2633
Sök

Fälgar

131 Inlägg
18 december 2020
Trådstartare
#1
Sprang på ett par fälgar med abs360 system där man ju kan ändra bultmönstret. Knackade ur hylsorna o i min vilda fantasi så hade ja lixom för mig de va märkt hur man skulle sätta dem i de olika mönstren men tji fick jag. Vart lixom inte helt lätt o klura ut heller. Försöka hänga på bilen o sen knacka dit va ju omöjligt. Några tips? Förutom o lämna till däckverkstad som ja googlat fram gör de för en tusing verkar de som.  Funderat på o köpa en spacer med mitt bultmönster o sen få de bra den vägen men ja vet inte? Ngn som gjort de?

7 643 Inlägg
19 december 2020
#2
Vad är "abs360 system"?

1 517 Inlägg
19 december 2020
#3
torsen skrev:
Vad är "abs360 system"?

https://www.abswheels.se/omoss/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

161 Inlägg
24 januari 2022
#4
PG81 skrev:
Sprang på ett par fälgar med abs360 system där man ju kan ändra bultmönstret. Knackade ur hylsorna o i min vilda fantasi så hade ja lixom för mig de va märkt hur man skulle sätta dem i de olika mönstren men tji fick jag. Vart lixom inte helt lätt o klura ut heller. Försöka hänga på bilen o sen knacka dit va ju omöjligt. Några tips? Förutom o lämna till däckverkstad som ja googlat fram gör de för en tusing verkar de som.  Funderat på o köpa en spacer med mitt bultmönster o sen få de bra den vägen men ja vet inte? Ngn som gjort de?

Hur löste det sig? Jag vill nämligen ändra bultmönster på min uppsättning 🙂


7 643 Inlägg
25 januari 2022
#5
trubbelturbo skrev:
torsen skrev:
Vad är "abs360 system"?

https://www.abswheels.se/omoss/

Tack!
Principen påminner lite om Rymanskruvar, som jag hade bl a på en FIAT 1500 Juventus, i tidernas begynnelse.
(Om någon nu levande mer än jag vet vad Rymanskruvar är?)
Liknar även de excentriska bussningar man kan montera i "skiftnycklarna" på Suzuki Jimny, Land Rover Defender och Mercedes Geländewagen som alternativ till att byta "skiftnycklarna" då man skruvfjäderhöjer.
Ingen dum idé.
Men är det meningen att man ska kunna ändra "bultdiametern" själv?
D v s utan verktyg?

5 804 Inlägg
25 januari 2022
#6
Knacka ur hylsorna tillräckligt så dom går att vrida, häng på hjulet på bilen, vrid till du ser att hylsorna linjerna med hålen och dra åt hjulbultarna.

Har du fel storlek på navhålet så är det väldigt svårt att få rätt så navringar är ett måste.


161 Inlägg
25 januari 2022
#7
simlar skrev:
Knacka ur hylsorna tillräckligt så dom går att vrida, häng på hjulet på bilen, vrid till du ser att hylsorna linjerna med hålen och dra åt hjulbultarna.

Har du fel storlek på navhålet så är det väldigt svårt att få rätt så navringar är ett måste.

Så på med rätt navring, knacka ur dom lite halvt å ställ om så man får igenom pinnbultarna (ska sitta på min GT500) sen dra åt skiten bara? Man behöver inte pressa eller slå dit dom ordentligt efter att man har fått rätt bultmönster?
Senast redigerat av Greeken (25 januari 2022)


5 804 Inlägg
25 januari 2022
#8
Greeken skrev:
simlar skrev:
Knacka ur hylsorna tillräckligt så dom går att vrida, häng på hjulet på bilen, vrid till du ser att hylsorna linjerna med hålen och dra åt hjulbultarna.

Har du fel storlek på navhålet så är det väldigt svårt att få rätt så navringar är ett måste.

Så på med rätt navring, knacka ur dom lite halvt å ställ om så man får igenom pinnbultarna (ska sitta på min GT500) sen dra åt skiten bara? Man behöver inte pressa eller slå dit dom ordentligt efter att man har fått rätt bultmönster?

Precis så jag förstått det som att man ska göra.


7 643 Inlägg
25 januari 2022
#9
simlar skrev:
Knacka ur hylsorna tillräckligt så dom går att vrida, häng på hjulet på bilen, vrid till du ser att hylsorna linjerna med hålen och dra åt hjulbultarna.

Har du fel storlek på navhålet så är det väldigt svårt att få rätt så navringar är ett måste.

Men om CB är mindre än navet?

782 Inlägg
25 januari 2022
#10
torsen skrev:
simlar skrev:
Knacka ur hylsorna tillräckligt så dom går att vrida, häng på hjulet på bilen, vrid till du ser att hylsorna linjerna med hålen och dra åt hjulbultarna.

Har du fel storlek på navhålet så är det väldigt svårt att få rätt så navringar är ett måste.

Men om CB är mindre än navet?

Då får man göra något åt centrumhålet... tex svarva upp det som man får göra med alla fälgar som har för litet centrumhål för bilen.



Sök