Köpråd, första bil max (70 000k)

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Såg inte så pjokig ut ,men det är ingen A6:a (A4:an är ju lite mindre).
Såg inte om sportstolarna i läder var slitna på sidorna (vanligt fel). -Kolla det!
Lagade vänstersidan på min förarstol på min gamla Audi 100 Avant 2,0E -89:a här i Stockholm hos en firma på Kungsholmen. Kostade 5000:- (:
Min 32 år gamla Audi 100 (5cyl motor utan turbo) drar knappt någon olja alls, Brukar byta olja en gång om året. Det var väl i och men C5 eller C6 modellen som vissa bilar (inte alla vad jag hört talas om) började dra mycket olja. Vad orsaken var kan man ju undra men måste ha att göra med att kolvringarna inte tätade mot cylinderväggarna tillräckligt  bra och vad som var orsaken till det , om det vara fabrikationsfel eller bilägarna själva som var orsaken, som inte var så noga med oljebyten  kan man bara spekulera om. Så när du köper bil! Se till att du byter olja regelbundet (var tusende mil eller varje år) Personligen kör jag bara ca 1000mil per år med gamla "bettan"!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e5b4188a4191b5f0b78f2a4b13b505c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4e798f6129e56ec63dacbdc0ada140b7.jpg

Okej, din bil såg ju riktigt fin ut, för att vara 32år!

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

SportPilot skrev:
På frågan om det är lönt med 4hjulsdrift för attdu kör till fjällenen gång om året så är det enkla svaret nej. Kör själv till skidbacken ett par gånger om året och har aldrig behövt 4 hjulsdrift smile

Förra året körde vi upp i en Tahoe med urkopplingsbar 4wd, behövde aldrig koppla in den, och det med odubbade vinterdäck. Så länge du ska hålla dig på vägarna, dvs inte ut i terrängen så klarar du dig med 2wd

Okej, hoppar över 4 hjuldrift! Men om det finns på bilen så är det ingen nackdel!

spillolja
5 januari 2021 · 4 026 Inlägg

Andreas03 skrev:
Okej, hoppar över 4 hjuldrift! Men om det finns på bilen så är det ingen nackdel!

Den Röda Audi 2.0 Tfsi ni länkade till, bör man tänka på att det är ganska mycket saker som behöver serivce och underhåll iom. 4WD, men även själva motorn är ganska avancerad med balansaxlar m.m, trots att det är kamrem på denna motor så finns 2st kedjor, en mellan kammarna samt till oljepump och balansaxlar
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_337.pdf

är den regebundet servad så är risken för haveri inte större än normalt, men pajar något kan det kosta mer än vanligt, 4WD är inte så vanligt =  Mindre utbud av begagnade delar tex.  om något behöver bytas ut, en 1,4 tsi  är mindre komplicerad i uppbyggnaden och har inte en massa onödiga saker som den gamla 2.0(T)fsi  med kamrem om man nu skulle ha max otur

Sen vet jag inte, om TS gör något själv, om denna ens byter ut trasiga glödlampor själv

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

spillolja skrev:

Andreas03 skrev:
Okej, hoppar över 4 hjuldrift! Men om det finns på bilen så är det ingen nackdel!

Den Röda Audi 2.0 Tfsi ni länkade till, bör man tänka på att det är ganska mycket saker som behöver serivce och underhåll iom. 4WD, men även själva motorn är ganska avancerad med balansaxlar m.m, trots att det är kamrem på denna motor så finns 2st kedjor, en mellan kammarna samt till oljepump och balansaxlar
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_337.pdf

är den regebundet servad så är risken för haveri inte större än normalt, men pajar något kan det kosta mer än vanligt, 4WD är inte så vanligt =  Mindre utbud av begagnade delar tex.  om något behöver bytas ut, en 1,4 tsi  är mindre komplicerad i uppbyggnaden och har inte en massa onödiga saker som den gamla 2.0(T)fsi  med kamrem om man nu skulle ha max otur

Sen vet jag inte, om TS gör något själv, om denna ens byter ut trasiga glödlampor själv

Okej, man kanske ska kolla på en utan 4 hjuldrift? Jag kan byta ut, lampor, bromsar mm, har inte bytt så mycket vid motorn där emot.

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

Har kanske bestämt mig för en passat 2.0 tdi 4motion med automat och diselvärmare!

Något vanligt fel som brukar förekomma på dem här?

Senast redigerat av Andreas03 (5 januari 2021)

Nybergrobin
5 januari 2021 · 2 382 Inlägg

Andreas03 skrev:
Har kanske bestämt mig för en passat 2.0 tdi 4motion med automat och diselvärmare!

Något vanligt fel som brukar förekomma på dem här?

Är det dsglåda på en sådan?

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Andreas03 skrev:
Har kanske bestämt mig för en passat 2.0 tdi 4motion med automat och diselvärmare!

Något vanligt fel som brukar förekomma på dem här?

Är det dsglåda på en sådan?

Exakt, det är en dsg låda i den.

spillolja
5 januari 2021 · 4 026 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Är det dsglåda på en sådan?

Eftersom ni inte skriver årsmodell kan det vara svårt att svara på frågan, nyare har DSG, äldre vanlig med momentomvandlare, nyare Tdi har Common rail, äldre sk. PumpeDüse.kasset på varje cylinder

Diesel dra lite mindre än bensin ,men dyrare skatt, dyrare reparationer  vid evt. haveri

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2021 · 17 485 Inlägg

Andreas03 skrev:

Nybergrobin skrev:

Andreas03 skrev:
Har kanske bestämt mig för en passat 2.0 tdi 4motion med automat och diselvärmare!

Något vanligt fel som brukar förekomma på dem här?

Är det dsglåda på en sådan?

Exakt, det är en dsg låda i den.

Fast det är väl en 6-petad Dq250? Brukar vara ok.
Räkna med att den är rätt törstig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

spillolja skrev:

Nybergrobin skrev:
Är det dsglåda på en sådan?

Eftersom ni inte skriver årsmodell kan det vara svårt att svara på frågan, nyare har DSG, äldre vanlig med momentomvandlare, nyare Tdi har Common rail, äldre sk. PumpeDüse.kasset på varje cylinder

Diesel dra lite mindre än bensin ,men dyrare skatt, dyrare reparationer  vid evt. haveri

Glömde att skriva att det är en -10

Så det är en dsg?

Senast redigerat av Andreas03 (5 januari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2021 · 17 485 Inlägg

Andreas03 skrev:

spillolja skrev:

Nybergrobin skrev:
Är det dsglåda på en sådan?

Eftersom ni inte skriver årsmodell kan det vara svårt att svara på frågan, nyare har DSG, äldre vanlig med momentomvandlare, nyare Tdi har Common rail, äldre sk. PumpeDüse.kasset på varje cylinder

Diesel dra lite mindre än bensin ,men dyrare skatt, dyrare reparationer  vid evt. haveri

Glömde att skriva att det är en -10

Så det är en dsg?

O ja! Men just den lådan hade jag inte varit så orolig för. Däremot fyrhjulsdriften och dieselvärmaren...

Prova dieselvärmaren ett antal minuter innan du köper bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Andreas03 skrev:

spillolja skrev:

Eftersom ni inte skriver årsmodell kan det vara svårt att svara på frågan, nyare har DSG, äldre vanlig med momentomvandlare, nyare Tdi har Common rail, äldre sk. PumpeDüse.kasset på varje cylinder

Diesel dra lite mindre än bensin ,men dyrare skatt, dyrare reparationer  vid evt. haveri

Glömde att skriva att det är en -10

Så det är en dsg?

O ja! Men just den lådan hade jag inte varit så orolig för. Däremot fyrhjulsdriften och dieselvärmaren...

Prova dieselvärmaren ett antal minuter innan du köper bilen.

Okej bra! Vad är det med fyrhjulsdrift?

spillolja
5 januari 2021 · 4 026 Inlägg

Då är det en DSG med våtlammeller , lite robustare än den med torrlamell men kostar mer om något krånglar, oljan ska bytas varje 6000mil  (VW52182-olja finns på hyllan hos biltema)
4WD borde vara halldex, oljebyte varje 3dje år  samt filter

motorn är troligen en CR

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2021 · 17 485 Inlägg

Andreas03 skrev:

Hybrid_ skrev:

Andreas03 skrev:
Glömde att skriva att det är en -10

Så det är en dsg?

O ja! Men just den lådan hade jag inte varit så orolig för. Däremot fyrhjulsdriften och dieselvärmaren...

Prova dieselvärmaren ett antal minuter innan du köper bilen.

Okej bra! Vad är det med fyrhjulsdrift?

Har nog blandat ihop det. Ska inte vara något större fel på den. Gällde äldre bilar med annat system.

Kolla rosten med!

EDIT:
Sedan som vanligt, prova allt! Instrument, bakrutetorkare, AC/Värme, ABS, stolsvärme och så vidare. Enklare att klaga INNAN du skrivit på papperna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
5 januari 2021 · 2 382 Inlägg

spillolja skrev:

Nybergrobin skrev:
Är det dsglåda på en sådan?

Eftersom ni inte skriver årsmodell kan det vara svårt att svara på frågan, nyare har DSG, äldre vanlig med momentomvandlare, nyare Tdi har Common rail, äldre sk. PumpeDüse.kasset på varje cylinder

Diesel dra lite mindre än bensin ,men dyrare skatt, dyrare reparationer  vid evt. haveri

Hur ny måste den vara för att det ska bli dsg? Antar att ts hamnar runt 2010 med budgeten? smile

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Andreas03 skrev:

Hybrid_ skrev:

O ja! Men just den lådan hade jag inte varit så orolig för. Däremot fyrhjulsdriften och dieselvärmaren...

Prova dieselvärmaren ett antal minuter innan du köper bilen.

Okej bra! Vad är det med fyrhjulsdrift?

Har nog blandat ihop det. Ska inte vara något större fel på den. Gällde äldre bilar med annat system.

Kolla rosten med!

EDIT:
Sedan som vanligt, prova allt! Instrument, bakrutetorkare, AC/Värme, ABS, stolsvärme och så vidare. Enklare att klaga INNAN du skrivit på papperna.

Ok, jo det brukar vara lite svårare att klaga efter på skrivningen. Det är rätt vanligt med rost på dem här modellerna, men köper man en utan rost och tar väl hand om den dvs tvättar den regelbundet, är det stor chans att den ändå kommer börja rosta? Alltså inom 2-4 år bara!

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

spillolja skrev:
Då är det en DSG med våtlammeller , lite robustare än den med torrlamell men kostar mer om något krånglar, oljan ska bytas varje 6000mil  (VW52182-olja finns på hyllan hos biltema)
4WD borde vara halldex, oljebyte varje 3dje år  samt filter

motorn är troligen en CR

Tack för infon!😁

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

Nybergrobin skrev:

spillolja skrev:

Nybergrobin skrev:
Är det dsglåda på en sådan?

Eftersom ni inte skriver årsmodell kan det vara svårt att svara på frågan, nyare har DSG, äldre vanlig med momentomvandlare, nyare Tdi har Common rail, äldre sk. PumpeDüse.kasset på varje cylinder

Diesel dra lite mindre än bensin ,men dyrare skatt, dyrare reparationer  vid evt. haveri

Hur ny måste den vara för att det ska bli dsg? Antar att ts hamnar runt 2010 med budgeten? smile

Japp, 2010:a blir det.

Nybergrobin
5 januari 2021 · 2 382 Inlägg

Andreas03 skrev:

spillolja skrev:
Då är det en DSG med våtlammeller , lite robustare än den med torrlamell men kostar mer om något krånglar, oljan ska bytas varje 6000mil  (VW52182-olja finns på hyllan hos biltema)
4WD borde vara halldex, oljebyte varje 3dje år samt filter

motorn är troligen en CR

Tack för infon!😁

Helt off topic men i volvos Haldex (samma pump) så ska den aldrig bytas av någon konstig anledning....

Andreas03
5 januari 2021 · 144 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Andreas03 skrev:

spillolja skrev:
Då är det en DSG med våtlammeller , lite robustare än den med torrlamell men kostar mer om något krånglar, oljan ska bytas varje 6000mil  (VW52182-olja finns på hyllan hos biltema)
4WD borde vara halldex, oljebyte varje 3dje år samt filter

motorn är troligen en CR

Tack för infon!😁

Helt off topic men i volvos Haldex (samma pump) så ska den aldrig bytas av någon konstig anledning....

Det var konstigt! Men man bör kanske byta den ändå på passaten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang