Vems ansvar skyldighet att flytta skrotbilar?

Eleeb90
20 december 2020 · 345 Inlägg

Hej! Jag bor i en lägenhet på en fastighet och jag har haft en reservdelsbil där. När jag flyttade hit så sa hyresvärden att det är fri parkering. Det finns inga förbuda skyltar eller så heller.

Jag fick ett brev för ett tag sedan om att jag uppmanas flytta den så fort som möjligt.

Jag sålde den till en person men han har inte hämtat den än har gått två månader nu.

Det är ju inte jag som är ägare längre så heller inte har jag ansvar.

Sedan påstår han också att jag är ansvarig över en annan bil också men den finns inte ens i registret. Jag hjälpte till en gång med att försöka få bort den till den sk. Ägarens gård men det gick inte. Så den står kvar här nu i ett bedrövligt rostigt trasigt skick.

Så är det inte den som är registrerad ägare på ett fordon som har ansvaret över fordonet?

Hur är det med avregistrerade fordon utan skylt eller chassienummer m. M.?

Steff240
20 december 2020 · 1 018 Inlägg

En bil du har sålt har du inget ansvar för, hänvisa hyresvärden till den nya ägaren bara. Eftersom du inte äger fordonet får du inte flytta på det ens om du ville wink

En bil som inte finns i registret är ju knepigare... Är det du som ställt bilen där den står nu eller är du "senaste" ägaren?

Eleeb90
20 december 2020 · 345 Inlägg

Steff240 skrev:
En bil du har sålt har du inget ansvar för, hänvisa hyresvärden till den nya ägaren bara. Eftersom du inte äger fordonet får du inte flytta på det ens om du ville wink

En bil som inte finns i registret är ju knepigare... Är det du som ställt bilen där den står nu eller är du "senaste" ägaren?

Jo önskade man kunde flytta den om man hade möjlighet och fick det men det är ju inte min bil längre.

Nej jag är inte senaste ägaren och ser det svårt att hitta vem som egentligen är det.

Jag ställde bilen som är reggad där men sålde den sedan.  Den andra har jag bara hjölpt till att försöka flytta men den har inga bromsar å rätt låset sitter i haha.

Jag får inte kontakt med honom äger dessa så.

Senast redigerat av Eleeb90 (20 december 2020)

Steff240
20 december 2020 · 1 018 Inlägg

Då skulle jag inte bry mig längre. Det är inte dina bilar och därmed inte dina problem.

Jag har själv varit i samma sits när jag bodde i lägenhet. Jag hade en sunkig 245:a som jag fick körförbud av besiktningen på. Jag drog hem den till parkeringen och sålde till en filur som bodde i samma trappuppgång.
Sekunden efter vi skrivit papperna gav han sig iväg på en raggarrunda på byn, trots spanska flaggan i framrutan:rolleyes:
Han blev dock bogserad tillbaka efter några timmar eftersom att bakaxeln hade gett upp pga intensiv böörn och drifting lol
Han började omedelbart plocka isär bilen på parkeringen och tog väl åtminstone tre p-rutor i anspråk med allt skit. Till saken hör att det i hyreskontraktet står tydligt att parkeringen ej är något verkstadsområde och att det är 24-timmars parkering som gäller.

Dagen efter ringde hyresvärden och frågade vad fasen jag höll på med! Fordon med Regnummer xxx ska bort genast! Det här är inget jävla skrot upplag!
Jag förklarade att jag sålt bilen kvällen innan och att lappen inte hunnit in till transportstyrelsen än, men han gick på och hotade med böter och uppsägning av hyran och allt möjligt.
Tillslut fick jag honom att lugna ner sig lite och jag kunde förklara vem som köpt bilen, och väntade han bara någon dag så kommer det synas hos transportstyrelsen också.

Han hörde aldrig av sig om det igen, men det hann bli den största högen av parkeringsböter jag sett på bilen innan den släpades undan några veckor senare. lol

Eleeb90
20 december 2020 · 345 Inlägg

Steff240 skrev:
Då skulle jag inte bry mig längre. Det är inte dina bilar och därmed inte dina problem.

Jag har själv varit i samma sits när jag bodde i lägenhet. Jag hade en sunkig 245:a som jag fick körförbud av besiktningen på. Jag drog hem den till parkeringen och sålde till en filur som bodde i samma trappuppgång.
Sekunden efter vi skrivit papperna gav han sig iväg på en raggarrunda på byn, trots spanska flaggan i framrutan:rolleyes:
Han blev dock bogserad tillbaka efter några timmar eftersom att bakaxeln hade gett upp pga intensiv böörn och drifting lol
Han började omedelbart plocka isär bilen på parkeringen och tog väl åtminstone tre p-rutor i anspråk med allt skit. Till saken hör att det i hyreskontraktet står tydligt att parkeringen ej är något verkstadsområde och att det är 24-timmars parkering som gäller.

Dagen efter ringde hyresvärden och frågade vad fasen jag höll på med! Fordon med Regnummer xxx ska bort genast! Det här är inget jävla skrot upplag!
Jag förklarade att jag sålt bilen kvällen innan och att lappen inte hunnit in till transportstyrelsen än, men han gick på och hotade med böter och uppsägning av hyran och allt möjligt.
Tillslut fick jag honom att lugna ner sig lite och jag kunde förklara vem som köpt bilen, och väntade han bara någon dag så kommer det synas hos transportstyrelsen också.

Han hörde aldrig av sig om det igen, men det hann bli den största högen av parkeringsböter jag sett på bilen innan den släpades undan några veckor senare. lol

Haha vilken raggar slusk haha smile Gud att plocka isär bilen så haha. Hyresvärden kan inte varit glad ju smile nej det är inget att oroa sig för min hyresvärd har bara skickat lite arga mail.  Ska då försöka se till å få kontakt med ägaren på nått sätt å se om han kanske kan flytta dom nån annanstans. Mer kan jag inte göra.

spillolja
20 december 2020 · 4 025 Inlägg

Om det står en bil som åkt ur registrtret, så borde det ur juridisk synpunkt vara lättare för markägaren att vita åtgärder  tex. låta bilskroten ta den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
20 december 2020 · 2 215 Inlägg

Om det är en parkering vem som helst kan komma åt(dvs, inga grindar eller liknande fysiska hinder som hindrar vem som helst åtkomst) så är det inte mycket att göra åt. Det är inte din bil, köparen kanske körde iväg med bilen, men av någon oförklarig anledning bestämde sig för att parkera den på samma plats igen? Vem vet wink Inte ditt problem.
Är det inhängnad parkering med grind osv så kan det väl bli lite knöligare att använda just den ursäkten... Men, det är fortfarande inte din bil, så du varken kan eller får göra något med den bilen.


När jag bodde i lägenhet med "allmän" parkering(avsedd för hyresgästerna(men inga fysiska hinder ivägen) så var det en som ställde en skrotbil på parkeringen. Den stod där i nästan 2 år(ägaren hade sedan länge flyttat och lämnat kvar bilen^^) innan den kom bort. Vad jag hörde så blev polisen inblandad, vilket var en av anledningarna till att det tog sån tid.
Föreningen kunde ju inte hota ägaren med hyra, vräkning eller liknande, eftersom ägaren redan flyttat. Parkeringsböter kunde inte utfärdas heller då den rent krasst faktiskt var lagligt parkerad. Det fanns ingen klausul som begränsade hur länge en bil fick stå parkerad heller så...
Exakt vad polisen gjorde för att få ägaren att till slut flytta undan skrotet vet jag inte, det jag vet är att ägaren bogserade iväg den - med 4 låsta bromsar! Det lät inte vackert tongue

Niknar
20 december 2020 · 198 Inlägg

”Fordon som kvarlämnas
Enligt lagen om flyttning av fordon får
ett registrerat fordon, till exempel en
bil eller motorcykel, flyttas om det
varit felparkerat på föreningens mark under minst sju dygn i följd efter det
att föreningen underrättat ägaren.
Det kan till exempel vara fråga om
en innergård till en fastighet, där det står bilar utan lov på gångar, körvägar eller ”allmänningar” inom förening-
ens tomt. Ägaruppgifter får man från bilregistret. Observera att reglerna om flyttning gäller även om föreningen inte har förbjudit parkering eller ställt upp villkor för parkering enligt den ovan- nämnda lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.
Får föreningen inte tag på ägaren
till fordonet kan det ta lång tid att bli
av med felparkeraren. Då får fordonet flyttas först efter en månad efter det
att föreningen påbörjat försök att under- rätta fordonets ägare.
Det är föreningen som ska visa att det har förflutit en månad från det försök inleddes att underrätta ägaren. Det kan göras till exempel genom att brev åter- sänts därför att mottagaren är okänd eller kvitto från posten på rekommende- rat brev. Om kostnaden för flyttningen inte kan tas ut av fordonets ägare ska kostnaderna bäras av den som begärt flyttningen, alltså föreningen.
Fordon som står uppställda trafikfar- ligt eller utgör så kallade fordonsvrak kan flyttas omedelbart med stöd lagen.
Det kan vara på sin plats att peka på vad som menas med fordon i detta sammanhang. I lagen om flyttning av fordon förstås med
fordon: varje anordning som är eller har varit försedd med hjul, band, medar eller liknande och som inrättats huvud- sakligen för färd på marken på annat sätt än på skenor,”

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
JN1975
20 december 2020 · 234 Inlägg

Niknar skrev:
”Fordon som kvarlämnas
Enligt lagen om flyttning av fordon får
ett registrerat fordon, till exempel en
bil eller motorcykel, flyttas om det
varit felparkerat på föreningens mark under minst sju dygn i följd efter det
att föreningen underrättat ägaren...”

Texten stämmer ju när det gäller hur ett fordon får flyttas, men när fastighetsägaren får räkningen av kommunen så finns det inget som hindrar honom att fakturera den han tycker är skyldig. Och kanske tom säga upp hyresavtalet.

Senast redigerat av JN1975 (20 december 2020)

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Brådhis * Voff voff *
20 december 2020 · 10 279 Inlägg

Niknar skrev:
”Fordon som kvarlämnas
Enligt lagen om flyttning av fordon får
ett registrerat fordon, till exempel en
bil eller motorcykel, flyttas om det
varit felparkerat på föreningens mark under minst sju dygn i följd efter det
att föreningen underrättat ägaren.
Det kan till exempel vara fråga om
en innergård till en fastighet, där det står bilar utan lov på gångar, körvägar eller ”allmänningar” inom förening-
ens tomt. Ägaruppgifter får man från bilregistret. Observera att reglerna om flyttning gäller även om föreningen inte har förbjudit parkering eller ställt upp villkor för parkering enligt den ovan- nämnda lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.
Får föreningen inte tag på ägaren
till fordonet kan det ta lång tid att bli
av med felparkeraren. Då får fordonet flyttas först efter en månad efter det
att föreningen påbörjat försök att under- rätta fordonets ägare.
Det är föreningen som ska visa att det har förflutit en månad från det försök inleddes att underrätta ägaren. Det kan göras till exempel genom att brev åter- sänts därför att mottagaren är okänd eller kvitto från posten på rekommende- rat brev. Om kostnaden för flyttningen inte kan tas ut av fordonets ägare ska kostnaderna bäras av den som begärt flyttningen, alltså föreningen.
Fordon som står uppställda trafikfar- ligt eller utgör så kallade fordonsvrak kan flyttas omedelbart med stöd lagen.
Det kan vara på sin plats att peka på vad som menas med fordon i detta sammanhang. I lagen om flyttning av fordon förstås med
fordon: varje anordning som är eller har varit försedd med hjul, band, medar eller liknande och som inrättats huvud- sakligen för färd på marken på annat sätt än på skenor,”

Varifrån kommer denna text? Länk?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2020 · 13 742 Inlägg

JN1975 skrev:

Niknar skrev:
”Fordon som kvarlämnas
Enligt lagen om flyttning av fordon får
ett registrerat fordon, till exempel en
bil eller motorcykel, flyttas om det
varit felparkerat på föreningens mark under minst sju dygn i följd efter det
att föreningen underrättat ägaren...”

Texten stämmer ju när det gäller hur ett fordon får flyttas, men när fastighetsägaren får räkningen av kommunen så finns det inget som hindrar honom att fakturera den han tycker är skyldig. Och kanske tom säga upp hyresavtalet.

ja hans hyresvärd kan ju t.o.m skicka fakturan till någon av oss.. det betyder dock inte att han får rätt i slutänden.  då det är ägaren som har ansvaret för bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JN1975
21 december 2020 · 234 Inlägg

Growe skrev:
ja hans hyresvärd kan ju t.o.m skicka fakturan till någon av oss.. det betyder dock inte att han får rätt i slutänden.  då det är ägaren som har ansvaret för bilen

Det hade ju varit dumt. Jag menar att om hyresvärden vet att hyresgästen är ansvarig för att bilen hamnat där från första början så kan han ju ha rätt i att skicka fakturan till honom. Eller tom säga upp hyresgästen helt och hållet.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Niknar
21 december 2020 · 198 Inlägg

Brådhis skrev:

Niknar skrev:
”Fordon som kvarlämnas
Enligt lagen om flyttning av fordon får
ett registrerat fordon, till exempel en
bil eller motorcykel, flyttas om det
varit felparkerat på föreningens mark under minst sju dygn i följd efter det
att föreningen underrättat ägaren.
Det kan till exempel vara fråga om
en innergård till en fastighet, där det står bilar utan lov på gångar, körvägar eller ”allmänningar” inom förening-
ens tomt. Ägaruppgifter får man från bilregistret. Observera att reglerna om flyttning gäller även om föreningen inte har förbjudit parkering eller ställt upp villkor för parkering enligt den ovan- nämnda lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.
Får föreningen inte tag på ägaren
till fordonet kan det ta lång tid att bli
av med felparkeraren. Då får fordonet flyttas först efter en månad efter det
att föreningen påbörjat försök att under- rätta fordonets ägare.
Det är föreningen som ska visa att det har förflutit en månad från det försök inleddes att underrätta ägaren. Det kan göras till exempel genom att brev åter- sänts därför att mottagaren är okänd eller kvitto från posten på rekommende- rat brev. Om kostnaden för flyttningen inte kan tas ut av fordonets ägare ska kostnaderna bäras av den som begärt flyttningen, alltså föreningen.
Fordon som står uppställda trafikfar- ligt eller utgör så kallade fordonsvrak kan flyttas omedelbart med stöd lagen.
Det kan vara på sin plats att peka på vad som menas med fordon i detta sammanhang. I lagen om flyttning av fordon förstås med
fordon: varje anordning som är eller har varit försedd med hjul, band, medar eller liknande och som inrättats huvud- sakligen för färd på marken på annat sätt än på skenor,”

Varifrån kommer denna text? Länk?

https://www.bostadsratterna.se/sites/de … 005_07.pdf

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang