2578
Sök

Någon som köpt vakuumpump till AC:n?

76 Inlägg
9 december 2020
Trådstartare
Hej

Jag har tömt AC systemet på köldmedium (behövde komma åt en skruv så var tvungen att lossa på en slang till AC:n). Nu behöver jag fylla det.

Först började jag kolla på vad det kostar på kylverkstäder och det är ju inte helt billigt. Jag ska ha 525g R134a i min bil.

Sen började jag kolla på "gör det själv" satser men då rekommenderas att vakuumsuga systemet om det varit helt tomt.

Således kom jag in på att köpa en sats likt denna: https://fylldinac.nu/sv/servicesats-med … stall.html

Någon som köpt något likt ovanstående och kan uttala som om det hela? Jag gillar att lösa saker själv och såhär i coronatider så ska man inte gärna ge sig ut bland folk i onödan:).
Senast redigerat av FRS05 (9 december 2020)

5 154 Inlägg
9 december 2020
Tänk på att det ej är r134a i gör det själv satserna innehåller utan en blandning av butan/propan.
Ingen AC firma kommer vilja ta i bilen med tång efter fyllning med felaktig gas.
Dessutom väldigt brandfarliga gaser.

Men en sådan sats bör fungera och ge ett bra vakuum under tillräckligt lång tid. 20-30min.

Men med medel och pumpen osv så borde det gå att hitta en firma som provtrycker och fyller ditt system för samma eller lägre pris :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 321 Inlägg
10 december 2020
mb_pucken skrev:
Tänk på att det ej är r134a i gör det själv satserna innehåller utan en blandning av butan/propan.
Ingen AC firma kommer vilja ta i bilen med tång efter fyllning med felaktig gas.

Men en sådan sats bör fungera och ge ett bra vakuum under tillräckligt lång tid. 20-30min.

Men med medel och pumpen osv så borde det gå att hitta en firma som provtrycker och fyller ditt system för samma eller lägre pris :-)

Den gasen som används i nyare bilar R1234yf är mer brandfarlig än butan/propan.
Och att det skulle börja brinna eller explodera är uteslutet då det är så högt tryck i systemet, och så är ju systemet slutet.
Så ska man köra på gds kit kan man lika gärna köra på vanlig gasol, Samma sak.. Fast lämnar man in bilen med en sådan gas så kan det förstöra maskinerna för verkstaden, och då blir det dyrt som fan. I dessa gds kit finns oftast en lapp medskickad att butan/propan är ifyllt, samt att det ska fyllas i mindre volym gas än riktig r134a.
Senast redigerat av Volvofarfar (10 december 2020)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 154 Inlägg
10 december 2020
Volvofarfar skrev:
mb_pucken skrev:

Och att det skulle börja brinna eller explodera är uteslutet då det är så högt tryck i systemet, och så är ju systemet slutet.
Så ska man köra på gds kit kan man lika gärna köra på vanlig gasol, Samma sak.. Fast lämnar man in bilen med en sådan gas så kan det förstöra maskinerna för verkstaden, och då blir det dyrt som fan. I dessa gds kit finns oftast en lapp medskickad att butan/propan är ifyllt, samt att det ska fyllas i mindre volym gas än riktig r134a.

Att r1234yf är mer brandfarlig än gasol/propan stämmer inte riktigt.
Propan brinner både betydligt snabbare och varmare än r1234yf samt är betydligt mera lättantändligt.
Dessutom är r1234yf mer känsligt angående blandningen med syre än vad propan är.

Sen så ska systemet vara slutet ja, är det alltid slutet? Nej.
Oftast pga av läckage det fylls på och då blir det en väldigt brandfarlig gas under tryck...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 127 Inlägg
10 december 2020
Många verkstäder tar 1500kr för att vacuumsuga och kolla efter läckage samt fylla på gas, känns som det är bättre. Behöver man fylla på sin AC ofta är det bättre att hitta läckan.

Forummoderator
18 341 Inlägg
11 december 2020
viccoA skrev:
Många verkstäder tar 1500kr för att vacuumsuga och kolla efter läckage samt fylla på gas, känns som det är bättre. Behöver man fylla på sin AC ofta är det bättre att hitta läckan.

Ja, en seriös verkstad tar runt 1500:- enligt ovan. Varför chansa på GDS-kit?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

76 Inlägg
11 december 2020
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
mb_pucken skrev:

Skulle jag lämna in en bil med fel gas hade jag tömt den innan. Har med läst det här om att en annan gas ska förstöra deras maskiner. Men när de trycker in gas i systemet som där redan är gas i borde det inte kunna ta bakvägen? Om man suger ut ett system förstår jag inte heller vad det spelar för roll vilken gas det är? Suger du ut det i ett sådant här enkelt system som jag länkat till kan det inte spela någon roll om det är propan, R134 eller R1234yf. Att deras dyrare anläggningar inte kan suga ut det utan att förstöra det då förstår jag inte heller. Men finns säkert någon enkel förklaring:).

76 Inlägg
11 december 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
viccoA skrev:

Ja, en seriös verkstad tar runt 1500:- enligt ovan. Varför chansa på GDS-kit?

Anledningen till att chansa är att det är roligt att lösa saker själv. Sen ska man inte besöka massa utomstående folk i dessa tider. Men visst, frågan är hur många gånger efter det jag kommer använda den där maskinen:).

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 december 2020
Jag har jobbat med att konstruera värmepumpar (AC prylar) det är klart värt att köpa GDS om man mixtar mycket. Men annars bättre låta en firma göra jobbet.

När man vakuumsuger så sänker man trycket i systemet och det är noga att hålla koll på att värdet blir lågt och att vattnet kokar bort vid 0.023bar eller 23millibar. Då kommer trycket stanna där tills vatten/fukt kokat bort för att sedan fortsätta sjunka.

Det är liksom inte "bara" att göra utan man måste veta vad man gör. Är det mycket vatten i så kan din pump få gå länge. Stannar den vid 23mbar så är det vatten i systemet. 1min eller tre veckor spelar ingen roll, det måste koka bort!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
18 341 Inlägg
12 december 2020
torpis skrev:
Jag har jobbat med att konstruera värmepumpar (AC prylar) det är klart värt att köpa GDS om man mixtar mycket. Men annars bättre låta en firma göra jobbet.

När man vakuumsuger så sänker man trycket i systemet och det är noga att hålla koll på att värdet blir lågt och att vattnet kokar bort vid 0.023bar eller 23millibar. Då kommer trycket stanna där tills vatten/fukt kokat bort för att sedan fortsätta sjunka.

Det är liksom inte "bara" att göra utan man måste veta vad man gör. Är det mycket vatten i så kan din pump få gå länge. Stannar den vid 23mbar så är det vatten i systemet. 1min eller tre veckor spelar ingen roll, det måste koka bort!

Hade jag ingen aning om! Kul fakta! Alltså bör man ha koll på hur länge pumpen kan gå kontinuerligt utan att överhettas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök