Toyota: Överdriven och felaktig hajp kring elbilar.

Low
18 december 2020 · 3 306 Inlägg
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2020 · 4 628 Inlägg

Jag kan hålla med.
Man måste förstå att fram till att hela världen producerar sin el HELT miljövänligt (vind/vattenkraft) och HELA tillverkningskedjan också är miljövänlig, så sker utsläpp i någon ände. Om inte ur avgasröret på en bil med förbränningsmotor, så i tillverkningsprocessen.
Visst, man kan göra som t.ex VW, och miljökompensera genom att plantera träd o grejer, men det tar ju inte bort de faktiska utsläppen som sker från fabrikerna och transporterna.
Jag överväger elbil som nästa bil, men inte för miljön utan för plånboken. Dvs av samma anledning som jag kör diesel idag.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

Det är i grunden ganska enkelt. Vi måste sluta elda saker för att skapa energi. Oavsett vilket läger man står i så kommer oljan ta slut. Det är alltså inte hållbart i längden.

Toyota har inte hängt med och nu börjar snaran dras åt rejält. Då kommer dessa utspel som i stort bara handlar om detta citat.

”När politikerna säger ‘låt oss göra oss av med alla bensinbilar’, förstår de verkligen detta och att hela bilindustrins nuvarande affärsmodell skulle kollapsa"

Rädda sitt eget skin.

Blir det BMW eller Fiat som kursar först i Europa? Kanske Volvo?

Toyota, Honda, Mazda eller Subaru i asien?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2020 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:
Det är i grunden ganska enkelt. Vi måste sluta elda saker för att skapa energi. Oavsett vilket läger man står i så kommer oljan ta slut. Det är alltså inte hållbart i längden.

Toyota har inte hängt med och nu börjar snaran dras åt rejält. Då kommer dessa utspel som i stort bara handlar om detta citat.

”När politikerna säger ‘låt oss göra oss av med alla bensinbilar’, förstår de verkligen detta och att hela bilindustrins nuvarande affärsmodell skulle kollapsa"

Rädda sitt eget skin.

Blir det BMW eller Fiat som kursar först i Europa? Kanske Volvo?

Toyota, Honda, Mazda eller Subaru i asien?

Helt klart har Du en poäng där.

Fiat tror jag ligger värre till än BMW, men samtidigt gör dom så mycket mer än bara bilar.
Volvo personbilar kanske? Transportsidan lever nog vidare, ungefär som Scania utan Saab.

Subaru ingår ju i Fuju Heavy Industries, så dom borde stå rätt stadigt.
Toyota är en av världens största tillverkare med mycket mer än bara bilar på sin repertoar, så där är nog inte heller mycket risk.
Mazda och Honda hänger nog mer löst i så fall.

Jag tror nog att det absolut största problemet är att det fortfarande är viktigare med pengar än med miljö, det syns tydligt i det här landet - Bonus Malus är ett prakt-exempel, kilometerskatt på elbilar ett annat.

Tills oljan verkligen VERKLIGEN tar slut kommer industrin krama ur varenda droppe, bokstavligt talat.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

Precis!  Sen är den uppenbart hur mycket en ledning av ett företag gör. Se på Tesla, sen på BMW, se på Nissan. Tesla har inga problem (hah) med att bara bygga elbilar. Nissan var väl först ut med sin Leaf, den första riktiga elbilen eller hur man nu skall säga, även BMW var tidig med i3 och Renault med Zoe.  Sen då? Nissan, BMW, Renault fipplade bort sig. Tesla fipplar också men åt andra håller så att säga.

De som inte hänger med kan bara gapa högre och högre. Nu senast kom väl ett utspel från just Toyota med det ungefärliga budskapet att dom skall sopa banan med övriga elbilar 2021 med solid state batterier.

Något hänger liksom inte ihop och jag vågar nog sätta på att det ör det senare om solid state som är den felande länken här.

Alltså, skrik som fan och hitta på saker om du börjar hamna efter!



Sen en liten reflektion kring el och utsläpp.

*Förbränningsmotorbilar går inte att göras förnyelsebara eller utslöppslösa eller vad man nu säger. Det är omöjligt.

*Elektricitet går utmärkt att göra utsläppsfritt.

Vilket spår skall vi satsa framtiden på? Det är åter igen ingenting jag tycker utan så det är. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jompazx
18 december 2020 · 291 Inlägg

Cuefa skrev:
Fiat tror jag ligger värre till än BMW, men samtidigt gör dom så mycket mer än bara bilar.
Volvo personbilar kanske? Transportsidan lever nog vidare, ungefär som Scania utan Saab.

Volvo cars som tillverkar personvagnarna(och inget annat i princip) och Volvo AB som tillverkar lastbilar(och äger väl iaf  10+ lastbilsmärken som inte heter volvo), byggmaskiner, båt och industrimotorer, har absolut inget med varandra att göra, de har bara samma namn, helt separata bolag. volvo penta lär göra förbränningsmotorer säkert 50år framöver, dels till båtar då energiförbrukning är så extremt stor hos dem så mängden batterier vore extremt, och även om man får batterier som har högre energidensitet än diesel så är en fördel att diesel flyter det lär dröja innan batterier gör det sedan industrimotorer som bara driver generator har man ju antigen som backup eller på platser där el inte finns. Dock så jobbar penta med elmotorer till båtar nu, så ksk mindre ribbåtar osv blir elektriska, men en princess på 50+ fot som ska kunna korsa kattegatt kommer nog dröja innan de får el drift. det går ju många tusen att åka för göteborg till typ läsö i danmark.

Senast redigerat av jompazx (18 december 2020)

torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jompazx
18 december 2020 · 291 Inlägg

torpis skrev:
På tal om Volvo AB. https://www.facebook.com/10005034904583 … 041578729/

För mindre typer av lastbilar kommer nog el ta över. men för långtransporter kommer nog förbränningsmotorn fortsätta vara relevant, visst man kan ju tänka bara man får ett batteri som håller för 8 timmars körning duger väl det så laddar man under natten när chaffisen söver. men man får inte glömma den parallella utvecklingen med autonoma fordon, som utan tvekan kommer implementeras så fort det bara går i lastbilar, och en självkörande lastbil behöver inte stanna och söva 8 timmar så då kostar ju laddtiden enormt mycket.

torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

Förbränningsmotor kommer ju per definition inte fungera eftersom oljan tar slut.

Autonoma elektriska lastbilar är nog närmast till hands. Inget säger ju att man måste sitta och vänta medan batteriet laddar. Byt dragare, byt batteri eller så

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
18 december 2020 · 3 306 Inlägg

torpis skrev:
Precis!  Sen är den uppenbart hur mycket en ledning av ett företag gör. Se på Tesla, sen på BMW, se på Nissan. Tesla har inga problem (hah) med att bara bygga elbilar. Nissan var väl först ut med sin Leaf, den första riktiga elbilen eller hur man nu skall säga, även BMW var tidig med i3 och Renault med Zoe.  Sen då? Nissan, BMW, Renault fipplade bort sig. Tesla fipplar också men åt andra håller så att säga.

De som inte hänger med kan bara gapa högre och högre. Nu senast kom väl ett utspel från just Toyota med det ungefärliga budskapet att dom skall sopa banan med övriga elbilar 2021 med solid state batterier.

Något hänger liksom inte ihop och jag vågar nog sätta på att det ör det senare om solid state som är den felande länken här.

Alltså, skrik som fan och hitta på saker om du börjar hamna efter!



Sen en liten reflektion kring el och utsläpp.

*Förbränningsmotorbilar går inte att göras förnyelsebara eller utslöppslösa eller vad man nu säger. Det är omöjligt.

*Elektricitet går utmärkt att göra utsläppsfritt.

Vilket spår skall vi satsa framtiden på? Det är åter igen ingenting jag tycker utan så det är. smile

Hur i tusan gör man el "utsläppfritt"🤔
Eller är det något jag missar?🙈

Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2020 · 4 628 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
Precis!  Sen är den uppenbart hur mycket en ledning av ett företag gör. Se på Tesla, sen på BMW, se på Nissan. Tesla har inga problem (hah) med att bara bygga elbilar. Nissan var väl först ut med sin Leaf, den första riktiga elbilen eller hur man nu skall säga, även BMW var tidig med i3 och Renault med Zoe.  Sen då? Nissan, BMW, Renault fipplade bort sig. Tesla fipplar också men åt andra håller så att säga.

De som inte hänger med kan bara gapa högre och högre. Nu senast kom väl ett utspel från just Toyota med det ungefärliga budskapet att dom skall sopa banan med övriga elbilar 2021 med solid state batterier.

Något hänger liksom inte ihop och jag vågar nog sätta på att det ör det senare om solid state som är den felande länken här.

Alltså, skrik som fan och hitta på saker om du börjar hamna efter!



Sen en liten reflektion kring el och utsläpp.

*Förbränningsmotorbilar går inte att göras förnyelsebara eller utslöppslösa eller vad man nu säger. Det är omöjligt.

*Elektricitet går utmärkt att göra utsläppsfritt.

Vilket spår skall vi satsa framtiden på? Det är åter igen ingenting jag tycker utan så det är. smile

Hur i tusan gör man el "utsläppfritt"🤔
Eller är det något jag missar?🙈

Man framställer den utan att elda.
Kol-genererad el = utsläpp.
El från vind/vatten = utsläppsfritt.

Det förutsätter ju förstås att man inte räknar in byggandet av själva kraftverket...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Low
18 december 2020 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
Precis!  Sen är den uppenbart hur mycket en ledning av ett företag gör. Se på Tesla, sen på BMW, se på Nissan. Tesla har inga problem (hah) med att bara bygga elbilar. Nissan var väl först ut med sin Leaf, den första riktiga elbilen eller hur man nu skall säga, även BMW var tidig med i3 och Renault med Zoe.  Sen då? Nissan, BMW, Renault fipplade bort sig. Tesla fipplar också men åt andra håller så att säga.

De som inte hänger med kan bara gapa högre och högre. Nu senast kom väl ett utspel från just Toyota med det ungefärliga budskapet att dom skall sopa banan med övriga elbilar 2021 med solid state batterier.

Något hänger liksom inte ihop och jag vågar nog sätta på att det ör det senare om solid state som är den felande länken här.

Alltså, skrik som fan och hitta på saker om du börjar hamna efter!



Sen en liten reflektion kring el och utsläpp.

*Förbränningsmotorbilar går inte att göras förnyelsebara eller utslöppslösa eller vad man nu säger. Det är omöjligt.

*Elektricitet går utmärkt att göra utsläppsfritt.

Vilket spår skall vi satsa framtiden på? Det är åter igen ingenting jag tycker utan så det är. smile

Hur i tusan gör man el "utsläppfritt"🤔
Eller är det något jag missar?🙈

Man framställer den utan att elda.
Kol-genererad el = utsläpp.
El från vind/vatten = utsläppsfritt.

Det förutsätter ju förstås att man inte räknar in byggandet av själva kraftverket...

Aha😅.  Blev lite fundersam då tillverkning utav vindkraft/solkraft måste ju skapa "utsläpp". Sedan transport av dessa och sedan skapa platser för dessa. Sedan kommer underhållning osv. Bor brevid några vindkraft och sett att de servas också årligen? Ibland större kranar som lyft ner delar av dem.

Att bara gå, skapar utsläpp 😅

jaka54
18 december 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Oljan kommer aldrig att ta slut. Den kommer kanske därmot att bli för dyr att "ta upp", vilket kommer att innebära att oljan blir dyrare och mer svårtillgänglig att få tag på.
Kolla in Toyotas Mirai 2! Det är framtiden! Inte rena elbilar!

Senast redigerat av jaka54 (18 december 2020)

viccoA
18 december 2020 · 3 109 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Oljan kommer aldrig att ta slut. Den kommer kanske därmot att bli för dyr att "ta upp", vilket kommer att innebära att oljan blir dyrare och mer svårtillgänglig att få tag på.
Kolla in Toyotas Mirai 2! Det är framtiden! Inte rena elbilar!

Använder ca 3 ggr mer energi per km än min Tesla...

Toyota Mirai 2 förbrukar 0,76 kg vätgas/100km (3,1 kWh el/100km i själva bilen) =  För att tillverka 0,76kg vätgas behövs: 42-50 kwh el med de allra bästa processerna, i dagsläget ligger man högre än så i nästan alla anläggningar.

0,76kg/100km = 0,076kg/10km = ca 5kwh per mil.

Senast redigerat av viccoA (18 december 2020)

torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

Cuefa skrev:

Low skrev:
Hur i tusan gör man el "utsläppfritt"🤔
Eller är det något jag missar?🙈

Man framställer den utan att elda.
Kol-genererad el = utsläpp.
El från vind/vatten = utsläppsfritt.

Det förutsätter ju förstås att man inte räknar in byggandet av själva kraftverket...

Aha😅.  Blev lite fundersam då tillverkning utav vindkraft/solkraft måste ju skapa "utsläpp". Sedan transport av dessa och sedan skapa platser för dessa. Sedan kommer underhållning osv. Bor brevid några vindkraft och sett att de servas också årligen? Ibland större kranar som lyft ner delar av dem.

Att bara gå, skapar utsläpp 😅

Jo jo, men zooma ut lite och se till vart tekniken kan ta dig. Olja är en dead end. Det hjälps ju inte att hela samhället är byggt på olja för det är liksom inte förnyelsebart.

Elproduktion kommer kunna bli utsläppsfri. Det är en framtidsutsikt.

Säger inte att det är enkelt, billigt eller snabbt att ta sig dit, bara pekar på en hållbar riktning.

Och vätgas kan man väl sikta på den dagen man har överskott av utsläppsfri el eftersom verkningsgraden är så otroligt låg och det går åt enorma mängder el för att framställa vätgas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Oljan kommer aldrig att ta slut.

Jo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
18 december 2020 · 3 306 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

Cuefa skrev:

Man framställer den utan att elda.
Kol-genererad el = utsläpp.
El från vind/vatten = utsläppsfritt.

Det förutsätter ju förstås att man inte räknar in byggandet av själva kraftverket...

Aha😅.  Blev lite fundersam då tillverkning utav vindkraft/solkraft måste ju skapa "utsläpp". Sedan transport av dessa och sedan skapa platser för dessa. Sedan kommer underhållning osv. Bor brevid några vindkraft och sett att de servas också årligen? Ibland större kranar som lyft ner delar av dem.

Att bara gå, skapar utsläpp 😅

Jo jo, men zooma ut lite och se till vart tekniken kan ta dig. Olja är en dead end. Det hjälps ju inte att hela samhället är byggt på olja för det är liksom inte förnyelsebart.

Elproduktion kommer kunna bli utsläppsfri. Det är en framtidsutsikt.

Säger inte att det är enkelt, billigt eller snabbt att ta sig dit, bara pekar på en hållbar riktning.

Och vätgas kan man väl sikta på den dagen man har överskott av utsläppsfri el eftersom verkningsgraden är så otroligt låg och det går åt enorma mängder el för att framställa vätgas.

Utsläppfri har jag svårt för..😅 i dont get it.

Längtar efter en elpickup eller en fyrhjulsdriven jeep med hög markfrigång. Men tar nog 10-20 år innan man har råd🙈

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2020 · 13 736 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
Precis!  Sen är den uppenbart hur mycket en ledning av ett företag gör. Se på Tesla, sen på BMW, se på Nissan. Tesla har inga problem (hah) med att bara bygga elbilar. Nissan var väl först ut med sin Leaf, den första riktiga elbilen eller hur man nu skall säga, även BMW var tidig med i3 och Renault med Zoe.  Sen då? Nissan, BMW, Renault fipplade bort sig. Tesla fipplar också men åt andra håller så att säga.

De som inte hänger med kan bara gapa högre och högre. Nu senast kom väl ett utspel från just Toyota med det ungefärliga budskapet att dom skall sopa banan med övriga elbilar 2021 med solid state batterier.

Något hänger liksom inte ihop och jag vågar nog sätta på att det ör det senare om solid state som är den felande länken här.

Alltså, skrik som fan och hitta på saker om du börjar hamna efter!



Sen en liten reflektion kring el och utsläpp.

*Förbränningsmotorbilar går inte att göras förnyelsebara eller utslöppslösa eller vad man nu säger. Det är omöjligt.

*Elektricitet går utmärkt att göra utsläppsfritt.

Vilket spår skall vi satsa framtiden på? Det är åter igen ingenting jag tycker utan så det är. smile

Hur i tusan gör man el "utsläppfritt"🤔
Eller är det något jag missar?🙈

Man framställer den utan att elda.
Kol-genererad el = utsläpp.
El från vind/vatten = utsläppsfritt.

Det förutsätter ju förstås att man inte räknar in byggandet av själva kraftverket...

i sverige är solkraft den värsta kraftkällan vi kan använda.. på andra plats vind kraft  3e plats vatten..  renast är kärnkraft.        sol och vinds största nackdel är att det är så förbannat dåligt på att fungera längre tid.  så dom dör och gör att man väldigt ofta får byta ut dom. vilket genererar mer co2 utsläpp under sin livsllängd.    endå stänger vi ned det renaste vi har..  kärnkraften..  rätt sjukt faktist   med  ett nytt kärnkraft verk skulle vi dessutom få ner farligheten i avfallet. så vi t.o.m skulle kunna använda fåran kärnavfall för att tillverka el.  och dessutom få mindre farligt avfall på köpet smile   det bästa med kärnkraft är att det är bara farligt för oss.  djur lever för kort tid och naturen skiter fullständigt fan i det oxå. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2020 · 17 470 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:

Low skrev:

Hur i tusan gör man el "utsläppfritt"🤔
Eller är det något jag missar?🙈

Man framställer den utan att elda.
Kol-genererad el = utsläpp.
El från vind/vatten = utsläppsfritt.

Det förutsätter ju förstås att man inte räknar in byggandet av själva kraftverket...

i sverige är solkraft den värsta kraftkällan vi kan använda.. på andra plats vind kraft  3e plats vatten..  renast är kärnkraft.        sol och vinds största nackdel är att det är så förbannat dåligt på att fungera längre tid.  så dom dör och gör att man väldigt ofta får byta ut dom. vilket genererar mer co2 utsläpp under sin livsllängd.    endå stänger vi ned det renaste vi har..  kärnkraften..  rätt sjukt faktist   med  ett nytt kärnkraft verk skulle vi dessutom få ner farligheten i avfallet. så vi t.o.m skulle kunna använda fåran kärnavfall för att tillverka el.  och dessutom få mindre farligt avfall på köpet smile   det bästa med kärnkraft är att det är bara farligt för oss.  djur lever för kort tid och naturen skiter fullständigt fan i det oxå. smile

Dessutom måste vi ha svängmassa i nätet så några kärnkraftverk stannar. Annars tippar hela skiten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
19 december 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe, ja den här "svängmassan" kommer ju bli lite störig. Utan kärnkraft så lär det bli riktigt konstigt. Verkar som vissa tror på att man kan tillverka massor av el o den bara finns där... - nu är ju el inte nåt man kan lagra, mer än i batteriparker(byggda av hemska material, utvunnet av utmärglade barn) huu,  detta e´ju inte bra enligt miljömupparna. Men dessa batterier används ju i dagens produktion av elbilar oxå.  Eftersom vissa material behövs till dagens batterier, så lär ju inte ungar behöva krypa i stenålders gruvor länge till. Det måste ju helt klart fram material, så man kan tillverka dagens batterier i rasande takt.  Men, man kan inte lagra allt i batterier om inte batteritekniken utvecklas nåt grymt. Så hur kan man lagra El?  Man kan framställa Vätgas, som tar mkt. el att tillverka, genom elektrolys . Men kan bli el så fort man skickar in det i en bränslecell.
Det bästa vore ju om vi kunde ge de som skriker efter el o kommer skrika mera, vår el när det blir överskott o använda kärnkraft när vi har underskott...tyvärr funkar inte detta. El måste flyttas i trådar, nåt man tydligen missat i vårt "trådlösa" samhälle.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang