Låter en bil med kamkedja lite annorlunda än en bil med kamrem? Eller är detta ett varningstecken?

Jonathanhusbil
7 januari 2021 · 27 Inlägg

Hej,

Jag tänkte eventuellt köpa en begagnad 2008 Fiat Ducato 100 Multijet skåpbil som har gått strax över 20.000 mil.

Den tycktes vara i väldigt bra skick men märkte att motorn lät lite annorlunda och detta annorlunda ljudet kom från höger sida. Jag fick reda på att bilen drivs av kamkedja istället för kamrem och att kedjan sitter på just högra sidan.

Ljudet var ej kraftigt eller jättehögt. Jag undrar därför ifall det är normalt att en motor med kamkedja låter lite annorlunda än med kamrem? Ljudet påminde eventuellt om en kedja på ett kugghjul som går smidigt men att det ändå hörs litegrann.

Är detta normalt eller ska det vara knäpptyst?

Samt, om man skulle behöva byta kedja i framtiden - vad brukar detta kosta? (Delar / jobb)?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

amazinjoey
8 januari 2021 · 1 139 Inlägg

Låter de som kedjan rasslar, metal mot metal så köp inte

Nybergrobin
8 januari 2021 · 2 382 Inlägg

jag skulle vara sjukt skeptisk mot att köpa en fiat som gått 20k och dessutom låter konstigt i motorn.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2021 · 13 754 Inlägg

Nybergrobin skrev:
jag skulle vara sjukt skeptisk mot att köpa en fiat som gått 20k och dessutom låter konstigt i motorn.

sitter väll mycket psa maskiner i dom..  och om det är en sån skulle jag verkligen inte oroa mig.. mycket kan man ankla fransoserna för men motererna dom själva gjort är helt okej..  det är väll fords inblanding i 1.6 diesel maskinen som är så där..

men sitter det en iveco maskin så skulle jag oroa mig...

för dom är inget vidare...    vet på våra bussar att dom pajade relativt ofta och gick aldrig riktigt bra någon gång

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2021 · 13 754 Inlägg

Jonathanhusbil skrev:
Hej,

Jag tänkte eventuellt köpa en begagnad 2008 Fiat Ducato 100 Multijet skåpbil som har gått strax över 20.000 mil.

Den tycktes vara i väldigt bra skick men märkte att motorn lät lite annorlunda och detta annorlunda ljudet kom från höger sida. Jag fick reda på att bilen drivs av kamkedja istället för kamrem och att kedjan sitter på just högra sidan.

Ljudet var ej kraftigt eller jättehögt. Jag undrar därför ifall det är normalt att en motor med kamkedja låter lite annorlunda än med kamrem? Ljudet påminde eventuellt om en kedja på ett kugghjul som går smidigt men att det ändå hörs litegrann.

Är detta normalt eller ska det vara knäpptyst?

Samt, om man skulle behöva byta kedja i framtiden - vad brukar detta kosta? (Delar / jobb)?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

om den rasslar kall skulle jag nog boka in ett kedjebyte..
men vad har du för motor?  borde ju vara en psa och dom har rem  sitter väll bara kedja mellan kammarna.  gissar ju bara motor eftersom jag inte kan fiat alls..

men borde vara en 101hk 2.2liter psa maskin.   försök höra var ljudet kommer..

Senast redigerat av Growe (8 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jonathanhusbil
8 januari 2021 · 27 Inlägg

amazinjoey skrev:
Låter de som kedjan rasslar, metal mot metal så köp inte

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Bassiehof
8 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:
Låter de som kedjan rasslar, metal mot metal så köp inte

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Det är bara att googla eller gå in på Mekonomen eller andra sajter som visar priser med regnummer. Sen tittar du ner i motorrummet. Är det mycket plats där? Om inte, lägg till några tusenlappar för arbete.

amazinjoey
8 januari 2021 · 1 139 Inlägg

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:
Låter de som kedjan rasslar, metal mot metal så köp inte

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Byta kedja lär kosta lika mycket som bilen. Kedja är designat att hålla hela bilens livslängd

Jonathanhusbil
8 januari 2021 · 27 Inlägg

amazinjoey skrev:

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:
Låter de som kedjan rasslar, metal mot metal så köp inte

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Byta kedja lär kosta lika mycket som bilen. Kedja är designat att hålla hela bilens livslängd

Ja,  nå, tack för svar men jag har hört lite olika gällande det. Vissa har sagt att det ska hålla hela bilens livslängd, andra har skrivit 20.000 mil, tredje har skrivit kontroll efter 20.000 mil och en fjärde på youtube påstod byte efter 10.000 mil...

Man vet inte vad man ska gå efter... Sedan så har jag inte läst någonstans att ett kedjebyte för en skåpbil ombyggt till husbil av modell fiat multijet 100 från 2008 ska kosta någonstans nära 130.000kr vilket priset för denna husbil är. Snarare ett par tusenlappar för delar samt gissningsvis någon tusenlapp för arbetet också. Utomlands.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2021 · 13 754 Inlägg

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:

Jonathanhusbil skrev:

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Byta kedja lär kosta lika mycket som bilen. Kedja är designat att hålla hela bilens livslängd

Ja,  nå, tack för svar men jag har hört lite olika gällande det. Vissa har sagt att det ska hålla hela bilens livslängd, andra har skrivit 20.000 mil, tredje har skrivit kontroll efter 20.000 mil och en fjärde på youtube påstod byte efter 10.000 mil...

Man vet inte vad man ska gå efter... Sedan så har jag inte läst någonstans att ett kedjebyte för en skåpbil ombyggt till husbil av modell fiat multijet 100 från 2008 ska kosta någonstans nära 130.000kr vilket priset för denna husbil är. Snarare ett par tusenlappar för delar samt gissningsvis någon tusenlapp för arbetet också. Utomlands.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

nog ingen stor grej..   blir lite fundersam hittade vissa bilder som visade på kamrem andra på kedja..  hm.    skit samma det som kan ställa till det är att man eventuellt måste plocka ur motorn.  men det kostar inga 130k  det är typ ett motorbyte inkl ny motor för dom pengarna.

men bara att kolla ner och kolla hur mycket plats det finns.   för själva bytande av en kedja är ju inte skit avancerat..     har bytt ett par styckna på andra modeller utan någon som helst kunskap innan och utan rephandbok det är ju rätt självförklarande när man står med allt i näven smile   men skaffa riktiga nollningsverktyg och spärra motorn. 


hitta denna filmen på youtube https://www.youtube.com/watch?v=d51If8E … anBaranoto    ser ut att vara gott om plats säkert en del att riva som sitter ivägen men det är väll inget ovanligt så.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
8 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:

Jonathanhusbil skrev:

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Byta kedja lär kosta lika mycket som bilen. Kedja är designat att hålla hela bilens livslängd

Ja,  nå, tack för svar men jag har hört lite olika gällande det. Vissa har sagt att det ska hålla hela bilens livslängd, andra har skrivit 20.000 mil, tredje har skrivit kontroll efter 20.000 mil och en fjärde på youtube påstod byte efter 10.000 mil...

Man vet inte vad man ska gå efter... Sedan så har jag inte läst någonstans att ett kedjebyte för en skåpbil ombyggt till husbil av modell fiat multijet 100 från 2008 ska kosta någonstans nära 130.000kr vilket priset för denna husbil är. Snarare ett par tusenlappar för delar samt gissningsvis någon tusenlapp för arbetet också. Utomlands.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Du skrev skåpbil i TS. Kedja + löprullar + spännrullar + skenor och kanske lite annat småplock. Googla ducato 2008 engine bay. Det ser ut som att rätt mycket måste demonteras innan man kommer åt.

amazinjoey
9 januari 2021 · 1 139 Inlägg

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:

Jonathanhusbil skrev:

Tack för svar, men varför då menar du? Det går väl att byta kedjan och står på många ställen att man bör göra det efter ca 20.000 mil?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Byta kedja lär kosta lika mycket som bilen. Kedja är designat att hålla hela bilens livslängd

Ja,  nå, tack för svar men jag har hört lite olika gällande det. Vissa har sagt att det ska hålla hela bilens livslängd, andra har skrivit 20.000 mil, tredje har skrivit kontroll efter 20.000 mil och en fjärde på youtube påstod byte efter 10.000 mil...

Man vet inte vad man ska gå efter... Sedan så har jag inte läst någonstans att ett kedjebyte för en skåpbil ombyggt till husbil av modell fiat multijet 100 från 2008 ska kosta någonstans nära 130.000kr vilket priset för denna husbil är. Snarare ett par tusenlappar för delar samt gissningsvis någon tusenlapp för arbetet också. Utomlands.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Nej en kedja ska hålla hela bilens livslängd och ska kunna rulla 50 000mil,  folk som säger 20 000mil och 10 000mil har en bil med dålig kedja som inte varit servad ordentligt. Alt feldesignad kedja som tex bmw N47 där kedjan är känd för att vara dålig.

Kamrem ska oftast bytas vid 10-15 000 mil

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2021 · 13 754 Inlägg

amazinjoey skrev:

Jonathanhusbil skrev:

amazinjoey skrev:

Byta kedja lär kosta lika mycket som bilen. Kedja är designat att hålla hela bilens livslängd

Ja,  nå, tack för svar men jag har hört lite olika gällande det. Vissa har sagt att det ska hålla hela bilens livslängd, andra har skrivit 20.000 mil, tredje har skrivit kontroll efter 20.000 mil och en fjärde på youtube påstod byte efter 10.000 mil...

Man vet inte vad man ska gå efter... Sedan så har jag inte läst någonstans att ett kedjebyte för en skåpbil ombyggt till husbil av modell fiat multijet 100 från 2008 ska kosta någonstans nära 130.000kr vilket priset för denna husbil är. Snarare ett par tusenlappar för delar samt gissningsvis någon tusenlapp för arbetet också. Utomlands.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Nej en kedja ska hålla hela bilens livslängd och ska kunna rulla 50 000mil,  folk som säger 20 000mil och 10 000mil har en bil med dålig kedja som inte varit servad ordentligt. Alt feldesignad kedja som tex bmw N47 där kedjan är känd för att vara dålig.

Kamrem ska oftast bytas vid 10-15 000 mil

finns väll inte en modern bil som inte kedjan måste bytas på..   har ju själv lagat vw maskiner där kedjan rappat.. inget ovanligt direkt heller..    kedja är aldrig idagens läge en evighetsgrej.. det kanske var det på en gammal bil när dom byggde saker med kvalite.  nu ska skiten helt dö dagen efter garantin tar slut.  det är då dom tjänar pengar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
amazinjoey
9 januari 2021 · 1 139 Inlägg

Growe skrev:

amazinjoey skrev:

Jonathanhusbil skrev:

Ja,  nå, tack för svar men jag har hört lite olika gällande det. Vissa har sagt att det ska hålla hela bilens livslängd, andra har skrivit 20.000 mil, tredje har skrivit kontroll efter 20.000 mil och en fjärde på youtube påstod byte efter 10.000 mil...

Man vet inte vad man ska gå efter... Sedan så har jag inte läst någonstans att ett kedjebyte för en skåpbil ombyggt till husbil av modell fiat multijet 100 från 2008 ska kosta någonstans nära 130.000kr vilket priset för denna husbil är. Snarare ett par tusenlappar för delar samt gissningsvis någon tusenlapp för arbetet också. Utomlands.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Nej en kedja ska hålla hela bilens livslängd och ska kunna rulla 50 000mil,  folk som säger 20 000mil och 10 000mil har en bil med dålig kedja som inte varit servad ordentligt. Alt feldesignad kedja som tex bmw N47 där kedjan är känd för att vara dålig.

Kamrem ska oftast bytas vid 10-15 000 mil

finns väll inte en modern bil som inte kedjan måste bytas på..   har ju själv lagat vw maskiner där kedjan rappat.. inget ovanligt direkt heller..    kedja är aldrig idagens läge en evighetsgrej.. det kanske var det på en gammal bil när dom byggde saker med kvalite.  nu ska skiten helt dö dagen efter garantin tar slut.  det är då dom tjänar pengar

Vet flera moderna bilar som har kedja som hållt 50k+ mil utan problem. Ta en titt på toyota, mercedes etc tex... VAG gruppen och BMW har haft väldigt stora problem med sina kedjor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang