Starta motor som stått utan olja 20 år?

Eleeb90
2 januari 2021 · 345 Inlägg

Tja!
Jag undrar om det rent generellt sett skulle vara tänkbart att starta en motor som stått utan olja i 20 år.
Oljetråget är trasigt och oljan har runnit ut.
Motorn är en diesel motor.
Jag har inte fått bort kylaren ännu för att komma åt och se om man kan dra runt motorn.

Mvh.

zzr94092
2 januari 2021 · 4 392 Inlägg

Släpp på lageröverfallen o se hur det ser ut..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 060 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Tja!
Jag undrar om det rent generellt sett skulle vara tänkbart att starta en motor som stått utan olja i 20 år.
Oljetråget är trasigt och oljan har runnit ut.
Motorn är en diesel motor.
Jag har inte fått bort kylaren ännu för att komma åt och se om man kan dra runt motorn.

Mvh.

Klart att den kan starta men å andra sidan inte. Du får prova och se. Om motorn går runt så byt oljetråg. Fyll i olja och dra runt den med starten utan att den får bränsle. Förhoppningsvis slocknar oljetryckslampan, då borde det vara grönt att släppa på bränsle.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
EPG Kärnkraftstomte
2 januari 2021 · 766 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fyll i olja och dra runt den med starten utan att den får bränsle. Förhoppningsvis slocknar oljetryckslampan, då borde det vara grönt att släppa på bränsle.
/Benny

Tänkte skriva ta bort tändstiften också så går den runt lite lättare men sen kom jag på att TS skrev att det var en diesel så då är det väl glödstiften som gäller istället.
I en komplös motor så blir det ju mindre belastning på lagrena menar jag, något som knappast kan vara till någon nackdel om det finns risk att smörjningen kan vara bristfällig.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 060 Inlägg

EPG skrev:

Vettemannen skrev:
Fyll i olja och dra runt den med starten utan att den får bränsle. Förhoppningsvis slocknar oljetryckslampan, då borde det vara grönt att släppa på bränsle.
/Benny

Tänkte skriva ta bort tändstiften också så går den runt lite lättare men sen kom jag på att TS skrev att det var en diesel så då är det väl glödstiften som gäller istället.
I en komplös motor så blir det ju mindre belastning på lagrena menar jag, något som knappast kan vara till någon nackdel om det finns risk att smörjningen kan vara bristfällig.

Helt rätt och på nåt sett blir det lättare att få motorn att gå runt om den är komplös.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
2 januari 2021 · 5 841 Inlägg

Är det möjligtvis en mercedes? W124 hade oljetrågen som lägsta punkt så att de tog i om man körde över en lite för stor sten

Eleeb90
2 januari 2021 · 345 Inlägg

Vettemannen skrev:

Eleeb90 skrev:
Tja!
Jag undrar om det rent generellt sett skulle vara tänkbart att starta en motor som stått utan olja i 20 år.
Oljetråget är trasigt och oljan har runnit ut.
Motorn är en diesel motor.
Jag har inte fått bort kylaren ännu för att komma åt och se om man kan dra runt motorn.

Mvh.

Klart att den kan starta men å andra sidan inte. Du får prova och se. Om motorn går runt så byt oljetråg. Fyll i olja och dra runt den med starten utan att den får bränsle. Förhoppningsvis slocknar oljetryckslampan, då borde det vara grönt att släppa på bränsle.

/Benny

Tack för tipset. Om motorn inte går runt har jag hört att man kan fylla den med fotogen och stå över natten och sedan i med olja. Sen kan man ju banka med ett slägga å rör mot cylindern haha.

Senast redigerat av Eleeb90 (2 januari 2021)

Eleeb90
2 januari 2021 · 345 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det möjligtvis en mercedes? W124 hade oljetrågen som lägsta punkt så att de tog i om man körde över en lite för stor sten

Haha rätt gissat en gammal mercedes lastbil med om615 motor olje tråget är ju nästan i backen haha. Ja den skulle kunna gå runt för iaf om man öppnar locket till olje påfyllningen så ser man att olja fortfarande finns kvar på kamaxeln m. m. Tack.

Senast redigerat av Eleeb90 (2 januari 2021)

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 januari 2021 · 5 145 Inlägg

Har bilen stått ute med trasigt oljetråg, så skulle jag gissa att det i är väldigt rostigt inne i tråget med all kondens som kommit in

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang