Toyota: Överdriven och felaktig hajp kring elbilar.

Low
21 december 2020 · 3 313 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
2011 fanns det över en miljard bilar.

Skulle dessa gå ersätta med rena elbilar utan någon större påverkan av vår planet? Räcker resursern till? Eller blir det en dead end tillslut?

Det är inte frågan om det går utan vi måste. Jag tror absolut det går.

I samma andetag pekar jag på att vi måste sansa oss och välja förnuftigt. En Tesla S100D har ju prylar i sig som ledigt får ihop två normala bilar i Golfstorlek med sjuk prestanda ändå.


*Oljan tar slut så den miljarden bilar kommer bli stående förr eller senare.
*Vi kan inte leva över våra tillgångar hur gärna vi än vill oavsett elbilar eller ej

Totalt förvirrad 😳

torpis Forummoderator
21 december 2020 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Totalt förvirrad 😳

Jag eller du? big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
21 december 2020 · 3 313 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Totalt förvirrad 😳

Jag eller du? big_smile

Jag😅🙈

Low
21 december 2020 · 3 313 Inlägg

Brådhis skrev:
Problemet är väl egentligen att utvecklingen är i "ofas" med världen?

Regeringen och miljömedvetna människor vill att övergången till el ska ske så snart som möjligt, helst igår. Till detta används både informationskampanjer och ekonomiska styrmedel (tex vägskatter och skatter på bränsle).

Individerna i samhället som får betala hiskeliga summor i skatt för sin 5-10 år gamla dieselbil får "ta smällen". Trots att dom redan ställt om, köpt snålare bil, måhända en diesel men ändå snålare och säkrare än "den förra" som kanske var en 940... Alla har inte råd att ställa om från en dag till en annan och alla har inte heller möjligheten. Trots detta kör man på. Högre skatter, både på själva bilen och vid pumpen.

Det är inte konstigt att det bildas olika läger i debatten. Det finns många som känner sig rejält trampade på. Som hamnar i kläm och som då utvecklar en avsky för debatten och övergången som sådan eftersom den för dom bara inneburit ökade kostnader. Dom personerna är viktiga att få med sig, dom som har råd med ny bil dag ett och som inte behöver bry sig kom ju på ett sätt med redan från början eftersom skatterna inte egentligen biter på dom i det här fallet.

Jag har sagt det förr och säger det igen, folk får inte kortare väg till arbetet bara för att man höjer skatten tex på bränslet.

Ge låginkomsttagaren ett incitament, annat än samvetskval, att följa med framåt så kommer det gå smidigare och färre kommer streta emot. Att veta att det kommer ta till näst-nästa bilbyte innan det ens går att fundera på en elbil samtidigt som inbetalningskortet kommer för dieselbilens skatt gör inte att någon blir positivt inställd i slutänden...

Till råga på allt så minns dom flesta bilägare hur man hype:ade upp etanolen, för att sedan göra detsamma med snåla dieslar, för att sedan vända båda dessa ryggen medan biogasen svävade lite vid sidan av. Om inte dom som bestämmer vet vilken fot man ska stå på ska dom nog inte förvänta sig att bilköparen heller gör det...

Mycket i det👍

volvodrajvor
21 december 2020 · 313 Inlägg

Varför inte etanol?

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
torpis Forummoderator
21 december 2020 · 10 572 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Varför inte etanol?

Det ger lika mycket eller mer utsläpp som bensin.

Vi måste sluta elda saker helt enkelt. Ställer du en förbränningsmotor på tomgång i ditt garage så kommer du dö oavsett vad du kör den på. Bensin, etanol, metanol, diesel, RME, HVO, tändvätska, allt.

Undantaget är vätgas, men det kräver så jäkla mycket energi att det faller på sin egen orimlighet innan vi har överskott på utsläppsfri el.

Etanol görs av trä säger vän av ordning. Ja, men hade du inte gjort etanol av trädet så hade det stått kvar med kolet uppbundet. Bygg hus av träet istället så förblir kolet bundet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
21 december 2020 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
21 december 2020 · 3 110 Inlägg

Toyota förstår tyvärr inte själva hur snett de uppfattat verkligheten. Aktievärde 11 december.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-6ce7fb5e7bdeaf28e217065674262bd6.jpg

Senast redigerat av viccoA (21 december 2020)

micke-wes
23 december 2020 · 60 Inlägg

Ta och titta på Toyota hur många sålda bilar dom har och deras omsättning och vinst i stället det säger mer om deras storlek och jämför mot Teslas
Teslas aktie står högt men det är nog mest pga av förhoppningar den lär nog rasa ner till sitt rätta värde sedan

torpis Forummoderator
23 december 2020 · 10 572 Inlägg

micke-wes skrev:
Ta och titta på Toyota hur många sålda bilar dom har och deras omsättning och vinst i stället det säger mer om deras storlek och jämför mot Teslas
Teslas aktie står högt men det är nog mest pga av förhoppningar den lär nog rasa ner till sitt rätta värde sedan

Jo, men Toyota säljer ju saker som kommer förbjudas och har ingen plan framåt. Det framgår ju även om man läser vad deras VD säger i länken från första inlägget här.

Det är en fundamental skillnad att ånga på mot en återvändsgata så länge det går utan en plan B mot att sikta på någonting som har en framtid.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
23 december 2020 · 3 110 Inlägg

micke-wes skrev:
Ta och titta på Toyota hur många sålda bilar dom har och deras omsättning och vinst i stället det säger mer om deras storlek och jämför mot Teslas
Teslas aktie står högt men det är nog mest pga av förhoppningar den lär nog rasa ner till sitt rätta värde sedan

Absolut står börsvärdet högt, det speglar förhoppningen om framtiden, inte nödvändigtvis nuvärdet.
Tesla tillverkar bilar, satsar hårt på självkörande transporter av gods och människor, säljer drivmedel via eget nätverk, säljer drivmedelstillverkning och energilager för slutkonsument.
Det är framtiden. Fossilvagnar är inte framtiden.

Senast redigerat av viccoA (23 december 2020)

torpis Forummoderator
23 december 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Fossilvagnar är inte framtiden.

Poängterar här igen att det spelar ingen roll vad man tycker här, för oljan kommer ta slut förr eller senare. Det är inget vi hittar på. Det är alltså inte en hållbar framtid.

Det jag (och förmodat även viccoA) tror är att ju förr man ställer om desto bättre förutsättningar blir det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
23 december 2020 · 3 110 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Fossilvagnar är inte framtiden.

Poängterar här igen att det spelar ingen roll vad man tycker här, för oljan kommer ta slut förr eller senare. Det är inget vi hittar på. Det är alltså inte en hållbar framtid.

Det jag (och förmodat även viccoA) tror är att ju förr man ställer om desto bättre förutsättningar blir det.

Oavsett om oljan tar slut eller inte kommer det bli oekonomiskt att använda den.
Redan idag kör de flesta elbilsåkare runt för 1-3kr per mil och med betydligt lägre servicekostnader än för en motsvarande fossilvagn.

När oljan blir dyrare och dyrare att pumpa upp och batterier blir billigare och billigare kommer kalkylen bli svår att få ihop för avgasfantasterna.

Sen alla andra fördelar som minskat buller, bättre luftkvalitet, mindre behov av miljöfarliga servicedetaljer (oljor) etc är ren bonus.

Senast redigerat av viccoA (23 december 2020)

jaka54
23 december 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Som jag har sagt tidigare kommer oljan aldrig att ta slut! Det är ett missförstånd!
Vad som kan komma att hända är att efterfrågan på olja kommer att minska så pass mycket att det inte lönar sig att ta upp den och då kommer man naturligtvis att inte att producera mer olja!
Ett problem med elbilar, det finns flera... som t.ex råvaror till batterierna  är den långsamma laddningen jämfört med vätgasdrift, där man kan tanka på bara några minuter och har betydligt längre räckvidd.
Att man i framtiden kommer att ta fram källor till vätgasframställning  ser jag som självklarhet och då kommer rena elbilar som Tesla att hamna på teknikens skräphög.

viccoA
23 december 2020 · 3 110 Inlägg

jaka54 skrev:
Ett problem med elbilar, det finns flera... som t.ex råvaror till batterierna  är den långsamma laddningen jämfört med vätgasdrift, där man kan tanka på bara några minuter och har betydligt längre räckvidd.
Att man i framtiden kommer att ta fram källor till vätgasframställning  ser jag som självklarhet och då kommer rena elbilar som Tesla att hamna på teknikens skräphög.

Antar att du inte äger någon elbil.
Det finns inga oöverstigliga problem med räckvidd i elbilar. Full laddning på morgonen räcker enkelt till den körning du behöver över dagen eller ett par dagar för alla normalbilister. Vad har du för räckvidd i din bil? Tankar du alltid vid 3/4 tank så du verkligen har 50 mils räckvidd varje morgon? Vi har två elbilar och tror de ihop laddas på snabbladdare kanske 4 ggr om året.

När du ska på semesterresa behöver du stanna för att ladda längs vägen. Du behöver kanske stanna 15-20 minuter efter kanske 40 mils körning. Efter du laddat kan du köra 30-35 mil till. De flesta bilister stannar för att tanka och äta något under en 80-mils färd också. De flesta längre turer sker med flyg. Få sträckkör i 300 mil på semestern.
Det går utmärkt att hyra en fossilbil den gången du tvunget vill kunna köra 170mil utan att stanna mer än en gång i 3 minuter. Om man nu står ut med att den är så satans slö och har en vibrerande motor som för oväsen.

Man behöver inte problematisera det som i realiteten inte är ett problem.

Nu är ju vätgasbilar också elbilar, bara det att du har en bränslecell som laddar batteriet som ger energi till motorn. Problemet är att förlusterna med omvandlingen är stora så vätgasbilen förbrukar ca  200% mer energi än elbilen. Vätgasen ska skapas vilket kräver elektricitet, den ska konverteras tillbaka till elektricitet, vilket ska ladda ett batteri, vilket ska driva en motor.

Senast redigerat av viccoA (23 december 2020)

torpis Forummoderator
23 december 2020 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag har sagt tidigare kommer oljan aldrig att ta slut!

Jo den kommer ta slut. Det finns inte oändliga mängder, återbildar i mycket låg takt. Det säger sig själv att det bokstavligt talat kommer ta slut. Sen om vi skall kalla det för helt slut eller att det blir för dyrt kan ju kvitta när det inte finns bensin på tappen.

jaka54 skrev:
Att man i framtiden kommer att ta fram källor till vätgasframställning  ser jag som självklarhet och då kommer rena elbilar som Tesla att hamna på teknikens skräphög.

Där håller jag med dig! När vi har överskott på förnyelsebar energi (sol el tex) så kommer man kunna nyttja även ineffektiva drivmedel så som vätgas. Tills den dagen är det batterielektriska bilar som gäller.

Man måste jobba med vätgasdrift tills dess att du inte behöver åka och tanka utan du kan "ladda" vätgasbilen hemma också. Det är helt hjärndött att åka till en mack för att tanka, oavsett drivmedel.

Dagens Teslabilar lär vara på skräphögen då ja, men vi får inte glömma att Tesla inte står stilla. Dom ligger långt före resten av gänget idag och lär väl i vart fall inte backa tills "den dagen" kommer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
23 december 2020 · 10 280 Inlägg

viccoA skrev:
Full laddning på morgonen räcker enkelt till den körning du behöver över dagen eller ett par dagar för alla normalbilister. Vad har du för räckvidd i din bil? Tankar du alltid vid 3/4 tank så du verkligen har 50 mils räckvidd varje morgon? Vi har två elbilar och tror de ihop laddas på snabbladdare kanske 4 ggr om året.

Tänker att det är uppenbart men: Skillnaden är att elbilen behöver laddas i förväg (tex över natten) så att räckvidden finns. En fossilbil kan du tanka om/när behovet uppstår, och då på mindre än 5 minuter...

Och jag vill som vanligt påpeka att jag inte är emot elbilar. Inte ett dugg faktiskt. Men jag är däremot väldigt emot glorifieringen av hur enkelt det är för vem som helst att ha en. Det går inte att säga med dagens teknik och dagens infrastruktur gällande laddning att alla kan ha en elbil. Man kan möjligen säga att fler skulle kunna ha en elbil... Bara för att det funkar för dig att enbart ladda på natten och 4 ggr per år på snabbladdare så innebär det inte att det skulle funka för tex mig, det resonemanget haltar.

Senast redigerat av Brådhis (23 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
23 december 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

viccoA skrev:
Full laddning på morgonen räcker enkelt till den körning du behöver över dagen eller ett par dagar för alla normalbilister. Vad har du för räckvidd i din bil? Tankar du alltid vid 3/4 tank så du verkligen har 50 mils räckvidd varje morgon? Vi har två elbilar och tror de ihop laddas på snabbladdare kanske 4 ggr om året.

Tänker att det är uppenbart men: Skillnaden är att elbilen behöver laddas i förväg (tex över natten) så att räckvidden finns. En fossilbil kan du tanka om/när behovet uppstår, och då på mindre än 5 minuter...

Och jag vill som vanligt påpeka att jag inte är emot elbilar. Inte ett dugg faktiskt. Men jag är däremot väldigt emot glorifieringen av hur enkelt det är för vem som helst att ha en. Det går inte att säga med dagens teknik och dagens infrastruktur gällande laddning att alla kan ha en elbil. Man kan möjligen säga att fler skulle kunna ha en elbil... Bara för att det funkar för dig att enbart ladda på natten och 4 ggr per år på snabbladdare så innebär det inte att det skulle funka för tex mig, det resonemanget haltar.

Just ladda mot tanka har vi pratat mycket om och det går att måla upp väldigt olika bilder av det.

Firman jag jobbar för har en bilpool där skall man fylla upp den med räckvidd innan man lämnar den åter. Jag är ju fånigt intresserad av saker och ting så jag tog tiden från det jag passerade parkeringen tills jag varit på macken, fyllt upp med räckvidd och var åter vid parkeringen. Det tog nästan prick 20 minuter. Det är ungefär 3+3km att köra 40+30väg, jag är hyfsat snabb med de mekaniska handgreppen som ingår. Hade det varit en elbil så hade jag bara pluggat in den och sparat 20minuter.

viccoA, Jag tror faktiskt att Jaka tankar vid 3/4 tank. Men han har heller ingen elbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
23 december 2020 · 10 280 Inlägg

torpis skrev:
Just ladda mot tanka har vi pratat mycket om och det går att måla upp väldigt olika bilder av det.

Firman jag jobbar för har en bilpool där skall man fylla upp den med räckvidd innan man lämnar den åter. Jag är ju fånigt intresserad av saker och ting så jag tog tiden från det jag passerade parkeringen tills jag varit på macken, fyllt upp med räckvidd och var åter vid parkeringen. Det tog nästan prick 20 minuter. Det är ungefär 3+3km att köra 40+30väg, jag är hyfsat snabb med de mekaniska handgreppen som ingår. Hade det varit en elbil så hade jag bara pluggat in den och sparat 20minuter.

Precis! Och jag tankar när jag passerar macken så för mig tar det 3-4 minuter och oftast 0 extra km. smile

I en bilpool som du beskriver måste det ju vara närmast optimalt med elbilar, förutsatt att man tex kan lämna dom på laddning när man lämnar tillbaka dom. smile (Mindre risk för feltankning också) wink

Senast redigerat av Brådhis (23 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
23 december 2020 · 1 465 Inlägg

Det som irriterar mig och då är jag ändå ganska nöjd ägare till två Toyota Prius är argumentet att elbilar skulle vara för dyrt för gemeneman, samtidigt som Toyotas RAV 4?Plug In kostar mellan 5-6 000 000

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang