Brådhis skrev:
Problemet är väl egentligen att utvecklingen är i "ofas" med världen?
Regeringen och miljömedvetna människor vill att övergången till el ska ske så snart som möjligt, helst igår. Till detta används både informationskampanjer och ekonomiska styrmedel (tex vägskatter och skatter på bränsle).
Individerna i samhället som får betala hiskeliga summor i skatt för sin 5-10 år gamla dieselbil får "ta smällen". Trots att dom redan ställt om, köpt snålare bil, måhända en diesel men ändå snålare och säkrare än "den förra" som kanske var en 940... Alla har inte råd att ställa om från en dag till en annan och alla har inte heller möjligheten. Trots detta kör man på. Högre skatter, både på själva bilen och vid pumpen.
Det är inte konstigt att det bildas olika läger i debatten. Det finns många som känner sig rejält trampade på. Som hamnar i kläm och som då utvecklar en avsky för debatten och övergången som sådan eftersom den för dom bara inneburit ökade kostnader. Dom personerna är viktiga att få med sig, dom som har råd med ny bil dag ett och som inte behöver bry sig kom ju på ett sätt med redan från början eftersom skatterna inte egentligen biter på dom i det här fallet.
Jag har sagt det förr och säger det igen, folk får inte kortare väg till arbetet bara för att man höjer skatten tex på bränslet.
Ge låginkomsttagaren ett incitament, annat än samvetskval, att följa med framåt så kommer det gå smidigare och färre kommer streta emot. Att veta att det kommer ta till näst-nästa bilbyte innan det ens går att fundera på en elbil samtidigt som inbetalningskortet kommer för dieselbilens skatt gör inte att någon blir positivt inställd i slutänden...
Till råga på allt så minns dom flesta bilägare hur man hype:ade upp etanolen, för att sedan göra detsamma med snåla dieslar, för att sedan vända båda dessa ryggen medan biogasen svävade lite vid sidan av. Om inte dom som bestämmer vet vilken fot man ska stå på ska dom nog inte förvänta sig att bilköparen heller gör det...