Grenrör från 2,4t t5 på en 2,5s rak 5a?

bemdo
8 januari 2021 · 9 Inlägg

Tjena! Det är så att jag kommit över ett turbo grenrör samt en turbo från en 2,4t rak 5 bensin(B5244T)  Det har suttit i en xc70 från ca 2005. Och jag undrar om man kan sätta det på en 2,5 SE B5252s rak 5 i en 850.

Jag undrar om man kan ta grenröret från B5244T och sätta på b5252s utan större problem. Sedan undrar jag också hur mycket häst/laddtryck B5252s klarar och rekommendationer (om det ens är
möjligt) kommer antagligen köra med våldigt lågt laddtryck om det nu är möjligt. (har inte planerat att öppna öppna upp motorn och byta något heller).

Marlboroman
8 januari 2021 · 8 233 Inlägg

10 och 20V har helt olika toppar med olika form på kanaler och bultmönster så det lär inte passa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bemdo
9 januari 2021 · 9 Inlägg

Jag tänker om man kan svetsa igen dom gamla hålen och borra nya. Och sedan verkar det som hålen som ligger mot motorblocket rätt lik förutom att det är lite bredare på 20v. (Vet inte hur noga det är)
Man kanske också möjligtvis kan ta första delen från 10v grenröret och andra delen från 20v och svetsa ihop!

zzr94092
9 januari 2021 · 4 387 Inlägg

Du kan aldrig besa,bilen med turbo,bättre att byta bil..

Marlboroman
9 januari 2021 · 8 233 Inlägg

bemdo skrev:
Jag tänker om man kan svetsa igen dom gamla hålen och borra nya. Och sedan verkar det som hålen som ligger mot motorblocket rätt lik förutom att det är lite bredare på 20v.

Att svetsa och borra i gjutgods är möjligt förstås. Krävs dock att man har grejer och kunskap för att det ska bli riktigt bra. Matchar inte kanalerna i topp / grenrör så blir det dåligt flöde vilket kan orsaka problem.

bemdo skrev:
Man kanske också möjligtvis kan ta första delen från 10v grenröret och andra delen från 20v och svetsa ihop!

Glöm den tanken.

Sen är det ju lite annat som lär lösas. Turbon vill ha olja, både in och ut. Har man tur så finns det pluggade uttag i blocket redan. Sen ska man ju helst ha vatten till turbon också. Nån sorts rör mellan lufttempgivare och turbon. Och så är det ju frågan om vad som händer när motorstyrningen känner av att det blir laddtryck.

Mitt råd: byt bil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang