6504
Sök

Skillnad på a4 -->allroaden däck

3 Inlägg
17 december 2020
Trådstartare
Hej,
Har gått från volvo till audi och köper i dagarna en a4 allroad -18.
Min fråga är, skiljer sig däcken mellan vanliga A4 och allroaden? Fick erbjudande att köpa hem original med nya dubb hakka 9 som var till en A4, till min nya allroad. Bättre deal än återförsäljaren som ska ha 14 000 för icke original och inget premiumdäck.

Säljaren till original säger att de passar, vilket det kanske gör, men blir det något tokigt? Självfallet sa ju bilsäljaren att allroaden har speciella däck, vilket till mig låter som ett taskigt försäljningsknep.

/Ludlob

4 578 Inlägg
17 december 2020
Kan vara lite högre profil på allroaddäcken

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
17 december 2020
Det ÄR högre profil på Allroad.
Det funkar med de mindre men det är inte helbilsgodkänt och ser störtlöjligt ut.
Fälgarna passar dock, men det ska på större däck.
Senast redigerat av Cuefa (17 december 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

* Voff voff *
11 083 Inlägg
17 december 2020
Cuefa skrev:
Det funkar med de mindre men det är inte helbilsgodkänt och ser störtlöjligt ut.

Helbilsgodkännandet bryr sig inte om däckdimension (sedan 2011) utan man får fritt byta under vissa förutsättningar:

"Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Så det som det faller på är då möjligen felvisningen av hastighetsmätaren. (Bör väl gå att få kalibrerat hos en Audi-verkstad?)

Kan dock hålla med om att det kommer se rätt fånigt ut med däck från en vanlig A4 på en Allroad, så bäst är att köra med rätt dimension. smile Men förbjudet är det inte... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
17 december 2020
Brådhis skrev:
Cuefa skrev:

Helbilsgodkännandet bryr sig inte om däckdimension (sedan 2011) utan man får fritt byta under vissa förutsättningar:

"Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Så det som det faller på är då möjligen felvisningen av hastighetsmätaren. (Bör väl gå att få kalibrerat hos en Audi-verkstad?)

Kan dock hålla med om att det kommer se rätt fånigt ut med däck från en vanlig A4 på en Allroad, så bäst är att köra med rätt dimension. smile Men förbjudet är det inte... wink

I stand corrected 🙏🏼
Då är det "bara" utseendet som styr.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

* Voff voff *
11 083 Inlägg
17 december 2020
Cuefa skrev:
I stand corrected 🙏🏼
Då är det "bara" utseendet som styr.

Vilket är en nog så viktig del om du frågar mig iaf. wink

3 Inlägg
17 december 2020
Trådstartare
Tack för svar! Ja om det ser helt tokigt ut så vill jag inte ha det. Kanske får ta däcken från återförsäljaren och testa dem, har ingen större erfarenhet av Hankook. De är väl helt ok, tar väl mig upp till stugan och tillbaka helskinnad big_smile
Senast redigerat av ludlob (17 december 2020)

* Voff voff *
11 083 Inlägg
17 december 2020
ludlob skrev:
Tack för svar! Ja om det ser helt tokigt ut så vill jag inte ha det. Kanske får ta däcken från återförsäljaren och testa dem, har ingen större erfarenhet av Hankook. De är väl helt ok, tar väl mig upp till stugan och tillbaka helskinnad big_smile

Det måste väl finnas fler alternativ att handla från än handlaren och en person till? smile

3 Inlägg
17 december 2020
Trådstartare
Brådhis skrev:
ludlob skrev:

Det måste väl finnas fler alternativ att handla från än handlaren och en person till? smile

Självklart smile Men eftersom det är vinter och däcken ska vara på tar jag gärna ett enkelt val. Inte hittat något vettigt i Stockholm som skulle kunna köpas!

/Ludlob

Sök