Vad kostar en nytt bilbatteri samt installation?

eastereverybodybay
6 januari 2021 · 365 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Hur länge kan man köra på ett bilbatteri som börjar bli dåligt som i mitt fall?

Bilen har startat varje dag och jag har kört i flera timmar utan att ha stängt av motorn. Verkar funka.

Så länge bilen startar så kan man ju köra med ett dåligt batteri i flera år. Så länge bilen är igång så bör det inte vara några problem.

Men en kall morgon lär ju bilen inte gå igång, och då lär du behöva starthjälp igen.

Jag gissar att det sitter ett stort så kallat AGM batteri i din bil då den förmodligen har start och stopp teknik.
Dom batterierna brukar ligga mellan 3000 och 5000 kr beroende på storlek.

En Mercedes verkstad tar nog rätt bra betalt för att byta batteri... Jag gissar 1500 spänn i arbetskostnad.

Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om vi snackar 7000 spänn för batteri och byte på en Mercedes verkstad.

Och vissa moderna dieselbilar med mycket elektronik och typ dieselvärmare kan ibland ha dubbla batterier.

Då blir det dubbelt så dyrt.

Men det bästa svaret får du genom att ringa till verkstaden. Det skiljer nog beroende på var i landet man befinner sig.

En Mercedes verkstad långt ut i Norrlands inland har med all säkerhet lägre priser än en Mercedes verkstad i en storstad.

jaka54
6 januari 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Man börjar alltid med att ladda ett batteri! Så skaffa en laddare!
Sen rekomenderar jag Biltemas "Silverfärgade" batterier har funkat för mig i 30 år (har bara bytt ett under den tiden).
Om man ät orolig att man måste "programera" in ett nytt batteri...så varför inte koppla på det nya (parallellkoppla) samtidigt som det gamla...då ligger ju 12V på hela tiden och sedan kan man bara ta bort de extra två sladdarna Som inte behöver vara mer än några millimeter tjocka om ens det.
Batteriet hjälpkillarna använde var ett Litiumjon batteri, därav den ringa storleken.
-Inte behöver man lämna in bilen till verkstad för att byta ett bilbatteri!

zzr94092
7 januari 2021 · 4 390 Inlägg

jo, jaka54,ibland måste batteriet giftas in i bilen pga,batteriövervakningen /BSM/, kan ex.vara olika Ah på batterierna

torpis Forummoderator
7 januari 2021 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
-Inte behöver man lämna in bilen till verkstad för att byta ett bilbatteri!

Ibland eller rätt ofta så är det lämpligt att hänvisa till verkstad. Långt ifrån alla vet åt vilket håll man lossar en skruv, vad plus och minus är osv. Läser man vad frågeställaren pratar om så är det inte en tekniskt kunnig person. Då är det mycket säkrare om denna åker till en verkstad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jaka54
7 januari 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Håller med Torpis! Men jag ville ändå lämna ett förslag.wink

uhlin
7 januari 2021 · 2 834 Inlägg

torpis skrev:

jaka54 skrev:
-Inte behöver man lämna in bilen till verkstad för att byta ett bilbatteri!

Ibland eller rätt ofta så är det lämpligt att hänvisa till verkstad. Långt ifrån alla vet åt vilket håll man lossar en skruv, vad plus och minus är osv. Läser man vad frågeställaren pratar om så är det inte en tekniskt kunnig person. Då är det mycket säkrare om denna åker till en verkstad.

Håller helt med. Vet man inte vad man gör kan det bli dyyyrt.

mb_pucken
7 januari 2021 · 5 087 Inlägg

uhlin skrev:

torpis skrev:

jaka54 skrev:
-Inte behöver man lämna in bilen till verkstad för att byta ett bilbatteri!

Ibland eller rätt ofta så är det lämpligt att hänvisa till verkstad. Långt ifrån alla vet åt vilket håll man lossar en skruv, vad plus och minus är osv. Läser man vad frågeställaren pratar om så är det inte en tekniskt kunnig person. Då är det mycket säkrare om denna åker till en verkstad.

Håller helt med. Vet man inte vad man gör kan det bli dyyyrt.

Eller satans varmt när det kommer till att skruva vid batterier ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

TaxiBenz skrev:
Hur länge kan man köra på ett bilbatteri som börjar bli dåligt som i mitt fall?

Bilen har startat varje dag och jag har kört i flera timmar utan att ha stängt av motorn. Verkar funka.

Så länge bilen startar så kan man ju köra med ett dåligt batteri i flera år. Så länge bilen är igång så bör det inte vara några problem.

Men en kall morgon lär ju bilen inte gå igång, och då lär du behöva starthjälp igen.

Jag gissar att det sitter ett stort så kallat AGM batteri i din bil då den förmodligen har start och stopp teknik.
Dom batterierna brukar ligga mellan 3000 och 5000 kr beroende på storlek.

Och vissa moderna dieselbilar med mycket elektronik och typ dieselvärmare kan ibland ha dubbla batterier.

Bilen har start och stopp teknik men den använder jag aldrig. Brukar koppla bort den så fort jag startar bilen. Även om jag inte kopplar bort den så har "start och stopp-funktionen" inte fungerat på flera år. Inte första Mercedesen jag kör som funktionen inte fungerar på. Den funkar när bilen är ny men sen verkar den sluta fungera, kanske har med batteriet att göra?

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man börjar alltid med att ladda ett batteri! Så skaffa en laddare!
Sen rekomenderar jag Biltemas "Silverfärgade" batterier har funkat för mig i 30 år (har bara bytt ett under den tiden).
Om man ät orolig att man måste "programera" in ett nytt batteri...så varför inte koppla på det nya (parallellkoppla) samtidigt som det gamla...då ligger ju 12V på hela tiden och sedan kan man bara ta bort de extra två sladdarna Som inte behöver vara mer än några millimeter tjocka om ens det.
Batteriet hjälpkillarna använde var ett Litiumjon batteri, därav den ringa storleken.
-Inte behöver man lämna in bilen till verkstad för att byta ett bilbatteri!

Jaha ladda batteriet. Låter ju klokt. Verkstäder kanske laddar batterier också? Måste bli billigare än att köpa nytt batteri.

Tror inte det får plats med två bilbatterier i motorutrymmet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2021 · 14 056 Inlägg

TaxiBenz skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Man börjar alltid med att ladda ett batteri! Så skaffa en laddare!
Sen rekomenderar jag Biltemas "Silverfärgade" batterier har funkat för mig i 30 år (har bara bytt ett under den tiden).
Om man ät orolig att man måste "programera" in ett nytt batteri...så varför inte koppla på det nya (parallellkoppla) samtidigt som det gamla...då ligger ju 12V på hela tiden och sedan kan man bara ta bort de extra två sladdarna Som inte behöver vara mer än några millimeter tjocka om ens det.
Batteriet hjälpkillarna använde var ett Litiumjon batteri, därav den ringa storleken.
-Inte behöver man lämna in bilen till verkstad för att byta ett bilbatteri!

Jaha ladda batteriet. Låter ju klokt. Verkstäder kanske laddar batterier också? Måste bli billigare än att köpa nytt batteri.

Tror inte det får plats med två bilbatterier i motorutrymmet.

Nej, det tror inte jag heller. Det jaka menade var att man ska ansluta ett extrabatteri med tunna kablar medans man byter bilens batteri för att inte tappa elförsörjningen till elektroniken. Men som andra skrivit kanske inte detta går med att bara byta rakt av utan att man måste programmera in det ny batteriet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torpis Forummoderator
7 januari 2021 · 10 572 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Jaha ladda batteriet. Låter ju klokt. Verkstäder kanske laddar batterier också? Måste bli billigare än att köpa nytt batteri.

Bilar har inbyggd batteriladdare. Den måste ju dock fungera. Be verkstaden undersöka om laddaren(generator) fungerar som den ska. Annars är batteribyte det du behöver. Ett batteri som blivit dåligt går inte att ge nytt liv, det blir väldigt temporärt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nej, det tror inte jag heller. Det jaka menade var att man ska ansluta ett extrabatteri med tunna kablar medans man byter bilens batteri för att inte tappa elförsörjningen till elektroniken. Men som andra skrivit kanske inte detta går med att bara byta rakt av utan att man måste programmera in det ny batteriet.

/Benny

Jaha okej. Men nu blev jag osäker på om jag ens behöver byta batteri. Det kanske räcker med att köpa en sån här CTEK-laddare att ha i nödfall om bilen inte startar. https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-7-0-eu

Det är ju en taxibil som går i flera timmar. Jag ska tänka på att inte stänga av motorn kort efter jag har kallstartat bilen. Batteriet borde väl ladda upp sig själv om motorn är igång i minst 3-4 timmar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2021 · 14 056 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Vettemannen skrev:
Nej, det tror inte jag heller. Det jaka menade var att man ska ansluta ett extrabatteri med tunna kablar medans man byter bilens batteri för att inte tappa elförsörjningen till elektroniken. Men som andra skrivit kanske inte detta går med att bara byta rakt av utan att man måste programmera in det ny batteriet.

/Benny

Jaha okej. Men nu blev jag osäker på om jag ens behöver byta batteri. Det kanske räcker med att köpa en sån här CTEK-laddare att ha i nödfall om bilen inte startar. https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-7-0-eu

Det är ju en taxibil som går i flera timmar. Jag ska tänka på att inte stänga av motorn kort efter jag har kallstartat bilen. Batteriet borde väl ladda upp sig själv om motorn är igång i minst 3-4 timmar.

Jaha, då får du vänta i flera timmar tills batteriet är laddat. Har du ström överallt där du parkerar? Näe gör som torpis föreslår, kolla om generatorn fungerar, om inte så laga den och byt batteri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

torpis skrev:
Bilar har inbyggd batteriladdare. Den måste ju dock fungera. Be verkstaden undersöka om laddaren(generator) fungerar som den ska. Annars är batteribyte det du behöver. Ett batteri som blivit dåligt går inte att ge nytt liv, det blir väldigt temporärt.

Jag tror den fungerar. Det är ändå Mercedes E klass det handlar om. Problemet har kanske varit att jag har stängt av motorn efter 5-10 minuter efter kallstart och haft elen igång när motorn har varit avstängd.

Bilen har haft några konstiga felmeddelanden också de senaste åren. Men inga fel som verkstaden har upptäckt. Efter nollställning av felmeddelandena har bilen fungerat. Mycket el i moderna bilar och ännu mer elslukande i taxibilar med taxameter och kvittomaskin.

Månaderna innan bilen inte startade började det komma upp felmeddelande på kvittorullen när jag startade bilen. Elfel stod det och det kom upp mer frekvent hela tiden. När bilen inte startade kom det upp varje gång jag försökte starta tändningen. Så det kanske man ska ta som ett varningstecken i framtiden. Om det kommer upp elfel på kvittorullen när jag startar bilen så börjar batteriet bli dåligt.

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jaha, då får du vänta i flera timmar tills batteriet är laddat. Har du ström överallt där du parkerar? Näe gör som torpis föreslår, kolla om generatorn fungerar, om inte så laga den och byt batteri.

/Benny

Är det inte en sån som servicekillen använde då? Den funkade ju klockrent. Batteriet laddas ju när man kör.

uhlin
7 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Åk in och kolla så generator laddar och be dem göra ett test av batteriet. Kostar inte många kronor och du får veta vad det är.

Går den som taxibil vill du nog vara säker på du kommer iväg. Inte ens en mercedes startar med slut batteri.

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

uhlin skrev:
Åk in och kolla så generator laddar och be dem göra ett test av batteriet. Kostar inte många kronor och du får veta vad det är.

Går den som taxibil vill du nog vara säker på du kommer iväg. Inte ens en mercedes startar med slut batteri.

Generatorn laddar ju, annars hade jag inte kunnat starta bilen varje dag?

Nej, Mercan startade ju inte den där dagen, men den har startat varje dag sen dess.

panda666
7 januari 2021 · 4 250 Inlägg

TaxiBenz skrev:

uhlin skrev:
Åk in och kolla så generator laddar och be dem göra ett test av batteriet. Kostar inte många kronor och du får veta vad det är.

Går den som taxibil vill du nog vara säker på du kommer iväg. Inte ens en mercedes startar med slut batteri.

Generatorn laddar ju, annars hade jag inte kunnat starta bilen varje dag?

Nej, Mercan startade ju inte den där dagen, men den har startat varje dag sen dess.

bara o köra vidare då^^ den dagen han slutar starta så bara o ringa bärgare och sen köpa ny batteri^

Lucif3r
7 januari 2021 · 2 215 Inlägg

En laddare ska inte användas "i nödfall", en laddare används för att *underhålla* batteriet under lång tid.
Ska du ha någonting för "nödfall" så köp en startbooster och ha i bilen istället.

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

panda666 skrev:
bara o köra vidare då^^ den dagen han slutar starta så bara o ringa bärgare och sen köpa ny batteri^

Ja och det spar jag många tusenlappar på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang