Första bil Köpråd.

Timmar
10 januari 2021 · 13 Inlägg

Hej,

Jag är ung kille på jakt efter min första bil. Jag letar efter något häftigt, roligt att köra men som gärna också är lättmekat (så jag kan lära mig meka med denna bil). Min kompis har en Volvo 940 som ser frän ut och  som jag provkört, av de jag kan se på blocket verkar många vara (enligt mig) väldigt dyra/överskattade. Däremot verkar de finnas många Volvo 240 till bra pris som gör mig sugen. Men då är frågan om de är så bra bilar som jag vill tro? Dels så har en 240 mindre hästar, verkar vara mer benägna att rosta och sakna ABS som står listat hos vissa 940.  Är 240 ett bra köp eller är 940 bättre? Eller är det mer värt att kolla på s60 eller en BMW av något slag. Ge gärna förslag.

1Adrian1
10 januari 2021 · 356 Inlägg

Budget kan vara bra att veta smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 januari 2021 · 14 007 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Budget kan vara bra att veta smile

Du hann precis före mig. Det kan vara bra att veta en peng TS vill lägga ner på bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Timmar
10 januari 2021 · 13 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Budget kan vara bra att veta smile

Max är 40k kr, men sen skulle jag gärna se att jag landade närmare 25k kr som vi väl kan säga är där budgeten är.

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2021 · 10 244 Inlägg

På frågan om 240, 940 eller S60 (eller BMW) som du ställer så kan du egentligen bara svara på det själv. Vad vill du helst ha?

240 är ju närmast ett veteranfordon idag (dom yngsta är 27 år och dom äldsta 45 år). ABS tex kom att bli vanligt först mot slutet av bilens tillverkning så det är nog förhållandevis få som har det. Samma sak med AC. Dessutom gjorde få med turbo och där är dom yngsta 35 år nu...

940 är ju en, iaf något, modernare bil där dom yngsta "bara" är 22 år. Dock har många både ABS och AC samt det gjordes fler med turbo. Dock härstammar den ur 740/760 så konstruktionen som sådan kom ju redan 1982.

S60 är en rejält modernare bil på samtliga punkter. Både prestanda och driftsäkerhet (och säkerhet). Skulle inte kalla S60 för svårmekad, men visst det är lite mer invecklat än en 240 eller 940. Fast kanske på ett bra vis. Felkodsläsare är framtiden liksom...

BMW är svårt att svara på eftersom du inte specificerar om det också handlar om 80-talare eller om det är nyare du är sugen på där. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Timmar
10 januari 2021 · 13 Inlägg

Brådhis skrev:
På frågan om 240, 940 eller S60 (eller BMW) som du ställer så kan du egentligen bara svara på det själv. Vad vill du helst ha?

240 är ju närmast ett veteranfordon idag (dom yngsta är 27 år och dom äldsta 45 år). ABS tex kom att bli vanligt först mot slutet av bilens tillverkning så det är nog förhållandevis få som har det. Samma sak med AC. Dessutom gjorde få med turbo och där är dom yngsta 35 år nu...

940 är ju en, iaf något, modernare bil där dom yngsta "bara" är 22 år. Dock har många både ABS och AC samt det gjordes fler med turbo. Dock härstammar den ur 740/760 så konstruktionen som sådan kom ju redan 1982.

S60 är en rejält modernare bil på samtliga punkter. Både prestanda och driftsäkerhet (och säkerhet). Skulle inte kalla S60 för svårmekad, men visst det är lite mer invecklat än en 240 eller 940. Fast kanske på ett bra vis. Felkodsläsare är framtiden liksom...

BMW är svårt att svara på eftersom du inte specificerar om det också handlar om 80-talare eller om det är nyare du är sugen på där. smile

Jag vill ha den bil som ger mest bil för pengarna och som är bäst investering kort och långsiktigt.

Jag tror att valet står mellan 240, s60 (2000-2008) elller en bmw ( 325-335, 525-535 från ca 1995-2007) 940 och 240 verkar vara så lika, det som oroar mig med 240 är väl rostskyddet och tillgången till delar (gissar att det är minde tillgång till dessa om vi jämför 240 med s60). Jag tror också att de äldre bilarna är mest lättmekade och bra att lära sig med men det kanske är en fördel att lära sig byta och fixa en lite nyare som en s60 eller BMW från samma tidsperiod då är mer moderna.

Mew
10 januari 2021 · 2 152 Inlägg

940 är en bättre bruksbil än 240 på alla sätt. Rostskydd, utrustning, moderniteter, etc. Sådant som idag anses självklart som servostyrning och centrallås etc är inte standardutrustning på 240 (förutom eventuellt de allra sista), likaså rostskyddet lämnar en hel del att önska. AC är sällsynt.

940 är en bättre bruksbil på alla sätt. Rostar inte alls som 240 gör (dock självklart inte immuna, det är gamla bilar). Dessutom kom alla från -96 och framåt med turbomotorer som är lätta att öka effekten på till ca 200hk med bara chiptrimning och en annan wastegate. Även mycket vanligare med utrustning som AC, elhissar etc. Sådant som är trevligt att ha.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2021 · 17 380 Inlägg

Dessutom är det trevligt med i alla fall ABS. Det uppskattar man en slirig vinterdag. Hitta en med fungerande AC är heller inte fel när sommarvärmen kommer. Men det är jag det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
10 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Volvo 940 är lättmeckade men inte direkt "häftiga".- Men det är klart har man tid , lust, utrustning och plats, går allt att göra med bilar...
Så vill du lära dig mecka är 940  ett bra val, bättre än 240/245. Gott om plats i motorummet är en stor fördel gentemot "moderna" (ca 20 år eller nyare) bilar.

panda666
10 januari 2021 · 4 228 Inlägg

940 är bra bilar och som många sagt lättmekade och billiga att laga när dom väl pajar, men en robust maskin kan man säga som ska tåla lite stryk. går lätt att få den fin me liten sänkning och lite styling samt trim till 200hk lätt om man inte hittar nån som redan är trimmad då dom flesta brukar göra det det första dom gör. Dom går bara upp i pris så vill man pröva en sån så kommer man inte gå back iaf.

Bmw, det mesta är säkert slutkört nu i denna prisklass om man tittar på 3 serien, glöm bara e36 riktigt överskattade och överprisade. e46 lite lättare att hitta för bra pris och annars finns 5 serien e39 som ja inte tror är buskörda. Mycket sköna bilar e39 5 serien om man vill ha en motorvägs cruiser som är tyst och robust. Men som alla gamla bilar har bmw också problem hit o dit så bara kolla upp innan köp.

s60, bland mina stora favoriter, mycket mycket bekväm bil speciellt me automatlåda, min 2.4 icke turbo gick bra me sina enkla 140hk kan tänka mig bara vad en t5 me 250hk och turbo kan kännas. Mycket bekväma stolar och en allmänt mycket trevlig bil med massor av styling och trim till den med, man kan få den riktigt snygg om man inte gillar original utseendet.

Kan också rekommenera ford mondeo st220, lexus is 250(fast denna kanske är lite över budget).

Utmarks-Loke
10 januari 2021 · 5 813 Inlägg

Att det inte var ABS, AC och liknande såg jag som positivt när jag köpte min 240 tongue  Men som de andra skriver, 240 är en veteranbil idag, en bil för entusiaster. De var bra förstabilar när jag fick mitt körkort 1999, men sedan dess har mycket hänt. Egentligen är 940 också väl gamla idag, men vill man ha bakhjulsdrift finns det ju inte så många andra volvo att välja mellan.

xXSammy
10 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Att köpa en 20+ år gammal bil för att lära sig mecka är som att köpa en dator med Windows 98 bara för att lära sig hur det funkar
:^)

Grundtekniken är detsamma, men äldre bilar behöver mer pyssel eftersom åldern tar ut sin rätt

Som tidigare nämnts så har S60 enkla diagnosmöjligheter ifall de behövs

Men det finns trevliga alternativ för den budgeten..
https://www.blocket.se/annons/vasternor … 0/92983072
https://www.blocket.se/annons/skane/for … k/92359944

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 0/93048351
https://www.blocket.se/annons/skane/for … k/93533978

Senast redigerat av xXSammy (10 januari 2021)

De/Dem
panda666
10 januari 2021 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:
Att köpa en 20+ år gammal bil för att lära sig mecka är som att köpa en dator med Windows 98 bara för att lära sig hur det funkar
:^)

Grundtekniken är detsamma, men äldre bilar behöver mer pyssel eftersom åldern tar ut sin rätt

Som tidigare nämnts så har S60 enkla diagnosmöjligheter ifall de behövs

Men det finns trevliga alternativ för den budgeten..
https://www.blocket.se/annons/vasternor … 0/92983072
https://www.blocket.se/annons/skane/for … k/92359944

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 0/93048351
https://www.blocket.se/annons/skane/for … k/93533978

mondeon st220 som jag nämnde och som du länkade, så jävla mycket bil för pengarna, v6a 230hk nästan. synd bara för framhjulsdrift annars en bra bil och för vad? kaffepengar som folk brukar säga här. Ja gamla bilar,,dom pajar..men det gör nya också. Vad är roligare att betala för en motor på en nyare bil som man saknar garantier med som pajar än en gammal bil där en motor kostar drygt 1000kr på skroten? det är det som är frågan tror ja. på en begagnad golf från 2013 kostar typ en motor eller låda typ mellan 50-70 att fixa på verkstad medans på en gammal 940/s60 kostar motor inkl montering max 15-20 typ.

xXSammy
10 januari 2021 · 6 566 Inlägg

panda666 skrev:
mondeon st220 som jag nämnde och som du länkade, så jävla mycket bil för pengarna, v6a 230hk nästan. synd bara för framhjulsdrift annars en bra bil och för vad? kaffepengar som folk brukar säga här. Ja gamla bilar,,dom pajar..men det gör nya också. Vad är roligare att betala för en motor på en nyare bil som man saknar garantier med som pajar än en gammal bil där en motor kostar drygt 1000kr på skroten? det är det som är frågan tror ja. på en begagnad golf från 2013 kostar typ en motor eller låda typ mellan 50-70 att fixa på verkstad medans på en gammal 940/s60 kostar motor inkl montering max 15-20 typ.

Fördelen med nyare bil (som gått sönder) är att de oftast finns en del värde kvar i bilen
Att byta motor på en 940 är ju "kaffepengar" ifall du gör det själv, men lämna in på verkstad så kostar det ju lika mycket som att köpa en -nästan- likadan bil

Men inom TS budget så är ett motorbyte endast känslomässigt värt :p

De/Dem
panda666
10 januari 2021 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:
mondeon st220 som jag nämnde och som du länkade, så jävla mycket bil för pengarna, v6a 230hk nästan. synd bara för framhjulsdrift annars en bra bil och för vad? kaffepengar som folk brukar säga här. Ja gamla bilar,,dom pajar..men det gör nya också. Vad är roligare att betala för en motor på en nyare bil som man saknar garantier med som pajar än en gammal bil där en motor kostar drygt 1000kr på skroten? det är det som är frågan tror ja. på en begagnad golf från 2013 kostar typ en motor eller låda typ mellan 50-70 att fixa på verkstad medans på en gammal 940/s60 kostar motor inkl montering max 15-20 typ.

Fördelen med nyare bil (som gått sönder) är att de oftast finns en del värde kvar i bilen
Att byta motor på en 940 är ju "kaffepengar" ifall du gör det själv, men lämna in på verkstad så kostar det ju lika mycket som att köpa en -nästan- likadan bil

Men inom TS budget så är ett motorbyte endast känslomässigt värt :p

håller med, tror faktiskt den där mondeon med st220 är min favorit ford, farsan har en likadan 05 med manuell 6 växlad låda som han har haft i 7 år och bara bytt slitdelar, hans ac är fortfarande iskall. Han vägrar köpa nått annat då varje sommar är han lika glad där hans ac kyler bättre än siberien. jävligt svårt att välja bil för kaffepengar^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang