Hjullager

gliz68
19 januari · 9 Inlägg
#1

Har en mitsubishi lancer VII kombi som jag bytt alla hjullager på. Ett av lagrena fick jag inte loss så bytte hela spindeln med ett begagnat lager i. Det låter ungefär som innan. Vad kan mer vara något som brummar/viner än lagret. Trött på det hela nu så ska lämna in för byte av det som är begagnat.

uhlin
19 januari · 1 898 Inlägg
#2

Om du nu inte fått ett hjullager som är dåligt det du bytte skulle jag tippa på däck.

Har du haft det ljudet innan du bytte till vinterdäck vilket jag antar du har.

mb_pucken
19 januari · 4 653 Inlägg
#3

Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
gliz68
19 januari · 9 Inlägg
#4

mb_pucken skrev:
Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Byter det lagret som är kvar att byta sedan får det bli nya däck om det låter. Ska ju ändå byta däck så blir lite tidigare bara. Brukar köra på såkallade helårsdäck.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 januari · 12 728 Inlägg
#5

gliz68 skrev:

mb_pucken skrev:
Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Byter det lagret som är kvar att byta sedan får det bli nya däck om det låter. Ska ju ändå byta däck så blir lite tidigare bara. Brukar köra på såkallade helårsdäck.

Vad exakt betyder det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
gliz68
19 januari · 9 Inlägg
#6

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:

mb_pucken skrev:
Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Byter det lagret som är kvar att byta sedan får det bli nya däck om det låter. Ska ju ändå byta däck så blir lite tidigare bara. Brukar köra på såkallade helårsdäck.

Vad exakt betyder det?

/Benny

Det är ett däck som klarar halka bra men även är ok när det är barmark. Man kan söka på tirendo m.fl däckförsäljare på nätet. Här något söder om Borås är det mestadels bara vägar så det blir lite enklare med endast en uppsättning däck.

torsen
19 januari · 4 799 Inlägg
#7

Vettemannen skrev:

gliz68 skrev:

mb_pucken skrev:
Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Byter det lagret som är kvar att byta sedan får det bli nya däck om det låter. Ska ju ändå byta däck så blir lite tidigare bara. Brukar köra på såkallade helårsdäck.

Vad exakt betyder det?

/Benny

Däck som varken är bra på sommar- eller vinterväglag.
Men som är bättre än sommardäck på snö.
Däck som är "vintergodkända".
Vanligt i USA och standardutrustning på de flesta bilar med "riktig" 4x4 - t ex Jeep, Land Rover, LandCruiser, Jimny m fl.
Kör själv min Jimny på Cooper Discovery A/T, som är "vintergodkänt" av STRO.

Lucif3r
20 januari · 749 Inlägg
#8

"helårsdäck" är inte godkända som vinterdäck i sverige. Vi har dubbat och odubbat(nordiska friktionsdäck, med snöflinga på sig).
odubbat är lagligt att köra med på sommaren, men totalt värdelöst och t om farligt då bromssträckan blir enormt mycket längre. För att inte tala om hur fort dom slits....

Mossan1
20 januari · 124 Inlägg
#9

Ska man ha samma hjul året runt ska det vara odubbade vinterdäck  i så fall.
Men det rekomenderas inte av mig i alla fall.

Sakfrågan.
Däcken är steg1 att kolla ang ljud som sagt.
Annars, det sitter inget stödlager till någon drivaxel? Ofta är en längre än den andra, och kan ha stödlager.

torsen
20 januari · 4 799 Inlägg
#10

Lucif3r skrev:
"helårsdäck" är inte godkända som vinterdäck i sverige. Vi har dubbat och odubbat(nordiska friktionsdäck, med snöflinga på sig).
odubbat är lagligt att köra med på sommaren, men totalt värdelöst och t om farligt då bromssträckan blir enormt mycket längre. För att inte tala om hur fort dom slits....

Du har i princip rätt!

Men - tills för några år sedan "godkände" STRO även vissa amerikanska MS/M+S-märkta däck utan snöflinga eller alptopp på sidan.

M/S & M+S kan tolkas som Mud and Sand men även som Mud and Snow.
Det är här STRO, enligt uppgift, ändrade tolkning.

Mina Cooper Discovery A/T är från den tiden innan man ändrat tolkning.
På senare år strök STRO däcket på listan över vintergodkända däck.
Så de är rätt gamla, men alldeles utmärkta för kombinationen on road - off road.
Men enligt min mening mera lagliga än lämpliga (för vinterbruk).

Och jag är medveten om bristen, och kör därefter(utom i "spenaten").

Dessa grova A/T och M/T däck har en förmåga att slita klackarna snett så att klackarna blir kilformade.
Mest på "rulldäck" - inte så utpräglat på "drivdäck".

Detta fenomen är tydligast på grova MC-däck, vilket man som MC-ordonans tyvärr fick leva med.

De här sneda klackarna kan medföra stora vibrationsproblem eftersom interference kan uppstå vid vissa hastigheter - egentligen varvtal på däcken som näääästan sammanfaller.

Om ts granskar sina däck och finner antydan till "snedklacksbildning" kan det kanske hjälpa - skriver kanske - att låta dessa däck byta rotationsriktning.
Inte säkert det hjälper, men kan vara värt att prova.

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 6 290 Inlägg
#11

gliz68 skrev:
Har en mitsubishi lancer VII kombi som jag bytt alla hjullager på. Ett av lagrena fick jag inte loss så bytte hela spindeln med ett begagnat lager i. Det låter ungefär som innan. Vad kan mer vara något som brummar/viner än lagret. Trött på det hela nu så ska lämna in för byte av det som är begagnat.

Det kan ju vara en ledtråd...

Som nämnts i tråden så kan du prova att hissa upp bilen och snurra på hjulet. Känner du vibrationer i fjädern då så är lagret kass.

Och köp riktiga däck... "Helår" i "helårsdäck" står för när dom är dåliga... Hela året...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
gliz68
21 januari · 9 Inlägg
#12

mb_pucken skrev:
Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Bytt lagret nu men ljudet är kvar. Ska byta däck snart så då får jag svar på om det är det. Ska kolla däcken också.

gliz68
21 januari · 9 Inlägg
#13

gliz68 skrev:

mb_pucken skrev:
Kolla över däcken och se så dom inte blivit vågiga/hackiga i mönstret.
Det låter väldigt likt hjullager.

Hjullager kontrolleras enklare igenom att snurra hjulet och medans det roterar känna på fjädern. Om man känner vibrationer i fjädern är lagret slut.

Bytt lagret nu men ljudet är kvar. Ska byta däck snart så då får jag svar på om det är det. Ska kolla däcken också.

Kollat däcken nu men ser inget som jag kan avgöra är fel med dom. Vad kan mer låta som ett lager som är kass? Finns inga stödlager. Bytt vänster drivaxel då det va lättare än att byta damasken. Funderat på drivknutarna på höger sida. Även funderat på om det kan va något med växellådan...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang