Hantera kopplingen på bästa sätt?

Novis1
4 februari 2021 · 8 Inlägg

Fickparkerar i snön. Efteråt luktar det bränt. När jag backar - Ska jag undvika att hålla ner kopplingen länge halvvägs?

Sliter det mycket på kopplingen om jag gör det annars vid start av bilen? Kopplingen ska väl upp sakta då? Starten ska väl vara mjuk...

Annat att tänka på för kopplingens bästa?

Tack!
Ha en bra dag.

jaka54
4 februari 2021 · 5 794 Inlägg

Hej!
Luktar det bränt har de slirat för mycket på kopplingen!!! -Gasa inte så häftigt!!

Lucif3r
4 februari 2021 · 2 223 Inlägg

Japp, gasa inte för mycket. På många bilar behöver man inte gasa öht. för att krypköra(som t ex vid parkering).

Det gäller att hitta en balans mellan gas och koppling på just den specifika bilen det rör sig om. Ingen är den andra lik och kräver olika typer av finlir.

Men börjar det lukta bränd koppling så är det i 9 av 10 fall pga. för högt motorvarv i förhållande till ingående axel på växellådan.

viccoA
4 februari 2021 · 3 110 Inlägg

"RID EJ PÅ KOPPLINGEN" brukar det stå på en skylt på militärens fordon. Precis så är det. Släpp upp kopplingen på tomgång eller förhöjd tomgång, snabbt i början, lite saktare mot slutet. Gasa aldrig när kopplingen inte är helt uppe, om du inte måste!
Tillfällen då det är ok att slira på kopplingen kan tex vara start i backe med tungt släp med bil med symaskinsmotor.

Novis1
4 februari 2021 · 8 Inlägg

Tack för tipsen!
Får vara försiktigare med koppling o gas.

Lucif3r
4 februari 2021 · 2 223 Inlägg

viccoA skrev:
Tillfällen då det är ok att slira på kopplingen kan tex vara start i backe med tungt släp med bil med symaskinsmotor.

Ok och ok... Vet inte om jag skulle säga att det är ok, snarare ett nödvändigt ont :p Gör man det för ofta så står kopplingsbyte inte långt bort, men som sagt... nödvändigt ont..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari 2021 · 13 762 Inlägg

man får vara bestämd annars dödar man en kopplingen lätt.. i snö behöver man knappt kopplingen låt snön agera koppling åt dig istället ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang