Glödstift som fastnat - Passat 2012 DSG 2.0 TDI

saxofonisten
1 december 2020 · 41 Inlägg

Hej,

Jag har en Passat 2012 DSG 2.0 TDI 21.000 mil som jag haft knappt ett år. Den är även ärende för ARN gällande ett trasigt svänghjul som bilfirman inte vill ta på garantin.

Var och skulle serva bilen idag och bad dem byta glödstiften. Tydligen satt stift 2 och3 fast och stift 2 fungerar tydligen inte heller.

Finns det någon bilmekare eller verkstad i Gbg-området som är bra på att lösa sådant här? Eller måste topplocket demonteras? Blir väl en rätt saftig kostnad gissar jag.

simlar
2 december 2020 · 5 516 Inlägg

Sitter fast = gått av?
Har glödstiften gått av är det oftast loss med toppen som gäller.
Sett någon video på ett specialverktyg så man kan borra ut dom på plats men vet inte om verktyget fungerar på VW eller om någon verkstad i Sverige har det verktyget.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
saxofonisten
2 december 2020 · 41 Inlägg

Jag tror bara det är trasigt, de vågade inte ta loss dem med risk för att de skulle gå fastna.

simlar
2 december 2020 · 5 516 Inlägg

Varmkör motorn ordentligt så brukar dom komma loss lätt smile
Kall motor så är det nästan garanterat att något av glödstiften går av.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
eastereverybodybay
2 december 2020 · 360 Inlägg

Ja det är ju inte helt ovanligt att glödstift och spridare går av vid demontering eller att gängor skär.

Men det finns företag som inget annat gör än att fixa avdragna glödstift och spridare...
http://www.spridardemontering.se/

saxofonisten
2 december 2020 · 41 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Ja det är ju inte helt ovanligt att glödstift och spridare går av vid demontering eller att gängor skär.

Men det finns företag som inget annat gör än att fixa avdragna glödstift och spridare...
http://www.spridardemontering.se/

Tack! Var i Sverige kan de tänkas befinna sig?

eastereverybodybay
2 december 2020 · 360 Inlägg

saxofonisten skrev:
Tack! Var i Sverige kan de tänkas befinna sig?

Jag har förstått det som att dom besöker den verkstad som vill bli besökt oavsett var i landet man är...

saxofonisten
2 december 2020 · 41 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

saxofonisten skrev:
Tack! Var i Sverige kan de tänkas befinna sig?

Jag har förstått det som att dom besöker den verkstad som vill bli besökt oavsett var i landet man är...

Ojdå, ska undersöka detta. Har även fått ett annat tips på verkstad. Har jag förstått rätt är det viktigt att lägga tid på den här sortens arbete, att oljan ska tränga in ordentligt osv.

Gurkis86
6 juni 2021 · 157 Inlägg

saxofonisten skrev:

eastereverybodybay skrev:

saxofonisten skrev:
Tack! Var i Sverige kan de tänkas befinna sig?

Jag har förstått det som att dom besöker den verkstad som vill bli besökt oavsett var i landet man är...

Ojdå, ska undersöka detta. Har även fått ett annat tips på verkstad. Har jag förstått rätt är det viktigt att lägga tid på den här sortens arbete, att oljan ska tränga in ordentligt osv.

Hej  hur gick det med glödstiften?

Vilken verkstad besökte du?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang