Köpråd: Pendlarbil för ~20 till 30 tusen.

Bino97
29 januari 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Letar ny bil och har lite funderingar på vilken den bästa bilen är. Jag är själv väldigt okunnig.
Söker en pålitlig bil för ca 20-30 000 som ligger relativt bra i skatt och försäkring. Samt inte drar så mycket. Den behöver fungera bra att pendla med under några år. Den behöver vara av bra kvalitet och säker att köra. Märke och årsmodell spelar egentligen ingen roll.

Kom gärna med tips och förslag! smile



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

amazinjoey
29 januari 2021 · 1 139 Inlägg

Toyota Aygo

Niknar
29 januari 2021 · 198 Inlägg

Säker på att den håller eller säker att köra?
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … c1-119093/

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2021 · 10 278 Inlägg

En Toyota Corolla (eller möjligen Auris) är väl ett ganska säkert kort i sammanhanget. smile

Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
30 januari 2021 · 7 235 Inlägg

Brådhis skrev:
En Toyota Corolla (eller möjligen Auris) är väl ett ganska säkert kort i sammanhanget. smile

Instämmer med Brådhis!
Möjligen även Mazda 3 - också säkert kort. Har haft en i 5 år och 15.000 mil utan problem.

Putteliten
30 januari 2021 · 9 077 Inlägg

Ska du pendla landsväg så är en Corolla en riktigt bra bil, men väldigt bullrig i 120 på motorväg. Billig att serva, går sällan sönder och billiga delar i övrigt.

panda666
30 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Volvo s60 med valfri motor, går att köra under 0.8 om man kör lugnt samt motorväg. Bättre komfort hittar man inte för dom pengarna, stolarna är väldigt bekväma samt bilen är väldigt tyst på motorvägen 120+ går stabilt som fan. Mycket styling och modding finns ifall ts är intresserad. Pajar inte så ofta och för det mesta slitagedelar, motor o låda håller bra och kamrem brukar inte behöva bytas så ofta, vad är det typ 16.000mil? eller 10 år nått sånt. Otroligt länge alltså. Riktigt mycket bil för pengarna tycker ja sj då dom ligger just nu ute för knappt 20.000 vissa och för 30-35 borde man hitta ett riktigt fint exemplar.

Lucif3r
30 januari 2021 · 2 213 Inlägg

Volvo V70N/S80/S60 00~05.
Eller en första gen. S/V70 och lägg undan mellanskillnaden för service osv smile
En välservad manuell S/V70 går utan större problem att köra på ~0.7l/mil landsväg oavsett motor. Min T5a har jag kört på 0.65l/mil på 70-90 väg, men det är lite väl tråkigt för min smak tongue

Bino97
4 februari 2021 · 2 Inlägg

Tack för tipsen! Det lutar åt en Toy Corolla eventuellt. Tjejen jobbar på toyota och de har återkallat de flesta modellerna för att byta ut krockkudden! smile

Cassius Hobbymekaniker
5 februari 2021 · 470 Inlägg

Relevant information kunde varit pendlingsavstånd också smile Ju längre, desto viktigare enligt mig med bra säten och hyffsat tyst kupe.

Nu finns de väl inga med vettiga mil kvar med Passat B5 med 1.9 tdi'n drog inte mycke mer än 0,5, bekväm och tyst! Golf MK5 med 1.9 TDI lite samma sak, vet inte om mk6an fanns med 1.9an eller om det blev 2 liters då? Den motorn satt ju i fler VAG modeller och är driftsäker och snål i alla karosser, ofta är det ganska bekväma bilar med.

Ju längre du pendlar, desto mer energi kommer du förbruka i en bullrig obekväm bil (du kommer känna dig tröttare både fysiskt och psykiskt). Gäller det 2-6 mil är de inte så noga, så länge man håller sig borta från de värsta plåtbrukarna! Över 6 mil enkel hade jag premierat komfort framför bränsleförbrukning i längden smile (Det baserar jag då på landsvägskörning, inte stadskörning då bullret inte blir lika påfrestande)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Djo
6 februari 2021 · 10 157 Inlägg

Köp inte en v70N dom går sönder som korthus och drar mycket bensin, under 0,86 är drömsiffror ligger du på i 110-120 räkna på minst litern iallafall, går få dom å dra 2,8 pär mil om man ligger på fint nog desuttom.

Bekväma är dom men man lär gilla å skruva och tanka.

Så köp en toyota så blir ni nöjda om dom än är lite tråkiga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2021 · 13 741 Inlägg

Djo skrev:
Köp inte en v70N dom går sönder som korthus och drar mycket bensin, under 0,86 är drömsiffror ligger du på i 110-120 räkna på minst litern iallafall, går få dom å dra 2,8 pär mil om man ligger på fint nog desuttom.

Bekväma är dom men man lär gilla å skruva och tanka.

Så köp en toyota så blir ni nöjda om dom än är lite tråkiga.

mm v70n är totalt oduglig..så långt ifrån volvo kvalite man bara kan komma..  det enda som är okej är invändigt.. men när resten racklar sönder så spelar det ingen roll..  min d5 är den sämsta bilen jag någonsin ägt..   och jag har endå haft ett par fiat unosar innan och lite andra konstiga bilar som varit flera 1000% bättre..


försåtr inte riktigt varför folk hänger upp sig så mycket på ljudnivå och komfort ska man pendla är det ju att skiten alltid fungerar hela tiden resten är ju ovisentligt för man vill inte stå efter vägkanten med trasig biljävel var och varannan dag.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
6 februari 2021 · 2 213 Inlägg

Djo skrev:
Köp inte en v70N dom går sönder som korthus och drar mycket bensin, under 0,86 är drömsiffror ligger du på i 110-120 räkna på minst litern iallafall, går få dom å dra 2,8 pär mil om man ligger på fint nog desuttom.

Håller inte med för 5 öre. Hade du sagt V70II hade jag nog hållt med, men V70N är överlag stabila bilar. Är dom perfekta? Knappast. Dom har sina fel, speciellt dom tidigare årgångarna(gasspjäll, instrumenthus..).
P2-platformen designades en bra bit innan ford's inflytande, till skillnad mot efterföljande platformar som i min mening är drastiskt sämre.

Bränsleförbrukningen vetefan hur du lyckats med, Det är inga som helst problem att köra dom på 0.8, och med ytterst lite vilja går det utan problem att köra dom på runt 0.7. Går garanterat köra dom ännu lägre med mycket vilja.

Vad en bil kan dra som mest är tämligen ointressant dock... Jag kan få min T5a(-97) att dra över 4l/mil om jag vill det, men normal körning ligger den på 0.7-0.75, 0.65 om jag verkligen vill(vilket jag inte gör wink )
V70N har "bättre" motor än min V70 ur förbrukningssynpunkt, mycket mer sofistikerad mjukvara, och kräver inte alls samma försiktighet av föraren för att få en hyffsad förbrukning som mitt primitiva skåp. (värt att nämna är att jag desutom har en 2.0a, som är högre utväxlad än storebröderna, dvs varvar mer i samma hastighet som dom större, inte mycket - men tillräckligt för att ha negativ inverkan på förbrukningen).

(alla förbrukningssiffror är baserade på lands/motorväg i marschfarter 90-120km/h, med manuell växellåda)

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2021 · 10 278 Inlägg

Lucif3r skrev:

Djo skrev:
Köp inte en v70N dom går sönder som korthus och drar mycket bensin, under 0,86 är drömsiffror ligger du på i 110-120 räkna på minst litern iallafall, går få dom å dra 2,8 pär mil om man ligger på fint nog desuttom.

Håller inte med för 5 öre. Hade du sagt V70II hade jag nog hållt med, men V70N är överlag stabila bilar. Är dom perfekta? Knappast. Dom har sina fel, speciellt dom tidigare årgångarna(gasspjäll, instrumenthus..).
P2-platformen designades en bra bit innan ford's inflytande, till skillnad mot efterföljande platformar som i min mening är drastiskt sämre.

Bränsleförbrukningen vetefan hur du lyckats med, Det är inga som helst problem att köra dom på 0.8, och med ytterst lite vilja går det utan problem att köra dom på runt 0.7. Går garanterat köra dom ännu lägre med mycket vilja.

Vad en bil kan dra som mest är tämligen ointressant dock... Jag kan få min T5a(-97) att dra över 4l/mil om jag vill det, men normal körning ligger den på 0.7-0.75, 0.65 om jag verkligen vill(vilket jag inte gör wink )
V70N har "bättre" motor än min V70 ur förbrukningssynpunkt, mycket mer sofistikerad mjukvara, och kräver inte alls samma försiktighet av föraren för att få en hyffsad förbrukning som mitt primitiva skåp. (värt att nämna är att jag desutom har en 2.0a, som är högre utväxlad än storebröderna, dvs varvar mer i samma hastighet som dom större, inte mycket - men tillräckligt för att ha negativ inverkan på förbrukningen).

(alla förbrukningssiffror är baserade på lands/motorväg i marschfarter 90-120km/h, med manuell växellåda)

Håller med, V70N är ingen dålig bil! Pendlade förut 7 mil om dagen tvärs igenom Stockholm med en V70N D5 -07. Körde 6000 mil (19000-25000) utan egentligen några problem alls.

Min nuvarande V70N 2.4d -07 har jag hittills kört 2500 mil (29500-32000) med och även det utan några egentliga problem (fick byta batteri i höstas).

Senast redigerat av Brådhis (6 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
6 februari 2021 · 10 278 Inlägg

Growe skrev:
försåtr inte riktigt varför folk hänger upp sig så mycket på ljudnivå och komfort ska man pendla är det ju att skiten alltid fungerar hela tiden resten är ju ovisentligt för man vill inte stå efter vägkanten med trasig biljävel var och varannan dag.

Ska man köra en längre sträcka varje dag är ju komfort (innefattar ljudnivå) mer eller mindre prio ett! Skulle aldrig pendla i en liten skrutt-bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
6 februari 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
Håller med ! Komfort (sitta bra och tyst bil) är det jag väderar högt!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2021 · 17 473 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med ! Komfort (sitta bra och tyst bil) är det jag väderar högt!

Om inte jag minns fel kör du runt i en över 30 år gammal Audi?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Putteliten
6 februari 2021 · 9 077 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med ! Komfort (sitta bra och tyst bil) är det jag väderar högt!

Om inte jag minns fel kör du runt i en över 30 år gammal Audi?

Vad är det som säger att det inte är komfort i en sån?

husseman
7 februari 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, bra pendlarbil ska ta sig från A till B så billigt som möjligt o inte kräva skruvande konstant. Att ens nämna Volvo, låter ju helt galet. Att skava på 2 ton, med en motor som drar nästan litern per mil o de flesta kusarna har försvunnit på grönbete för länge sen .  Nä, det kan inte vara nåt bra val. Titta på små Jappsare o Koreabilar e´mitt tips.

mvh/husse

jaka54
7 februari 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
Min 32 år gamla Audi 100 avant 2,0E  går tyst och är ganska bekväm  - Ungefär som en modern Skoda/Hyndai men naturligtvis inte som en premiumbil. Har Rekaro sportstolar (Audi original tillval), 10cm tillbakaflyttad ratt (specialgjort), förartol sänkt i fram. -Så man sitter bra wink. -Och så håller jag efter den så att den är i nästan nyskick!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-66b66a855b7641d0bf84b43da165150d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-24976485377c1851f33f68999fd9187d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-68f1bc7517721b0a692a871257cdd0c7.jpg

Senast redigerat av jaka54 (7 februari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang