Slam i expansionskärl! (Renault Mégane III -11)

Nevadacontra
7 december 2020 · 234 Inlägg

Har vit gegga i mitt expansionskärl. Har spolat ur systemet i september men nu har det kommit tillbaka.
Bytte termostat och lossade nedre kylarslangen så allt fick komma ut i en hink, riktigt smutsigt var det med inslag av små partiklar, spolade flera gånger.

Vad beror detta på? Var på en verkstad idag som tittade snabbt på det men de sa att det är normalt, att det kunde vara kondens. Jag själv tänker på trasig topplockspacking men de trodde inte det.

Det kommer ingen vit/blå rök när jag startar bilen, ingen vit gegga under oljelocket eller på oljestickan.
Bilen går som hon ska. Har inte haft möjlighet än att göra ett kompressionstest, borde jag göra det?

Har beställt ny kylarvätska igen och ett nytt expansionskärl.

Mack Forum- och sitemoderator
7 december 2020 · 26 113 Inlägg

Kör du mycket korta sträckor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Nevadacontra
7 december 2020 · 234 Inlägg

Mack skrev:
Kör du mycket korta sträckor?

Nja inte direkt. Kanske 4 mil varannan dag. 2 mil är det till närmsta stad, låter bilen vila en stund medans jag handlar/är i skolan och sen åker hem.

Bilen går även upp i temperatur som hon ska och det relativt fort, under 5 min iallafall.

zzr94092
8 december 2020 · 4 378 Inlägg

Olja i kylervattnet.

Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Olja i kylervattnet.

Hur löser jag det?

Mossan1
8 december 2020 · 2 752 Inlägg

Kondens i kylarvätska? Vatten i vattnet, liksom.
Mekanikern lyfte oljepåfyllningen och såg visst vitt kladd i locket antar jag?
DET, kan vara normal kondens, speciellt så fuktigt som det är just nu.

Och inget vitt/grått kladd i själva motoroljan säger du.
(Olja + vatten omblandat blir gråvit smet)

Hade du rätt glykoltyp efter spolningen, eller kan propylen och etylenglykol ha råkat blandas?
Det kan bli sörja.
Färgen säger ingenting om glykolsort. Finns ingen färgstandard.

Olja i kylvätskan blir oftast med grått kladd. Som flyter i kärlet. Kraftigt missfärgad kylvätska. Inga hårda partiklar utan bara grå goja.
Inte enbart liggande på botten.


Olja måste man kolla vart det kommer ifrån. Kan vara svårt. Riktigt svårt.

Ofta finns en oljekylare som via kylvätskan kyler/värmer oljan. Som en värmeväxlare, liksom. Dom kan läcka, och eftersom Oljan har högre tryck än kylvätskan går det in i kylvätskan lättare.

Nu skriver du heller inte hur mycket kladd det är nu.

Senast redigerat av Mossan1 (8 december 2020)

Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kondens i kylarvätska? Vatten i vattnet, liksom.
Mekanikern lyfte oljepåfyllningen och såg visst vitt kladd i locket antar jag?
DET, kan vara normal kondens, speciellt så fuktigt som det är just nu.

Och inget vitt/grått kladd i själva motoroljan säger du.
(Olja + vatten omblandat blir gråvit smet)

Hade du rätt glykoltyp efter spolningen, eller kan propylen och etylenglykol ha råkat blandas?
Det kan bli sörja.
Färgen säger ingenting om glykolsort. Finns ingen färgstandard.

Olja i kylvätskan blir oftast med grått kladd. Som flyter i kärlet. Kraftigt missfärgad kylvätska. Inga hårda partiklar utan bara grå goja.
Inte enbart liggande på botten.


Olja måste man kolla vart det kommer ifrån. Kan vara svårt. Riktigt svårt.

Ofta finns en oljekylare som via kylvätskan kyler/värmer oljan. Som en värmeväxlare, liksom. Dom kan läcka, och eftersom Oljan har högre tryck än kylvätskan går det in i kylvätskan lättare.

Nu skriver du heller inte hur mycket kladd det är nu.

Ja det var det han sa, två stycken mekaniker sa det t.om.
Yes, han kollade noga med ficklampa och sa att det är inget att oroa sig för.

Nej ingenting, dock märker jag ibland om jag kört korta sträckor att det kan bli typ vit majonäs på stickan, det försvinner dock sen.

Har rätt glykol ja. Jag köpte den rekommenderade glykolen på 5L (färdigblandad) sen en annan från Mekonomen som skulle passa enligt dem ifall inte 5L räcker, dock var den koncentrerad på 1L, använde ca 0,4L av den ren koncentrat, skulle späda ut den men tänkte inte alls på det... Båda är av sorterna etylenglykol.

Det ser inte ut som att det är olja i glykolet utan bara på väggarna liksom i expansionskärlet, ingenting på locket utan det börjar en bit ner. Längst ner ser det hur bra ut som helst.

Ska jag ta en bild och ladda upp här? Går det?
Var ute och kollade precis, längst upp till vänster är det en ganska mörk missfärgning på tanken, sen på väggarna är det vitt slam bara. Mätte även kylarvätskans fryspunkt. -29 gick den upp till. Min bil ska ha -37 så det är inte korrekt blandat tyvärr. Ska åtgärda detta i helgen om paketet har hunnit komma.

Senast redigerat av Nevadacontra (8 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
8 december 2020 · 10 245 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Ska jag ta en bild och ladda upp här? Går det?

Lägg upp i ditt fotoalbum på din profilsida och lägg sedan in länken här.

Nevadacontra skrev:
Mätte även kylarvätskans fryspunkt. -29 gick den upp till. Min bil ska ha -37 så det är inte korrekt blandat tyvärr. Ska åtgärda detta i helgen om paketet har hunnit komma.

Det är inte hela världen om du har till -29 istället för -37 om det nu inte blir kallare än -29 där du bor. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:
Ska jag ta en bild och ladda upp här? Går det?

Lägg upp i ditt fotoalbum på din profilsida och lägg sedan in länken här.

Nevadacontra skrev:
Mätte även kylarvätskans fryspunkt. -29 gick den upp till. Min bil ska ha -37 så det är inte korrekt blandat tyvärr. Ska åtgärda detta i helgen om paketet har hunnit komma.

Det är inte hela världen om du har till -29 istället för -37 om det nu inte blir kallare än -29 där du bor. smile

Tack för tipset! Bilder kommer nu! smile

Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-fa0936e67470832a62ffaf4e030b4c12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-9e23634567873a717be42382c632a5db.jpg

volvo245amazon
8 december 2020 · 110 Inlägg

Du kanske ska börja om?
Tappa ur allt - fyll på nytt vatten - släng i en maskindisktablett - kör tills motorn blir varm - tappa ur allt igen - fyll på rent vatten igen - kör ett tag med bilen tills den blir varm - tappa ur och upprepa med rent vatten till vattnet blir rent - då vattnet är rent - tappa ur allt och slå i glykol + vatten = klart
Så har jag rensat många kylarpaket + värmepaket.

Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Du kanske ska börja om?
Tappa ur allt - fyll på nytt vatten - släng i en maskindisktablett - kör tills motorn blir varm - tappa ur allt igen - fyll på rent vatten igen - kör ett tag med bilen tills den blir varm - tappa ur och upprepa med rent vatten till vattnet blir rent - då vattnet är rent - tappa ur allt och slå i glykol + vatten = klart
Så har jag rensat många kylarpaket + värmepaket.

Skulle kunna prova den metoden!
Men har bara några frågor isåfall innan jag sätter igång.
Är det inte dåligt för motorn att ha vanligt vatten i sig istället för destillerat vatten? Sen maskindisktablett, är inte det skadligt? Jag menar, det skummar väl riktigt rejält, men det kanske bara rengör och inte förstör nått.

Har läst om folk på olika forum som använt Yes för att få rent och det fungerat. Läste att Mekonomen har nån flaska som heter kylarrensning från Holts, sämre kanske?

volvo245amazon
8 december 2020 · 110 Inlägg

Nu ska du inte köra flera mil - bara tills tabletten löses upp och motorn når arbetstemperatur.
Det är därför du ska skölja ordentligt, kan fräta på aluminiumet.
Så skölj flera gånger, det brukar komma en hel del ur systemet!
Jo Yes kan fungera med men skummar bra mycket!
Visst kan kylarrens fungera men oftast får man köra flera gånger med det.
Och om det kostar mindre så gör väl det inget heller?

volvo245amazon
8 december 2020 · 110 Inlägg

Jag har aldrig kört med destilerat vatten - direkt från kran!
Hur fyller man vatten i så fall på bensinmacken?

jaka54
8 december 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Antagligen liten spricka i topplockspackningen!

volvo245amazon
8 december 2020 · 110 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen liten spricka i topplockspackningen!

kan det mycket väl vara - men nu ska vi väl inte kasta yxan i sjön?

Brådhis * Voff voff *
8 december 2020 · 10 245 Inlägg

Nevadacontra skrev:

volvo245amazon skrev:
Du kanske ska börja om?
Tappa ur allt - fyll på nytt vatten - släng i en maskindisktablett - kör tills motorn blir varm - tappa ur allt igen - fyll på rent vatten igen - kör ett tag med bilen tills den blir varm - tappa ur och upprepa med rent vatten till vattnet blir rent - då vattnet är rent - tappa ur allt och slå i glykol + vatten = klart
Så har jag rensat många kylarpaket + värmepaket.

Skulle kunna prova den metoden!
Men har bara några frågor isåfall innan jag sätter igång.
Är det inte dåligt för motorn att ha vanligt vatten i sig istället för destillerat vatten? Sen maskindisktablett, är inte det skadligt? Jag menar, det skummar väl riktigt rejält, men det kanske bara rengör och inte förstör nått.

Har läst om folk på olika forum som använt Yes för att få rent och det fungerat. Läste att Mekonomen har nån flaska som heter kylarrensning från Holts, sämre kanske?

Maskindiskmedel skummar inte. smile

Vanligt vatten funkar fint, i synnerhet när du ska rengöra systemet.

(Vanligt vatten funkar fint även annars förutsatt att du har glykol i också)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Nu ska du inte köra flera mil - bara tills tabletten löses upp och motorn når arbetstemperatur.
Det är därför du ska skölja ordentligt, kan fräta på aluminiumet.
Så skölj flera gånger, det brukar komma en hel del ur systemet!
Jo Yes kan fungera med men skummar bra mycket!
Visst kan kylarrens fungera men oftast får man köra flera gånger med det.
Och om det kostar mindre så gör väl det inget heller?

Okej så egentligen kan jag låta bilen stå på tomgång tills bilen är uppe i temperatur eller blir det bättre resultat om jag kör en liten stund?

Betalar så lite som möjligt ja så ska fixa detta. smile

Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen liten spricka i topplockspackningen!

Jag gör ett sista försök med att rensa ur systemet ordentligt. Kommer det tillbaka efter några dagar/veckor så byter jag topppackningen. Har Haynes rep bok hemma så det går fint!

Nevadacontra
8 december 2020 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:

volvo245amazon skrev:
Du kanske ska börja om?
Tappa ur allt - fyll på nytt vatten - släng i en maskindisktablett - kör tills motorn blir varm - tappa ur allt igen - fyll på rent vatten igen - kör ett tag med bilen tills den blir varm - tappa ur och upprepa med rent vatten till vattnet blir rent - då vattnet är rent - tappa ur allt och slå i glykol + vatten = klart
Så har jag rensat många kylarpaket + värmepaket.

Skulle kunna prova den metoden!
Men har bara några frågor isåfall innan jag sätter igång.
Är det inte dåligt för motorn att ha vanligt vatten i sig istället för destillerat vatten? Sen maskindisktablett, är inte det skadligt? Jag menar, det skummar väl riktigt rejält, men det kanske bara rengör och inte förstör nått.

Har läst om folk på olika forum som använt Yes för att få rent och det fungerat. Läste att Mekonomen har nån flaska som heter kylarrensning från Holts, sämre kanske?

Maskindiskmedel skummar inte. smile

Vanligt vatten funkar fint, i synnerhet när du ska rengöra systemet.

(Vanligt vatten funkar fint även annars förutsatt att du har glykol i också)

Okej bra, då vet jag det! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang