som finns. För jag vill ogärna beställa eftersom det blir då mer komplicerat om något är fel på den.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
fadret
9 december 2020 · 1 125 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Menar du verkligen "BD"?

/Benny

Personbil och buss är väl inget märkligt? smile

Har man för buss så måste man väl ändå kunna backa efter backspeglar,jag kör ju med släp varje dag och jag har aldrig använt en backkamera,då är ändå mitt åk 18 meter

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Bassiehof
9 december 2020 · 1 777 Inlägg

V4Bergman skrev:

Bassiehof skrev:

V4Bergman skrev:

Men jag kör inte in i carporten från gatan. Utan jag kör in på området där hyreshuset har carportarna via infarten och sedan får jag trixa in mig in i den carport som jag hyr. Och eftersom carportens öppning är så smal måste jag backa väldigt rakt oavsett om jag backar in eller ut från den. Och så blir det problem om någon har ställt sig mittemot min carportplats eftersom i absolut bästa fall har jag då en meter att vinka på Mellan min välkända och den andra bilens front när jag är ute ur carporten. Jag begriper inte var du har fått det här medatt jag kör in och backar ut i gatan från.

En meter? Vad ska du ha backkamera till? Som sagt, lär dig backa med backspeglar så ser du vad som händer på vänster och höger sida, du vet där stolpar och bilar finns. Du vet då att det inte finns nåt rakt bakom bilen. Spacial awareness kallas det. Du får bestämma själv, jag bara säger att  det inte är svårt att backa med backspeglar. Det blir lättare att backa IN i carporten för du vet att det inte står en bil i vägen där.

I bästa fall en meter som sagt. Oftast mindre. Och dels skulle inte motorvärmarkabeln räcka och sen är det fortfarande lika jäkla trångt när jag ska in för att folk parkerar som idioter.  Men eftersom du inte ens vet hur det ser ut där jag bor eller verkar förstå så sätter vi punkt för den här offtopicen och återgå till ämnet.  Kan tillägga att jag själv har BD på kortet.

BD? Last ditch effort. Sista svaret. När du backar UT måste du backa ut hela bilen innan du kan börja svänga. Om du backar IN och sen kör framåt när du ska lämna carporten kan du börja svänga en meter tidigare, när bakhjulen är på väg ut ur carporten och bilens överhäng är kvar i carporten. Det finns en anledning varför alla personbilar är smalare baktill. Snygg design? Nej, för att inte överhänget ska skrapa emot bilen intill när du svänger ut från parkeringen. En lastbil är fyrkantig, och kräver därför en högre behörighet.

Men om du vill ha en stereo med backkamera, be my guest!

Bassiehof
9 december 2020 · 1 777 Inlägg

Mack skrev:
Tillbaka till ämnet, grabbar..

Japp! Läste detta lite för sent bara...

V4Bergman
9 december 2020 · 140 Inlägg

fadret skrev:

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Menar du verkligen "BD"?

/Benny

Personbil och buss är väl inget märkligt? smile

Har man för buss så måste man väl ändå kunna backa efter backspeglar,jag kör ju med släp varje dag och jag har aldrig använt en backkamera,då är ändå mitt åk 18 meter

Hittills har det gått bra utan. Men det skulle helt klart underlätta med en sådan. Speciellt då en backkamera även skulle täcka upp en del av den blinda fläck som blir i speglarna. och då för att slippa ha en till skärm då jag redan har GPSen (främst för trafikinformation). Och då är det ju fint att ha en stereo som man kan koppla in det.

Sen som absolut sista kommentar i offtopictjafset. Så pass trångt det är där jag bor mellan stolparna främst och sedan avståndet mellan de felparkerade och carporten så blir det något knixigare att ta sig ut utan att klippa spegeln eller skärmen. Carporten är så pass trång att jag får nästan klämma mig ut ur bilen för jag inte kan öppna dörren så mycket efter att jag har parkerat. Därför måste jag få ut hela bilen INNAN jag kan svänga och samma gäller om jag skulle köra in är det inte speciellt mycket att spela på. Det är inte helt ovanligt att jag får ta omtag när jag ska in just för folk ställer sig så dumt till. Därför skulle en kamera underlätta att se maximalt hur nära jag kan komma den bakomvarande utan att trycka in fronten på denne för att sedan lunna sen svänga ut från parkeringsområdet. Vet ni inte hur det ser ut rent topologiskt där jag bor är det inte direkt ide att komma med kommentarer om det. Sen denna blinda fläck man får bakom bilen när man backar blir även ett problem i och med att vi har en hög med lösspringande ungar också med föräldrar som inte bryr sig nämnvärt vad barnen gör som kan gömma sig i denna fläck om jag skulle backa in i carporten. Så nu kan vi lämna den punkten.

Senast redigerat av V4Bergman (9 december 2020)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Putteliten
9 december 2020 · 9 074 Inlägg

Jag hade hellre lagt till 200:- och fått denna istället. Kenwood vet man ju är bra grejer.

https://www.stylingbutiken.se/product/k … 06bt-4x50w

V4Bergman
9 december 2020 · 140 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag hade hellre lagt till 200:- och fått denna istället. Kenwood vet man ju är bra grejer.

https://www.stylingbutiken.se/product/k … 06bt-4x50w

Dock ingen färgskärm. 🙂 Men ska ha i åtanke.

Kan som anekdot säga att jag svor på Kenwood när jag spelade Colin McRae Rally för att jag krockade ofta med skylten. 😁

Senast redigerat av V4Bergman (9 december 2020)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Bassiehof
9 december 2020 · 1 777 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag hade hellre lagt till 200:- och fått denna istället. Kenwood vet man ju är bra grejer.

https://www.stylingbutiken.se/product/k … 06bt-4x50w

Kolla upp release date. Modellen är discontinued i utlandet, så det är en handlare som försöker kränga gammalt mög. Kenwoods KMM serie är ny och vissa modeller är rätt vassa.

Senast redigerat av Bassiehof (9 december 2020)

Putteliten
9 december 2020 · 9 074 Inlägg

Bassiehof skrev:

Putteliten skrev:
Jag hade hellre lagt till 200:- och fått denna istället. Kenwood vet man ju är bra grejer.

https://www.stylingbutiken.se/product/k … 06bt-4x50w

Kolla upp release date. Modellen är discontinued i utlandet, så det är en handlare som försöker kränga gammalt mög. Kenwoods KMM serie är ny och vissa modeller är rätt vassa.

Vad spelar det för roll om modellen är utgången? Det enda denna inte har är möjligheten med backkameran, men den är fortfarande mycket bättre än Kinaprylar....

Bassiehof
9 december 2020 · 1 777 Inlägg

Putteliten skrev:

Bassiehof skrev:

Putteliten skrev:
Jag hade hellre lagt till 200:- och fått denna istället. Kenwood vet man ju är bra grejer.

https://www.stylingbutiken.se/product/k … 06bt-4x50w

Kolla upp release date. Modellen är discontinued i utlandet, så det är en handlare som försöker kränga gammalt mög. Kenwoods KMM serie är ny och vissa modeller är rätt vassa.

Vad spelar det för roll om modellen är utgången? Det enda denna inte har är möjligheten med backkameran, men den är fortfarande mycket bättre än Kinaprylar....

Jag vet inte. Jag köpte en Xiaomi telefon som blev stulen efter kanske 9 månader. Köpte en nyare modell för ungefär samma peng, och den hade bättre ljud genom BT kopplad till Sony xm3 lurar. Utvecklingen går fort inom elektronik. Och just bilstereo byter inte modell på flera år. BRL säljer fortfarande Alpine som kom ut 2013 för att de inte släppt nya sen dess.

Senast redigerat av Bassiehof (9 december 2020)

V4Bergman
18 augusti 2021 · 140 Inlägg

Det blev köp av Pioneeren. Men det visade sig att den var för hög. Så tips på dubbeldin stereos (helst med touch-skärm) som är max 92mm hög? Originalstereon i min 9-3a är borta och det är för att fylla hålet efter den samt uppgradera lite som jag letar en dubbeldin. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Putteliten
18 augusti 2021 · 9 074 Inlägg

V4Bergman skrev:
Det blev köp av Pioneeren. Men det visade sig att den var för hög. Så tips på dubbeldin stereos (helst med touch-skärm) som är max 92mm hög? Originalstereon i min 9-3a är borta och det är för att fylla hålet efter den samt uppgradera lite som jag letar en dubbeldin. smile

Saab har inte dubbel DIN, det är 1,5 DIN orginal i den.

V4Bergman
18 augusti 2021 · 140 Inlägg

Putteliten skrev:

V4Bergman skrev:
Det blev köp av Pioneeren. Men det visade sig att den var för hög. Så tips på dubbeldin stereos (helst med touch-skärm) som är max 92mm hög? Originalstereon i min 9-3a är borta och det är för att fylla hålet efter den samt uppgradera lite som jag letar en dubbeldin. smile

Saab har inte dubbel DIN, det är 1,5 DIN orginal i den.

Okej smile Tack, då ska jag se vad jag kan hitta på det. För mig så det jag kan om stereo-termer är att jag vet skillnaden på bas och diskant och vad ett slutsteg är. Men sen där tar terminologin slut. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Lucif3r
18 augusti 2021 · 2 208 Inlägg

Det betyder kort sagt att ingen 2-din stereo passar i din bil. Har du TUR(jag vet inte) finns det antingen ramar och/eller smärre kapningar som kan göras för att få plats med dubbel-din.
Om inte, får du vackert nöja dig med enkel-din stereos. Dom finns ju med utfällbar skärm så det är ju ett "ikke-problem" just i det avseendet.

V4Bergman
18 augusti 2021 · 140 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det betyder kort sagt att ingen 2-din stereo passar i din bil. Har du TUR(jag vet inte) finns det antingen ramar och/eller smärre kapningar som kan göras för att få plats med dubbel-din.
Om inte, får du vackert nöja dig med enkel-din stereos. Dom finns ju med utfällbar skärm så det är ju ett "ikke-problem" just i det avseendet.

Delvis varför jag letar en större än enkeldin är även för att täcka upp den där 0.5-din mellanrummet. Men det kanske finns någon ram till någon av dem med utfällbar skärm. smile Sen är det ju även trafiksäkrare att kunna bläddra spellista på en sådan skärm än på plattan, vilkent man enligt lag inte ens får genom mobiltelefonlagen (som är en riktigt bra lag) smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang